Ναυτιλία

Μπαράζ επενδύσεων από τους Έλληνες εφοπλιστές: Τι αγοράζουν οι Greeks

  • Μηνάς Τσαμόπουλος


Τα ναυπηγικά προγράμματα των Τσάκου, Μαρινάκη, Μαρίας και Άννας Αγγελικούση και Μαρτίνου - Οι Έλληνες εφοπλιστές το 2021 επένδυσαν 4,1 δισ., από τα συνολικά 7,5 δισ. (ποσοστό 54,6%) παγκοσμίως, για 230 φορτηγά πλοία

Με νέα ναυπηγικά προγράμματα αλλά και παραλαβές πλοίων άρχισε το 2022 για την ελληνόκτητη ναυτιλία η οποία συνεχίζει να κρατάει το τιμόνι της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν επενδύσει σε μεγάλο βαθμό σε νέα και ενεργειακά αποδοτικά πλοία, με τη μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου (9,17 έτη) να είναι χαμηλότερη από τη μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου (9,61 έτη).

Όμιλος Τσάκου

Ο Όμιλος Τσάκου έχει σε εξέλιξη μεγάλο ναυπηγικό πρόγραμμα που περιλαμβάνει ένα suezmax shuttle δεξαμενόπλοιο και τέσσερα aframax δεξαμενόπλοια με μηχανές καύσης διπλού καυσίμου δηλαδή και πετρελαίου κίνησης και φυσικού αερίου.

Η εταιρεία έχει στόλο από 71 πλοία συνολικής χωρητικότητας οκτώ εκατομμυρίων τόνων dw.

Πριν από λίγες ημέρες ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος ταξίδεψε στη Νότιο Κορέα και πιο συγκεκριμένα στα ναυπηγεία της Hyundai, και παρέλαβε το νεότευκτο LNG Carrier TENERGY, μεταφορικής ικανότητας 174.000 κυβικών μέτρων στο οποίο υψώθηκε η ελληνική σημαία και είναι επανδρωμένο με Έλληνες ναυτικούς. Είναι dual class και παρακολουθείται από τον νορβηγικό νηογνώμονα DNV και τον γαλλικό BV. Χρονοναυλώθηκε άμεσα από μεγάλο ναυλωτή για απασχόληση διάρκειας πέντε . Το πλοίο θα φέρει έσοδα ύψους 100 εκατομμυρίων δολαρίων στην εταιρεία κατά τη διάρκεια της ναύλωσής του.

Βαγγέλης Μαρινάκης

Την παραγγελία ναυπήγησης τριών ακόμη πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεταφορικής ικανότητας 1.800 κουτιών το καθένα έδωσε αρχές Ιανουαρίου, ο Βαγγέλης Μαρινάκης μέσω της εταιρείας του Capital Maritime and Trading. Είναι συνολικής αξίας 96 εκατομμυρίων δολαρίων.

Η εταιρεία έχει πλέον εννέα παραγγελίες στα ναυπηγεία Hyundai Mipo συνολικού κόστους 283 εκατομμυρίων δολαρίων. Και τα εννέα πλοία θα παραδοθούν στη διάρκεια του 2023. Είναι διπλού καυσίμου με άμεση δυνατότητα χρησιμοποίησης και LNG αλλά και ηλεκτρικής ενέργειας όταν βρίσκονται στα λιμάνια.

Είναι το τρίτο επενδυτικό πρόγραμμα για Capital Maritime από τα τέλη του 2020.

Το πρώτο υπεγράφη Δεκέμβριο του 2020 για τη ναυπήγηση τεσσάρων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χωρητικότητας 13.100 κουτιών το καθένα στα ναυπηγεία Samsung Heavy Industries έναντι 99 εκατομμυρίων δολαρίων το καθένα.

Όμως μέσα σε λιγότερο από τρεις μήνες τα πούλησε στην ταϊβανέζικων συμφερόντων Wan Hai Lines για 443,2 εκατομμύρια δολάρια κερδίζοντας 49,2 εκατομμύρια δολάρια.

Η εταιρεία έχει ναυπηγικό πρόγραμμα για έξι δεξαμενόπλοια- product carriers στα ναυπηγεία Hyundai Vietnam Shipbuildings, αξίας 217, 2 εκατ. δολαρίων. Θα είναι dual fuel ready, δηλαδή με άμεση χρήση και φυσικού αερίου ως καύσιμου και με χρήση αιολικής ενέργειας (wind roter), ενώ θα είναι και τα πρώτα με τεχνολογία amp, δηλαδή θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν ηλεκτρική ενέργεια όταν βρίσκονται στα λιμάνια.

Eπίσης, ναυπηγεί 6 neo-panamax container vessels.

Μαρία Αγγελικούση

Η Maran Gas του Ομίλου Αγγελικούση συνεχίζει τις επενδύσεις σε πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου-LNG

Στις αρχές του 2022 άσκησε το δικαίωμα που είχε –option- για τη ναυπήγηση δύο ακόμη LNG στα ναυπηγεία Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) της Νοτίου Κορέας.

Θα έχουν μεταφορική ικανότητα 174.000 κυβικών μέτρων το καθένα και η συνολική τους αξία ανέρχεται στα 420 εκατομμύρια δολάρια.

Η παράδοσή τους θα ολοκληρωθεί έως τον Νοέμβριο του 2025. Έχει προηγηθεί η παραγγελία στα τέλη του 2021 στις ίδιες γιάρδες δύο άλλα LNG carriers, έναντι 411 εκατ. δολ. Τα πλοία θα διαθέτουν μεταφορική ικανότητα επίσης 174.000 κυβικών μέτρων έκαστο και αναμένεται να παραδοθούν έως τον Νοέμβριο του 2024.

Άννα Αγγελικούση

Με την είσοδο του νέου χρόνου η ναυτιλιακή εταιρεία Alpha Bulkers Shipmanagement συμφερόντων της Άννας Αγγελικούση και των γιων της Φραγκίσκου και Αντώνη Κανελλάκη, παρέλαβε το νεότευκτο φορτηγό πλοίο “Alpha Trophy”, τύπου Newcastlemax μεταφορικής ικανότητας 210.000 τόνων.

Είναι το πρώτο πλοίο από σειρά τριών ναυπηγήσεων που έχει βάλει η εταιρεία στα ναυπηγεία Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding. Το πλοίο κατασκευάστηκε με τις πιο σύγχρονες προδιαγραφές ώστε να συνάδει με τις νέες απαιτήσεις για την προστασία του περιβάλλοντος με μείωση εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου καθώς και μείωση της κατανάλωσης καυσίμου. Παρακολουθείται από τον νορβηγικό Νηογνώμονα DNV.

Μέσα στο 2022 είναι προγραμματισμένη η παραλαβή δύο αδελφών πλοίων του “Alpha Trophy”.

Ο στόλος της Alpha Bulkers Shipmanagement αποτελείται από 33 φορτηγά πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 4,9 εκατομμυρίων τόνων και μέσο όρο ηλικίας τα εννέα έτη.

Νικόλας Μαρτίνος

Το νεότευκτο LPG Carrier “Sea Gemini” παρέλαβε στις αρχές Ιανουαρίου από τα ναυπηγεία Hyundai Mipo η Thenamaris με επικεφαλής τον Νικόλα Ντίνου Μαρτίνου. Η εταιρεία έχει στον στόλο της άλλα έξι πλοία τέτοιου τύπου.

Το “Sea Gemini” είναι μεταφορικής ικανότητας 38.000 κυβικών μέτρων και θα φέρει σημαία Μάλτας. Η Thenamaris αναμένεται να παραλάβει ένα ακόμη LPG carrier μέσα στο 2022. Η εταιρεία βρίσκεται μία ανάσα πριν σπάσει το φράγμα των 100 πλοίων που θα έχει στο στόλο της. Αυτή την εποχή βρίσκεται στα 92 εκ των οποίων 60 είναι δεξαμενόπλοια, 18 φορτηγά, επτά LPG, πέντε LNG και δύο container vessels.

Η Thenamaris έχει σε εξέλιξη ναυπηγικά προγράμματα για:

-πέντε δεξαμενόπλοια εκ των οποίων το ένα VLCC 309.800 τόνων με το όνομα Sea Duchess και τέσσερα 50.000 dwt με χρόνο παράδοσης το 2022
-δύο φορτηγά πλοία χωρητικότητας 81.400 τόνων το καθένα με παράδοση το 2022 και
– ένα LPG το Seateam 38.000 κυβικών μέτρων το καθένα και παράδοση το 2022.

Αγορές πλοίων

Στο μεταξύ το 61,3% των πλοίων που αγόρασαν το 2021 οι Έλληνες εφοπλιστές είναι φορτηγά πλοία, σε μία χρονιά η οποία αποδείχθηκε η καλύτερη των τελευταίων ετών για αγορές μεταχειρισμένων πλοίων- second hand. Επένδυσαν 4,1 δισεκατομμύρια – από τα συνολικά 7,5 δισ. (ποσοστό 54,6%) παγκοσμίως, για 230 φορτηγά πλοία, από τα 375 συνολικά.

Οι Greeks κυριάρχησαν και στον τομέα αυτό αφήνοντας πίσω τους Κινέζους ανταγωνιστές τους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία την Allied Shipping Research, το 2021 οι Έλληνες έβγαλαν από τα ταμεία τους 7,5 δισεκατομμύρια δολάρια, δηλαδή ποσοστό 23,5% επί του συνόλου των κεφαλαίων που έχουν δοθεί παγκοσμίως (31,9 δισ.) για την απόκτηση 375 πλοίων, ποσοστό 19,4% επί του συνόλου σε αριθμό πλοίων που έχουν αλλάξει χέρια (1.924).

Από τα συνολικά 375 πλοία τα 230 είναι φορτηγά αξίας 4,1 δισεκ. δολ., 101 δεξαμενόπλοια αξίας 2,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων, 30 είναι πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κόστους 394,5 εκ. Και επτά υγραεριοφόρα αξίας 849,5 εκατ. δολαρίων, ενώ τα υπόλοιπα είναι άλλων κατηγοριών.

Οι Κινέζοι αγόρασαν 328 πλοία συνολικής αξίας 4,8 δισεκ. δολαρίων. Από αυτά τα 229 είναι φορτηγά αξίας 3,1 δισεκ., 66 δεξαμενόπλοια αξίας 1,3 δισεκατ. έξι container ships αξίας έναντι 40,4 εκατ. και τρία υγραεριοφόρα 255,1 εκατομμυρίων δολαρίων.

Το 2021 δόθηκαν συνολικά 31,5 δισεκατομμύρια δολάρια για την αγορά συνολικά 1.897 πλοίων διαφόρων τύπων, ποσοστό αύξησης 62,8% σε σύγκριση με το 2020 όταν τα κεφάλαια ανήλθαν στα 16,3 δισεκατομμύρια για 1.179 πλοία. Το 2019 είχαν δοθεί 18,5 δισ. για 1.395 πλοία, το 2018 18,8 δισ. για 1.414 πλοία το 2017 20,4 δισ. για 1.584 πλοία και το 2016 14,8 δισ. για 1.228 πλοία.

Διαβάστε ακόμη:

Ελ. Βενιζέλος: Σε συνεχή κατάσταση συναγερμού με αποχιονισμό στις πίστες και αποπαγοποίηση αεροσκαφών

Το δράμα της Αττικής Οδού, το… θαύμα της JP Morgan με την Viva, τα καλά νέα για το ΧΑ και ο αγώνας της Yalco

Αυτοί είναι οι 25 (βασικοί) φόροι που πληρώνετε για το ακίνητό σας (πίνακας)