Η παγκόσμια προσπάθεια για κυριαρχία των καυσίμων με μηδενικές εκπομπές CO2 εντείνεται. Η χρήση εναλλακτικής μορφής καυσίμων είναι το μεγάλο στοίχημα με το υγροποιημένο φυσικό αέριο να κερδίζει όλο και μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας.

Το LNG θεωρείται ως καύσιμο «γέφυρα» δηλαδή μεταβατικό στην πράσινη ενέργεια. Γύρω του έχει αρχίσει να κτίζεται ολόκληρη ενεργειακή αυτοκρατορία στην οποία συμμετέχει και η ναυτιλία.

Για τις προοπτικές του LNG μιλάει στο Newmoney η Μάρω Βαρβατέ, ναυπηγός μηχανολόγος, σύμβουλος του τμήματος LNG της ναυλομεσιτικής εταιρείας Cass Technava Maritime S.A. συμφερόντων της οικογένειας Τομάζου.

Με οικογενειακή παράδοση στη ναυτιλία κόρη του αείμνηστου πλοιοκτήτη Νίκου Βαρβατέ αποτελεί μέλος της νέας δυναμικής γενιάς της ελληνικής ναυτιλίας. Η συζήτηση άρχισε με θέμα το LNG, την παγκόσμια εικόνα της αγοράς τη ναυτιλία και κατέληξε σε προσωπικά επαγγελματικά θέματα,μέσα από το πρίσμα της ολοένα αυξανόμενης παρουσίας των γυναικών σε μία πάλαι ποτέ ανδροκρατούμενη βιομηχανία, τη ναυτιλιακή.

– Κα Βαρβατέ ποίοι είναι οι στόχοι για τη χρήση του LNG:
“Η μείωση της εξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα αποτελεί μέρος της ενεργειακής πολιτικής πολλών κρατών παγκοσμίως καθώς και της ΕΕ και του ΙΜΟ. Η WoodMackenzie σε ανάλυσή της προβλέπει ότι μέχρι το 2040 τα καύσιμα μηδενικών εκπομπών CO2 θα αποτελούν 15% του παγκόσμιου ενεργειακού μείγματος. Το LNG προβλέπεται να παίξει ουσιαστικό ρόλο στη μετάβαση αυτή καθώς, σε σχέση με το πετρέλαιο, έχει μειωμένες κατά 20% εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, κατά 80-90% εκπομπές Nox και μηδενικές εκπομπές SOx και μικροσωματιδίων. Οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου μπορούν να είναι σημαντικά μικρότερες έως και ουδέτερες σε άνθρακα, με την χρήση “carbon neutral” Βιομεθανίου ή Συνθετικού αερίου (SNG).

Η χρήση του φυσικού αερίου είναι ευρεία τόσο στη βιομηχανία όσο και στον αστικό ιστό μεγάλων πόλεων και με αυξανόμενο ρυθμό και στη ναυτιλία. Το LNG είναι σήμερα πιο ανταγωνιστικό από νέες τεχνολογίες και ‘καθαρά καύσιμα’ όπως το υδρογόνο ή το carbon capture and storage δηλαδή απομάκρυνση με τεχνικά μέσα του CO2 από τα καυσαέρια. Οι εφαρμογές αυτές αποτελούν αντικείμενο μελέτης πιλοτικών projects σε Κίνα, Ιαπωνία, Αυστραλία, είναι έντασης κεφαλαίου και προϋποθέτουν έργα μεγάλης κλίμακας για να είναι οικονομικά βιώσιμες.

-Ποιές είναι οι προβλέψεις για το εμπόριο του LNG;
Το 2020 περίπου 360 εκατομμύρια τόνοι LNG εξήχθησαν από παραγωγούς χώρες όπως Αμερική, Κατάρ και Αυστραλία με προορισμό κυρίως την Ιαπωνία, Κίνα, Νότια Κορέα και Ινδία. Το εμπόριο LNG προβλέπεται να διπλασιαστεί μέχρι το 2040 και ανάλογη θα είναι και η ανάγκη αύξησης του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς του, από 650 που είναι σήμερα.

– Να υποθέσω ότι στο σημείο αυτό “μπαίνουν” οι Έλληνες στη γενική εικόνα.
Πράγματι, η δυναμική αυτή ενθαρρύνει τις σχετικές επενδύσεις στη ναυτιλία κάτι που παρακολουθούν από κοντά και οι Έλληνες πλοιοκτήτες, κατέχοντας σημαντικό μερίδιο της αγοράς. Η πλειοψηφία των πλοίων μεταφοράς LNG απασχολούνται σε χρονοναυλώσεις με μεγάλες εταιρείες ενέργειας ενώ αυξανόμενος είναι ο αριθμός των πλοίων που ναυλώνονται στη spot αγορά, ειδικά μεταξύ των νεότευκτων. Τα τελευταία, ενσωματώνοντας τις πιο εξελιγμένες τεχνολογίες πρόωσης και διαχείρισης του φορτίου, έχουν σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και μπορούν να επωφεληθούν από τις διακυμάνσεις της αγοράς.

– Ποιά είναι η προοπτική του LNG ως ναυτιλιακού καυσίμου;
Το LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο αποτελεί ήδη επιλογή μεγάλων ναυλωτών όπως η BHP, Total, Shell, CMA CGM και Hapag Lloyd. Σήμερα καταναλώνονται περίπου 2εκ. τόνοι ετησίως από συνολικά 200 πλοία τα οποία κινούνται με LNG. Ένας ισοδύναμος αριθμός πλοίων είναι υπό κατασκευή, υπάρχουν περισσότερα από 100 σημεία ανεφοδιασμού παγκοσμίως και 25 πλοία διανομής.

-Ποιός είναι ο σημαντικός παράγοντας που κάνει τις εταιρείες να στραφούν στο LNG;
Σημαντικό παράγοντα στην απόφαση επένδυσης σε πλοία με τεχνολογία LNG αποτελεί το premium της τιμής του συμβατού καυσίμου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο (VLSFO), σε σχέση με την τιμή του LNG. Από τον Ιανουάριο του περασμένου έτους όπου τέθηκε σε ισχύ η νομοθεσία IMO 2020, παρατηρήσαμε σημαντική διακύμανση στο premium ενώ κατά μέσο όρο κινήθηκε γύρω στα 100 δολάρια ανά τόνο. Η διαφορά αυτή, μεταφράζεται μεν σε χαμηλότερο κόστος καυσίμων για τα πλοία τεχνολογίας LNG, αλλά είναι οριακή για την απόσβεση της επένδυσης με αποτέλεσμα να βρίσκει μεγαλύτερη εφαρμογή σε πλοία με εξασφαλισμένη χρονοναύλωση.

-Αναφερθήκατε στον ΙΜΟ. Ποιός είναι ο ρόλος του στο θέμα του LNG;
Ο ΙΜΟ έχοντας θέσει σαφείς στόχους μείωσης των εκπομπών ως το 2050 με ενδιάμεσα στάδια το 2030 και 2040, επιδιώκει τη συμμόρφωση του παγκόσμιου στόλου προτείνοντας τεχνικά και επιχειρησιακά μέτρα. Τα μέτρα αυτά αποτυπώνονται σε δείκτες ενεργειακής απόδοσης τόσο για νεότευκτα όσο και για υπάρχοντα πλοία με άμεσο αντίκτυπο τη μείωση της επιχειρησιακής ταχύτητάς των πιο ρυπογόνων από αυτά. Επιπλέον μέτρα αποτελούν η ένταξη της ναυτιλίας στο χρηματιστήριο ρύπων της ΕΕ καθώς και η υιοθέτηση της πρακτικής των carbon neutral φορτίων μέσω αντιστάθμισης με έργα που ευνοούν την πράσινη ενέργεια. Τα πλοία τεχνολογίας LNG έχουν πλεονέκτημα και στις δύο περιπτώσεις.

 – Πώς άρχισε η ενασχόλησή σας με την αγορά LNG;  
Με την αγορά LNG ασχολούμαι από το 2014, όταν αποδέχθηκα τη πρόταση να ενταχθώ στην ομάδα commercial shipping της κρατικής εταιρείας παραγωγής και διάθεσης LNG του Κατάρ, QatarGas, ως σύμβουλος σε θέματα διαμόρφωσης και βελτιστοποίησης στόλου. Μέχρι τότε, είχα μικρή εμπειρία στο LNG μέσω ερευνητικών προγραμμάτων ανάπτυξης της πράσινης ναυτιλίας στα οποία εκπροσωπούσα ως επικεφαλής στρατηγικής, την Naftotrade Shipping and Commercial SA που ίδρυσε και διηύθυνε ο πατέρας μου, αείμνηστος Νίκος Βαρβατές. Στην Qatargas είχα την ευκαιρία να αποκτήσω εξειδικευμένες γνώσεις στην εμπορική και τεχνική διαχείριση των LNGCs αλλά και να γνωρίσω εκ των έσω τον τρόπο λειτουργίας του κλάδου. Η εμπειρία αυτή αποδείχτηκε χρήσιμη τόσο στον επόμενο ρόλο μου ως Business Development Manager στον Νηογνώμονα RINA όσο και στην μετέπειτα συνεργασία μου με την Cass Technava.

– Ο ρόλος σας στην Cass Technava Maritime ποιός είναι;
Με τη δημιουργία του τμήματος LNG, η Cass Technava Maritime έχει διευρύνει τις υπηρεσίες διαμεσολάβησης με ευκαιρίες επένδυσης και χρηματοδότησης πλοίων μεταφοράς LNG, αγοραπωλησίες, ναυλώσεις σε Gas majors, και projects που σχετίζονται με τη χρήση του LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο. Ηεταιρεία, συμφερόντων της οικογένειας Τομάζου, ιδρύθηκε το 2006 και μέχρι σήμερα έχει επιτυχώς μεσολαβήσει σε περισσότερες από 500 συμφωνίες και συμπράξεις μεταξύ σχεδόν όλων των κορυφαίων εταιριών της Ελληνικής ναυτιλίας και μερικών εξεχουσών ξένων ναυτιλιακών. Οι μακροχρόνιες σχέσεις και η εμπειρία της Cass Technava με τα μεγαλύτερα ναυπηγεία της Κορέας, Ιαπωνίας και Κίνας και με οργανισμούς ναυτιλιακών χρηματοδοτήσεων όπως την ICBC, μεγαλύτερη τράπεζα διεθνώς, της εξασφαλίζουν πλεονέκτημα στις διαπραγματεύσεις προτείνοντας βέλτιστες τεχνοοικονομικά λύσεις που εξυπηρετούν τις ανάγκες του πλοιοκτήτη και επισφραγίζουν την επενδυτική απόφαση.

– Κλείνοντας τη συνέντευξη πείτε μας για την υποψηφιότητά στα Greek International Women Awards.
Το GIWA είναι μια σημαντική πρωτοβουλία ανάδειξης και επιβράβευσης γυναικών με δράση εντός και εκτός Ελλάδας που έχουν διακριθεί είτε ως στελέχη επιχειρήσεων είτε ως ελεύθερες επαγγελματίες. Είναι χαρά και τιμή μου να εκπροσωπώ το χώρο της ναυτιλίας δίπλα σε διακεκριμένες συναδέλφους.

Διαβάζοντας τις εμπειρίες των υποψηφίων, τις δυσκολίες αλλά και επιτυχίες που συνάντησαν στην πορεία, με ενδιαφέρον διαπιστώνω το μοτίβο ‘δυσκολία, προσπάθεια, ευκαιρία’ πίσω από την επίτευξη πολλών και διαφορετικών στόχων. Γίνεται νομίζω φανερό ότι η εξάλειψη των στερεοτύπων και η ισότιμη αποδοχή του ρόλου της γυναίκας στον επαγγελματικό χώρο, μόνο θετικό αποτύπωμα μπορεί να έχει.

Πιο συγκεκριμένα για τη ναυτιλία είμαι βέβαιη ότι η διεθνής φύση της, ο όγκος των εργασιών και το εύρος των τεχνικών γνώσεων και δεξιοτήτων που προϋποθέτει, είναι ικανές συνθήκες για να γίνει η ναυτιλία πρωτοπόρος στην αμερόληπτη ενσωμάτωση και ενίσχυση της γυναικείας παρουσίας σε όλα τα επίπεδα ιεραρχίας.

Διαβάστε ακόμη:

Πού οδηγεί το τριήμερο sell-off τη μετοχή της Πειραιώς – Ακραία μεταβλητότητα

Προχωρούν τα νέα hotel projects στην Αθήνα – «Βαριά» ονόματα δίνουν το σήμα της επαννεκίνησης(pics)

Voucher 200 ευρώ για δωρεάν τάμπλετ, λάπτοπ: Ανοίγει η «ψηφιακή μέριμνα» – Οδηγός για τις αιτήσεις