Η μετάβαση στην πράσινη ναυτιλία είναι πλέον ο βασικός στόχος όλων των ναυτιλιακών εταιρειών. Τα προβλήματα προς την επίτευξη του στόχου αυτού είναι σημαντικά. Η ναυτιλιακή βιομηχανία δεν είναι ακόμη έτοιμη να επιτύχει τους στόχους που έχουν τεθεί, οι οποίοι είναι περισσότερο φιλόδοξοι και λιγότερο επιτεύξιμοι.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, οι νέες τεχνολογίες και τα καινούρια καύσιμα δεν θα είναι διαθέσιμα τουλάχιστον μέχρι το 2030. Τα «κλειδιά» για την απανθρακοποίηση είναι η πράσινη και βιώσιμη χρηματοδότηση, η ισχυρή και αποτελεσματική ρυθμιστική πολιτική και οι τεχνολογικές εξελίξεις σε μηχανές και ναυπηγεία.

Οι πλοιοκτήτες έχουν αφεθεί μόνοι τους να παλεύουν με τα κύματα της ενεργειακής μετάβασης.

Οπως έχει επισημάνει ο Πόλυς Βάσου Χατζηιωάννου, διευθύνων σύμβουλος της Safe Bulkers, «στα Ποσειδώνια του 2024 πιστεύω ότι θα είμαστε σε θέση να απαντήσουμε για το ποιο θα είναι το εναλλακτικό καύσιμο του μέλλοντος το οποίο θα χρησιμοποιηθεί στη ναυτιλία. Η απανθρακοποίηση θα γίνει κάποια μέρα, αλλά όχι σύντομα. Θα καθυστερήσει. Μιλάμε με τα ναυπηγεία και δεν έχουν ιδέα τι μηχανές να βάλουν. Τη μία μας λένε για αμμωνία, την άλλη για LNG και μετά για μεθάνιο. Δεν έχουμε λύσεις. Μέχρι το τέλος του πολέμου στην Ουκρανία δεν θα γίνει κάτι προς την κατεύθυνση της απανθρακοποίησης της ναυτιλίας. Είμαστε στο σκοτάδι».

Παρ’ όλα αυτά, ο Πόλυς Βάσου Χατζηιωάννου είναι από τους πλοιοκτήτες εκείνους οι οποίοι κινούνται με σχέδιο και δυναμική προς τη νέα εποχή παρά τις αντιξοότητες που υπάρχουν. Η Safe Bulkers έχει ναυπηγικό πρόγραμμα και προβαίνει σε περιβαλλοντικές αναβαθμίσεις του υφιστάμενου στόλου της που αφορούν τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των πλοίων της. Στο σύνολό του, ο στόλος της είναι μοντέρνος και υψηλής ενεργειακής απόδοσης, με αποτέλεσμα να μπορεί να είναι ανταγωνιστικός στη διεθνή αγορά από το 2023 και μετά, βάσει των περιβαλλοντικών επιδόσεών του.

Πιο συγκεκριμένα, η εταιρεία εξέδωσε στις 25 Ιουλίου 2022 το δεύτερο ετήσιο report της για την Εταιρική και Κοινωνική Διακυβέρνηση για το έτος 2021 (2021 ESG Report). Η πιο σημαντική παρέμβαση είναι οι επενδύσεις 365 εκατ. δολαρίων για 11 νεότευκτα πλοία ξηρού φορτίου, νέας τεχνολογίας που πληρούν τις προδιαγραφές του International Maritime Organization-Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) Phase 3 αναφορικά με τις απαιτήσεις για μειωμένες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου (GHG) και ιδιαίτερα του διοξειδίου του άνθρακα (CO2) κατά 30% με βάση το έτος αναφοράς 2008, καθώς και Tier III αναφορικά με τις απαιτήσεις για μειωμένες εκπομπές οξειδίων του αζώτου (NOX).

Τα πλοία αυτά έχουν βελτιωμένο σχεδιασμό γάστρας και προπέλας και με την προσθήκη πτερυγίων και δακτυλίων εξασφαλίζουν ομαλότερη ροή και μικρότερη υδροδυναμική αντίσταση, επιτυγχάνοντας έτσι μικρότερη κατανάλωση καυσίμων και επακόλουθα μειωμένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. H μείωση των οξειδίων του αζώτου επιτυγχάνεται είτε με την επανακυκλοφορία των καυσαερίων, γνωστή ως Exhaust Gas Recirculation (EGR), είτε με τη χρήση καταλυτών (Selective Catalytic Reactors -SCR).

Η Safe Bulkers παρήγγειλε τα πλοία αυτά σε αρκετά πρώιμο στάδιο, με αποτέλεσμα να έχει ήδη παραλάβει ένα Kamsarmax χωρητικότητας 82.000 τόνων dw με την ονομασία MV Vassos και ένα Post-Panamax χωρητικότητας 87.000 τόνων dw με την ονομασία MV Climate Respect, ενώ η εύλογη αξία τους σήμερα είναι πολύ υψηλότερη.
Το πρόγραμμα ναυπήγησης προβλέπει παράδοση πέντε νεότευκτων πλοίων εντός του 2023, τριών εντός του 2024 και ενός στις αρχές του 2025, οπότε και θα ολοκληρωθεί, δίνοντας προβάδισμα στη Safe Bulkers έναντι των ανταγωνιστών της που βάζουν σήμερα παραγγελίες με χρονικό ορίζοντας παράδοσης μετά το πρώτο εξάμηνο του 2025.

Με την ένταξη των πλοίων αυτών στον στόλο της Safe Bulkers, πέρα από τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος λόγω της μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και την κατηγοριοποίηση των πλοίων αυτών στην ανώτατη κατηγορία Α, σύμφωνα με τον ΙΜΟ GHG rating ή τη Rightship, τα πλοία θα έχουν μειωμένη κατανάλωση καυσίμου που οδηγεί σε βελτιωμένα έσοδα από ναυλώσεις, σημαντική βελτίωση κερδοφορίας και αυξανόμενο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για μεταφορές ιδιαίτερα στην Ευρώπη λόγω της περιβαλλοντικής φορολογίας.

Ο δρ Λουκάς Μπαρμπαρής, πρόεδρος της Safe Bulkers, μιλώντας στο «business stories» αναφορικά με την επενδυτική επιλογή των πλοίων αυτών επεσήμανε: «H ανανέωση του στόλου μας με πλοία περιβαλλοντικών προδιαγραφών που μπαίνουν σε ισχύ μετά το 2025 είναι ιδιαίτερα σημαντική, διότι μας δίνει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε ευθυγράμμιση με την περιβαλλοντική πολιτική μας και τους πιο αυστηρούς περιβαλλοντικούς κανονισμούς που θα αρχίσουν να εφαρμόζονται από τον Ιανουάριο του 2023. Είναι μία ρεαλιστική επιλογή σε ένα πραγματικό πρόβλημα. Και λέω πρόβλημα γιατί, ενώ γίνονται διαρκείς συζητήσεις για εναλλακτικά πράσινα καύσιμα, αμμωνία, υδρογόνο, μεθανόλη κ.ά., οι τεχνολογίες αυτές είναι ακόμη ανώριμες από την άποψη σχεδιασμού πλοίων, παραγωγής και διάθεσης καυσίμων. Επιπλέον, τα προτεινόμενα εναλλακτικά καύσιμα δεν παράγονται σήμερα από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, με αποτέλεσμα να επιβαρύνουν το περιβάλλον».

H Safe Bulkers ίσως είναι από τις λίγες εταιρείες που έχουν επενδύσει σε πλοία νέας τεχνολογίας (hard assets) τόσο εκτεταμένα.

«Παρακολουθούμε στενά την πρόοδο της τεχνολογίας και τη χρήση εναλλακτικών πράσινων καυσίμων, χρησιμοποιούμε βιοκαύσιμα, επενδύουμε σε ενεργειακή αναβάθμιση του υφιστάμενου στόλου μας και είμαστε έτοιμοι να επενδύσουμε σε νέα πλοία όταν ο σχεδιασμός τους ολοκληρωθεί», τόνισε στο «b.s.» ο δρ Μπαρμπαρής απαντώντας σε ερώτησή μας για τη μελλοντική ανάπτυξη της εταιρείας.

Οικονομικά αποτελέσματα

Η Safe Βulkers έχει επιτύχει σημαντική κερδοφορία το β’ τρίμηνο του 2022 με κέρδη ανά μετοχή 0,40 σεντς, ενώ διένειμε μέρισμα για το τρίμηνο αυτό ύψους 0,05 δολαρίου ανά μετοχή.

Η σημαντική ρευστότητά της, ύψους περίπου 300 εκατ. δολαρίων, ο χαμηλός καθαρός δανεισμός, περίπου 6,8 εκατ. ανά πλοίο, τα εξασφαλισμένα μελλοντικά έσοδα από ναυλώσεις ύψους 360 εκατ. δολαρίων και η ανανέωση του στόλου της με 11 νέας τεχνολογίας πλοία τής παρέχουν την ευελιξία να προσδοκά μια ανοδική πορεία προς όφελος των μετόχων της μέσα σε ένα περιβάλλον το οποίο παρουσιάζει αντιξοότητες, όπως η ενεργειακή και γεωπολιτική κρίση, ο αυξημένος πληθωρισμός και η πιθανή επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας, αλλά και θετικές προσδοκίες που συνδέονται με τον πολύ μικρό αριθμό παραγγελιών νεότευκτων πλοίων τα επόμενα χρόνια και ενός σύγχρονου στόλου που διαθέτει, 43 πλοίων σήμερα και 53 πλοίων σε δυόμισι χρόνια, με μέση ηλικία 10,5 έτη.

Διαβάστε ακόμη: