Το ρωσικό πετρέλαιο επειδή είναι φθηνό εισάγεται από ολοένα και περισσότερες χώρες δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο νέας δρομολόγια για τα δεξαμενόπλοια τα οποία συνεχίζουν να αυξάνουν τα κέρδη τους. Είναι σαν να δημιουργεί νέες φλέβες στο σώμα του πλανήτη όπου ρέει ο ρωσικός μαύρος χρυσός.

Η Σαουδική Αραβία εισάγει ντίζελ από τη Ρωσία, και το πουλάει σε υψηλότερες τιμές στην Ευρώπη και τη Σιγκαπούρη. Πρόκειται για πρωτοφανείς παγκόσμιες εμπορικές ροές που προκύπτουν από τις δυτικές κυρώσεις σε βάρς της Ρωσίας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τα διυλιστήρια της Σαουδικής Αραβίας παράγουν διπλάσια ποσότητα ντίζελ και πετρελαίου κίνησης από ό,τι από ό,τι χρειάζεται η χώρα.

Ωστόσο, το Βασίλειο εισήγαγε 130.000 βαρέλια την ημέρα ντίζελ από τη Ρωσία τον Απρίλιο και 200.000 βαρέλια ημερησίως τον Μάιο. Την ίδια ώρα τα διυλιστήρια της Σαουδικής Αραβίας εξήγαγαν 370.000 βαρέλια ημερησίως ντίζελ στην Ευρώπη τον Μάιο, από 250.000 bpd τον Μάρτιο.

Οι αποστολές ντίζελ μεταξύ Σαουδικής Αραβίας και Σιγκαπούρης αυτό το μήνα εκτιμήθηκαν σε 400.000 τόνους ή 3 εκατ. βαρέλια, σύμφωνα με εκτιμήσεις που συνέταξε το Reuters.

«Αυτό ισοδυναμεί με 10 φορτία σε δεξαμενόπλοια μεσαίας εμβέλειας» επισημαίνει η Lloyd’s List: «Μέχρι η Ευρώπη να επιβάλει απαγορεύσεις στα ρωσικά προϊόντα διύλισης τον Φεβρουάριο η Ρωσία προμήθευε περίπου το 45% των εισαγωγών ντίζελ, σύμφωνα με την τελωνειακά στοιχεία της ΕΕ κυρίως μέσω δεξαμενόπλοιων μικρού και μεσαίου μεγέθους. Αποστέλλονταν από τα λιμάνια της Βαλτικής και της Μαύρης Θάλασσας.

Οι κυρώσεις ανακατευθύνουν τις ρωσικές εξαγωγές ντίζελ ύψους περίπου 800.000 bpd σε εναλλακτικούς αγοραστές στην Τουρκία, τη Νότια Αμερική, τη βόρεια Αφρική και το Μέση Ανατολή, σύμφωνα με την παρακολούθηση των πλοίων.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Repsol, Josu Jon Imaz, ισχυρίστηκε ότι το ρωσικό ντίζελ μεταφερόταν στην Ισπανία, μέσω απροσδιόριστων τρίτων χωρών.

Οι ισπανικές αρχές πιέζουν τώρα για μεγαλύτερη λεπτομέρεια στα πιστοποιητικών προέλευσης για τις εισαγωγές ντίζελ ώστε να εξασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τις κυρώσεις της ΕΕ.

Οι αξιωματούχοι θέλουν τα πιστοποιητικά να αναφέρουν το διυλιστήριο όπου παρήχθη το ντίζελ, καθώς και το λιμάνι του φόρτωσης.

“Οι έμποροι λένε ότι ενδεχομένως το Μαρόκο και το ενδεχομένως τα ΗΑΕ εισάγουν ρωσικό ντίζελ και το επανεξάγουν με διαφορετική ετικέτα στο ΕΕ”, δήλωσε ο Μπένεντικτ Τζορτζ, αναλυτής της Argus.

Η παρακολούθηση των πλοίων δείχνει ότι το Μαρόκο εισήγαγε δύο φορτία από το ρωσικό λιμάνι της Αγίας Πετρούπολης προς το Tanger Med κατά τη διάρκεια του Μαΐου, όπου υπάρχουν χερσαίες εγκαταστάσεις αποθήκευσης.

Το Μαρόκο, του οποίου το μοναδικό διυλιστήριο δεν λειτουργεί, έστειλε αρκετά φορτία ντίζελ στην Ισπανία από τον Φεβρουάριο μετά την αύξηση των εισαγωγών από τη Ρωσία κατά 2023.

Άλλες ασυνήθιστες εμπορικές ροές ρωσικών διυλισμένων προϊόντων περιλαμβάνουν την εκφόρτωση φορτίων από δύο δεξαμενόπλοια στο Μανάους της Βραζιλίας, νωρίτερα φέτος.

Τα φορτία ντίζελ της Βαλτικής από το Πριμόρσκ προς τη Βραζιλία ήταν 220 δολάρια ανά τόνο φθηνότερα από τα μη ρωσικά φορτία που παραδόθηκαν στην Ευρώπη, μια σημαντική έκπτωση, η τιμή αναφέρει το πρακτορείο αναφοράς τιμών.

Με τη σειρά της, η Ευρώπη αναζητά εναλλακτικές προμήθειες ντίζελ εκτός του Ατλαντικού. Τα τελωνειακά δεδομένα της ΕΕ δείχνουν ότι το 14% των εισαγωγών ντίζελ κατά τη διάρκεια του Φεβρουαρίου και Μαρτίου προήλθαν από την Κίνα, σε σύγκριση με το αμελητέο ποσότητες πριν από τις απαγορεύσεις για τη Ρωσία.

Η Σαουδική Αραβία αποτελούσε το ένα τρίτο των εισαγωγών της ΕΕ-27 κατά το ίδιο χρονικό διάστημα, σε σύγκριση με το 22% για την πέρυσι. Οι εισαγωγές από την Ινδία ανήλθαν στο 11%.

Διαβάστε ακόμη

Ενέργεια: Την επιστροφή στην κανονικότητα κηρύσσει η Κομισιόν με τερματισμό των επιδοτήσεων στο ρεύμα

Μπλε Κέδρος ΑΕΕΑΠ: Πώς προχωρά το νέο 5στερο project στη Μονεμβασιά

ΣΔΟΕ: Διεθνής επιτυχία η σύλληψη «τραπεζίτη» που …«ξέπλενε» τα διεθνή καρτέλ

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ