Με την αγωνία μίας νέας επίθεσης είτε σε πετρελαϊκές εγκαταστάσεις στην περιοχή του Κόλπου είτε σε δεξαμενόπλοια ζει η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. «Τα χτυπήματα τους τελευταίους τέσσερις μήνες είναι αλλεπάλληλα και ανέρχονται συνολικά σε έξι και κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει αν θα ξανασυμβούν παρόμοια περιστατικά» επεσήμαναν υψηλόβαθμα στελέχη της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Τις πρώτες ημέρες η ημερήσια παραγωγή της Σαουδικής Αραβίας μειώθηκε κατά 5,7 εκατομμύρια βαρέλια από τα 10 εκατομμύρια που παράγει συνολικά. Σταδιακά η παραγωγή άρχισε να φθάνει και πέσανε ήδη στην αγορά, σε ημερήσια βάση, 2,7 εκατομμύρια από τα «χαμένα» 5,7 εκατομμύρια. Υπολογίζεται ότι μέχρι τις αρχές Νοεμβρίου θα φθάσει η παραγωγή στα επίπεδα που ήταν προ του κτυπήματος δηλαδή στα 10 εκατομμύρια βαρέλια.

« Η αγορά όσο αφορά στα ναύλα των δεξαμενόπλοιων δεν είχε ακραίες διακυμάνσεις και αυτό οφείλεται στο ό,τι και η Σαουδική Αραβία έχει αποθέματα για να εξυπηρετήσει τους πελάτες της αλλά και η σύμμαχός της, ΗΠΑ στήριξε την παγκόσμια αγορά με δικά της αποθέματα ώστε να μην προκληθεί αστάθεια» επισημαίνουν στελέχη ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών : « Για να διατηρηθεί η ισορροπία μπορούν να βοηθήσουν με τα δικά τους αποθέματα χώρες όπως το Ομάν, Κουβέιτ αλλά και η βόρεια θάλασσα ρίχνοντας στην αγορά ημερησίως από 200.00 έως 500.000 βαρέλια» και συνεχίζουν: «Το ερώτημα είναι τι θα συμβεί στο μέλλον και αν θα σταματήσουν τα παντός είδους κτυπήματα είτε σε πλοία είτε σε εγκαταστάσεις στον Κόλπο. Δεν μπορούμε να αποκλείσουμε το ενδεχόμενο να εκδηλωθεί επίθεση σε πετρελαϊκούς στόχους επίγειους ή θαλάσσιους. Περιμένουμε να δούμε ποια θα είναι η αντίδραση τωn ΗΠΑ και των συμμάχων τους στην περιοχή στο διπλό κτύπημα στην Aramco”.

Στο μεταξύ η ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων έχει ανέβει ειδικά στα υπερ δεξαμενόπλοια VLCC που είναι χωρητικότητας άνω των 300.000 τόνων από τα 30.000 έως τα 50.000. Τα μεγαλύτερα έσοδα έχουν οι εταιρείες με VLCC που μεταφέρουν πετρέλαιο από τις ΗΠΑ στην Άπω Ανατολή. Αύξηση αλλά όχι μεγάλη σημειώθηκε και στα ναύλα για τους άλλους τύπους δεξαμενόπλοιων μικρότερης χωρητικότητας τα οποία μεταφέρουν crude πετρέλαιο όπως είναι τα suezmax και τα aframax.

Οι Έλληνες

Για τους έλληνες πλοιοκτήτες με στόλους δεξαμενόπλοιων διαφόρων τύπων, σύμφωνα με τα στοιχεία της Carksons στην κορυφή βρίσκουμε:

-Τον Όμιλο Τσάκου με την εισηγμένη ΤΕΝ έχουν 74

– Την Minerva Marine του Ανδρέα Μαρτίνου με 66

-Τον Γιώργο Προκοπίου με τις εταιρείες Dynacom/Dynagas/Sea Trades με 65

– Τη Thenamaris του Νικόλα Μαρτίνου με 58

– Τον Όμιλο Αγγελικούση με 52

– Τον Γιώργο Οικονόμου με τις Cardiff/TMS με 50

-Τη Navios της Αγγελικής Φράγκου με 46 δεξαμενόπλοια

-Την Capital ship management συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη με 44

– Tην AVIN οικογένειας Βαρδινογιάννη με 36

– Την East Med του Θανάση Μαρτίνου με 30

-Marmaras/delta Tankers του Διαμαντή Διαμαντίδη με 30

– Eletson Corporation, των οικογενειών Καρασταμάτη, Κέρτσικοφ, Χατζηελευθεριάδη με 23

– Alpha/Amethyst/Pantheon της Αννας Αγγελικούση με 22

-Consolidated Marine της οικογένειας Λάτση με 22

– Springfield συμφερόντων Ωνάση με 22

Με βάση τα στατιστικά στοιχεία του διεθνούς ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons για το ποιοί Έλληνες έχουν τα περισσότερα VLCC, αναφέρονται οι εξής:

– Γιάννης Αγγελικούσης με 42 υπερ-δεξαμενόπλοια βρίσκεται στην κορυφή.

– η Dynacom του Γιώργου Προκοπίου με 16 κομμάτια

– Η Capital του Βαγγέλη Μαρινάκη με 10

– Η EasterMed του Θανάση Μαρτίνου με εννέα

-To Embiricos Group με εννέα της οικογένειας Εμπειρίκου

– Η Alpha tankers της Άννας Αγγελικούση με οκτώ

– Η Thenamaris του Νικόλα Μαρτίνου με επτά

– Ο Γιώργος Οικονόμου με τρία VLCC ,εκ των οποίων δύο ανήκουν στον στόλο της Cardiff και ένα στην εισηγμένη Dryships

– Τρία έχει η Kyklades Maritime του Γιάννη Αλαφούζου

– Ο Όμιλος Τσάκου, των καπετάν Παναγιώτη και του γιού του Νίκου, με δύο υπερ δεξαμενόπλοια

– Η Cetrofin του Δημήτρη Προκοπίου με δύο και

– Chandris Group με δύο