search icon

Ναυτιλία

Πώς η Κίνα θα γίνει ο «τρίτος δρόμος» της Ευρώπης για το ρωσικό πετρέλαιο

Το βλέμμα στον «Κόκκινο Δράκο» έχουν στραμμένο οι εφοπλιστές με δεξαμενόπλοια περιμένοντας ώθηση της ναυλαγοράς - Η Ευρώπη πρέπει να αναζητήσει και να αντικαταστήσει 2 εκατ. τόνους ρωσικών εισαγωγών ντίζελ μέχρι τις 5 Φεβρουαρίου

Καθώς η παγκόσμια οικονομία κινείται προς ύφεση και η ενεργειακή κρίση εντείνεται, η Ευρώπη αντιμετωπίζει τον πιο «κρύο» χειμώνα της και η ζήτηση για αργό πετρέλαιο και πετρελαϊκά προϊόντα επιβραδύνεται.

Οι πετρελαιοπαραγωγές χώρες έχουν καταλάβει ότι πρέπει να «βγάλουν» το πετρέλαιο από την αγορά προκειμένου να επιτύχουν τιμές άνω των 85-90 δολαρίων ανά βαρέλι και αυτό ακριβώς έκαναν.

Ο ΟΠΕΚ και οι σύμμαχοί του συμφώνησαν στις 5 Οκτωβρίου να μειώσουν την παραγωγή τους κατά δύο εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, τη μεγαλύτερη μείωση από το 2020. Η χαμηλότερη παραγωγή του ΟΠΕΚ και η πιθανή απώλεια της ρωσικής παραγωγής, λόγω των πολεμικών κυρώσεων, δημιούργησαν μια άμεση άνοδο της τιμής του «μαύρου χρυσού». Η τιμή του αργού πετρελαίου WTI εκτινάχθηκε από τα 85 δολάρια στα 92 δολάρια ανά βαρέλι (άνοδος 8%) και η τιμή του αργού πετρελαίου Brent ανέβηκε στα 97 δολάρια από τα 89 δολάρια ανά βαρέλι (άνοδος 9%). Οι αναλυτές προβλέπουν ότι η άνοδος του πετρελαίου στα 100 δολάρια ΗΠΑ ανά βαρέλι είναι πολύ πιθανό να συμβεί μέχρι το τέλος του έτους.

«Περιμένουμε να δούμε τις επιπτώσεις στην αγορά δεξαμενόπλοιων, καθώς η μείωση της παραγωγής αποτελεί μια πιθανή “απειλή” για την περαιτέρω βελτίωση της αγοράς υγρών καυσίμων» επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:

Εν τω μεταξύ, η Ευρωπαϊκή Ένωση ενέκρινε την όγδοη δέσμη κυρώσεων κατά της Ρωσίας, η οποία περιλαμβάνει αυστηρότερα μέτρα στο εμπόριο χάλυβα και προϊόντων τεχνολογίας, καθώς και την εφαρμογή ανώτατου ορίου τιμών πετρελαίου για τις ρωσικές θαλάσσιες παραδόσεις αργού πετρελαίου σε τρίτες χώρες μέσω ευρωπαϊκών ναυτιλιακών εταιρειών.

Η Ευρώπη πρέπει να αναζητήσει και να αντικαταστήσει 2 εκατ. τόνους ρωσικών εισαγωγών ντίζελ μέχρι τις 5 Φεβρουαρίου, όταν θα τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση για τα προϊόντων διύλισης πετρελαίου. Για να καλύψει τις ανάγκες θέρμανσης του χειμώνα, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας εκτιμά ότι η ΕΕ θα χρειαστεί 300.000-500.000 βαρέλια διυλισμένων προϊόντων ημερησίως και υπογραμμίζουν τον δυνητικό ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η Κίνα:

Η Κίνα θα μπορούσε να είναι ο ιδανικός αντικαταστάτης της Ρωσίας, καθώς η χώρα έχει αυξήσει κατά 15 εκατομμύρια τόνους την ποσόστωση εξαγωγής πετρελαίου για το 2022, η οποία περιλαμβάνει 13,25 εκατομμύρια τόνους βενζίνης, ντίζελ, καυσίμων αεριωθουμένων και 1,75 εκατομμύρια τόνους ναυτιλιακών καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Αυτό το σενάριο θα μπορούσε να δώσει ώθηση στη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων αφού αυξάνονται τα τονομίλια δηλαδή η απόσταση που πρέπει να καλύψει ένα δεξαμενόπλοιο για να μεταφέρει το πετρέλαιο στην Ευρώπη.

Ξηρό φορτίο

Η ναυλαγορά ξηρού φορτίου παρουσίασε θετικά σημάδια κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας, με τα μεγαλύτερα τμήματα της να αγγίζουν επίπεδα που δεν έχουν παρατηρηθεί από τα τέλη Ιουλίου 2022.

Ο BDI έκλεισε την εβδομάδα στις 1.961 μονάδες, 2% χαμηλότερα από το υψηλό 3 μηνών, η αγορά Capesize έφτασε τις 2.553 μονάδες πριν χαλαρώσει στις 2.396 μονάδες, ενώ η αγορά Panamax κατέγραψε επίσης άνοδο κλείνοντας στις 2.235 μονάδες, το υψηλότερο επίπεδο από τις αρχές Ιουλίου 2022, λόγω της Χρυσής Εβδομάδας της Κίνας.

«Ωστόσο, δεν είναι η πρώτη φορά που η αγορά ξηρού φορτίου και κυρίως ο τομέας Capesize αυξάνεται κατά τη διάρκεια του εορτασμού της Χρυσής Εβδομάδας της Κίνας», επισημαίνουν οι αναλυτές:

«Πίσω στο 2021, στις 7 Οκτωβρίου ο BDI και ο BCI εκτινάχθηκαν στις 5.650 και 10.485 μονάδες αντίστοιχα, τα υψηλότερα επίπεδά τους όχι μόνο για ολόκληρο το έτος 2021 αλλά και για τα τελευταία 13 χρόνια.

Επιπλέον, στις 6 Οκτωβρίου 2020, ο BDI βρισκόταν στις 2.091 μονάδες, το υψηλότερο επίπεδο για ολόκληρο το έτος 2020, ενώ ο BCI άγγιξε τις 4.208 μονάδες, αρκετά κοντά στο υψηλότερο επίπεδο του 2020.

Τα μικρότερα μεγέθη φορτηγών πλοίων σημείωσαν επίσης άνοδο, με τους BSI & BHSI να κλείνουν την εβδομάδα στις 1.706 μονάδες και 1.033 μονάδες αντίστοιχα, σημειώνοντας αύξηση 15% και 20% αντίστοιχα μήνα προς μήνα».

Εκτιμούν ότι «η ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου μπορεί να αποκτήσει μεγαλύτερη δυναμική μέχρι το τέλος του 2022, εάν οι περιορισμοί COVID-19 της Κίνας έχουν χαλαρώσει, οπότε οι επενδύσεις σε υποδομές και η παραγωγή χάλυβα επιταχύνουν, με αποτέλεσμα την αύξηση της ζήτησης για τα φορτία εμπορευμάτων.

Η προσήλωση της Κίνας στο μηδενικό COVID έχει καθυστερήσει την ανάπτυξη, ωθώντας τους οικονομολόγους να αναθεωρήσουν προς τα κάτω τις προβλέψεις για την ακαθάριστη εγχώρια ανάπτυξη της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας του κόσμου. Ορισμένοι αναλυτές είναι αισιόδοξοι ότι ο πρόεδρος Σι θα χρησιμοποιήσει το κομμουνιστικό συνέδριο, το οποίο αρχίζει την επόμενη Κυριακή, για να χαλαρώσει την αμφιλεγόμενη πολιτική του μηδενικού COVID, η οποία έχει στραγγαλίσει την ανάπτυξη και έχει δημιουργήσει έναν καταιγισμό κοινωνικών και πολιτικών προβλημάτων».

Διαβάστε ακόμη

Μεταβιβάσεις: Τι συμβαίνει όταν τα τετραγωνικά του ακινήτου σας και του διπλανού διαμερίσματος δεν είναι αυτά που νομίζατε

Εκπομπές ρύπων από αυτοκίνητα: Το δρακόντειο Euro 7 έρχεται (pic)

Protofanousi Fruits – PROTO: Ο «άγνωστος» πρωταθλητής των ελληνικών εξαγωγών (pics)

Exit mobile version