Μπορεί η ναυτιλιακή βιομηχανία να επιχειρεί την πράσινη μετάβαση όμως στα λιμάνια παρατηρείται καθυστέρηση στην υλοποίηση του προγράμματος ηλεκτροδότησης πλοίων από τη στεριά όταν βρίσκονται σε λιμάνια για περισσότερο από δύο ώρες. Το συμπέρασμα αυτό εξήχθη στη διάρκεια ημερίδας που διοργάνωσε ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου με θέμα το πρόγραμμα Electriport που αφορά τα σχέδια ηλεκτροδότησης πλοίων στον ΟΛΗ.

Ο διευθύνων σύμβουλος Μηνάς Παπαδάκης καταρχάς αναφέρθηκε στο πρόγραμμα τονίζοντας ότι το αντικείμενο του έργου ELECTRIPORT είναι η μελέτη και σχεδίαση των απαιτούμενων έργων για την ηλεκτρική τροφοδοσία των πλοίων στο λιμάνι του Ηρακλείου Κρήτης, από το ηλεκτρικό δίκτυο της στεριάς (cold ironing, ή Onshore Power System). Η λειτουργία μια τέτοιας εγκατάστασης είναι συμβατή με την Ευρωπαϊκή περιβαλλοντική Συμφωνία (European Green Deal) και το πακέτο μέτρων “Fit for 55” που υλοποιεί τη Συμφωνία αυτή. Το ελάχιστο ύψος της επένδυσης  σύμφωνα με  τον Μηνά Παπαδάκη  είναι στα 15 εκατομμύρια ευρώ για 22,5 GW  τον χρόνο. Η επένδυση  προσαρμογής ενός πλοίου  υπολογίζεται από΄500.000 ευρώ για ένα επιβατηγό και 1.000.000 για ένα κρουαζιερόπλοιο.

Το έργο θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση των εκπομπών CO2 και των εκπομπών βλαπτικών για την υγεία αερίων ρύπων. Θα αποτελέσει ουσιώδες βήμα για το στόχο της βιώσιμης ανάπτυξης καθώς επίσης και για τη βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του λιμάνι του Ηρακλείου. Επίσης, θα συμβάλλει ουσιαστικά στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην πόλη του Ηρακλείου και θα αποτελέσει έργο – πιλότο για την ανάπτυξη και άλλων παρόμοιων έργων σε πόλεις – λιμάνια.

Η αναβάθμιση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος για το λιμάνι του Ηρακλείου θα είναι πολύ σημαντική αν προσμετρήσουμε το γεγονός της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την ηλεκτρικό δίκτυο της ηπειρωτικής Ελλάδας, με την ολοκλήρωση της οποίας θα βελτιωθεί το μείγμα καύσιμου για την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος που καταναλώνεται στην Κρήτη. Συγκεκριμένα η πρώτη – μικρή- διασύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο, τέθηκε σε λειτουργία το 2021 και η δεύτερη –μεγάλη- διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, η οποία θα μπορεί να μεταφέρει από και προς την Κρήτη έως 1000 MW ηλεκτρικής ισχύος, αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το έτος 2023.

Συνεπώς, η εγκατάσταση cold ironing στο λιμάνι Ηρακλείου, και ανεξαρτήτως από την προέλευση της τροφοδοτούμενης ηλεκτρικής ενέργειας (από την Κρήτη ή την ηπειρωτική Ελλάδα), θα σημάνει εξαιρετικά μεγάλη μείωση στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου αλλά και ατμοσφαιρικών ρύπων συμβαδίζοντας με τους περιβαλλοντικούς προσανατολισμούς του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών.

Εκτός των περιβαλλοντικών στόχων, η εγκατάσταση cold ironing (με την κατάλληλη διαχείριση), μπορεί να καταστεί βιώσιμη οικονομικά επένδυση. Η μεταπώληση ηλεκτρικής ενέργειας μπορεί να έχει οικονομικό όφελος τόσο για τον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου όσο και για τα υπό τροφοδότηση πλοία.

Ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου μπορεί να εξετάσει τις δυνατότητες εξεύρεσης φθηνής, αλλά και περιβαλλοντικά συμβατής ηλεκτρικής ενέργειας, μέσω των μακροπρόθεσμων συμβολαίων που μπορεί να συνάψει με κάποιο πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας. Το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας μέσω ενός τέτοιου μακροπρόθεσμου συμβολαίου, με τα σημερινά δεδομένα της αγοράς, αλλά και με το αναμενόμενο κόστος στο κοντινό μέλλον, είναι σημαντικά χαμηλότερο από το κόστος παραγωγής ενέργειας από τις βοηθητικές μηχανές των πλοίων κατά τη διάρκεια του ελλιμενισμού τους.

Τα λιμάνια

Ο Μηνάς Παπαδάκης στη συνέχεια παρουσίασε χάρτη με συστήματα ηλεκτροδότησης σε ευρωπαϊκά λιμάνια όπου ήταν εμφανής η απουσία κάθε τέτοιας δραστηριότητας στην Ελλάδα και στην Ιταλία, στην Ισπανία και πιο συγκεκριμένα στη Βαρκελώνη υπάρχει μία εγκατάσταση καθως και κάποιες στη Νότια Γαλλία, σε αντίθεση με τις χώρες του βορρά και κυρίως στη Σκανδιναβία όπου εδώ και 20 χρόνια εξελίσσονται τα συστήματα ηλεκτροδότησης.

Όμως το πρόβλημα έλλειψης εγκαταστάσεων ηλεκτροδότησης είναι παγκόσμιο. Όπως επεσήμανε η Μαρία Δεληγιάννη , γενική διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) μόλις 29 λιμάνια στον κόσμο , ποσοστό κάτω του 2% διαθέτουν συστήματα cold ironig. Όσον αφορά την Ευρώπη το ποσοστό αυτό υπολογίζεται ότι μέχρι το 2025 θα έχει ανέλθει στο 7%. Από την άλλη πλευρά το 40% της παγκόσμιας επιβατικής χωρητικότητας κρουαζιερόπλοιων είναι ήδη εξοπλισμένο με συστήματα παράκτιας ηλεκτροδότησης και το 2027 το ποσοστό θα έχει φθάσει το 66%.

Στην Ελλάδα

Όπως επεσήμανε ο Αντώνης Αβρανάς αποσπασμένο στέλεχος της Γενικής Γραμματείας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στην Μόνιμη Αντιπροσωπεία της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση το υπουργείο Ναυτιλίας τον ενημέρωσε πριν από λίγες ημέρες ότι θα καθυστερήσει η έκδοση του προεδρικού διατάγματος για την ηλεκτροδότηση των πλοίων επειδή πρέπει να συμπεριληφθούν και νέα δεδομένα.

Επίσης επεσήμανε ότι στις αιτίες της γενικότερης καθυστέρησης διεθνώς των προγραμμάτων cold ironing θα πρέπει να συνυπολογιστούν και οι αδυναμίες των ηλεκτρικών δικτύων να υποστηρίξουν τα λιμάνια, θέμα που προβληματίζει την τσεχική προεδρία της ΕΕ.

Από την πλευρά του ο γενικός γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Μανώλης Κουτουλάκης είπε ότι το πρόγραμμα ΝΕΑΡΧΟΣ για τη χρηματοδότηση πράσινων νησιωτικών και λιμενικών υποδομών θα αρχίσει να υλοποιείται από τις αρχές του 2023.

Διαβάστε ακόμη

Πλειστηριασμοί: «Τσουνάμι» ανακοπών μετά το «μπλόκο» του Άρειου Πάγου στους servicers

Το σοκ της Εύας (της… Οννεδίτισσας), τα ακίνητα του Μπουτάρη άλλαξαν χέρια, το ελληνικό hub της P&G και τα δυο νέα deals στον τουρισμό 

Αλέξανδρος Tρίμης – Σάββας Γεωργίου: Η Welcome Pickups «σήκωσε» €5,3 εκατ. και σχεδιάζει επέκταση σε 200 προορισμούς παγκοσμίως