Ναυτιλία

Ναυλαγορά ξηρού φορτίου: Πολύ καλή για να είναι… αληθινή

  • Μηνάς Τσαμόπουλος


Συνεχίζεται για πέμπτο μήνα η άνοδος για τα φορτηγά πλοία - Κίνδυνοι για εκείνους που πατάνε τέρμα το γκάζι χωρίς να υπολογίζουν τα ρίσκα

Συνεχίζεται το τρελό Ράλι στη ναυλαγορά ξηρού φορτίου για πέμπτο συνεχόμενο μήνα. Το γεγονός αυτό συμπαρασύρει και τις αγοραπωλησίες πλοίων που είναι σε υψηλότατα επίπεδα κάνοντας κάποιους εφοπλιστές, μεταξύ των οποίων και Έλληνες που πούλησαν αρχές του χρόνου σε χαμηλές τιμές να έχουν χάσει τον ύπνο τους.

Υπάρχουν αναλυτές οι οποίοι προσπαθούν να μαντέψουν που θα σταματήσει η άνοδος αυτή και ποιοι οι κίνδυνοι για εκείνους που πατάνε τέρμα το γκάζι χωρίς να υπολογίζουν τα ρίσκα από τη διόρθωση της αγοράς. Στην Κίνα γίνονται ορατές οι πρώτες ενδείξεις για επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης της ναυλαγοράς κι αυτό προκύπτει από τους μειωμένους όγκους διακίνησης εμπορευμάτων σε σύγκριση με τα έως τώρα υψηλά επίπεδα. Όμως η αδρεναλίνη των κερδών δεν αφήνει περιθώρια για πολλές ψύχραιμες σκέψεις.

Το εμπόριο παγκοσμίως παίρνει βαθιές ανάσες και έχει δημιουργήσει αισιόδοξες προβλέψεις για το μέλλον, με τη ναυτιλία να καρπώνεται τα κέρδη που της αναλογούν. Σε αυτό συμβάλουν και άλλοι παράγοντες.

Πιο συγκεκριμένα, οι παραγγελίες για να ναυπηγήσεις πλοίων βρίσκονται σε ιστορικό χαμηλό, χαμηλότερο ακόμη και από τη δεκαετία του ’90 σε όλους τους τύπους πλοίων.

Η αύξηση του στόλο ήταν συγκρατημένη φθάνοντας όσο αφορά τον αριθμό πλοίων στο 3% ενώ οι παραγγελίες που δόθηκαν στα ναυπηγεία μειώθηκαν κατά 38%.

Ο βραχνάς της υπερπροσφοράς χωρητικότητας φαίνεται να απαλύνεται.

Επιπροσθέτως οι νέοι κανονισμοί για τη μείωση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου πιέζουν την βιομηχανία και συμβάλλουν στη διατήρηση σε χαμηλό επίπεδο του ρυθμού ανάπτυξης του στόλου.

Η μειωμένη προσφορά χωρητικότητας έχει ως αποτέλεσμα η έστω ακόμα και μικρή αύξηση της προσφορά φορτίων για μεταφορά να αποφέρει κέρδη στις ναυτιλιακές εταιρείες.

Πολλοί είναι εκείνοι που πιστεύουν ότι το 2021 έχει όλα τα εφόδια να είναι η καλύτερη χρονιά της τελευταίας δεκαετίας.

Την εβδομάδα 24-30 Μαίου η ναυλαγορά ξηρού φορτίου κατέγραψε μία μείωση του 9,5% από τις 2.869 μονάδες στις 2.569 όμως δεν προκάλεσε ανησυχίες. Ο μέσος όρος είναι 2.113 μονάδες με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα το 2020 ήταν χαμηλότερη, στις 1.066.

Τα πλοία Capesize που είναι τα μεγάλης χωρητικότητας φορτηγά έκαναν διόρθωση που έφθασε το 21,4% από τις 3.930 μονάδες στις 3.089. Όμως και εδώ η ταμειακές μηχανές συνεχίζουν να …φλέγονται από την πολύ δουλειά! Οι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από τα 29.071 δολάρια την ημέρα έως τις 46.575 δολάρια. Τον περασμένο Απρίλιο οι ναύλοι κυμαίνονταν από 15.000 έως 33.000 δολάρια.

Στα Panamax υπήρξε μείωση της ναυλαγοράς κατά 3,3% από τις 2.855 μονάδες στις 2.760. Οι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από τα 15.228 δολάρια την ημέρα έως τις 35.159 δολάρια.

Στα Supramax η μείωση της ναυλαγοράς έφθασε σε ποσοστό 3,3% από τις 1.840 μονάδες στις 1.780. Οι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από τα 17.204 δολάρια την ημέρα έως τα 27.733 δολάρια.

Στα Handysize σημειώθηκε αύξηση του δείκτη κατά 2% από τις 1.317 μονάδες στις 1.343. Οι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από τα 17.479 δολάρια την ημέρα έως τις 28.813 δολάρια.

Διαβάστε ακόμη:

Ακίνητα: Αλλάζουν οι αντικειμενικές από 1ης Ιανουαρίου – Πού θα εκτιναχθούν οι τιμές

Αδέρφια εκατομμυριούχοι σε μια νύχτα: Πόνταραν $8.000 σε νέο κρυπτονόμισμα κι έβγαλαν $9 εκατ.

Άδειες online τυχερών παιχνιδιών: Στα δημόσια ταμεία €15,5 εκατ. – Έρχονται ακόμη €6,25 εκατ.