Έντονη δραστηριότητα από τους Έλληνες πλοιοκτήτες με εταιρείες εισηγμένες και μη, τον μήνα Απρίλιο. Με την παγκόσμια οικονομία και την εφοδιαστική αλυσίδα να κλυδωνίζεται λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, των κυρώσεων σε βάρος της Ρωσίας και των lockdown στην Κίνα λόγω της πανδημίας, οι Έλληνες έχουν τα δικά τους επιχειρηματικά σχέδια τα οποία υλοποιούν. Οι πρόσφατες κινήσεις από τις αρχές Απριλίου μέχρι και σήμερα καταδεικνύει ότι ανεβαίνει ο πυρετός των ελληνικών επενδύσεων.

Ναυπηγήσεις

Οικ.Φειδάκη

Η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά NASDAQ Globus Maritime Limited συμφερόντων οικογένειας Φειδάκη ανακοίνωσε ότι υπέγραψε συμφωνία για τη ναυπήγηση ενός πολύ αποδοτικό σε κατανάλωση καυσίμου φορτηγού πλοίου χωρητικότητας 64.000 τόνων dw. Θα ναυπηγηθεί στη γιαπωνέζικη γιάρδα Nihon Shipyard και αναμένεται να παραληφθεί το α’ εξάμηνο του 2024. Το συνολικό κόστος ναυπήγησης ανέρχεται στα 37,5 εκατομμύρια δολάρια το οποίο θα καλυφθεί με δανεισμό και ίδια κεφάλαια.

Δρ Ιωάννης Κούστας

Στην υπογραφή συμβολαίων για τη ναυπήγηση τεσσάρων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεταφορικής ικανότητας 7.200 teus το καθένα προχώρησε η εισηγμένη στην αμερικανική αγορά Danaos Shipping Co.Ltd συμφερόντων του δρ Ιωάννη Κούστα.

Τα πλοία θα ναυπηγηθούν στο Daehan Shipbuilding της Κορέας και αναμένεται να παραδοθούν στη Danaos το πρώτο εξάμηνο του 2024.

Τα πλοία θα είναι έτοιμα για να χρησιμοποιήσουν ως καύσιμο μεθανόλης, θα διαθέτουν scrubbers (open loop) -πλυντρίδες και θα κατασκευαστούν σύμφωνα με τις τελευταίες απαιτήσεις του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) σε σχέση με τα πρότυπα εκπομπών Tier III και τον Δείκτη Σχεδιασμού Ενεργειακής Απόδοσης (EEDI) Phase III.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Danaos, Δρ. Ιωάννης Κούστας δήλωσε: «Αυτά τα πλοία βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της νέας τεχνολογίας, διαθέτουν τις πιο πρόσφατες προδιαγραφές για τις απαιτήσεις εκπομπών και είναι έτοιμα για μεθανόλη. Με αυτή την παραγγελία η Danaos συνεχίζει να εδραιώνει τη θέση της ως ένας από τους σημαντικότερους παίκτες στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως.

Οι τρέχουσες παγκόσμιες εξελίξεις υποδεικνύουν σημαντικά αυξημένες τιμές καυσίμων στο μέλλον και λαμβάνοντας υπόψη την αβεβαιότητα σχετικά με τη διαθεσιμότητα πράσινων καυσίμων, ακολουθούμε μια στρατηγική επένδυσης στα πιο αποδοτικά ναυτιλιακά τοποθετώντας scrubbers στα πλοία που θα ελαχιστοποιήσουν το κόστος καυσίμου διατηρώντας την επιλογή τροποποίησης των μηχανών σε χρήση πράσινης μεθανόλης όταν το καύσιμο θα είναι διαθέσιμο» και προσέθεσε:

«Αυτή η στρατηγική εξαλείφει τον κίνδυνο τεχνικής απαξίωσης, ενώ προσφέρει βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα οφέλη στο μέτωπο του κόστους καυσίμου. Θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε για να μεγιστοποιήσουμε την κερδοφορία μας και να εξασφαλίσουμε πιο δυναμικές συναλλαγές με έμφαση στη δημιουργία αξίας για τους μετόχους μας».

Οικ. Νικόλαου Λαιμού

Εξελίσσεται το ναυπηγικό πρόγραμμα της ναυτιλιακής εταιρείας ENESEL. Μέσα στον Απρίλιο οποθετήθηκε η καρίνα στο υπό κατασκευή στα κορεατικά ναυπηγεία Daehan Shipbulding, Aframax LR2 Product Carrier -nο 5071 .

Στις ίδιες γιάρδες ναυπηγείται άλλο ένα αδελφό πλοίο χωρητικότητας 114,9 τόνων -no 5077. Η κατασκευή τους παρακολουθείται από τον νορβηγικό νηογνώμονα DNV. Η παραλαβή τους θα γίνει το γ’ τρίμηνο του 2022 και το α’ τρίμηνο του 2023.

H ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή εταιρεία ENESEL της οικογένειας Νικόλαου Σπ. Λαιμού ναυπηγεί άλλο τρία δεξαμενόπλοια-1512,1513,1514- στα κινεζικά ναυπηγεία Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co Ltd, επίσης Aframax LR2 Product Carrier χωρητικότητας 114.000 τόνων το καθένα με ημερομηνία παράδοσης στο β’ και γ’ τρίμηνο του 2023.

Η ναυπήγησή τους παρακολουθείται από τον Lloyd’s Register.

Η ENESEL S.A με έδρα την Αθήνα διαχειρίζεται στόλο από 14 δεξαμενόπλοια, συν 5 υπό ναυπήγηση, ενώ η ENESEL LTD με έδρα τη Λεμεσό διαχειρίζεται στόλο με φορτηγά και containers.

Αγορές

Αγγελική Φράγκου

Η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Navios Maritime Partners L.P. συμφερόντων Αγγελικής Φράγκου αγόρασε τέσσερα νεότευκτα δεξαμενόπλοια LR2 χωρητικότητας 115.000 dwt έναντι $58.5 million το καθένα συν $4,2 εκατ. για βελτιωτικές προσθήκες.

Ναυπηγούνται με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας. Η παραλαβή τους θα γίνει σταδιακά από μέσα στο 2024 έως και το α’ τρίμηνο του 2025.

Ειδικότερα τα δύο θα παραληφθούν το 2024 και είναι ήδη ναυλωμένα για 60 μήνες με ημερήσιο ναύλο $25. 576. Ο ναυλωτής έχει δικαίωμα επέκτασης της διάρκειας του ναυλοσυμφώνου για πέντε μονοετείς options χρόνια με αυξημένο κατά 1.234 δολάρια ημερησίως.

Αριστείδης Πίττας

Η εισηγμένη στο NASDAQ Euroseas Ltd. Συμφερόντων Αριστείδη Πίττα προχώρησε στην απόκτηση δύο πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Πρόκειται για τα M/V Seaspan Manila ναυπηγήσεως του 2007 και M/V Seaspan Melbourne ναυπηγήσεως του 2005, μεταφορικής ικανότητας 4.250 teu το καθένα. Το κόστος απόκτησης ανήλθες στα 37 εκατομμύρια δολάρια συνολικά. Οι αγορές χρηματοδοτήθηκαν με ίδια κεφάλαια. Τα πλοία είναι χρονοναυλωμένα.

Ο στόλος της εταιρείας αποτελείται από συνολικά 18 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με συνολική μεταφορική ικανότητα 59.500 κουτιών.

Η εταιρεία τρέχει ναυπηγικό πρόγραμμα για συνολικά επτά πλοία. Με την παραλαβή των νεότευκτων θα φτάσει συνολικά τα 25 πλοία με συνολική μεταφορική ικανότητα τα 71.300 κουτιά.

Τον περασμένο Μάρτιο η Euroseas υπέγραψε συμβόλαιο για τη ναυπήγηση τριών οικολογικών – Eco design feeder πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, μεταφορικής ικανότητας 1.800 κουτιών το καθένα στα Hyundai Mipo Dockyard Co. Της Νοτίου Κορέας. Η παραλαβή τους είναι προγραμματισμένη να γίνει στο α’ εξάμηνο του 2024 και πιο συγκεκριμένα, το πρώτο στο α’ τρίμηνο και τα άλλα δύο στο β’ τρίμηνο.

Το συνολικό κόστος ναυπήγησης ανέρχεται στα 102 εκατομμύρια δολάρια και η χρηματοδότηση θα γίνει τόσο με ίδια κεφάλαια όσο και με δανεισμό.

Παραλαβές

Γιώργος Προκοπίου

Το νεότευκτο δεξαμενόπλοιο, suezamax Oceania χωρητικότητας 163.000 τόνων dw παρέλαβε η Dynacom Tankers συμφερόντων του Γιώργου Προκοπίου.

Η εταιρεία έχει παραλάβει ήδη τρία δεξαμενόπλοια μέσα στο 2022 ενώ στα τέλη Μαΐου αναμένεται ένα ακόμη. Ο στόλος της αποτελείται από 69 δεξαμενόπλοια. O μέσος όρος ηλικίας του στόλου είναι τα 6 έτη σε σύγκριση με τα 10 που είναι για τον παγκόσμιο στόλο δεξαμενόπλοιων. Η συνολική χωρητικότητα του στόλου είναι 8,1 εκατομμύρια τόνοι.

H τελετή παραλαβής του Oceania πραγματοποιήθηκε στην κινεζική γιάρδα New Times. Είναι το 40ο πλοίο που κατασκευάζουν τα συγκεκριμένα ναυπηγεία για λογαριασμό του Έλληνα πλοιοκτήτη και το 100ο για ελληνικά συμφέροντα.

Πριν από λίγες ημέρες Dynagas παρέλαβε το νεότευκτο X-DF LNG carrier “Clean Cajun” χωρητικότητας 200.000 κυβικών μέτρων. Το πλοίο ναυπηγήθηκε στην κορεατική γιάρδα Hyundai Heavy Industries Ulsan Shipyard.

Η εταιρεία διαθέτει στόλο από 19 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου συμπεριλαμβανομένου ενός ακόμη LNG carrier το οποίο θα παραληφθεί μέσα στους επόμενους μήνες.

Γιάννης Αλαφούζος

Σε εξέλιξη έχει το τρίτο κατά σειρά ναυπηγικό της πρόγραμμα η Okeanis Eco Tankers συμφερόντων Γιάννη Αλαφούζου. Πιο συγκεκριμένα, η εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Όσλου ναυτιλιακή εταιρεία παρέλαβε το υπέρ δεξαμενόπλοιο –VLCC «Nissos Kea» χωρητικότητας 300.000 τόνων dw το οποίο κατασκευάστηκε στην κορεατική γιάρδα Hyundai Heavy Industries.

Πρόκειται για το πρώτο από τα δύο gas ready-M (η μηχανή είναι σχεδιασμένη ώστε να κάψει LNG ως καύσιμο μετά από μικρή μετατροπή), eco σχεδιασμένα VLCC που θα παραλάβει μέσα στο 2022. Είναι εξοπλισμένο με scrubbers (open loop). Στα τέλη του προσεχούς Μαΐου 2022 θα παραλάβει και το δεύτερο VLCC , το «Nissos Nikouria».

Τα πλοία είναι σχεδιασμένα για να έχουν πολύ μειωμένο αποτύπωμα όσο αφορά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου με καύση εναλλακτικών μορφών καυσίμων όπως LNG και μεθανόλη και αυτό μόλις δημιουργηθούν οι κατάλληλες εγκαταστάσεις από τις πετρελαϊκές εταιρείες για πώληση τέτοιου είδους καυσίμων και θεσμοθετηθεί το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο.

Το ναυπηγικό πρόγραμμα χρηματοδοτείται από τα έσοδα συμφωνίας πώλησης και επαναμίσθωσης (sale and lease back) με την κινεζική CMB Financial Leasing Co. Το συνολικό κόστος απόκτησης ανέρχεται στα 194 εκατομμύρια δολάρια.

Η Okeanis Eco Tankers Corp. διαθέτει στόλο από συνολικά 14 crude oil δεξαμενόπλοια VLCC και Suezmax τα οποία είναι eco friendly, ενώ σε όλα έχουν τοποθετηθεί scrubbers.

Ο Γιάννης Αλαφούζος έχει ολοκληρώσει ήδη δύο ναυπηγικά προγράμματα γα 8 VLCC δεξαμενόπλοια και 6 Suezmax.

Άννα Αγγελικούση

Σε εξέλιξη βρίσκεται το ναυπηγικό πρόγραμμα της Alpha Bulkers Shipmanagement συμφερόντων της Άννας Αγγελικούση και των γιων της Φραγκίσκου και Αντώνη Κανελλάκη.

Στα μέσα Απριλίου παρέλαβε στη Μανίλα το νεότευκτο φορτηγό πλοίο Capesize με το συμβολικό όνομα M/V «Alpha Peace», χωρητικότητας 179.000 τόνων dw.

Στις 21 Μαρτίου η εταιρεία είχε παραλάβει το φορτηγό τύπου Newcastlemax «Alpha Treasure» μεταφορικής ικανότητας 209.260 τόνων dw από την κινεζική γιάρδα SWS.

Επίσης τον Ιανουάριο έκανε ποδαρικό στις παραλαβές νεότευκτων με το «Alpha Trophy», τύπου Newcastlemax μεταφορικής ικανότητας 210.000 τόνων.

Ήταν το πρώτο πλοίο από σειρά τριών ναυπηγήσεων που έχει βάλει η εταιρεία στα ναυπηγεία Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding.

Τα πλοία ναυπηγήθηκαν με τις πιο σύγχρονες προδιαγραφές ώστε να συνάδουν με τις νέες απαιτήσεις για την προστασία του περιβάλλοντος με μείωση εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου καθώς και μείωση της κατανάλωσης καυσίμου.

Μέσα στο 2022 είναι προγραμματισμένη η παραλαβή δύο αδελφών πλοίων του «Alpha Trophy».

Ο στόλος της Alpha Bulkers Shipmanagement αποτελείται από 33 φορτηγά πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 4,5 εκατομμυρίων τόνων και μέσο όρο ηλικίας τα εννέα έτη. Σε αυτά είναι ναυτολογημένοι 1.300 ναυτικοί.

Πωλήσεις

Όμιλος Τσάκου

Στην πώληση ενός δεξαμενόπλοιου LR2 aframax, ναυπηγήσεως του 2006, προχώρησε η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Tsakos Energy Navigation. Το πλοίο εκείνη την εποχή ήταν ένα από τα μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια μεταφοράς πετρελαϊκών προϊόντων στον κόσμο. Αυτή η πώληση θα αποφέρει στην εταιρεία 7,1 εκατομμύρια δολάρια μετρητά, μετά την αποπληρωμή του σχετικού χρέους και θα καταγραφεί το δεύτερο τρίμηνο του 2022.

«Αυτή η έγκαιρη πώληση απεικονίζει τη δέσμευσή μας στη δεδηλωμένη πρωτοβουλία «Greenship», καθώς συμπίπτει με την πρόσφατη παραγγελία τεσσάρων aframaxes διπλού καυσίμου σε μακροχρόνια ναύλωση σε σημαντικό τελικό ενεργειακό ναυλωτή. Καθώς συνεχίζουμε να διερευνούμε και να αξιολογούμε μελλοντικές εναλλακτικές λύσεις, θα πρέπει να αναμένονται παρόμοιες συναλλαγές», σχολίασε ο Γιώργος Σαρόγλου, COO της TEN.

Η ΤΕΝ, που ιδρύθηκε το 1993 και γιορτάζει φέτος 29 χρόνια ως δημόσια Εταιρεία, είναι μια από τις πρώτες και πιο εδραιωμένες δημόσιες ναυτιλιακές εταιρείες στον κόσμο. Ο διαφοροποιημένος ενεργειακός στόλος της TEN αποτελείται επί του παρόντος από 70 πλοία διπλού κύτους, συμπεριλαμβανομένου ενός shuttle tanker suezmax DP2 και τεσσάρων πλοίων aframax με κινητήρα διπλού καυσίμου LNG, που αποτελούν ένα μείγμα δεξαμενόπλοιων αργού, δεξαμενόπλοιων προϊόντων και πλοίων μεταφοράς LNG, συνολικού ύψους 7,9 εκατομμυρίων dwt.

Διαβάστε ακόμα:

Fr. Andersen: «Η Ελλάδα μπορεί να γίνει η Νορβηγία του Νότου» (pics)

Επιδότηση καυσίμων: Στο τραπέζι η παράτασή της – Πότε θα παρθούν οι αποφάσεις

Ηχηρό «καμπανάκι» από Fed: Μειώνεται επικίνδυνα η ρευστότητα στις αγορές