Την ανάγκη χρηματοδοτικής στήριξης των ναυτιλιακών εταιρειών ώστε να περάσουν με επιτυχία στη νέα πράσινη εποχή και στη βιωσιμότητα επεσήμανε η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα στο πλαίσιο της ημερίδας που διοργάνωσε η HELMEPA με θέμα «Επιβιβαστείτε στο πλοίο της βιωσιμότητας  για να σώσουμε τους ωκεανούς».

Η πρόεδρος της HELMEPA Σεμίραμις Παληού αφού αναφέρθηκε στη συμπλήρωση 40 ετών από την ίδρυση της Ένωσης με οραματιστή τον αείμνηστο Γιώργο Λιβανό εστίασε στην ανάγκη να γίνουν γρήγορα βήματα  για την αντιμετώπιση της κλιματικής  αλλαγής την οποία χαρακτήρισε ως τη μεγαλύτερη απειλεί για την ανθρωπότητα: «Η HEMPEPA είναι game changer  για τον πλανήτη και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Η κλιματική αλλαγή είναι η μεγαλύτερη απειλή για την ανθρωπότητα και πρέπει να δράσουμε άμεσα γιατί θα χάσουμε το «παράθυρο» που κλείνει πολύ γρήγορα. Είναι ευθύνη μας να κάνουμε ό,τι πρέπει για να συμβάλουμε στη διάσωση του πλανήτη. Η ναυτιλία  πρέπει να μειώσει το περιβαλλοντικό της αποτύπωμά.  Είναι μεγάλη τιμή να συνεργαστούμε όλοι μαζί  για ένα καλύτερο μέλλον για τα παιδιά μας και τον πλανήτη».

Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών ευχαρίστησε το Διοικητικό Συμβούλιο της HELMEPA για τα 40 χρόνια συνεπούς συνεισφοράς της στο Θαλάσσιο Περιβάλλον προσθέτοντας ότι η ίδρυσή της συνεχίζει και ενισχύει τη βαθιά σχέση αγάπης του έθνους μας με τη θάλασσα.

Πρόσθεσε ότι πριν από τέσσερις δεκαετίες, «ο πρωτοπόρος Γιώργος Λιβανός ενέπνευσε και ένωσε όλα τα μέλη της ναυτιλιακής κοινότητας κάτω από το όραμα «Save the Seas». Και αυτή ακριβώς είναι η δύναμη της HELMEPA: η κοινή και εθελοντική δέσμευση των Ελλήνων ναυτικών με τους Εφοπλιστές να προστατεύσουν τις Θάλασσές μας.»
Είπε ότι  η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών θα συνεχίσει να εργάζεται με συνέπεια και αφοσίωση, προκειμένου να υιοθετήσει ρεαλιστικές και εφικτές λύσεις που θα οδηγήσουν τον κλάδο της ναυτιλίας σε βιώσιμο μέλλον σε μία νέα εποχή και προσέθεσε:

« Η αειφορία είναι στο DNA των Ελλήνων» και κατέληξε λέγοντας: «Μαζί είμαστε δυνατοί, και μαζί θα πετύχουμε τον στόχο μας.»

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης επεσήμανε: Δίνω τα εύσημα στη  HELMEPA  για τις προσπάθειες  διάσωσης  των θαλασσών  από τη μόλυνση. Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει στενή συνεργασία με την HELMEPA και στηρίζει το έργο και τις δράσεις της.
Η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας είναι η μεγάλη πρόκληση. Πρέπει να επεκτείνουμε τις έρευνες  για την εύρεση των εναλλακτικών καυσίμων. Η ΕΕ πρέπει να στηρίξει χρηματοδοτικά  τις νέες τεχνολογίες  και τη ναυτιλία στην πορεία μετάβασης στην πράσινη ναυτιλία  Η επένδυση στην ποιοτική ναυτιλία είναι μία καλή επιλογή ακόμη και μέσα σε ασταθές περιβάλλον.

Ο υπουργός ανέφερε ότι «η μετάβαση της ναυτιλίας  σε ένα μέλλον χωρίς άνθρακα, θα απαιτήσει ένα συνδυασμό ιδιωτικής και δημόσιας χρηματοδότησης προκειμένου να περάσουμε σε ένα περιβάλλον όπου θα έχουμε τα αναμενόμενα περιβαλλοντικά οφέλη». Στη συνέχεια επεσήμανε ότι «ο μετασχηματισμός της ναυτιλίας και απαλλαγή της από τις ανθρακούχες εκπομπές θα πρέπει  να υποστηριχθεί γενναιόδωρα από τον διαρθρωτικό προϋπολογισμό της ΕΕ και από πρωτοβουλίες που καθοδηγούνται από τη βιομηχανία, όπως το Διεθνές Συμβούλιο Ναυτιλιακής Έρευνας και το Συνεργαζόμενο Ταμείο».

Η χρηματοδότηση σημείο «κλειδί» για την αειφορία

Στο πρώτο πάνελ συμμετείχαν ο Θανάσης Μαρτίνος, ο Συμεών Παληός, η Σουζάνα Λασκαρίδη, η Μελίνα Παππά, ο Νίκος Τσάκος και ο Αριστείδης Πίττας.

Συμφώνησαν ότι η χρηματοδότηση είναι σημείο κλειδί για  την αειφορία και  για την μετάβαση στην πράσινη ναυτιλία.

Ο Συμεών Παληός ιδρυτής και πρόεδρος της Diana Shipping είπε ότι « η χρηματοδότηση είναι η πρώτη σκέψη. Η χρηματοδότηση άλλαξε και αλλάζει τον κόσμο της ναυτιλίας. Τις δεκαετίες του ’30 και του ’40 δεν υπήρχαν τράπεζες να χρηματοδοτήσουν τη ναυτιλία.  Το 1955 εμφανίστηκαν  δύο τράπεζες στον Πειραιά. Ακολούθησε η εισαγωγή στα ‘80ς στο αμερικανικό χρηματιστήριο της εταιρείας του Αντώνη Αγγελικούση και σειρά πήρα τη δεκαετία του ’90 ο Νίκος Τσάκος με την ΤΕΝ στο Όσλο και μετά στο ΝYSE για να ακολουθήσουν και άλλοι Έλληνες πλοιοκτήτες. Η εισαγωγή στα χρηματιστήριο μας βοήθησε να εξελιχθούμε να μεγαλώσουμε και να αποκτήσουμε ρευστότητα ώστε να προσαρμοζόμαστε στις νέα συνθήκες που προέκυπταν και προκύπτουν όπως η βιώσιμη ναυτιλία και η μετάβαση στην πράσινη εποχή».

Η Σουζάνα Λασκαρίδη διευθύντρια της Laskaridis Shipping αναφέρθηκε στις τεχνολογικές εξελίξεις μέσα στις τελευταίες 10ετίες: « Είναι  όλες οι τεχνολογικές μετεξελίξεις που έχουν  καταφέρει  να φέρουν  τη ναυτιλία στο σημερινό υψηλό επίπεδο ασφάλειας  είτε  είναι ναυσιπλοΐα είτε κατασκευή  και οτιδήποτε βοηθάει να μειωθούν  τα ατυχήματα και περιβαλλοντικά και όσον αφορά την  απώλεια ανθρώπινης ζωής. Από τα αρνητικά είναι  ότι ακόμη η ναυτιλία  δεν έχει τη θέση που της πρέπει στην παγκόσμια κοινή γνώμη. Και αυτό φάνηκε και με την πανδημία που όταν σταμάτησαν  τα πάντα η ναυτιλία συνέχισε να δραστηριοποιείται και με το Evergreen για παράδειγμα που ενώ γινόταν ένα χιούμορ πότε θα ανοίξει στο Σουέζ  και πάλι δεν έχαιρε εκτίμησης ο ρόλος της ναυτιλίας. Η οπτική αυτή  θεωρητικά  θα αλλάξει».

«Η Ελλάδα είναι η Silicon Valley της Ναυτιλίας»

Ο Νίκος Τσάκος είπε: «Η Ελλάδα είναι η Silicon Valley της Ναυτιλίας. Δεν θέλουμε να είμαστε απλώς τα πειραματόζωα για οποιαδήποτε νέα νομοθεσία, χωρίς να ζητηθεί πρώτα η γνώμη μας. Η κατάσταση της ναυτιλίας δεν έχει ακόμη εκτιμηθεί, γιατί ως κλάδος είμαστε κατακερματισμένοι. Χρειάστηκε μια πανδημία για να αρχίσουν οι άνθρωποι να συνειδητοποιούν τη σημασία του κλάδου μας και τη συμβολή του στο παγκόσμιο εμπόριο.

Χρειαζόμαστε βοήθεια για να συνεχίσουμε να μειώνουμε το αποτύπωμά μας από 2,5%-2,8% που βρισκόμαστε σήμερα, σε χαμηλότερα επίπεδα».

Από την πλευρά του, ο Αριστείδης  Πίττας τόνισε: «Δίνουμε πάρα πολύ μεγάλη έμφαση στο ‘Ε’ (Environmental) του όρου ESG, γιατί πιστεύω ότι είναι το πιο εύκολο να αντιμετωπιστεί. Βάζοντας, όμως, υπερβολική ενέργεια στο ‘E’ μπορεί να χάσουμε το ‘S’ (Social), και το πρώτο πράγμα που πρέπει να φροντίσουμε είναι η κοινωνία και η κοινωνική ένταξη για όλους. Προσπαθούμε να απαλλαγούμε από τις εκπομπές άνθρακα ταχύτερα από ό,τι μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτή την προσπάθεια συνολικά η κοινωνία, ειδικά στις αναπτυσσόμενες χώρες. Δεν πρέπει να ξεχνάμε την κοινωνία και τη σημασία των αρχών και πρακτικών καλής διακυβέρνησης για τις εταιρείες μας».

Στη συνέχεια άνοιξε μία συζήτηση περί πλεονεκτημάτων και μειονεκτημάτων της εισαγωγής στο χρηματιστηρίων σε συνδυασμό με τις τεχνολογικές εξελίξεις.

Ο Συμεών Παληός άνοιξε θέμα για το κατά πόσο η ναυτιλία έχει προοπτικές με τις συνεχείς εξελίξεις: «Ο Νιάρχος γιατί αποχώρησε από τη Ναυτιλία; Η εταιρεία του Ωνάση γιατί  πούλησε τον στόλο της. Κάτι θα ήξεραν περισσότερο» και συνέχισε:

«Πρέπει να μειωθεί το λειτουργικό κόστος διαχείρισης ενός πλοίου. Τα αυτόνομα πλοία θα είναι  μία λύση. Εδώ η NASA  έχει στείλει δύο διαστημόπλοια πριν από 40 χρόνια που συνεχίζουν να ταξιδεύουν και έχουν βγει ήδη εκτός του δικού μας  ηλιακού συστήματος. Με τα αυτόνομα πλοία το λειτουργικό κόστος θα μειωθεί στο 75%»
Στο σημείο αυτό παρενέβη η Μελίνα Παππά, εμπορική διευθύντρια της Star Bulk: «Τα αυτόνομα πλοία θα έχουν πολλή τεχνολογία επάνω τους. Θα χρειαστεί η πρόσληψη εξειδικευμένου προσωπικού  και ειδικών. Οι εταιρείες θα γίνουν πολύπλοκες με τις ανθρώπους που θα γνωρίζουν τους περιβαλλοντικούς  κανονισμούς, θέματα  ασφάλειας από κυβερνοεπιθέσεις  κλπ. Το λειτουργικό κόστος της εταιρείας  θα αυξηθεί».

Ο Νίκος Τσάκος πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΕΝ επανήλθε στο θέμα της αποχωρήσεις εφοπλιστών από τη ναυτιλία: «Πόσους άλλους Ευρωπαίους εφοπλιστές εκτός από τους Έλληνες  ξέρετε; Στις δεκαετίες του  ’60 και του ΄70   υπήρχαν οι Βρετανοί.  Σήμερα όχι».

Τον λόγο πήρε ο Θανάσης Μαρτίνος: «Δεν είμαι τόσο απαισιόδοξος για το μέλλον της ναυτιλίας. Αν φύγουν κάποιοι θα έρθουν κάποιοι άλλοι. Οι Κινέζοι μεγαλώνουν και ξεπέρασαν ήδη σε αξία στόλου τους Έλληνες. Είναι σημάδια των καιρών» και συνέχισε αναφερόμενος στον Οδυσσέα : «Οι Έλληνες είμαστε προσαρμοστικοί και βρίσκουμε τρόπους να ξεπερνάμε τις δυσκολίες».

Όλοι κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι για να μπορέσει μία ναυτιλιακή εταιρεία να περάσει στην πράσινη εποχή και στην αειφορία θα πρέπει να μεγαλώσει για να αντέξει το  αυξημένο κόστος λειτουργικότητας.

Διαβάστε ακόμα:

Σημαντικός ο ρόλος της Πολωνίας στις θαλάσσιες μεταφορές, την επιβατηγό ναυτιλία και στη ναυπηγοεπισκευή

Γεράσιμος Καλογηράτος: Βρισκόμαστε στην αρχή του κύκλου ανόδου της αγοράς του LNG

Πώς η ψηφιακή τεχνολογία δίνει ώθηση στην «έξυπνη» ναυτιλία