Η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία χρόνο με τον χρόνο, όχι μόνο στρέφεται στην Ασία αλλά έχει ήδη εγκατασταθεί εκεί. Σταδιακά το οικονομικό κέντρο βάρους της διεθνούς Ναυτιλίας μετατοπίζεται από την Ατλαντικό και την Ευρώπη στον Ειρηνικό. Τα κράτη της ευρύτερης αυτής περιοχής έχουν πάψει να θεωρούνται περιφερειακά όσο αφορά τη ναυτιλιακή δραστηριότητα.

Οι έρευνες αποδεικνύουν του λόγου το αληθές. Στα κορυφαία λιμάνια του κόσμου, σύμφωνα με έρευνα της Lloyd’s List στο top 10 οι πρώτες εννέα θέσεις αφορούν λιμάνια της Ασίας εκ των οποίων επτά κινεζικά, ενώ το Ρότερνταμ, το μεγαλύτερο της Ευρώπης, κλείνει τη δεκάδα. Ο Πειραιάς έχει πέσει στην 33η θέση από την 28η.

Επίσης, στο top 10 των μεγαλύτερων διεθνών ναυτιλιακών κέντρων υπάρχουν τέσσερα ασιατικά, τέσσερα ευρωπαϊκά, ένα της Μέσης Ανατολή και ένα αμερικάνικο. Η Ελλάδα με την Αθήνα και τον Πειραιά καταλαμβάνει την 9η θέση.

Στην 33η θέση παγκοσμίως στη διακίνηση containers βρέθηκε το λιμάνι του Πειραιά το 2021,  σύμφωνα την ετήσια έκθεση των Lloyd’s List. Η πτωτική του πορεία είναι  συνεχής. Πιο συγκεκριμένα από τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων το 2021 5,31 εκατομμύρια teu, έναντι 5,43 εκατομμύρια teu  το 2020.

Όπως επισημαίνεται από τους Lloyd’s, το λιμάνι του Πειραιά σημείωσε για δεύτερη συνεχή χρονιά μείωση της διακίνησης, εξαιτίας της πανδημίας Covid, της συμφόρησης στα λιμάνια αλλά και των blank sailings που εξακολουθούν να υφίστανται.

Σύμφωνα με τους  Lloyd’s η συνολική μείωση που οφείλεται κατά 2,3% στην κίνηση των εμπορευματοκιβωτίων προήλθε από τη μείωση κατά 4,1% της διακίνησης στις προβλήτες II και III που διαχειρίζεται θυγατρική της Cosco Shipping Ports, η οποία ήταν λίγο κάτω από 4,7 εκατομμύρια teu στο τέλος του 2021.

Οι δύο τερματικοί σταθμοί έχουν συνολική δυνατότητα διακίνησης άνω των 7,2 εκατ. teu.

Αυτή η πτώση αντισταθμίστηκε από την αύξηση κατά 13,9% teu στη μικρότερη προβλήτα I, την οποία διαχειρίζεται ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς ο οποίος  επίσης ελέγχεται μετοχικά από την Cosco και από τον οποίο διακινήθηκαν 615.510 teu.

Όπως και 2020, η ανάπτυξη της προβλήτας Ι το 2021 ήταν αποτέλεσμα της αύξησης των όγκων.

Ο ΟΛΠ πρόσθεσε επίσης πέντε γερανούς στοίβαξης το 2021, συν έναν νέο γερανό super-post-panamax που θα του επιτρέψει να εξυπηρετεί πλοία των 20.000 teu, αναφέρουν χαρακτηριστικά οι Lloyd’s.

Η πτωτική πορεία στις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ συνεχίζεται και το 2022

Στο επτάμηνο Ιανουάριος – Ιούλιος διακινήθηκαν 2,535 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια, σημειώνοντας μείωση 9,9% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Τον μήνα Ιούλιο διακινήθηκαν 391.500 εμπορευματοκιβώτια, σημειώνοντας μείωση 12% σε σχέση με τον Ιούλιο του 2021.

Το top 10

Το top 10 των λιμανιών για το 2021 παρέμεινε σταθερό σε σύγκριση με το 2020.

Οι πρώτες εννέα θέσεις αφορούν λιμάνια της Ασίας εκ των οποίων επτά κινεζικά, ενώ το Ρότερνταμ, το μεγαλύτερο της Ευρώπης, κλείνει τη δεκάδα.

Στην πρώτη θέση διατηρήθηκε το λιμάνι της Σαγκάης με 47,03 εκατομμύρια teu και άνοδο κατά 8,1%.

-Ακολούθησε το λιμάνι της Σιγκαπούρης με 37,47 εκατομμύρια αύξηση 1,6% και

-το Nigbo τρίτο με 31,07 εκατομμύρια teu.

-στην τέταρτη θέση το Shenzen με 28,76 εκατομμύρια teu

-στην πέμπτη το Guangzhou με 24,18 εκατομμύρια teu,

-στην έκτη το λιμάνι του Qingdao με 23,7 εκατομμύρια teu

-στην έβδομη θέση βρίσκεται το λιμάνι της Νοτίου Κορέας, το Busan, με 22,7 εκατομμύρια teu,

-στην όγδοη είναι το λιμάνι του Tianjin, όπου διακινήθηκαν 20,26 εκατομμύρια τeu.

-στην ένατη το Xoνγκ Κονγκ, που είναι το μοναδικό λιμάνι της πρώτης δεκάδας που κατέγραψε πτώση  (-0,9%) στη διακίνηση teu σε σχέση με το 2020, ενώ, τέλος

στη 10η θέση το Ρότερνταμ από όπου διακινήθηκαν 15,3 εκατομμύρια teu.

Στο α εξάμηνο του 2022 η πρώτη δεκάδα παραμένει σταθερή, με μόνη εξαίρεση ότι το λιμάνι του Qingdao έχει «προσπεράσει» αυτό του Guangzhou στην πέμπτη θέση.

Ναυτιλιακά κέντρα

Για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά η Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα η Αθήνα και ο Πειραιάς βρίσκονται στο top 10 των κορυφαίων ναυτιλιακών κέντρων του κόσμου χάνοντας όμως μία θέση σε σύγκριση με το 2021. Πιο συγκεκριμένα, το 2019 βρέθηκε στην 10η θέση, το 2020 στην 8η , το 2021 στην 8η και το 2022 στην 9η.

Τα στοιχεία προκύπτουν από την ετήσια έκθεση του Xinhua-Baltic International Shipping Center Development.

Στο top 10 υπάρχουν τέσσερα ασιατικά ναυτιλιακά κέντρα, τέσσερα ευρωπαϊκά, ένα της Μέσης Ανατολή και ένα αμερικάνικο. Συνολικά αξιολογούνται 43 ναυτιλιακά κέντρα.

Η Σιγκαπούρη για 9η συνεχόμενη χρονιά βρίσκεται στην κορυφή του Libro d’ Οro των ναυτιλιακών κέντρων συγκεντρώνοντας 94,88 βαθμούς αξιολόγησης στους 100.

Oι λόγοι που έχει στρογγυλοκαθίσει στην κορυφή, σύμφωνα με τους αναλυτές είναι η εύρυθμη λειτουργία του όλου συστήματος παροχής υπηρεσιών καθώς και λόγω του μεγάλου αλλά και στρατηγικής σημασίας λιμανιού της.

Στη δεύτερη θέση για τρίτη συνεχόμενη χρονιά βρίσκεται το Λονδίνο, στην τρίτη θέση επίσης για τρίτη σερί χρονιά είναι η Σαγκάη και ακολουθούν:

4. Χονγκ Κονγκ
5. Ντουμπάι
6. Ρότερνταμ
7. Αμβούργο
8. Νέα Υόρκη: ανέβηκε στην 8η θέση ξεπερνώντας την Αθήνα καθώς οι εταιρείες logistics επέλεξαν το συγκεκριμένο λιμάνι του Νιου Τζέρσεϊ στην ανατολική ακτή των ΗΠΑ για να αποφύγουν τη συμφόρηση και τις μεγάλες καθυστερήσεις που παρατηρούνται στις δυτική Ακτή

9. Αθήνα-Πειραιάς

10. Ningho-Zhoushan που είναι το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι παγκοσμίως στη διακίνηση φορτίων μετά τη Σιγκαπούρη και την Σαγκάη.

Ο δείκτης ISCD είναι μία ετήσια ανεξάρτητη κατάταξη, η οποία αξιολογεί συγκριτικά την επίδοση των κορυφαίων πόλεων -λιμένων και των ναυτιλιακών κέντρων σε όλο τον κόσμο και βασίζεται σε διαφορετικούς δείκτες, σε τρεις βασικούς, τις λιμενικές υποδομές, τις ναυτιλιακές υπηρεσίες και τους γενικούς περιβαλλοντικούς δείκτες, καθώς και σε 16 επί μέρους, με στόχο την αξιολόγηση της συνολικής επίδοσης 43 πόλεων λιμανιών παγκοσμίως.

Πιο συγκεκριμένα, οι ταξινομήσεις βασίζονται σε έναν συνδυασμό μετρήσεων και λιμενικών παραγόντων, όπως η διακίνηση φορτίου, καθώς και το βύθισμα και το μήκος ελλιμενισμού πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Επιπλέον, η έκθεση μελετά επιχειρηματικούς παράγοντες, όπως το πλήθος των παρόχων ναυτιλιακών υπηρεσιών, για παράδειγμα υπηρεσίες δικηγόρων, χρηματοδοτών και ναυλομεσιτών, ενώ μελετά και το γενικότερο επιχειρηματικό περιβάλλον σε επίπεδο τελωνειακών δασμών και επιδόσεων στον τομέα της εφοδιαστικής.

Ο Πρόεδρος της ΟΛΠ Α.Ε. Yu Zenggang, για την 9η θέση του Πειραιά ανέφερε:

«Είμαστε πολύ υπερήφανοι που το Λιμάνι του Πειραιά συμπεριλαμβάνεται για τρίτη συνεχή χρονιά σε αυτόν τον σημαντικό παγκόσμιο ναυτιλιακό δείκτη, ο οποίος παρέχει αντικειμενική και αμερόληπτη μέτρηση του επιπέδου ανάπτυξης, αλλά και της κατάστασης των διεθνών ναυτιλιακών κέντρων.

Η κατάταξη του Πειραιά ανάμεσα στα 10 κορυφαία λιμενικά κέντρα στον κόσμο σηματοδοτεί για άλλη μια φορά ότι οι επενδύσεις των τελευταίων ετών, παράλληλα με την υλοποίηση μεγάλου αριθμού έργων που βασίζονται σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού του λιμανιού, κατάφεραν να αυξήσουν με επιτυχία την ανταγωνιστικότητά του σε παγκόσμιο επίπεδο μέσω της παροχής ενός μοναδικού συνδυασμού ολοκληρωμένων υπηρεσιών.

Η διοίκηση και οι άνθρωποι του ΟΛΠ δεσμεύονται να συνεχίσουν με την ίδια αφοσίωση και υψηλό αίσθημα ευθύνης τη δυναμική πορεία βιώσιμης ανάπτυξης του Λιμένος Πειραιά.

Διαβάστε ακόμα:

ΔΕΘ: Επιδότηση στις αστικές συγκοινωνίες – Δύο σενάρια για φθηνά εισιτήρια

Βρετανία: Ανακοινώνεται ο νικητής της ψηφοφορίας που θα αναλάβει και την πρωθυπουργία (vid)

«Οδηγός» για φθηνά αεροπορικά εισιτήρια – Τι δείχνουν τα στοιχεία της Google