Το 2023  φέρνει αβεβαιότητα για τις τιμές των ναύλων χύδην φορτίου, καθώς η Κίνα έχει σημαντικό αντίκτυπο στις τάσεις για τα μεγάλα φορτηγά Capesize. Ωστόσο, η ενεργειακή κρίση φαίνεται να συνεχίζει να ενισχύει σημαντικά τις ροές άνθρακα και να βελτιώνει το κλίμα για τις τιμές των ναύλων Panamax μεταξύ της Ευρώπης  και της Άπω Ανατολής. Είναι αμφίβολο, ωστόσο, κατά πόσον η αύξηση της ασιατικής ζήτησης άνθρακα θα είναι επαρκής για την αύξηση των ποσοστών απασχόλησης των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου και για έναν ανοδικό κύκλο των ναύλων.

«Μένει να φανεί αν η κινεζική οικονομία θα μπορέσει να ξεπεράσει την επιδημία της ψευδοπανώλης και να διαχειριστεί με επιτυχία την απειλή ενός νέου γύρου οικονομικής ύφεσης με αρνητικές επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία» επισημαίνουν οι αναλυτές της εταιρείας Signal Ocean, συμφερόντων Ιωάννη Μαρτίνου σε μία ανασκόπηση-ανάλυση για το 2022.

Ειδικότερα:

–  Το 2022 έκλεισε με κρίσιμες αλλαγές στις ροές σιτηρών λόγω των γεωπολιτικών εντάσεων μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας. Παράλληλα, η κινεζική κρίση των ακινήτων επηρέασε σοβαρά τα πλοία Capesize, ενώ η ενεργειακή κρίση οδήγησε σε αύξηση των ροών άνθρακα και των ναύλων Panamax.

– Εν μέσω των μακροοικονομικών και γεωπολιτικών προκλήσεων,  ο όγκος των ροών χύδην φορτίων παρέμεινε σταθερός τα τελευταία δύο χρόνια. Ο όγκος των εμπορευματικών ροών βοηθήθηκε από  τη δημιουργία  ασφαλών διαδρόμων  σιτηρών στη Μαύρη Θάλασσα το τρίτο τρίμηνο, αλλά οι ναύλοι στα τμήματα Supramax και Handysize παρέμειναν πιο αδύναμοι.

– Σοβαρή ανησυχία για την αύξηση της ζήτησης χύδην φορτίων το 2023 αποτελεί η οικονομική ανάπτυξη της Κίνας, καθώς το 2022 έκλεισε με αύξηση του ΑΕΠ τουλάχιστον 4,4%, αλλά πολύ πάνω από τις προσδοκίες των οικονομολόγων. Οι οικονομολόγοι ανέμεναν γενικά ότι η ανάπτυξη θα μειωνόταν σε ρυθμό μεταξύ 2,7% και 3,3% το 2022. Η κινεζική κυβέρνηση είχε διατηρήσει έναν πολύ υψηλότερο ετήσιο στόχο ανάπτυξης γύρω στο 5,5%.

Το 2021 εξέπληξε πολλούς με εξαιρετικά υψηλά επίπεδα για τα πλοία Capesize και Panamax, ενώ το 2022 παρατηρήθηκε ένας πτωτικός κύκλος για τα μικρότερα μεγέθη πλοίων.

Για το 2023 αναφέρουν:

-Για το πρώτο τρίμηνο του 2023, καθίσταται εμφανές ότι η έκρηξη των κινεζικών περιστατικών  Covid θα αποτελέσει νέα απειλή για την παγκόσμια οικονομία και τη  ζήτηση μεταφοράς δια θαλάσσης  σιδηρομεταλλεύματος, ενώ η τρέχουσα τάση της ταχύτητας που ταξιδεύουν   τα ξηρά χύδην φορτηγά έχει ήδη πέσει στο χαμηλότερο επίπεδο από το 2020.

Ροές χύδην ξηρού φορτίου – Κίνα

Ο όγκος των ροών χύδην ξηρού φορτίου από όλες τις χώρες προς όλους τους προορισμούς ήταν σταθερός, όπως και  το 2021  με εξαίρεση τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο, ενώ ο Δεκέμβριος έκλεισε με ελαφρώς υψηλότερο όγκο από τον Νοέμβριο.

Η συνολική τάση για φέτος και πέρυσι για τις αποστολές χύδην φορτίων υποστηρίζει την ανάκαμψη των ναύλων παρά τις συνεχιζόμενες μακροοικονομικές προκλήσεις. Ο συνολικός όγκος τα τελευταία δύο χρόνια εκτιμάται σε περίπου 9,8 δισεκατομμύρια τόνους, με την Κίνα να αντιπροσωπεύει το 40% των ροών  και την Αυστραλία ως χώρα προέλευσης να αντιπροσωπεύει το 29%.

Το λεπτόκοκκο σιδηρομετάλλευμα και ο θερμικός άνθρακας αντιπροσώπευαν το 27% και το 21%, αντίστοιχα, ενώ τα πλοία Capesize και Supramax είχαν τα μεγαλύτερα μερίδια όγκου, αντιπροσωπεύοντας το 30% και το 21%, αντίστοιχα, μετρούμενα σε μετρικούς τόνους.

Εξετάζοντας την Κίνα ως τον κύριο προορισμό για τις μαζικές ροές και την αύξηση της ζήτησης,  ο όγκος των ροών έχει αυξηθεί, ιδίως το τέταρτο τρίμηνο του 2022. Τα τελευταία δύο χρόνια, ο συνολικός όγκος των ροών εμπορευμάτων ήταν 3,9 δισεκατομμύρια τόνοι, με το σιδηρομετάλλευμα να αντιπροσωπεύει το 60% του όγκου και την Αυστραλία να παραμένει η πρώτη χώρα προέλευσης για τις κινεζικές εισαγωγές χύδην εμπορευμάτων με μερίδιο 42% .

Είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι το τέταρτο τρίμηνο του 2022 σημειώθηκε εξαιρετική αύξηση των ροών άνθρακα προς την Κίνα σε σύγκριση με τα δύο προηγούμενα τρίμηνα, με την Ινδονησία να ηγείται των χωρών προέλευσης με μερίδιο 57%. Όσον αφορά το σιδηρομετάλλευμα, τον Δεκέμβριο παρατηρήθηκε υψηλότερος ρυθμός εισαγωγών σε σχέση με τον Νοέμβριο, ο οποίος αντιστοιχεί στον όγκο του Δεκεμβρίου 2021. Συνολικά, το έτος έκλεισε με ελπιδοφόρες προοπτικές για την κινεζική ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα, αν και υπήρχε φόβος για βραδύτερη δυναμική, δεδομένης της έξαρσης των κρουσμάτων Covid.

Αύξηση της ζήτησης

Ο υψηλότερος όγκος των ροών σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα χύδην ξηρού φορτίου προς την Κίνα αντικατοπτρίζεται στην αύξηση της ζήτησης τόνων-ημερών χύδην ξηρού φορτίου, όπου το τέταρτο τρίμηνο του 2022 έκλεισε με αυξανόμενη δυναμική στα τμήματα Capesize και Panamax. Συνολικά, η τάση των τονοημερών για τις μεγαλύτερες κατηγορίες πλοίων ήταν υψηλότερη από ό,τι το 2021 και το 2020, και ο Δεκέμβριος υποδηλώνει παρόμοια ισχύ για τις πρώτες ημέρες του 2023.

Εξετάζοντας τους μικρότερους τύπους φορτηγών  πλοίων  η αύξηση σε τονοημέρες ήταν επίσης υψηλότερη στο τμήμα Supramax σε σχέση με τα δύο προηγούμενα έτη, ενώ το τέταρτο τρίμηνο παρατηρήθηκε βραδύτερη δυναμική στο μέγεθος Handysize. Η επιβράδυνση της αύξησης της ζήτησης Handysize σε τονοημέρες σε χαμηλότερο επίπεδο από ό,τι τα προηγούμενα έτη κατά το τέταρτο τρίμηνο οδηγεί σε καθοδική αναθεώρηση των ναύλων για τους πρώτους μήνες του νέου έτους, καθώς οι γεωπολιτικές εντάσεις εξακολουθούν να προκαλούν δυσκολίες στις εξαγωγές σιτηρών από την Ουκρανία προς τις κύριες ασιατικές αγορές.

Αγορά εμπορευμάτων – $/τόνο

Συνολικά, το 2022 ήταν ένα έτος ισχυρής αύξησης των ναύλων για τις μεγαλύτερες κατηγορίες πλοίων, αν και οι ναύλοι για τα πλοία Capesize αυξήθηκαν με βραδύτερο ρυθμό μετά τα εξαιρετικά υψηλά επίπεδα του 2021.

Αν και η αγορά ναύλων για τις μεγαλύτερες κατηγορίες πλοίων ήταν πάνω από τα επίπεδα του 2020, οι ναύλοι για τις κατηγορίες πλοίων Supramax και Handysize ήταν πολύ αδύναμοι, ενώ η κατηγορία Panamax φαίνεται να είναι ο νικητής το 2022. Τις τελευταίες ημέρες της λήξης του έτους, οι ναύλοι Panamax παρουσίασαν ισχυρές επιδόσεις και η ασιατική ζήτηση άνθρακα άνοιξε το δρόμο για ισχυρότερη ζήτηση και υψηλότερους ναύλους στο επερχόμενο πρώτο τρίμηνο του νέου έτους.

Ταχύτητες πλοίων

Η γεωπολιτική κρίση ώθησε τους πλοιοκτήτες να μειώσουν την ταχύτητα πλου των πλοίων στη θάλασσα και το 2022 έκλεισε με ρεκόρ χαμηλών ταχυτήτων έρματος για τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου. Εκτιμάται ότι τα περσινά επίπεδα είναι τα χαμηλότερα σε σύγκριση με το 2021 και το 2020   καθώς οι μεγαλύτερες κατηγορίες πλοίων συνεχίζουν να έχουν χαμηλότερες ταχύτητες. Το τέταρτο τρίμηνο υποδηλώνει παρόμοια επιβράδυνση των ταχυτήτων έρματος, καθώς οι ναύλοι εισέρχονται σε πτωτικό κύκλο στην αρχή του νέου έτους.

Διαβάστε ακόμη

Έρχονται 5+1 φοροελαφρύνσεις ύψους €1,5 δισ. μέσα στο 2023

Ο γρίφος με την κηδεία του τέως βασιλιά, το εκλογικό δίλημμα Άνοιξη ή Καλοκαίρι και το οριστικό αντίο του Κούτρα από την Intrakat 

Οικογένεια Νίκα: «Θρίλερ» για το ακίνητο στη Στησιχόρου και τη συλλογή με τους πολύτιμους πίνακες (pics)