Ναυτιλία

Γιάννης Κοτζιάς: Ο κυρίαρχος ρόλος της ναυτιλίας στο παγκόσμιο εμπόριο με αριθμούς

  • Μηνάς Τσαμόπουλος


Απο την Διώρυγα του Σουέζ εκτιμάται  ότι πάνω απο 9,6 δισεκατομμύρια δολάρια αγαθών περνούν κάθε μέρα σε πάνω από 100 πλοία που μεταφέρουν 1,2 δισεκατομμύρια τόνους φορτίου. 

Κυρίαρχος είναι ο ρόλος της ναυτιλιακής βιομηχανίας στην παγκόσμια οικονομία.  Τo Παγκόσμιο Θαλάσσιο Εμπόριο το 1990 ανερχόταν  στους 4.300 εκ τόνους, το 2000 στους 6.100 το 2010 στους 9.100 εκ τόνους και το 2021 έφτασε  τους 12.000 εκ τόνους. Έχουμε λοιπόν, διπλασιασμό από το 2000 και τριπλασιασμό μέσα σε 30-31 χρόνια.

Τα τονομίλια η θαλάσσια απόσταση ενός μιλίου που διανύει ένας τόνος φορτίου, και είναι το συγκριτικό μέτρησης της αποτελεσματικής εκμετάλλευσης των πλοίων (ulitization) έχει διπλασιαστεί και αυτή  από το 2000 έως σήμερα. Από 31.000 δισ. τονομίλια είμαστε σήμερα στα 62.000 δισ. τονομίλια.

Η σπουδαιότητα της ναυτιλίας και το ότι κουβαλάει με τον οικονομικότερο τρόπο πάνω από το 90% όλου του παγκόσμιου εμπορίου είναι πλέον ξεκάθαρη σε όλους. Μετά το συμβάν  στη Διώρυγα του Σουέζ όλοι διαπίστωσαν  την σπουδαιότητα και αναγκαιότητα της αποτελεσματικής, αδιάλειπτης και ασφαλούς θαλάσσιας μεταφοράς.

Θαλάσσιες οδοί, ρότες πλοίων, γραμμές, εμπόριο Ασίας προς Δυτικό κόσμο, εξαγωγές, εισαγωγές, όλα δείχνουν πόσο αναγκαίο είναι όλα τα γρανάζια της εφοδιαστικής αλυσίδας να γυρνάνε αδιάλειπτα και να μην έχουμε δυσλειτουργίες.

Απο την Διώρυγα του Σουέζ εκτιμάται ότι πάνω απο 9,6 δισεκατομμύρια δολάρια αγαθών περνούν κάθε μέρα σε πάνω από 100 πλοία που μεταφέρουν 1,2 δισεκατομμύρια τόνους φορτίου.

Φορτία που περνάνε από το Σουέζ, από ανατολή προς Δύση, δηλαδή πρωτίστως εξαγωγές της Κίνας, δεν καταλήγουν μόνο στην Μεσόγειο, την Μαύρη Θάλασσα και την Βόρεια Ευρώπη. Οι ανατολικές ακτές της Αμερικής στο βόρειο ημισφαίριο εξυπηρετούνται και αυτές από το πέρασμα του Suez canal.  Για τις  ανατολικές ακτές  των ΗΠΑ, το ένα τρίτο των φορτίων από και προς την Ασία μεταφέρεται  μέσω του Σουέζ και τα δύο τρίτα μέσω της άλλης διώρυγας του Παναμά.

«Η κατασκευαστική δραστηριότητα της Κίνας επεκτάθηκε με τον ταχύτερο ρυθμό τους τελευταίους τρεις μήνες έως και τον Μάρτιο, καθώς τα εργοστάσια ανέβασαν την παραγωγή τους μετά από μια σύντομη ανάπαυλα κατά τη διάρκεια των διακοπών της Κινεζικής νέας χρονιάς,  με τη βελτίωση της παγκόσμιας ζήτησης να προσθέτει περαιτέρω ώθηση σε μια σταθερή οικονομική ανάκαμψη» επισημαίνει σε ανάλυσή του ο Γιάννης Κοτζιάς ιδρυτικό στέλεχος της Xclusiv Shipbrokers και πρόεδρος του Συνδέσμου Ναυλομεσιτών Ελλάδας:

«Να σημειώσουμε για την Κίνα, πως το Πεκίνο έχει θέσει ετήσιο στόχο οικονομικής ανάπτυξης πάνω από 6% για το 2021, πολύ κάτω από τις προσδοκίες των αναλυτών για ανάπτυξη άνω του 8%.

Η Κίνα ήταν η μόνη μεγάλη οικονομία που σημείωσε ανάπτυξη το 2020, με ανάπτυξη 2,3%, τον χαμηλότερο ετήσιο ρυθμό εδώ και περισσότερα από 40 χρόνια φυσικά λόγω των επιπτώσεων του COVID-19.

Η ανάπτυξη στον τομέα των υπηρεσιών της Κίνας αυξήθηκε σημαντικά τον Μάρτιο, έδειξε μια ξεχωριστή έρευνα, καθώς οι καταναλωτές άνοιξαν τα πορτοφόλια τους μετά από μήνες δισταγμού” και συνεχίζει:

«Απόρροια της εξέλιξης αυτής είναι  οι τιμές μεταχειρισμένων πλοίων στο ξηρό φορτίο, να παρουσιάζουν   σταδιακή άνοδο  από τον Οκτώβριο του 2020 ενώ   τον περασμένο μήνα  αυξήθηκαν  αρκετά σημαντικά, δημιουργώντας μας μνήμες προ-παγκόσμιας οικονομικής κρίσης δηλαδή πριν τον Σεπτέμβριο του  2008, όπου τα πλοία ηλικίας  πέντε  ετών, πωλούνταν σε τιμές που υπέρβαιναν τις τιμές των νεότευκτων πλοίων. Φυσικά δεν είμαστε σε τέτοιο επίπεδο ακόμα, αλλά όσο τα ναύλα διατηρούνται σε πολύ καλά επίπεδα, και η ζήτηση για σιδηρομετάλλευμμα , κάρβουνο, σιτηρά, καλαμπόκι και άλλα χύδην φορτια, οι τιμές των μεταχειρισμένων και δη των σύγχρονων  οικολογικών πλοίων με πολύ καλό GHG Rating-χαμηλό αποτύπωμα εκπομπών αερίων- έχουν ακόμα περιθώριο ανόδου.

 Πλέον θα έχουμε αρκετά θέματα που θα πρέπει να απασχολήσουν την  ναυτιλιακή κοινότητα σε σχέση με τα carbon emissions. Με την σταδιακη εφαρμογή των Poseidon Principles, ακόμα και η δανειοδότηση θα συσχετίζεται με την ενεργειακή αποτελεσματικότητα του κάθε πλοίου».

Όσο αφορά τον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων  τα ναύλα  είναι στα υψηλότερα επίπεδα από το 2009, ενώ έχουν μπει πολλές νέες παραγγελίες.

“Μόνο μέσα στο 2021, σε 3 μήνες, έχουμε 138 νέα συμβόλαια συνολικής χωρητικότητας 1,4εκ TEU. Το συνολικό βιβλίο παραγγελιών των container ships αριθμεί 424 πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας  3,7 εκατ. TEU” επισημαίνει στην ανάλυσή του ο Γιάννης Κοτζιάς:

“Δηλαδή οι νέες παραγγελίες αντιπροσωπεύουν 38% σε TEU και 33% σε αριθμό πλοίων! Προς το τέλος του 2019 η μεταφορά ενός “κουτιού” 20 κυβικών ποδών το λεγόμενο TEU,  από Ασία για Ευρώπη ή Μεσόγειο, κόστιζε 600-700 δολάρια. Σήμερα η μεταφορά αυτή εχει πάει στα 3.700-3.900  δολάρια. Καταλαβαίνουμε γιατί χαμογελάνε όλοι οι Container operators”.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του UNCTAD –Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη το θαλάσσιο εμπόριο μειώθηκε  κατά 4,1% το 2020. Όμως οι προβλέψεις για το 2021 είναι αισιόδοξες αφού προβλέπουν ανάπτυξη κατά 4,8%  με την προϋπόθεση ότι η παγκόσμια οικονομία θα ανακάμψει.

Η Ασία έχει εξελιχθεί σε ναυτιλιακό κέντρο-hub αντιπροσωπεύοντας πάνω από το  50%  του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου. Ο στόλος της φορτηγού ναυτιλίας καλύπτει τα 2/3 του παγκοσμίου φορτίου που μεταφέρεται δια θαλάσσης.

Η ναυτιλία έδειξε μεγάλη προσαρμοστικότητα μέσα στην πανδημία και αυτό τη βοήθησε να λειτουργίες καλύπτοντας όλες τις ανάγκες των κρατών παγκοσμίως.

Τα ευπαθή φορτία είναι ένας τομέας που θα γνωρίσει άνθηση αφού επλήγη λιγότερο από την πανδημία σε σύγκριση με τα παρασκευασμένα τρόφιμα. Υπολογίζεται μία αύξηση 3,4%  έως  το 2024 στα κοντέινερ-ψυγεία  σε σύγκριση με το 2,2% για το ξηρό φορτίο.

Με την έναρξη της πανδημίας οι εταιρείες liners  έδεσαν πλοία τους, έστειλαν άλλα σε μακρινά δρομολόγια, ακύρωσαν  δρομολόγια. Η τακτική αυτή μείωσε την προσφερόμενη χωρητικότητα  και αυτό είχε ως αποτέλεσμα ακριβότερα ναύλα άρα και κέρδη και μείωση κόστους καυσίμων.

Υπολογίζεται ότι το 2020 τα κέρδη του κλάδου θα κυμανθούν μεταξύ 12  και 15 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Διαβάστε ακόμη:

Εστίαση: Πώς θα γίνει το άνοιγμα – Τα «αγκάθια» και οι ανησυχίες των επιχειρηματιών (vid)

Ελλάκτωρ: Κανονικά η Γενική Συνέλευση – Απορρίφθηκε η προσωρινή διαταγή

Γεωργιάδης για εστίαση: Τι θα ισχύσει για SMS και διαδημοτικές μετακινήσεις (vid)