Ναυτιλία

Επενδυτικό κρεσέντο των Ελλήνων εφοπλιστών σε δεξαμενόπλοια VLCC

  • Μηνάς Τσαμόπουλος


Είναι ξεκάθαρο ότι οι κάποιοι βλέπουν τις κινήσεις αυτές ως «δήλωση» ότι οι Έλληνες θέλουν να μείνουν δυνατοί στο παιχνίδι και να ενισχυθούν ακόμη περισσότερο έναντι των ανταγωνιστών τους

Επενδυτικό κρεσέντο χαρακτηρίζει τις κινήσεις των Ελλήνων εφοπλιστών την εποχή της πανδημίας με παραγγελίες για ναυπηγήσεις πλοίων αλλά και αγορές second hand-μεταχειρισμένων.

Ειδικά στα δεξαμενόπλοια οι Έλληνες εφοπλιστές  αν και ελέγχουν  το 26% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων όχι μόνο δεν  μειώνουν ταχύτητα αλλά αυξάνουν τις παραγγελίες τους  και μέσα στο 2021.  

Κύριος στόχος τους είναι τα υπερ-δεξαμενόπλοια, τα  VLCC χωρητικότητας άνω των 300.000 τόνων.  Τα ελληνικά συμφέροντα έχουν υπό ναυπήγηση VLCC αξίας 2,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων και το 30% του βιβλίου παραγγελιών που περιλαμβάνει 100 πλοία αυτού του τύπου.

Είναι ξεκάθαρο ότι οι κάποιοι βλέπουν τις κινήσεις αυτές ως ‘δήλωση” ότι οι Έλληνες θέλουν να μείνουν δυνατοί στο παιχνίδι και να ενισχυθούν ακόμη περισσότερο έναντι των ανταγωνιστών τους.

Η κακή ναυλαγορά που ταλαιπωρεί τους  εφοπλιστές με δεξαμενόπλοια οι οποίοι βάζουν και από το ταμείο  τους για να καλύψουν τη ζημιά των ταξιδιών,  τους δίνει ταυτόχρονα ευκαιρίες ναυπήγησης αφού οι τιμές είναι ιστορικά χαμηλές.

Γνωρίζουν πολύ καλά ότι μόλις γυρίσει προς τα πάνω η αγορά εκείνοι που θα εμφανιστούν ενισχυμένοι θα μαζέψουν όλο το χρήμα.

Πιο πρόσφατες παραγγελίες έθεσαν  ο Όμιλος Λάτση και ο Όμιλος Αλαφούζου. 

Η  Latsco Shipping Limited παρήγγειλε  τη ναυπήγηση τεσσάρων Very Large Crude Carriers (VLCC)  στα ναυπηγεία της Hyundai Heavy Industries με παράδοση μέσα το 2022. Ο συνολικός στόλος της Latsco αυξάνεται σε 43 πλοία, έναντι των 11 που κατείχε προ οκτώ ετών, όταν ο  Πάρις Κασιδόκωστας-Λάτσης ανέλαβε την διεύθυνσή της.

Η Capital Ship Management Corp του Βαγγέλη Μαρινάκη ναυπηγεί δύο δεξαμενόπλοια χωρητικότητας 200.00ο τόνων με παράδοση το Amore Mio τον Αύγουστο του 2022 και Alter Ego τον Σεπτέμβριο του 2022.

Ο Όμιλος Αλαφούζoυ και πιο συγκεκριμένα η ναυτιλιακή  εταιρεία Kyklades Maritime έδωσε παραγγελία σε ναυπηγεία της Ν.Κορέας για τη ναυπήγηση δύο VLCC. Χρόνος παράδοσης είναι το πρώτο τρίμηνο 2022.

Πρόκειται  για το τρίτο στη σειρά ναυπηγικό πρόγραμμα της εταιρείας. Μέσα σ τον Απρίλιο παρέλαβε το suezmax δεξαμενόπλοιο “Nissos Tinos”. Είναι το δεύτερο στη σειρά ναυπηγικό πρόγραμμα που τρέχει η εταιρεία. Αφορά τη ναυπήγηση συνολικά έξι δεξαμενόπλοιων τύπου suezmax χωρητικότητας 157.974 τόνων dw το καθένα.

Τα πλοία κατασκευάζονται στα ναυπηγεία Hyundai Samho Heavy Industries.

Το πρώτο ζευγάρι το παρέλαβε το περασμένο φθινόπωρο. Πρόκειται τα Nissos Sikinos που παρελήφθη 15 Σεπτεμβρίου 2020 και Nissos Sifnos στις 25 Σεπτεμβρίου 2020.

Ακολούθησαν το Nissos Ios στις 18 Φεβρουαρίου 2021 και το Nissos Koufonissi, στις 23 Φεβρουαρίου 2021.
Στα τέλη Απριλίου θα παραληφθεί το 6ο και τελευταίο του ναυπηγικού προγράμματος, Nissos Antimilos στα τέλη Απριλίου. Η εταιρεία έχει στο νερό 24 πλοία και με εκείνο που είναι υπό ναυπήγηση θα φθάσει στα 25.

Στις 3 Ιανουαρίου 2021 με την παραλαβή του 8ου υπερ-δεξαμενόπλοιου VLCC, χωρητικότητας 319.000 τόνων από τις γιάρδες της Hyundai Ulsan Κορέας ολοκλήρωσε το πρώτο σύγχρονο ναυπηγικό της πρόγραμμα. Αφορούσε την ναυπήγηση συνολικά οκτώ VLCC. Το πρώτο παραδόθηκε τον Μάιο του 2019. Και στα 8 δεξαμενόπλοια δόθηκε όνομα ελληνικού νησιού. «Nissos Rhenia», «Nissos Despotiko», «Nissos Santorini», «Nissos Antiparos», «Nissos Donoussa», «Nissos Kythnos», «Nissos Keros» και «Nissos Anafi».

O Όμιλος Αγγελικούση, με τον  μεγαλύτερο  στόλο VLCC έβαλε τον περασμένο Φεβρουάριο παραγγελές γαιτη ναυπήγηση 4 VLCC χωρητικότητας άνω τ ων 350.000 τόνων dw το καθένα στις γιάρδες  Samsung Heavy Industries  για λογαριασμό της θυγατρικής  Maran Tankers. 

Θα είναι τα πρώτα VLCC που θα καίνε  διπλό καύσιμο δηλαδή και υγροποιημένο φυσικό αέριο-LNG. To συνολικό κόστος ναυπήγησης ανέρχεται στα 415 εκατομμύρια δολάρια.  Ο Όμιλος ταυτόχρον απροχώρησε στηνπώληση  έξι παλιών VLCC ναυπηγήσεως μεταξύ 1999-2001, ενώ έχει προχωρήσει και σε αγορές second hand.

Η Athenian Sea Carriers, της οικογένειας  Θοδωρή, Άννας ,Ξενοφώντα Κυριακού ελέγχει στόλο από έξι VLCC ενώ έδωσε παραγγελία για τη ναυπήγηση τεσσάρων “κομματιών” στα  Hyundai Samho Heavy Industries με χρ όνο παράδοσης μέσα στο 2022.

Η  Navios Maritime Acquisition συμφερόντων της Αγγελικής Φράγκου έχει δημιουργήσει τον δικό της στόλο με VLCC. Από το 2018 η θυγατρική εταιρεία δεξαμενόπλοιων του Ομίλου Navios έχει συμφωνήσει για ναυλώσεις bare boat  για συνολικά τέσσερα  νεότευκτα σε γιαπωνέζικα ναυπηγεία VLCC, με το πρώτο από αυτά να το παραλαμβάνει τον περασμένο Οκτώβριο το οποίο ονόμασε  Baghdad (IMO: 9876414). Το τρίτο και το τέταρτο χωρητικότητας  310.000 τόνους το καθένα θα παραληφθούν μέσα στο 2021 και το τέταρτο το 2022.

Το κόστος κάθε πλοίου ανέρχεται τσα 84,5 εκατομμύρια δολάρια και η Navios τα έχει ναυλώσει προς 27.816 δολάρια την ημέρα για 10 χρόνια με option για άλλα πέντε προς 29.751 δολάρια την ημέρα. 

Ο Ευάγγελος Πιστιόλης με το Central Group έβαλε το περασμενο Φεβρουάριο παραγγελίες γαι τη ναυπήγηση τεσσάρων VLCC  στα ναυπηγεία  Hyundai Heavy Industries συμφωνία που ακολούθησε μία προηγούμενη πάλι για τα τέσσερα πλοία στις ίδιες γιάρδες.

Τα δύο πρώτα από τα εοκτώ συνολικά VLCC του Ευάγγελου Πιστιόλη βαπτίστηκαν. Πρόκειται για το Julius Caesar (IMO: 9912244) και το  Legio X Equestris (IMO: 9912256), που ναυλώθηκαν για τρία χρόνια από τη  Trafigura και με παράδοση νωρίς  το 2022. Το 35% των πλοίων πωλήθηκε στη εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά TOP Ships συμφερόντων Πιστιόλη.

Ο Έλληνας πλοιοκτήτης θέλει να  έχουν παραδοθεί όλα τα νεότευκτα VLCC πριν το 2023 και το αργότερο νωρίς μέσα στο 2024. 

Η  Samos Steamship, των Ιωάννη και Αντώνη Ιγγλέση εκ των παραδοσιακών ελληνικών ναυτιλαικών εταιρειών έδωσε παραγγελία για ένα υπερ-δεξαμενόπλοιο  σε γιαπωνέζικο ναυπηγείο και με παράδοση   το πρώτο τρίμηνο του 2023.

Η συνολική εικόνα

Οι Έλληνες εφοπλιστές το 2021 ελέγχουν το 7,1% του παγκόσμιου στόλου και με βάση τη χωρητικότητα το 13,3% του gross tonnage και το 15,8% με βάση του τόνους DW.

Αναλυτικά  ελέγχουν:

– το 26,5% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων έναντι 26,6% το 2020. Από τα 3.090 oil tankers τα 818 είναι ελληνόκτητα

– Το 14,9% των φορτηγών έναντι 14,7% το 2020. Από τα συνολικά 12.223 φορτηγά τα ελληνόκτητα είναι 1.823.

– Το 6,4% των χημικών και product δεξαμενόπλοιων όπως και το 2020. Από τα 7.858 πλοία τα ελληνόκτητα είναι 502.

-Το 9,7% των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου-LNG carriers. Από τα 2.083 πλοία τα 203 είναι ελληνικών συμφερόντων

–Το 7,2% των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έναντι 7% πέρσι. Από τα συνολικά 5.499 container ships ελληνόκτητα είναι τα 398

–Το 3,3% των επιβατηγών πλοίων έναντι 3,6 το 2020. Από 2.245 επιβατηγά τα 73 είναι ελληνικά.

Στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων τα υπό ελληνική σημαία πλοία να αντιπροσωπεύουν το 6,9% σε αριθμό, το 7,3% σε gross tonnage και το 7,4% σε τόνους dw.

Διαβάστε ακόμη:

Voucher 200 ευρώ: Ερχεται ο β’ κύκλος του προγράμματος – Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε

Εμπορικά κέντρα: Μπλόκο από τους ειδικούς στο άνοιγμά τους – Τι θα γίνει με τα φροντιστήρια

Εστίαση: Πότε θα ανοίξει η πλατφόρμα για τις επιδοτήσεις