Στο κατώφλι της καλοκαιρινής τουριστικής περιόδου η ακτοπλοΐα κρατάει την ανάσα της. Το τοπίο είναι ομιχλώδες. Το 2021 ανέτειλε φέρνοντας μαζί του το βάρος των επιπτώσεων της υγειονομικής κρίσης. Οι ζημίες του κλάδου ξεπερνούν τα 130 εκατ. ευρώ.

«Ακόμα δεν υπάρχει κάποιο σημάδι, κάποια ένδειξη, που να μας κάνει αισιόδοξους», επεσήμαναν στο «business stories» στελέχη της ακτοπλοΐας.

«Η εικόνα είναι καλύτερη από το 2020, αλλά αν τη συγκρίνουμε με το 2019 τότε παραμένει κακή. Οι ηλεκτρονικές κρατήσεις το 2021 σε σύγκριση με το 2019 είναι μειωμένες κατά 40%. Αντιθέτως σε σχέση με το 2020 είναι αυξημένες κατά 380%! Ομως πέρυσι ήταν σχεδόν μηδενικές, αφού δεν ξέραμε τι θα κάνουμε. Το 2020 οι κρατήσεις ήταν περίπου 100-120 την ημέρα, το 2021 είναι περί τις 600, ενώ το 2019 ήταν 1.000».

Οι δε τιμές του πετρελαίου έχουν προκαλέσει εφιάλτες. «Ηταν στραβό το κλήμα, το έφαγε και ο γάιδαρος», επισημαίνουν άνθρωποι του κλάδου. «Το 2021 ο τόνος για τα συμβατικά πλοία κοστίζει 430 ευρώ, ενώ το 2020 κόστιζε 280 ευρώ, ποσοστό αύξησης 53,7%. Για τα ταχύπλοα κοστίζει 530 ευρώ ενώ το 2020 κόστιζε 330 ευρώ, ποσοστό αύξησης 60,6%. Υπολογίζουμε ότι οι εταιρείες δαπανούν την τρέχουσα περίοδο 15 εκατ. ευρώ μηνιαίως για να καλύψουν το κόστος των καυσίμων, όταν τον Απρίλιο του 2020 δαπανούσαν 9 εκατ. για τα ίδια δρομολόγια. Ο συνδυασμός των μειωμένων κρατήσεων έναντι του 2019 με τα ακριβά καύσιμα δεν αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας».

Οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις αναμένουν ότι επιβατική κίνηση θα υπάρξει από τις 15 Ιουλίου έως τις 25 Αυγούστου: «Δεν ξέρουμε ακόμα τι πρωτόκολλα θα ισχύουν τότε, οπότε κάνουμε κρατήσεις με βάση το πρωτόκολλο επιβατών που είναι σήμερα στο 80%».

Σε ό,τι αφορά τον αριθμό των δρομολογίων, πλησιάζει εκείνον του 2019. Πιο συγκεκριμένα, τον Αύγουστο του 2019 πραγματοποιήθηκαν 5.800 δρομολόγια στις κύριες γραμμές. Τον ίδιο μήνα, το 2020, έγιναν 4.200 δρομολόγια, μείωση κατά 30%. Το 2021 τα δρομολόγια πλησιάζουν τα 5.800, όμως η επιβατική κίνηση είναι πολύ κακή.

«Είναι βέβαιο ότι έχουμε μπροστά μας μια κακή χρονιά με αμφισβητούμενα αποτελέσματα σε ό,τι αφορά την κίνηση και με βέβαια ζημιογόνα οικονομικά αποτελέσματα με μειωμένη ρευστότητα και αυξημένο δανεισμό», επισημαίνει ο κ. Μιχάλης Σακέλλης, πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας.

Οι εταιρείες άντεξαν την προηγούμενη χρονιά, «έκαψαν λίπος», όμως το 2021, με τα δεδομένα που προαναφέρθηκαν, ο χάρτης της ακτοπλοΐας θα αλλάξει. Εχουμε ήδη αγορές πλοίων, ναυλώσεις άλλων στο εξωτερικό και κόντρες στην Αδριατική.

Ο όμιλος Γκριμάλντι

Η αρχή έγινε τον περασμένο Φεβρουάριο όταν ο όμιλος Γκριμάλντι αποφάσισε να επανασχεδιάσει τα δρομολόγιά του στην Αδριατική. Πρόκειται για ένα ακόμη κεφάλαιο στον ανταγωνισμό με την κοινοπραξία SuperFast Ferries-ANEK, ο οποίος επεκτείνεται και στις γραμμές της Κρήτης. Επίσης, οι Ναπολιτάνοι διασταυρώνουν τα επενδυτικά τους ξίφη και στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, το οποίο θα διεκδικήσουν, με έναν εκ των ανταγωνιστών να είναι ο όμιλος Attica.

Στην Αδριατική ο Γκριμάλντι έχει δρομολογημένα συνολικά οκτώ πλοία:

■ Δύο στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Πρίντεζι
■ Δύο στη γραμμή Πάτρα – Ανκόνα
■ Δύο στη γραμμή Ηγουμενίτσα – Ανκόνα και
■ Δύο οχηματαγωγά στη γραμμή Πάτρα – Μπάρι – Βενετία
Η κοινοπραξία, από την πλευρά της, διαθέτει έξι πλοία:
■ Ενα Superfast στη γραμμή Πάτρα – Ανκόνα
■ Δύο Superfast στη γραμμή Πάτρα – Μπάρι
■ Δύο πλοία της ΑΝΕΚ στο δρομολόγιο Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Ανκόνα
■ Ενα πλοίο της ΑΝΕΚ στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Βενετία.

Ο όμιλος Γκριμάλντι, όπως επισημαίνουν κύκλοι της αγοράς, με τις κινήσεις που έκανε και, κυρίως, με το σπάσιμο στα δύο του δρομολογίου Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Ανκόνα πέτυχε να συντομεύσει χρονικά τη διάρκεια των δρομολογίων, ενώ αύξησε τη μεταφορική δύναμη. Κι αυτό γιατί απέσυρε ένα πλοίο που μετέφερε 160 φορτηγά ανά δρομολόγιο και έβαλε δύο (Πάτρα – Ανκόνα / Ηγουμενίτσα – Ανκόνα) με συνολική μεταφορική ικανότητα 230 πλοίων. Ταυτόχρονα μείωσε τη μεταφορική ικανότητα επιβατών, αφού λόγω της πανδημίας δεν ταξιδεύουν τουρίστες.

Οι αλλαγές αυτές προκάλεσαν ανεπίσημες αντιδράσεις και άρχισαν να κυκλοφορούν σενάρια περί «κήρυξης πολέμου στην Αδριατική από τον Γκριμάλντι».
Σενάρια τα οποία προκάλεσαν την έντονη αντίδραση του ομίλου, ο οποίος προχώρησε σε δημόσια έκθεση της στρατηγικής του.

Μεταξύ άλλων, οι Ναπολιτάνοι, όπως οι ίδιοι αυτοπροσδιορίζονται, σε ανακοίνωσή τους επεσήμαναν: «1. Με την χωρισμό της γραμμής Ανκόνα – Ηγουμενίτσα – Πάτρα, που έως πρόσφατα ήταν ένα δρομολόγιο, στα δύο, με ανεξάρτητα δρομολόγια στις γραμμές Πάτρα – Ανκόνα και Ηγουμενίτσα – Ανκόνα, ο κίνδυνος καθυστερήσεων μειώνεται σημαντικά, ενώ οι επιβάτες απολαμβάνουν πιο άνετες ώρες αναχώρησης και άφιξης.
2. Ενώ επικεντρώνεται στην Ανκόνα, ο όμιλος Γκριμάλντι αποφάσισε να σταματήσει τα δρομολόγια επιβατικών πλοίων στη γραμμή Βενετία – Ελλάδα. Επίσης, κατάργησε την παρουσία επιβατηγού-οχηματαγωγού (ro / pax) στη γραμμή Μπρίντιζι – Πάτρα, αφήνοντας μόνο ένα πλοία του μεταξύ της νότιας Ιταλίας και της Ηγουμενίτσας».
Στη συνέχεια πέρασαν στην αντεπίθεση καταγγέλλοντας εμμέσως πλην σαφώς την κοινοπραξία για ανταγωνισμό δίχως όρια στις γραμμές της Κρήτης:

«Οσον αφορά τις γραμμές Πειραιάς – Κρήτη, η θυγατρική του ομίλου Minoan Lines αναπτύσσει επί του παρόντος τρία πλοία ro / pax, ενώ η ανταγωνιστική κοινοπραξία Superfast – ANEK συνεχίζει να λειτουργεί με τέσσερα πλοία στις ίδιες διαδρομές, αν και γνωρίζει ότι η αγορά, ειδικά για τους επιβάτες, είναι πολύ μειωμένη και δεν δικαιολογεί την ανάπτυξη τέτοιου αριθμού μονάδων», αναφέρεται στην ανακοίνωση.

Ομιλος Attica

Η περιορισμένη λόγω πανδημίας κίνηση οδήγησε την Blue Star Ferries να ναυλώσει ένα μεγάλο της πλοίο στο εξωτερικό, αφού δεν μπορούσε να το εκμεταλλευτεί στην Ελλάδα. Πιο συγκεκριμένα, ναύλωσε στην Irish Ferries το «Blue Star 1», το οποίο κάνει διπλά δρομολόγια ημερησίως στη γραμμή Ροσλέαρ Ιρλανδίας προς Πέμπροκ Ουαλίας. Είναι μάλιστα το ταχύτερο πλοίο της γραμμής. Η ναύλωση έγινε για έναν χρόνο έως τον Μάρτιο του 2022 με option για έναν ακόμα.

«Με την κρίση της πανδημίας το πλοίο δεν είχε δουλειά, οπότε επιλέξαμε να το ναυλώσουμε στο εξωτερικό όπου μας το ζητούσαν», επισημαίνουν κύκλοι του ομίλου.

Στις αρχές του χρόνου ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Μιχάλης Σακέλλης, είχε προβλέψει: «Λόγω οικονομικών προβλημάτων θα φύγουν τα ποιοτικότερα πλοία για το εξωτερικό είτε με ναύλωση είτε και με πώληση. Οι επιπτώσεις θα είναι πολύ σοβαρές λαμβανομένου υπόψη ότι δεν υπάρχουν διαθέσιμα πλοία έστω και μεγάλης ηλικίας στη διεθνή αγορά κατάλληλα για τις θαλάσσιες συγκοινωνίες μας».

Σημαντικό deal

Στο μεταξύ, ο κ. Μάριος Ηλιόπουλος, εκπρόσωπος της SeaJets, έκανε μια εντυπωσιακή αγορά: απέκτησε τέσσερα πλοία από την εταιρεία Golden Star Ferries των αδελφών Στεφάνου. Με την κίνηση αυτή ενίσχυσε τη θέση του στο Αιγαίο.

Πιο συγκεκριμένα, αγόρασε τρία ταχύπλοα: Το «Superrunner», που εκτελούσε το δρομολόγια Ηράκλειο – Σαντορίνη – Μύκονο και τα «Super Speed» και «Super Cat», που έκαναν δρομολόγια από τον Πειραιά για τις Κυκλάδες. Επίσης, αγόρασε το συμβατικό «SuperFerry II». Σύμφωνα με πληροφορίες, τα τρία ταχύπλοα θα τα παραλάβει μέχρι το τέλος του καλοκαιριού και το συμβατικό το φθινόπωρο. Τα αδέλφια Στεφάνου δεν θα λειτουργήσουν τα ταχύπλοα παρά μόνο τα συμβατικά αυτό το καλοκαίρι από το λιμάνι της Ραφήνας.

«Ούτως ή άλλως οι αδελφοί Στεφάνου ήθελαν να μειώσουν την παρoυσία τους στην ακτοπλοΐα. Το πέτυχαν με μια συμφέρουσα συμφωνία. Αποχωρούν από τον Πειραιά και μένουν στη Ραφήνα. Εκεί θα έχουν δύο μόνο πλοία», μας λένε γνώστες της ναυσιπλοΐας. «Από την πλευρά του, ο Μάριος Ηλιόπουλος δεν θα έχει πλέον ανταγωνιστές τους Στεφάνου στα δρομολόγια αυτά, δηλαδή από Πειραιά για Κυκλάδες και από Ηράκλειο για Κυκλάδες. Πρόκειται για συμφωνία win-win».

H SeaJets στη συνέχεια αγόρασε και το «ΑL SALMY 4» (πρώην «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ»), το οποίο παλιννοστεί στην Ελλάδα έπειτα από 4 χρόνια δραστηριοποίησης στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. H εταιρεία δείχνει έντονη δραστηριότητα στην ανάπτυξή της και στη διεύρυνση του στόλου της και με συμβατικά πλοία. Πλέον αριθμεί 27 πλοία ενεργά και ανενεργά.

Η SeaJets κατέστη ανάδοχος στον διαγωνισμό για την επιδοτούμενη γραμμή Σητεία – Κάσος – Κάρπαθος – Διαφάνι – Χάλκη – Ρόδος, την οποία εξυπηρετεί από τις 23/5/2021 με το πλοίο της «Paros Jet». Eνδιαφέρον φέρεται ότι θα δείξει και για τον διαγωνισμό για τη νέα επιδοτούμενη γραμμή που προκηρύχτηκε και αφορά τη σύνδεση των Βόρειων Σποράδων με τη Θεσσαλονίκη με ταχύπλοο άνω των 100 μ.

Η SeaJets αναμένεται να δραστηριοποιηθεί στη γραμμή Ηράκλειο – Σαντορίνη – Ιος – Νάξος – Μύκονος με τα πλοία της «Power Jet» και «Naxos Jet» στη γραμμή Πειραιάς – Σύρος – Μύκονος – Πάρος – Νάξος – Θήρα με το «World Champion Jet».

Στη γραμμή των Δυτικών Κυκλάδων δραστηριοποιείται ήδη με το «Champion Jet 2». Στη διακυκλαδική ένωση από Πειραιά και Μήλο προς νότιες και ανατολικές Κυκλάδες με τα επιβατηγά ταχύπλοα «Seajet 2», «Superjet» και «Sifnos Jet» και ανάλογα με τη ροή των κρατήσεων ενδεχομένως να ενισχύσει την παρουσία της με ένα ακόμη ταχύπλοο στις Κυκλάδες.

Τα συμβατικά της πλοία «AQUA BLUE» και «AQUA JEWEL» εκτελούν σε ετήσια βάση επιδοτούμενα δρομολόγια, το μεν πρώτο στη γραμμή Λαύριο – Αη Στράτης – Λήμνος – Καβάλα και το δεύτερο από Πειραιά και Γύθειο προς Κύθηρα – Αντικύθηρα και Καστέλι Κισσάμου.

Η χαρτογράφηση του Αιγαίου

Η Fast Ferries θα δραστηριοποιηθεί με τα πλοία της «Θεολόγος Π» και «Fast Ferries Andros» στη γραμμή Ραφήνα – Ανδρος – Τήνος – Μύκονος, με το «ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Π» στη γραμμή Ραφήνα – Τήνος – Μύκονος – Νάξος – Κουφονήσι και με το ταχύπλοό της «Thunder» που δρομολογεί πρώτη φορά στην Ελλάδα στη γραμμή Πειραιάς – Σύρος – Μύκονος Νάξος με πρωτότυπη ώρα αναχώρησης από Πειραιά στις 12.

Η Golden Star Ferries δραστηριοποιείται ήδη με το «Superferry» στη γραμμή Ραφήνα – Ανδρος – Τήνος – Μύκονος , με το «Superferry II», το οποίο θα το παραδώσει στη SeaJets τον ερχόμενο Οκτώβριο, στη γραμμή Ραφήνα – Ανδρος – Τήνος – Μύκονος – Νάξος – Πάρος και από τα μέσα Ιουνίου με το ταχύπλοο «Super Εxpress» στη γραμμή Ραφήνα – Τήνος – Μύκονος – Νάξος – Πάρος – Ιος – Θήρα.

Η Aegean Speed Lines για πρώτη φορά μετά από χρόνια επεκτείνει τη δραστηριότητά της πέραν του κάστρου της, που είναι οι Δυτικές Κυκλάδες, κι έτσι για τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο το πλοίο της «Speedrunner III» θα εκτελεί απογευματινά δρομολόγια από Πειραιά για Πάρο και επιστροφή.
Minoan Lines: Πέραν της γνωστής δραστηριοποίησης καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου στις γραμμές Πειραιάς – Ηράκλειο και Πειραιάς – Χανιά, αυτή τη σεζόν θα προσθέσει στα πρωινά δρομολόγια των πλοίων της και τη Μήλο, όπως ακριβώς έκανε και πέρυσι με εξαιρετικά αποτελέσματα. Το ταχύπλοό της «Santorini Palace» θα δρομολογηθεί κάθε Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή, Κυριακή από Πειραιά και κάθε Τρίτη, Πέμπτη, Σάββατο από Ηράκλειο στη γραμμή Σύρος – Μύκονος – Πάρος – Ιος – Θήρα – Ηράκλειο.

Για την ανωτέρω γραμμή ετοιμάζει και η Attica Group το «Highspeed 4», ενώ το επιβατηγό ταχύπλοο της «Flyingcat 3» θα δρομολογηθεί στη γραμμή Ραφήνα – Μύκονος – Νάξος – Ιος – Θήρα.
Στη γραμμή Πειραιάς – Πάρος – Νάξος – Ιος – Θήρα και των Μικρών Κυκλάδων θα εκτελούν δρομολόγια τα «Blue Star Delos», «Blue Star Patmos» και «Blue Star Naxos».

Τα Δωδεκάνησα θα εξυπηρετούνται από τα «Blue Star 2», «Αριάδνη» και «Blue Star Chios». Η Ικαρία και η Σάμος με το «Blue Star Mykonos» καθημερινά. Με το «Διαγόρας» μία φορά την εβδομάδα για Ικαρία – Σάμο και το ίδιο πλοίο δύο εκ των τριών επιδοτούμενων δρoμολογίων στο Βόρειο Αιγαίο.

Τη γραμμή από Πειραιά για Χίο – Μυτιλήνη θα καλύπτουν με καθημερινά, εναλλάξ δρομολόγια τα πλοία «Nissos Samos» και «Nissos Rodos».

Διαβάστε ακόμη

Εννιακόσιοι νέοι ελεγκτές της Εφορίας «ξεσκονίζουν» τα νέα Ε9

Ο φόρος άνθρακα στην Ε.Ε. δεν θα προσφέρει άμεσες λύσεις

Κορωνοϊός: Παράταση notam για τις πτήσεις εξωτερικού – Οι προϋποθέσεις εισόδου στη χώρα και στα νησιά