Στις 2 Ιουνίου 2025, η καρδιά της παγκόσμιας ναυτιλίας χτύπησε δυνατά στο Όσλο. Το 2ο Maritime Leaders Summit, υπό τη συνδιοργάνωση της Capital Link και του νορβηγικού νηογνώμονα DNV, εγκαινίασε δυναμικά την Nor-Shipping Week, συγκεντρώνοντας πάνω από 600 κορυφαίους επαγγελματίες του ναυτιλιακού και ναυπηγικού τομέα. Ανάμεσά τους, 22 ανώτατα στελέχη από ηγετικές ναυτιλιακές εταιρείες, εκπρόσωποι διεθνών οργανισμών, επενδυτές, νομικοί σύμβουλοι, τεχνολόγοι και θεσμικοί ρυθμιστές.

Η φετινή διοργάνωση ξεχώρισε για το βάθος και το εύρος των θεμάτων: από την ενεργειακή μετάβαση και την κλιματική κρίση, έως τις εμπορικές εντάσεις, την απειλή του «σκοτεινού στόλου» και την τεχνητή νοημοσύνη. Μέσα από οκτώ θεματικά πάνελ και μία καθοριστική κεντρική ομιλία, διαμορφώθηκε ένα ζωντανό μωσαϊκό ιδεών, προβληματισμών και προτάσεων.

Ένα από τα πιο έντονα σημεία της συνόδου ήταν η κεντρική ομιλία με τίτλο “Steering Through Change”, στην οποία ο Knut Ørbeck-Nilssen, Διευθύνων Σύμβουλος της DNV Maritime, συνομίλησε με τον Jan Dieleman, Πρόεδρο της Cargill Ocean Transportation και Πρόεδρο του Global Maritime Forum. Η συζήτηση φώτισε τις νέες προκλήσεις που προκαλεί η γεωπολιτική ρευστότητα.

Ο κ. Dieleman επισήμανε με σαφήνεια ότι: «Οι δασμοί και οι γεωπολιτικές εντάσεις υπήρχαν πάντα. Η διαφορά σήμερα είναι η ταχύτητα και η πολλαπλότητα των κρίσεων». Κρίσιμο σημείο αποτέλεσε η ανάδειξη του “σκιώδoυς στόλου” (dark fleet) — πλοία που δρουν εκτός ρυθμιστικού πλαισίου και καλύπτουν εμπορικές ανάγκες υπό συνθήκες αδιαφάνειας. Ο Dieleman τόνισε πως η μοίρα αυτών των πλοίων θα κριθεί τελικά από την αγορά και όχι από την πολιτική. Όπως είπε: «Κάποια από αυτά τα πλοία θα επιστρέψουν στην αγορά. Το κόστος και τα ναύλα θα καθορίσουν αν θα διαλυθούν ή όχι».

Ο Ørbeck-Nilssen ανέδειξε την ασυνεπή ποιότητα του στόλου αυτού, σημειώνοντας πως αποτελεί σοβαρό κίνδυνο για την ασφάλεια και την αξιοπιστία της ναυτιλίας: «Η απουσία εποπτείας και η παράκαμψη των διεθνών λιμανιών και διαδικασιών συντήρησης πολλαπλασιάζει τους κινδύνους».

Η ανθεκτικότητα της Κίνας

Οι νέοι δασμοί της αμερικανικής κυβέρνησης υπό τον Ντόναλντ Τραμπ έγιναν αιτία για έντονο διάλογο στη σύνοδο. Παρόλα αυτά, αρκετοί ηγέτες του κλάδου επιβεβαίωσαν ότι η ανταγωνιστικότητα της Κίνας είναι τόσο ισχυρή, που παραμένει βασικός προορισμός για νέες ναυπηγήσεις.

Η Dr. Bornheim από την Peter Döhle Schiffahrts ανέφερε: «Παραγγείλαμε πλοία στην Κίνα ακόμη και φέτος — παρά τις αντιρρήσεις μου. Αυτό δείχνει τη δύναμη τιμολόγησης της κινεζικής ναυπηγικής».

Ο Carl-Johan Hagman της NYK Group Europe παρατήρησε ότι οι δασμοί ίσως ευνοούν την Ιαπωνία και την Κορέα, αλλά δύσκολα μπορούν να αντικαταστήσουν την Κίνα στην παραγωγή.

Ο Karl Fredrik Staubo (Golar LNG) χαρακτήρισε την επιλογή των ΗΠΑ «οικονομικά μη βιώσιμη», λέγοντας: «Η ναυπήγηση στις ΗΠΑ κοστίζει πέντε φορές περισσότερο. Αυτό δεν είναι ρεαλιστικό».

Ο Mads Peter Zacho της Navigator Gas ξεκαθάρισε ότι χωρίς βαθιές, κρατικές επιδοτήσεις, η αμερικανική ναυπηγική θα παραμείνει στα περιθώρια του παγκόσμιου χάρτη.

Την πολιτική διάσταση της κατάστασης υπογράμμισε ο Hing Chao, πρόεδρος του Hong Kong Chamber of Shipping: «Αισθανόμαστε ότι στοχοποιούμαστε άδικα. Πρόκειται για ξεκάθαρα πολιτική απόφαση – και αυτό δεν συνάδει με το ελεύθερο εμπόριο».

Πράσινη μετάβαση

Στον πυρήνα της συζήτησης ήταν το δίδυμο της αποανθρακοποίησης και της ψηφιακής μετάβασης, με έμφαση στην υλοποίηση και όχι απλώς στον σχεδιασμό.

Ο Weng Yew Hor εντόπισε ως θεμέλιο επιτυχίας την εμπιστοσύνη στην αλυσίδα εφοδιασμού, ενώ η Σεμίραμις Παληού της Diana Shipping ζήτησε ρεαλιστικούς και μακροπρόθεσμους κανονισμούς που θα ενισχύσουν τις επενδύσεις. «Η ναυτιλία χρειάζεται προβλεψιμότητα και φιλόδοξους, αλλά εφαρμόσιμους στόχους».

Η Equinor, πρωτοπόρος στην ηλεκτροκίνηση, αποκάλυψε σχέδια για ηλεκτροκίνηση ακόμη και σε δεξαμενόπλοια που εξυπηρετούν αιολικά πάρκα. Όπως δήλωσε η Heidi Aakre: «Η Νορβηγία έχει τις υποδομές και την τεχνογνωσία. Ήδη κινούμαστε σε εφαρμογές πράσινης ενέργειας σε πλοία υποστήριξης».

Σημαντική ήταν και η παρέμβαση του Christian Synetos της GIP (BlackRock), που σημείωσε πως το επενδυτικό ενδιαφέρον επικεντρώνεται πια σε LPG, αμμωνία, αιθάνιο και CO₂. Παρότι το κόστος και η υποδομή παραμένουν φραγμοί, η συμφωνία των συμμετεχόντων ήταν κοινή: Η βιώσιμη τεχνολογία δεν είναι μόδα – είναι πλέον πυλώνας ανταγωνιστικότητας.

Το 2ο Maritime Leaders Summit 2025 δεν ήταν απλώς ένα συνέδριο. Εξελίχθηκε σε εργαστήριο συλλογικού αναστοχασμού. Καθώς η παγκόσμια ναυτιλία αντιμετωπίζει ταυτόχρονα τεκτονικές γεωπολιτικές μεταβολές, τεχνολογικές επαναστάσεις και περιβαλλοντικές υποχρεώσεις, γίνεται σαφές ότι οι αποφάσεις που λαμβάνονται σήμερα θα καθορίσουν την πορεία της για δεκαετίες. Η ναυτιλιακή κοινότητα δεν πλοηγεί απλώς σε δύσκολες θάλασσες. Ανακαλύπτει εκ νέου τον εαυτό της – από το μηχανοστάσιο μέχρι την αίθουσα συνεδριάσεων.

Διαβάστε ακόμη 

Καλώδιο Κρήτης – Κύπρου: Κρίσιμο καλοκαίρι για την ηλεκτρική διασύνδεση, μετέωρη η συνέχεια παρά τη στήριξη της ΕΕ 

Νίκος Βαρδινογιάννης (AVE): Γιατί ποντάρει στα Bazaar για την αναγέννηση των Carrefour

Επιστρέφει εσπευσμένα από την G7 ο Τραμπ – «Εκκενώστε άμεσα την Τεχεράνη» – Εκρήξεις στην πρωτεύουσα του Ιράν (tweets)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα