Η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος, με το κόστος της πράσινης μετάβασης να υπολογίζεται στα 40 δισ. ευρώ ετησίως, σύμφωνα με την έκθεση Ντράγκι. Το ερώτημα που τίθεται είναι πώς μπορεί να εξασφαλιστεί αυτή η χρηματοδότηση και ποιες πολιτικές απαιτούνται για να διαμορφωθεί ένα βιώσιμο μέλλον για τον κλάδο. Το θέμα συζητήθηκε στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Διάσκεψης Ναυτιλίας στις Βρυξέλλες.

Το ρυθμιστικό πλαίσιο και οι προκλήσεις

Η ανάγκη για ένα παγκόσμιο θεσμικό πλαίσιο που θα διασφαλίσει δίκαιους όρους ανταγωνισμού είναι πιο επίκαιρη από ποτέ. Με τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) να ετοιμάζεται να συζητήσει νέα μέτρα για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, τίθεται το ερώτημα: Πρέπει η Ευρωπαϊκή Ένωση να ευθυγραμμίσει τη δική της νομοθεσία με τις παγκόσμιες εξελίξεις;

Η ζήτηση υπάρχει, αλλά η προσφορά καθυστερεί

Η νομοθεσία μπορεί να ενισχύσει τη ζήτηση για καθαρά καύσιμα, όμως η παραγωγή τους υπολείπεται σημαντικά των αναγκών της ναυτιλίας. Η μετάβαση δεν είναι μόνο θέμα περιβαλλοντικών στόχων, αλλά και ισορροπίας μεταξύ επενδυτικών κινδύνων και ευκαιριών.

Ένα από τα βασικά ζητήματα είναι το υψηλό κόστος των πράσινων καυσίμων σε σύγκριση με τα συμβατικά. Η γεφύρωση αυτού του χάσματος απαιτεί σαφείς ρυθμιστικούς κανόνες και οικονομικά κίνητρα, ώστε οι επενδύσεις στη βιώσιμη ναυτιλία να γίνουν ελκυστικές για τους φορείς του κλάδου.

Πού θα βρεθούν τα χρήματα

Μία από τις πιο αποτελεσματικές λύσεις που προτάθηκαν είναι η ανακατανομή των εσόδων από το ETS (Σύστημα Εμπορίας Ρύπων) προς τη ναυτιλία, προκειμένου να ενισχυθεί η παραγωγή καθαρών καυσίμων και να επιταχυνθεί η μετάβαση σε ένα πιο βιώσιμο ναυτιλιακό μοντέλο.

Οι πρωταγωνιστές της συζήτησης

Στη συζήτηση για το μέλλον της ναυτιλίας συμμετείχαν σημαντικοί εκπρόσωποι του κλάδου και θεσμικοί φορείς:

Rasmus Nordqvist, Ευρωβουλευτής, Greens, Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο

William Todts, Εκτελεστικός Διευθυντής, T&E & Environment

Morten Lerø, Διευθύνων Σύμβουλος, DNV Maritime Advisory

Harald Fotland, CEO της Odfjell & Πρόεδρος της Νορβηγικής Ένωσης Εφοπλιστών

Jeannette Baljeu, Ευρωβουλευτής, Renew, Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο

Τη συζήτηση συντόνισε ο Dr. Martin Kröger, LL.M., Διευθύνων Σύμβουλος της Γερμανικής Ένωσης Εφοπλιστών.

Το μέλλον της ναυτιλίας κρίνεται τώρα

Η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας δεν είναι απλά ένας φιλόδοξος στόχος, αλλά μονόδρομος για τη βιωσιμότητα του κλάδου. Η διασφάλιση των αναγκαίων επενδύσεων, η ενίσχυση της παραγωγής καθαρών καυσίμων και η χάραξη ενός ενιαίου ρυθμιστικού πλαισίου είναι οι βασικές προϋποθέσεις για να καταστεί η ναυτιλία πιο πράσινη, χωρίς να διακυβευθεί η ανταγωνιστικότητά της.

Διαβάστε ακόμη

ΕΥΔΑΠ: Πώς θα υδροδοτήσει το Ελληνικό – Σκάβει όλη την Αθήνα από τη Δροσοπούλου ως τα Εξάρχεια και τη Βουλιαγμένη

ΑΠΕ: Σφήνα της ΔΕΗ στον διαγωνισμό της ΡΑΑΕΥ για τους σταθμούς αποθήκευσης – Εκτοπίζει άλλη υποψήφια εταιρεία

«Alerts», κλήσεις και «Pop Ups» από την ΑΑΔΕ για να εισπράξει από όσους χρωστάνε

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα