Η ξέφρενη ανοδική πορεία της ναυλαγοράς για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αλλά και για τα φορτηγά και η κακή εικόνα για τα δεξαμενόπλοια αποτυπώνεται στις παραγγελίες για ναυπηγήσεις πλοίων μέσα στο 2021. Είναι ξεκάθαρο ότι οι γιάρδες δεν προλαβαίνουν να ναυπηγούν container ships. Πήραν 55 παραγγελίες το 2019, 341 το 2020 και 349 το 2021.

Στα φορτηγά η εικόνα στο order book είναι κάπως..περίεργη. Παρά την άνοδο της ναυλαγοράς, οι παραγγελίες για ναυπηγήσεις είναι πολύ λιγότερες. Για το 2021 είναι 102 , το 2020 ήταν 160 και το 2019 είχαν φθάσει τις 188. Όμως όπως εξηγούν οι ειδικοί, οι λίγες παραγγελίες για νέα πλοία κρατάνε την προσφορά χωρητικότητας σε υγιή επίπεδα και είναι ένας από τους λόγους που ανεβαίνουν τα ναύλα, σε συνδυασμό βέβαια και με την αύξηση της ζήτησης για στοκάρισμα εμπορευμάτων.

Η VesselsValue δημοσίευσε ανάλυση με στατιστικά στοιχεία για τις παραγγελίες ναυπήγησης πλοίων τους επτά πρώτους μήνες του 2021. Ο αριθμός τους στο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα ανήλθε στα 694 πλοία. Οι πολλές παραγγελίες container vessels και πλοίων μεταφοράς αερίων αντιστάθμισε τη μειωμένη κινητικότητα για κατασκευή φορτηγών πλοίων.

Οι Ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες έχουν σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα για 104 πλοία (άνω των 1.000 gt) ή 14,36 εκατοµµύρια τόνους dwt, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 10,99% της παγκόσμιας  χωρητικότητας υπό παραγγελία.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να επενδύουν σε νέα και ενεργειακά αποδοτικά πλοία, µε τη µέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου (9,54 έτη) να είναι χαµηλότερη από τη µέση ηλικία του παγκόσµιου στόλου (9,87 έτη).

Η συνολική αξία του ελληνόκτητου στόλου ανέρχεται στα 132,5 δισεκατομμύρια δολάρια.

Φορτηγά πλοία

Ο αριθμός παραγγελιών για τα φορτηγά πλοία είναι μικρότερος σε σύγκριση με τις χρονιές 2019 και 2020, βάσει δεδομένων της VesselsValue. Πιο συγκεκριμένα, δόθηκαν 102 παραγγελίες αριθμός που είναι 36,3% χαμηλότερος σε σχέση με το 2020 (160) και 45,7% λιγότερες σε σύγκριση με το 2019 (188). Όμως οι ναυπηγήσεις φορτηγών πλοίων είναι πολύ ακριβότερες σε σύγκριση με τα δύο περασμένα χρόνια.

Έως τον Ιούλιο του 2021 η αξία τους ανέρχεται στα 2,654 δισ. δολάρια , αυξημένη κατά 50,2% σε σχέση με ε το 2020 ($1,767 δισ.) και κατά 56,5% με το 2019 (1,696 δισ. Δολ.)

Η μέση αξία μιας παραγγελίας ανέρχεται στα 26,020 εκατ. δολ., 135,6% ακριβότερη από το 2020 (11,044 εκατ.) και 188,4% μεγαλύτερη από το 2019 (9,021 εκατ.).

Η ναυλαγορά των φορτηγών πλοίων συνεχίζει την ανοδική της ρότα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipping Research:
Στα πλοία Capesize που είναι τα μεγάλης χωρητικότητας φορτηγά ο δείκτης, αυξήθηκε την περασμένη εβδομάδα κατά 2,8% από τις 5.997 μονάδες στις 6.162. Οι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από τα 47.060 δολάρια την ημέρα έως τα 81.500 δολάρια στη γραμμή Ευρώπη-Άπω Ανατολή. Πριν 15 ημέρες είχε αυξηθεί κατά 25,8%.
Στα Panamax ο δείκτης της ναυλαγοράς αυξήθηκε κατά 2,4% από τις 3.785 μονάδες στις 3.874. Οι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από τα 19.896 δολάρια την ημέρα έως τα 50.423 δολάρια.
Στα Supramax η αύξηση ήταν 5,7% από τις 3.276 μονάδες στις 3.470. Οι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από τα 31.850 δολάρια την ημέρα έως τα 58.258 δολάρια.
Στα Handysize σημειώθηκε αύξηση του δείκτη κατά μόλις 1% από τις 1.878 μονάδες στις 1.897. Οι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από τα 29.164 δολάρια την ημέρα έως τις 36.778 δολάρια.

Δεξαμενόπλοια

Μειωμένη είναι η τάση στις παραγγελίες για ναυπηγήσεις δεξαμενόπλοιων. Η ναυλαγορά παραμένει πολύ άσχημη κυρίως για τα υπερ δεξαμενόπλοια VLCC (-21,3%) για Suezmax (-105,9%) και για τα Aframax ( -60,1%). Πιο συγκεκριμένα, οι παραγγελίες ανήλθαν σε 138 από την αρχή του έτους μέχρι το τέλος του Ιουλίου μειωμένες κατά 22% μείωση σε σχέση με το 2020 (160), και 38,1% σε σχέση με το 2019, (223).

Η αξία των 138 παραγγελιών ανήλθε στα 5,427 δισ., αυξημένη κατά 8% σε σχέση με το 2020 (5,025 δισ.) και κατά 60,4% σε σχέση με το 2019 (3,383 δισ.).

Η μέση αξία μιας παραγγελίας είναι 39,326 εκατ., αυξημένη κατά 38,5% σε σύγκριση με το 2020 (28,390 εκατ.) και κατά 159,2% με το 2019 (15,170 εκατ.).

Containerships

Το 2021 είναι η περίοδος των παχιών αγελάδων για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου κατεγράφη τρομερή αύξηση τόσο στον αριθμό παραγγελιών όσο και στην αξία αυτών των παραγγελιών. Ειδικότερα, πραγματοποιήθηκαν 349 παραγγελίες ποσοστό αύξησης 926,5% σε σχέση με το 2020 (34) και 534,5% σε σχέση με το 2019 (55).

Η αξία των παραγγελιών έφθασε τα 21,818 δισ. δολάρια αυξημένη κατά 2.086,2% σε σχέση με το 2020 (998 εκατ.) και κατά 6.412,8% σε σχέση με το 2019 (335 εκατ.).

Η μέση αξία παραγγελίας ανέρχεται στα 39,326 εκατ., αυξημένη κατά 113% σε σχέση με το 2020 (29,353 εκατ.) και κατά 926,4% σε σχέση με το 2019 (6,091 εκατ.).

Gas carriers

Οι παραγγελίες για ναυπήγηση gas carriers κυμάνθηκαν σε υψηλά επίπεδα φθάνοντας τις 105, με συνολική αξία 8,72 δισ. Το 2020 είχαν τοποθετηθεί 47 παραγγελίες ήτοι 123,4% λιγότερες σε σύγκριση με το 2021, συνολικής αξίας 4,145 δισ. ήτοι 110,4% μικρότερη σε σχέση με το 2021. Το 2019 είχαν πραγματοποιηθεί 50 παραγγελίες (110% λιγότερες σε σχέση με το 2021), συνολικής αξίας 3,357 δισ. (159,8% χαμηλότερη σε σύγκριση με το 2021).

Η μέση αξία παραγγελίας ενός gas carrier ανήλθε στα 83,048 εκατ., μειωμένη κατά 5,8% σε σχέση με το 2020 (88,191 εκατ.) και αυξημένη κατά 23,7% με το 2019 (67,140 εκατ.).

Διαβάστε ακόμη

Στην τελική ευθεία το νέο «πράσινο» project της Prodea στη Λεωφόρο Συγγρού (pics)

Η έξοδος της Eurobank στις αγορές, η ναυμαχία της Ψυττάλειας και ο… πράσινος Τόλης

Ο πληθωρισμός εκτοξεύει τις τιμές: Γιατί είναι εντελώς διαφορετικός από τη δεκαετία του ’70