Η παγκόσμια οικονομία κρατάει την αναπνοή της καθώς δύο αμερικανικές τράπεζες, η Silicon Valley Bank και η Signature Bank της Νέας Υόρκης κατέρρευσαν μέσα σε τρεις ημέρες. Οι αμερικανικές αρχές έσπευσαν την Κυριακή να περιορίσουν την ανησυχία για την υγεία του χρηματοπιστωτικού συστήματος της χώρας, δεσμευόμενες να προστατεύσουν πλήρως τα χρήματα όλων των καταθετών, ενώ παράλληλα έδωσαν σε όσες τράπεζες πιέζονται για μετρητά ευκολότερους όρους για βραχυπρόθεσμα δάνεια. Οι αρχές στοχεύουν να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη στον τραπεζικό τομέα και να αποφύγουν τυχόν δευτερογενείς επιπτώσεις. Το πώς και για πόσο καιρό αυτές οι καταρρεύσεις θα επηρεάσουν την οικονομία και αν θα υπάρξουν επακόλουθα για τη ναυτιλιακή βιομηχανία και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα δεν έχει ακόμη αποδειχθεί.

Επιστρέφοντας στη ναυτιλιακή βιομηχανία, ο κλάδος των αγοραπωλησιών (SnP) εξακολουθεί να προσπαθεί να βρει τα πατήματά του εντός του 2023, καθώς τόσο η ποσότητα όσο και η αξία των συναλλαγών SnP έχουν μειωθεί κατά περίπου 50% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. (2023: 240 πωλήσεις – αξία 7 δισ. δολάρια ΗΠΑ / 2022: 485 πωλήσεις – αξία 13,5 δισ. δολάρια ΗΠΑ).

Οι αναλυτές του τον ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers αναφέρουν:

“Εστιάζοντας στις συναλλαγές με πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου και δεξαμενόπλοια, παρατηρείται μείωση 48% σε σχέση με το προηγούμενο έτος στις συναλλαγές με πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου & 38% στις συναλλαγές με δεξαμενόπλοια.

– Ωστόσο, η αξία των συναλλαγών SnP δεξαμενόπλοιων το 2023 μέχρι σήμερα, είναι αυξημένη κατά 14% σε ετήσια βάση (από 3,1 δισ. δολάρια σε 3,54 δισ. δολάρια), αντανακλώντας τη σταθερή αγορά ναύλων δεξαμενόπλοιων και τις ανατιμημένες αξίες των πλοίων.

– Η ζήτηση πλοίων είναι τρεις φορές μεγαλύτερη από την προσφορά πλοίων στην αγορά SnP για πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου. Το 60% των διαθέσιμων προς πώληση πλοίων είναι supramaxes & handysizes, & το 60% των πλοίων είναι ηλικίας 11-15 ετών. Υπάρχει σημαντική ζήτηση πλοίων από τους αγοραστές, ενώ υπάρχουν και άλλα μέρη που προσπαθούν να επωφεληθούν από την πτώση της αγοράς.

-Τα μεγέθη Handysize, Supramax, Panamax και Kamsarmax προσελκύουν το αγοραστικό ενδιαφέρον. Οι περισσότεροι αγοραστές αναζητούν πλοία ηλικίας 6-20 ετών. Τα πιο δημοφιλή πλοία είναι τα Kamsarmaxes, Supramaxes & Handysizes μεταξύ των ηλικιών 11-15, καθώς και 6-10 ετών. Οι αγοραστές έλκονται κυρίως από πλοία ηλικίας μεταξύ 11-20 ετών στην αγορά δεξαμενόπλοιων SnP.

– Είναι αξιοσημείωτο το σημαντικό ενδιαφέρον για τα παλαιά πλοία, ιδιαίτερα στο μέγεθος των VLCC, όπου παρατηρούμε ότι σχεδόν οι μισές από τις έρευνες αφορούν πλοία ηλικίας άνω των 20 ετών. Περίπου το ήμισυ του συνόλου των ερωτημάτων αφορά χημικά και μικρά δεξαμενόπλοια (αυτά κάτω των 30.000 dwt), ενώ ένα άλλο 25% του συνόλου των ερωτημάτων αφορά δεξαμενόπλοια MR1 και MR2.

-Η προσφορά πλοίων είναι περιορισμένη από την πλευρά των πωλητών- πάνω από το 65% της συνολικής προσφοράς είναι πλοία ηλικίας μεταξύ 11 και 20 ετών. Σύμφωνα με τα μεγέθη των πλοίων, περισσότερα από τα μισά πλοία προς πώληση είναι μικρά & χημικά δεξαμενόπλοια (κάτω από 30.000 dwt), ενώ είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι λιγότερο από το 10% των ερωτημάτων της αγοράς SnP αφορούν πλοία των κατηγοριών VLCC και Suezmax”.

Διαβάστε ακόμη

Δανειολήπτες σε απόγνωση: Πόσο θα ακριβύνουν τα δάνεια εάν συνεχιστεί το «μπαράζ» των αυξήσεων στα επιτόκια

Η προετοιμασία του Μαξίμου και η «καλή κυβέρνηση» του Ανδρουλάκη, τα σχέδια Γκριμάλντι και το ελληνικό deal του Ανιέλι 

Attica Bank: Προσωρινό «pause» στο deal με τη Thrinvest – Συμφωνία σε μορφή «οδικού χάρτη» ζητούν οι επενδυτές