Ναυτιλία

Οι επενδύσεις των Ελλήνων εφοπλιστών μέσα στο φθινόπωρο

  • Μηνάς Τσαμόπουλος


Έκδοση ομολογιακού, παραλαβές νεότευκτων πλοίων και αγορές second hand είναι οι κινήσεις των Greeks - Ποιοί πρωταγωνιστούν

Η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία ζει τους τελευταίους μήνες σε ενδιαφέρουσες εποχές. Με ρεκόρ ναύλων σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και ξηρού φορτίου, με τα δεξαμενόπλοια να περιμένουν την οικονομική τους ανάταση το 2022.

Οι΄Ελληνες εφοπλιστές κινούνται συνεχώς επενδύοντας σε νεότευκτα πλοία και σε μεταχειρισμένα-second hand. Μέσα στο φθινόπωρο πολλοί ήταν εκείνοι που είτε αγόρασαν πλοία είτε παρέλαβαν νεότευκτα, στέλνοντας ηχηρό μήνυμα ότι η πρωτοκαθεδρία της ελληνόκτητης ναυτιλίας στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία θα συνεχιστεί.

Οικογένεια Λαιμού

Στην απόκτηση του δεύτερου φορτηγού πλοίου Capesize χωρητικότητας 180.000 τόνων dw παρέλαβε το Enesel Group της οικογένειας Νικόλαου Σπ. Λαιμού. Πρόκειται για το «Thalassini Agatha» οποίο εντάχθηκε στην Enesel Limited.

Ο Όμιλος Λαιμού δυναμώνει σε μία εποχή που η ναυλαγορά ξηρού φορτίου σημειώνει ιστορικά ρεκόρ κερδών με τους ναύλους να ξεπερνούν για τα Capesize τα 55.000 δολάρια την ημέρα.

Παράλληλα με τα φορτηγά πλοία, την περασμένη άνοιξη η ENESEL ολοκλήρωσε το ναυπηγικό πρόγραμμα που έτρεχε στις γιάρδες DAEHAN. Πιο συγκεκριμένα, τον Μάρτιο 2021 παρέλαβε το τέταρτο και τελευταίο δεξαμενόπλοιο –crude oil χωρητικότητας 157.500 τόνων . Το όνομα του πλοίου είναι «Miaoulis».

Chandris Hellas

Συνεχίζει να ενισχύει τον στόλο της η εταιρεία Chandris Hellas Inc.

Πιο συγκεκριμένα παρέλαβε το δεύτερο, μέσα στον Σεπτέμβριο, νεότευκτο oil/chmerical δεξαμενόπλοιο. Πρόκειται για το«ALIAI»με μεταφορική ικανότητα 50.315 τόνων.

Eίχε προηγηθεί το «Αquasmeralda» χωρητικότητας 50.295 τόνων dw. Και τα δύο πλοία ναυπηγήθηκαν στην κινεζική γιάρδα New Yanzi Shipbuilding.

Τα τελευταία 20 χρόνια η εταιρεία έχει ναυπηγήσει περισσότερα από 20 πλοία διαφόρων τύπων και μεγεθών όπως Panamax, Aframax, Suezmax και Vlcc.

Η εταιρεία διαχειρίζεται στόλο από συνολικά 14 πλοία εκ των οποίων τρία είναι δεξαμενόπλοια VLCC, 2 suezmax, 4 Aframax και 5 Chemical/oil tankers. Η χωρητικότητα αγγίζει τα τρία εκατομμύρια τόνους. dw.

Έξι από τα πλοία της είναι εγγεγραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο, ποσοστό 42% από τα υψηλότερα που έχουν ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες.

Πέτρος Παναγιωτίδης

Ενισχύει τον στόλο της η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά του Nasdaq, Castor Maritime Inc, με επικεφαλής τον Πέτρο Παναγιωτίδη. Πιο συγκεκριμένα, παρέλαβε πριν από λίγες ημέρες το Panamax φορτηγό πλοίο “Magic Mars” ναυπηγήσεως 2014 στην Κορέα. Η αγορά έγινε με μετρητά.

Το πλοίο ναυλώθηκε έναντι 34.000 δολαρίων την ημέρα για συνολικά 75 ημέρες.

Η εταιρεία ανακοίνωσε επίσης τη ναύλωση του φορτηγού πλοίου, τύπου Kamsarmax, ναυπηγήσεως 2009 έναντι 33.500 δολαρίων την ημέρα και για διάρκεια 90 ημερών.

Η εταιρεία έχει στόλο από 19 φορτηγά πλοία και οκτώ δεξαμενόπλοια.

Ο στόλος με συνολικά 27 πλοία έχει μεταφορική ικανότητα 2,3 εκατομμυρίων τόνων dw.

Ευάγγελος Μαρινάκης

Η CPLP Shipping Holdings PLC ανακοίνωσε την έκδοση κοινού ομολογιακού δανείου συνολικού ποσού κατά κεφάλαιο έως 150.000.000 ευρώ , διάρκειας πέντε ετών, διαιρούμενου σε έως 150.000 άυλες, κοινές, ανώνυμες ομολογίες με ονομαστική αξία 1.000 ευρώ.

Στο μεταξύ η Capital Gas, του ναυτιλιακού ομίλου του Βαγγέλη Μαρινάκη, ενίσχυσε τον στόλο της με ένα ακόμη νεότευκτο LNG Carrier, χωρητικότητας 174.000 κ.μ. Ο «Ασκληπιός», όπως ονομάζεται το νέο πλοίο, είναι ίδιο με τα 3 πλοία που έχει εξαγοράσει η Capital Product Partners και ένα από τα εννέα αδελφά πλοία LNG Carriers, του Ομίλου Μαρινάκη, συνολικής μεταφορικής ικανότητας περίπου 1,6 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων LNG.

Το νέο πλοίο, που κατασκευάστηκε στα ναυπηγεία της Hyundai Heavy Industries στη Νότιο Κορέα, θεωρείται ιδιαίτερα υψηλής απόδοσης στην κατηγορία του, καθώς διαθέτει σύγχρονες μηχανές τύπου XDF, ενώ είναι εξοπλισμένο με συστήματα τελευταίας τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένου συστήματος λίπανσης αέρα και αυξημένων ορίων πλήρωσης φορτίου.

Επιπλέον, χρησιμοποιεί ως καύσιμο το φυσικό αέριο, η χρήση του οποίου στη ναυτιλία μειώνει τις εκπομπές CO2 πάνω από το 20%, σε σχέση με το πετρέλαιο, ενώ έχει μηδενικές εκπομπές SOX (Sulphur Oxide) και άλλων αερίων θερμοκηπίου.

Το νεότευκτο σκάφος αποτελεί τμήμα ενός μεγάλου επενδυτικού προγράμματος ύψους άνω των 1,8 δισ. ευρώ, του Ομίλου Μαρινάκη, με στόχο την «πράσινη» ανανέωση του στόλου του ομίλου Capital. Οι επενδύσεις σε νέα πλοία με σύστημα πρόωσης το LNG συνιστούν ένα σημαντικό βήμα προς τη περαιτέρω μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του Ομίλου για την ενεργή μετάβαση στη ναυτιλία μηδενικού άνθρακα και παράλληλα, διαφοροποιούν το πεδίο δραστηριότητας του με την επέκταση στην αγορά μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, η οποία γνωρίζει εκρηκτική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, λόγω της κρισιμότητας του τελευταίου στην ενεργειακή μετάβαση.

Εκτός από τα 9 LNG Carriers, ο Όμιλος Μαρινάκη διαθέτει ένα στόλο 108 πλοίων,συμπεριλαμβανομένων 56 δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων και αργού πετρελαίου, 38 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και 5 πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου.

Πόλυς Βάσος Χατζηιωάννου

Μελετημένες και καλοζυγισμένες κινήσεις συνεχίζει να κάνει η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Safe Bulkers συμφερόντων του Πόλυ Βάσου Χατζηιωάννου η οποία έχει στόλο από φορτηγά πλοία.

Την περασμένη εβδομάδα προχώρησε στη λήψη δανείου ύψους 60 εκατομμυρίων δολαρίων με εξασφάλιση πέντε πλοίων της, για να αποπληρώσει ένα μεγαλύτερο δάνειο, ύψους 71 εκατομμυρίων που έχει εξασφαλίσεις έξι πλοίων.

Ουσιαστικά απελευθερώνεται από οικονομικά βάρη ένα πλοίο της ενώ μειώνεται ο δανεισμός της.

Η εταιρεία μειώνει συνεχώς τον δανεισμό της με στόχο να έχει πολύ μικρό δανεισμό σε σχέση με την αξία των πλοίων του στόλου της.

Από αυτά τα 60 εκατ. δάνειο, τα 30 εκατομμύρια είναι τραπεζικός δανεισμός και τα 30 εκατομμύρια είναι πιστωτική γραμμή-credit line.

Παράλληλα με το πρόγραμμα ανανέωσης του στόλου της που τρέχει, η Safe Bulkers εξελίσσεται σε μία από τα πιο δυνατές ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων στην αμερικανική χρηματαγορά.

Στα μέσα Σεπτεμβρίου, εταιρεία στο πλαίσιο του επενδυτικού της σχεδίου, με στόχο την εναρμόνισή της στην «πράσινη εποχή», συμφώνησε για την πώληση, έναντι 23,7 εκατομμυρίων δολαρίων, του MV «Pedhoulas Fighter», τύπου Kamsarmax ναυπηγημένο σε κινεζική γιάρδα το 2012. Το πλοίο θα παραδοθεί στους αγοραστές μέσα στο δ’ τρίμηνο του 2021.

Η Safe Bulkers , συμπεριλαμβανομένης αυτής της συμφωνίας, από τις αρχές του χρόνου:

– έχει πουλήσει επτά φορτηγά πλοία,

– έχει αγοράσει τέσσερα second hand πιο σύγχρονης τεχνολογίας

– ενώ έβαλε οκτώ παραγγελίες για ναυπηγήσεις φορτηγών πλοίων σε ιαπωνικές γιάρδες με σύντομο χρόνο παραλαβής, από το β΄ τρίμηνο του 2022 έως και το α’ τρίμηνο του 2024.

Είναι αξιοσημείωτο ότι τα νεότευκτα πλοία που παρήγγειλε η Safe Bulkers θα κατασκευαστούν βάσει των πιο σύγχρονων προδιαγραφών που υπάρχουν σήμερα στη παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Ειδικότερα καλύπτουν τις προϋποθέσεις που αφορουν στη μειωμένη εκπομπή κατά 30% των αερίων του θερμοκηπίου GHG -EEDI Phase 3 σε σύγκριση με το 2008 και τις προϋποθέσεις NOx-Tier III για λιγότερες εκπομπές οξειδίων του αζώτου.

Δρ Ιωάννης Κούστας

Μεγαλώνει συνεχώς ο στόλος της εισηγμένης στην αμερικανική χρηματαγορά Danaos συμφερόντων δρ Ιωάννη Κούστα ο οποίος πρόσφατα μεγάλωσε το ποσοστό του φθάνοντας στο 39%.

Πιο συγκεκριμένα, έσπασε το φράγμα των 70 πλοίων. Παρέλαβε πέντε από τα συνολικά έξι πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που αγοράστηκαν, τον περασμένο Ιούλιο έναντι συνολικού τιμήματος 260 εκατομμυρίων δολαρίων από τον στόλο της Oaktree. Το έκτο και τελευταίο αναμένεται τον Οκτώβριο και θα είναι το 71ο.

Τα πλοία είναι Eco wide beam μεταφορικής ικανότητας 5.466 κουτιών το καθένα. Με την ένταξή τους στόλο στόλο της εισηγμένης στην αμερικανική χρηματαγορά Danaos η μεταφορική δύναμη ανέρχεται στα 436.589 teus. Έχουν μέσο όρο ηλικίας τα 6,8 έτη, διαθέτουν ενεργά συμβόλαια ναύλωσης με κορυφαίες εταιρείες τακτικών γραμμών και μέση διάρκεια ναύλωσης τα δύο χρόνια.

Η συμφωνία θα αυξήσει τα έσοδα της εταιρείας κατά περίπου 71 εκατομμύρια δολάρια και το EBITDA κατά περίπου 39 εκατομμύρια δολάρια.

Nίκος Βαφειάς

Αντεπίθεση διαρκείας έχει εξαπολύσει ο Νίκος Βαφειάς κάνοντας εντυπωσιακές αγορές όσον αφορά στον αριθμό πλοίων αλλά και τις συμφέρουσες τιμές. Μόνο μέσα στο 2021 έχει αγοράσει συνολικά 14 πλοία, LPG και φορτηγά συνολικής αξίας 360 εκατ. δολαρίων

Τώρα κάνει στροφή στα product carriers δεξαμενόπλοια με την Brave Maritime.

Οι αγορές product δεξαμενόπλοιων αποφασίστηκαν με το σκεπτικό ότι έρχονται καλύτερες ημέρες για τη ναυλαγορά του συγκεκριμένου κλάδου.

Η Brave έχει αγοράσει ήδη τρία, αυτού του τύπου, δεξαμενόπλοια. Στις αρχές Σεπτεμβρίου, το δεξαμενόπλοιο Shin Kurushima έναντι 17,1 εκατομμυρίων δολαρίων. Ακολούθησε η αγορά ενός 46.000 μεταφορικής ικανότητας δεξαμενόπλοιο ναυπηγήσεως 2011. Επίσης απέκτησε έναντι 8,2 εκατομμυρίων δολαρίων δεξαμενόπλοιο από το Xihe Group που πουλάει τον στόλο του.

Στο μεταξύ, στα μέσα του περασμένου Ιουλίου η Brave Maritime, η ιδιωτική εταιρεία του Ομίλου Βαφειά, έδωσε μία παραγγελία στα ναυπηγεία Hyundai Mipo για την κατασκευή ενός ακόμη πλοίου μεταφοράς υγραερίου, ανεβάζοντας τον αριθμό των συμβολαίων στα πέντε. Πρόκειται για ένα LPG -gas carrier χωρητικότητας 40.000 κυβικών μέτρων. Το κόστος ναυπήγησης του κάθε πλοίου ανέρχεται στα 47 εκατομμύρια δολάρια, με το συνολικό τίμημα του ναυπηγικού προγράμματος να φθάνει τα 235 εκατομμύρια.

Η εταιρεία εκμεταλλεύτηκε τις χαμηλές τιμές ναυπήγησης που κατάφερε να πετύχει εγκαίρως μέσω του Letter of intent. Τα πλοία σήμερα αξίζουν 50 εκατομμύρια το καθένα και θα παραδοθούν το 2023.

Τα δύο από τα πέντε προς ναυπήγηση πλοία θα έχουν μηχανές διπλού καυσίμου.

Η εταιρεία αγόρασε την περίοδο εκείνη έναντι 16,5 εκατομμυρίων δολαρίων το δεξαμενόπλοιου ναυπηγήσεως 2007 Capricorn Voyager χωρητικότητας 104.600 τόνων dw.

Eπίσης, επένδυσε στην απόκτηση πέντε handysize φορτηγών πλοίων ιαπωνικής κατασκευής. Το τελευταίο ήταν το Grace Ocean το οποίο απέκτησε για 15,4 εκατ.

Ο όμιλος Βαφειάς ελέγχει 83 πλοία, 50 υγραεριοφόρα, 20 τάνκερ μέσω Stealth Maritime και 13 φορτηγά μέσω Brave Maritime.

Αριστείδης Πίττας

Ο εφοπλιστής Αριστείδης Πίττας ενισχύει την εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά του Nasdaq εταιρεία EuroDry.

Πιο συγκεκριμένα παρέλαβε το νεοαποκτηθέν Ultramax φορτηγό πλοίο “Asia Ruby II” το οποίο μετονομάστηκε σε “Good Heart” μεταφορικής ικανότητας 62.996 τόνων dw, ναυπηγημένο το 2014, το οποίο είναι ναυλωμένο προς 32.750 δολάρια την ημέρα. Η αγορά κόστισε 24,5 εκατομμύρια δολάρια και πραγματοποιήθηκε με ίδια κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό.

Η συμφωνία είχε κλειστεί την περασμένο Αύγουστο.

Ο στόλος της EuroDry με την προσθήκη του “Good Heart” αποτελείται από εννέα φορτηγά πλοία εκ των οποίων πέντε είναι Panamax, δύο Ultrmax και δύο Kamsarmax. Tα μεγάλης χωρητικότητας μεταφέρουν σιδηρομετάλευμμα, άνθρακα και λιπάσματα ενώ τα μικρότερης χωρητικότητας βοξίτη, λιπάσματα και φωσφορικό άλας. Η συνολική μεταφορική ικανότητα του στόλου ανέρχεται πλέον στους 668.631 τόνους dw. Ο μέσος όρος ηλικίας του είναι τα 13,6 έτη.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Αριστείδης Πίττας τόνισε ότι η απόκτηση αυτού του πλοίου επεκτείνει τον σύγχρονο στόλο της εταιρείας σε μία εποχή όπου η ναυλαγορά δυναμώνει συνεχώς. Η προσθήκη του “Good Heart” στον στόλο της εταιρείας θα συμβάλει, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Έλληνα εφοπλιστή, στην αύξηση των κερδών και του ΕΒΙΤDΑ. Η άνοδος της ναυλαγοράς, επισημαίνει ότι οφείλεται στον πολύ χαμηλό αριθμό παραγγελιών που υπάρχουν για ναυπηγήσεις φορτηγών πλοίων και στην αυξανόμενη ζήτηση για μεταφορά φορτίων. Εκτιμά δε, ότι οι θετικές για την ναυλαγορά ξηρού φορτίου, θα διατηρηθούν σε ψηλά επίπεδα όχι μόνο το 2022 αλλά και περαιτέρω.

Το α’ εξάμηνο του 2021 η EuroDry έκανε τζίρο 22,7 εκατομμυρίων δολαρίων, είχε καθαρά κέρδη 2,4 εκατομμύρια, ενώ έδωσε μέρισμα ανά μετοχή 3,40 δολάρια.

Ένας μέσος όρος 7,19 πλοίων διαχειρίστηκε η εταιρεία το ά εξάμηνο με μέσο όρο ημερήσιου ναύλου τα 18.879 δολάρια.

Άννα Αγγελικούση

Το ναυπηγικό της πρόγραμμα ολοκλήρωσε η ναυτιλιακή εταιρεία Pantheon Tanklers της οικογένειας της Άννας Αγγελικούση και τον γιών της Φραγκίσκου και Αντώνη Κανελλάκη. Προέβλεπε τη ναυπήγηση τριών δεξαμενόπλοιων Αframax.

Η εταιρεία παρέλαβε το νεότευκτο Aframax δεξαμενόπλοιο «Sea Dragon», μεταφορικής ικανότητας 114.000 τόνων dw από τα ναυπηγεία Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding. Στα νεότευκτα πλοία που παρελήφθησαν από τα ναυπηγεία SWS έχει υψωθεί η ελληνική σημαία.

Στις 22 Ιουλίου του 2021 παρέλαβε το Aframax δεξαμενόπλοιο «Sea Urchin» χωρητικότητας 114.000 τόνων, ναυπηγημένο στα ναυπηγεία SWS, όπως και το δεξαμενόπλοιο που εντάχθηκε στον στόλο της τον Μάιο του 2021, το «Sea Turtle» αδελφό των δύο προηγούμενων.

Η εταιρεία, η οποία ιδρύθηκε το 2012, έχει στόλο που αποτελείται από 32 πλοία με συνολική μεταφορική ικανότητα που πλησιάζει τα έξι εκατομμύρια τόνους. Το 2020 τα πλοία της μετέφεραν 37,1 εκατομμύρια τόνους πετρελαίου και κατέπλευσαν συνολικά 796 φορές σε λιμάνια ανά τον κόσμο. Στα πλοία της ναυτολογήθηκαν 900 ναυτικοί.
Στο 58% του στόλου της είναι υψωμένη ελληνική σημαία.

Διαβάστε ακόμα

Ακρίβεια: «Τσουνάμι» ανατιμήσεων σαρώνει την αγορά (πίνακες, τιμές, pics)

Τζιμ Ντέιβις: Ο Έλληνας που έφτιαξε από το μηδέν την αυτοκρατορία των New Balance (pics)

Spitogatos: Αύξηση στις τιμές πώλησης και ενοικίασης ακινήτων και σταθερές τάσεις αποκέντρωσης