Εξαιρουμένου του ενδοκοινοτικού εμπορίου, οι μέσες μηνιαίες εισαγωγές προϊόντων καθαρού πετρελαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (αφορούν πετρέλαιο θέρμανσης, ντίζελ, βενζίνη, χημικά, λιπαντικά και άλλα) ανήλθαν σε 10 εκατ. τόνους το 2019, αλλά μειώθηκαν σε 9,3 εκατ. τόνους το 2021 και το 2022. Λόγω των υψηλών όγκων εισαγωγών από τον Ιούλιο έως τον Οκτώβριο, ο μέσος μηνιαίος όγκος του 2022 έως σήμερα έφτασε τους 10,3 εκατ. τόνους, υπερβαίνοντας τους όγκους του 2019.

«Μέχρι τις αρχές Φεβρουαρίου 2023, η ΕΕ θα πρέπει να έχει βρει νέους προμηθευτές για σχεδόν το 35% του όγκου εισαγωγών καθαρών πετρελαιοειδών, καθώς τίθενται σε ισχύ οι κυρώσεις κατά του ρωσικού πετρελαίου. Η Ρωσία, από την άλλη πλευρά, πρέπει να προσπαθήσει να βρει νέους αγοραστές για περίπου το 60% των εξαγωγών της», αναφέρει ο Νιλς Ράσμουσεν επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO.

Παρά τις επικείμενες κυρώσεις, οι μέσες μηνιαίες εισαγωγές της ΕΕ από τη Ρωσία έχουν φθάσει από την αρχή του έτους μέχρι σήμερα τα 3,5 εκατομμύρια τόνους και έχουν αυξηθεί κατά 10,3% σε σχέση με πέρυσι.

Ωστόσο, κατά τη διάρκεια του Σεπτεμβρίου και του Οκτωβρίου, ο μέσος μηνιαίος όγκος εισαγωγών από τη Ρωσία προς την ΕΕ μειώθηκε σε 3 εκατομμύρια τόνους, αν και ο συνολικός όγκος εισαγωγών της ΕΕ αυξήθηκε σε 11 και 11,8 εκατομμύρια τόνους τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο αντίστοιχα.

«Η αύξηση των εισαγωγών προϊόντων καθαρού πετρελαίου από την Ασία στην ΕΕ έχει υπερκαλύψει τις χαμένες ποσότητες από τη Ρωσία. Οι όγκοι από την Ασία προς την ΕΕ έχουν αυξηθεί από τον Ιούλιο και τον Οκτώβριο έφθασαν τους 4,4 εκατομμύρια τόνους, από τον πρόσφατο μηνιαίο μέσο όρο των 2,1 εκατομμυρίων τόνων. Ως εκ τούτου, η Ασία είναι ο κύριος προμηθευτής των εισαγωγών καθαρών προϊόντων πετρελαίου της ΕΕ από τον Σεπτέμβριο, ξεπερνώντας τη Ρωσία», λέει ο Ράσμουσεν.

Ενώ η Ρωσία παραμένει ο μεγαλύτερος προμηθευτής προϊόντων καθαρού πετρελαίου στην ΕΕ, φαίνεται ότι οι αγοραστές στην ΕΕ έχουν ήδη αρχίσει τη διαδικασία εξεύρεσης νέων προμηθευτών. Μέχρι στιγμής, η Σαουδική Αραβία έχει προσφέρει το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης των ασιατικών ποσοτήτων, αλλά η Ινδία, η Κίνα και η Νότια Κορέα συμβάλλουν επίσης.

Όπως αναφέρθηκε στο Shipping Number of the Week της εβδομάδας 40, η πρόσφατα αυξημένη εξαγωγική ποσόστωση για τα κινεζικά διυλιστήρια αναμένεται να αυξήσει τη διαθεσιμότητα προϊόντων καθαρού πετρελαίου στην Ασία. Αντιδρώντας στις νέες εξαγωγικές ποσοστώσεις, οι εισαγωγές αργού πετρελαίου της Κίνας αυξήθηκαν κατά 30% m/m και 24% y/y τον Οκτώβριο, φθάνοντας στο υψηλότερο επίπεδο από τον Ιούλιο του 2020.

«Καθώς αντικαθίστανται οι εναπομείνασες ποσότητες προϊόντων καθαρού πετρελαίου από τη Ρωσία προς την ΕΕ, η μέση μεταφορά για τα δεξαμενόπλοια προϊόντων στην ΕΕ θα συνεχίσει να αυξάνεται. Οι συγκρατημένες προοπτικές ανάπτυξης του 2023 για την παγκόσμια οικονομία, και ιδίως για την ΕΕ, θα επιβαρύνουν τη ζήτηση, αλλά καθώς η αύξηση της πραγματικής προσφοράς χωρητικότητας θα είναι πολύ ελάχιστη (και ενδεχομένως αρνητική), εξακολουθούμε να αναμένουμε περαιτέρω βελτίωση των συνθηκών συναλλαγών για τα δεξαμενόπλοια προϊόντων», αναφέρει ο Νιλς Ράσμουσεν.

Διαβάστε ακόμη:

Σκρέκας: Στα 270 εκατ. ευρώ η συνολική επιδότηση για οικιακά τιμολόγια τον Νοέμβριο (vid) (upd)

Συστάσεις Μητσοτάκη, το reality του Χάρη, η Accor πάει στη Μύκονο και το Βουκουρέστι βουίζει για τη ΔΕΗ

Φίλιππος Νιάρχος: Τα γενέθλια του μεγιστάνα – Σπάνιες στιγμές στη δημοσιότητα (pics)