Υποσταθμό για την ηλεκτροδότηση σε πρώτη φάση των επιβατηγών/οχηματαγωγών πλοίων και στη συνέχεια των κρουαζιέροπλοιων σχεδιάζει η διοίκηση της ΟΛΠ ΑΕ. Πιο συγκεκριμένα, θα υπάρχει κεντρικός υποσταθμός και δίκτυα και από κει και πέρα το κάθε πλοίο θα πρέπει να έχει κατάλληλες εγκαταστάσεις για να συνδέεται με την παροχή.

Το κόστος υπολογίζεται ότι θα κυμανθεί θα κυμανθεί από 15 έως 25 εκατομμύρια ευρώ για να καλύψει όλα τα επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία του λιμανιού. Τα πλοία θα ηλεκτροδοτούνται από τη στεριά στη διάρκεια της παραμονής τους στο λιμάνι με αποτέλεσμα να μην παράγουν ρύπους και θόρυβο λόγω της λειτουργίας των ηλεκτρομηχανών όπως συμβαίνει.

Η κρουαζιέρα είναι άλλο project. Χρειάζονται μεγαλύτερα ηλεκτρικά φορτία για τα κρουαζιερόπλοια άρα μιλάμε για μεγαλύτερο κόστος δημιουργίας εγκαταστάσεων. Σύμφωνα με πληροφορίες υπάρχει πρόβλεψη και για το νέο cruise terminal στον Πειραιά αλλά και για εγκατάσταση και στο υπάρχον.

Οι Κινέζοι είναι αποφασισμένοι να επιβάλουν το λιμάνι του Πειραιά και στη νέα εποχή της ναυτιλιακής βιομηχανίας προσφέροντας σύγχρονες υπηρεσίες.

Η πρώτη εφαρμογή έχει γίνει ήδη στη Κυλλήνη με πρωτοβουλία του Lloyd’s Register στα τέλη του 2018. Πρόκειται για την πρώτη εγκατάσταση ηλεκτροδότησης πλοίων από ξηρά στην Ανατολική Μεσόγειο.

Η Cosco συντάσσει την πρότασή της για χρηματοδότηση, την οποία θα υποβάλλει το 2020 στο Δίκτυο-Μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» που χρηματοδοτεί έργα μεταφορών. Η πρόταση θα αφορά τα επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία.

Τα οφέλη θα είναι σημαντικά και για τη μείωση του λειτουργικού κόστους ενός πλοίου όταν θα είναι στο λιμάνι αλλά κυρίως περιβαλλοντικά με τη μείωση των εκπομπών ρύπων στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά.

Τα στελέχη του Lloyd’s Register συνεργάζονται στενά με ειδική Επιτροπή του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ώστε να νομοθετηθεί το κατάλληλο νομοθετικό πλαίσιο τόσο για την ηλεκτροδότηση πλοίων όσο και για τα ηλεκτρικά πλοία που θα κινούνται με μπαταρίες.

«Θα έρθουν πλοία που θα κινούνται με μπαταρίες γιατί υπάρχουν κοντινές ακτοπλοϊκές συνδέσεις. Ήδη υπάρχει ενδιαφέρον για τα πορθμεία. Η κύριά τους κίνηση θα γίνεται με μπαταρία. Στα επόμενα δύο χρόνια θα δούμε τις πρώτες εφαρμογές» επεσήμαναν στελέχη του Lloyd’s Register.

Η πρόωση των πλοίων με ηλεκτρική ενέργεια ταιριάζει απόλυτα στην πολυνησιακή Ελλάδα όπου η ακτοπλοία εκτελεί δρομολόγια σχετικά μικρών αποστάσεων και μεγάλης συχνότητας. Τα οφέλη που θα προκύψουν από την ευρεία εφαρμογή της υβριδικής αυτής τεχνολογίας στις ακτοπλοϊκές γραμμές μεταξύ των ελληνικών νησιών θα είναι πολύ μεγάλη.

Υπάρχουν μελέτες για την εγκατάσταση υποδομών στα λιμάνια, γίνεται η οριοθέτηση του κανονιστικού πλαισίου τόσο για την ηλεκτροδότηση στον λιμένα όσο και για την εισαγωγή υβριδικών πλοίων, ενώ συντάσσεται για ένα επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο κατάλληλο για τυπικά δρομολόγια μέχρι 20 ναυτικά μίλια.

Σύμφωνα με τους ειδικούς ο ηλεκτρισμός αναφέρεται ως πρώτη εναλλακτική λύση στην σχετική Οδηγία (2014/94/EE). Η επένδυση στον εξηλεκτρισμό όμως παρουσιάζει ιδιαίτερη προοπτική σε δύο σημεία. Καθώς η ηλεκτροπαραγωγή θα στρέφεται όλο και περισσότερο σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τόσο θα πρασινίζουν και οι πρακτικές της, ενώ η ανάπτυξη τεχνολογίας μπαταριών, έξυπνων δικτύων κ.α. θα διευρύνει σημαντικά το πεδίο εφαρμογής. Με αυτόν τον τρόπο με καθαρά πράσινες πηγές και ευρύ πεδίο εφαρμογής, ο ηλεκτρισμός μπορεί να αποτελέσει την κύρια εναλλακτική ενέργεια, και όχι καύσιμο, αφού τίποτα στην αλυσίδα του δεν θα παραπέμπει σε καύση.

Τα οφέλη

Τα οφέλη που προκύπτουν από τη στροφή της ναυτιλίας στον ηλεκτρισμό είναι σημαντικά. Ειδικότερα για την ναυτιλία ο ηλεκτρισμός προσφέρει το σημαντικό πλεονέκτημα του εκμηδενισμού των ρύπων, εκεί που μετράει ή καλύτερα εκεί που πονάει πιο πολύ, στα λιμάνια και τις κοντινές διασυνδέσεις, δηλαδή κοντά στους κατοίκους και τα αστικά κέντρα, εκεί που το κοινωνικό κόστος είναι ουσιαστικό.

Επομένως ένα από τα κύρια οφέλη , ίσως το ισχυρότερο είναι το κοινωνικό.

Το περιβαλλοντικό όφελος είναι επίσης ισχυρό και θα ενισχύεται όλο και περισσότερο με την αναμενόμενη βελτίωση των μέσων ηλεκτροπαραγωγής και την ευρεία εφαρμογή ΑΠΕ σε αυτήν.

Το αναπτυξιακό και οικονομικό όφελος αναμένεται επίσης να αποτελέσει το κλειδί αφού όπως γνωρίζουμε το οικονομικό κίνητρο οδηγεί πιο γρήγορα στην ευρεία εφαρμογή νέας τεχνολογίας .

Όμιλος Γκριμάλντι

Ο Όμιλος Γκριμάλντι στον οποίο ανήκουν οι Μινωϊκές Γραμμές είναι παράδειγμα οικολογικής εταιρείας.

Ο Εμάνουελ Γκριμάλντι με κάθε ευκαιρία αναφέρεται στο πράσινο αποτύπωμα της εταιρείας στη ναυτιλία:

«- Βραχυπρόθεσμος και μεσοπρόθεσμος στόχος μας είναι να στραφούμε στα καθαρά καύσιμα και να έχουμε καθαρότερο diesel. Αυτό από μόνο του θα μειώσει κατά 7 φορές την εκπομπή καυσίμων από τα πλοία.

– Στο πλαίσιο αυτό ετοιμάζουμε σημαντικές μειώσεις στην κατανάλωση και εκπομπή αερίων. Είμαστε έτοιμοι επίσης να γίνουμε «μπροστάρηδες» στην πράσινη τεχνολογία.

-Ο Όμιλος δούλεψε και πέτυχε τα πλοία τους να έχουν μηδέν εκπομπές αερίων στα λιμάνια. Το σύστημα αυτό εφαρμόστηκε στα δύο cruise ships «Roma» και «Barcelona» στα οποία έγινε επιμήκυνση στα ναυπηγεία του Παλέρμο, φθάνοντας τα 240 μέτρα από περίπου 210 μέτρα. Τοποθετήθηκαν σε αυτά μεγάλες μπαταρίες για να μην λειτουργούν οι ηλετρομηχανές όταν καταπλέουν και αποπλέουν από τα λιμάνια. Έγιναν τα πρώτα και μεγαλύτερα υβριδικά πλοία στον κόσμο. Προστέθηκαν ηλιακοί συλλέκτες, led φωτισμοί και όλα αυτά θα τα εγκαταστήσουμε και στα πολλά νεότευκτα που περιμένουμε.

-Μακροπρόθεσμα, έχουμε ένα όνειρο: μηδενικές εκπομπές αερίων στην ναυτιλία, η οποία θα μεταφέρει προϊόντα χωρίς να αφήνει αρνητικό αποτύπωμα στον πλανήτη».

Ο Όμιλος Grimaldi έχει σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα για την κατασκευή 29 πλοίων. Έχει παραλάβει ήδη τα 10 και τα άλλα 19 αναμένεται να ενταχθούν στο στόλο του στα επόμενα 2-3 χρόνια. Τα οικολογικά πλοία θα μειώσουν στο μηδέν την εκπομπή ρύπων όταν βρίσκονται στα λιμάνια και κατά 35% όταν ταξιδεύουν, χάρη στη χρήση επαναφορτιζόμενων μπαταριών λιθίου. Θα είναι πρωτοπόρα στην παγκόσμια ναυτιλία τόσο λόγω του μεγέθους τους όσο και χάρη στην υψηλή τεχνολογία τους.

Το νέο ναυπηγικό πρόγραμμα του ομίλου Grimaldi συνδυάζεται με ανακατασκευή και βελτίωση όλων των πλοίων του στόλου με οικολογικές μπογιές από σιλικόνη, την τοποθέτηση scrubbers για το φιλτράρισμα των καυσίμων, ενώ αναβαθμίζονται και τα συστήματα προώθησης των πλοίων, στο πλαίσιο της στρατηγικής του ομίλου να συμβάλει στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που προέρχεται από την παγκόσμια ναυτιλία