Ναυτιλία

Το μέλλον του LNG στη ναυτιλία μέσα από τα «μάτια» του Ομίλου Αγγελικούση

  • Μηνάς Τσαμόπουλος


Ο Όμιλος με τρεις εταιρείες έχει στόλο ο οποίος αποτελείται συνολικά από 149 πλοία - Kαύσιμο «γέφυρα» το LNG στο ενδιάμεσο της μετάβασης από το πετρέλαιο σε άλλες μορφές εναλλακτικής ενέργειας

Η χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου του LNG είναι η εναλλακτική μορφή ενέργειας η οποία χρόνο με τον χρόνο κερδίζει όλο και μεγαλύτερο κομμάτι από την πίτα της αγοράς. Πολλοί είναι εκείνοι που χαρακτηρίοζυν το LNG ως καύσιμο “γέφυρα” στο ενδιάμεσο της μετάβασης από το πετρέλαιο σε άλλες μορφές εναλλακτικής ενέργειας.

Καταλυτικής σημασίας είναι ο ρόλος της ναυτιλιακής βιομηχανίας και των στόλων από πλοία LNG.

Ενδιαφέροντα στοιχεία παρουσίασε σε διαδικτυακή συνάντηση των μελών του Propeller Club, ο Richard Gilmore Executive Vice President της Maran Gas του Ομίλου Αγγελικούση.

Ο Όμιλος με τρεις εταιρείες έχει στόλο ο οποίος αποτελείται συνολικά από 149 πλοία. Η Maran Dry έχει 49 φορτηγά με μέσο όρο ηλικίας τα 9 έτη. Η Maran Tankers έχει 54 crude oil tankers εκ των οποίων δύο είναι υπό ναυπήγηση. Η Maran Gas έχει 46 πλοία, εκ των οποίων 36 LNG στο νερό, 9 υπό ναυπήγηση και μία πλωτή δεξαμενή αποθήκευσης LNG γνωστή ως FSRU.

Γενικώς είναι πιο οικονομική η μεταφορά του μέσω πλοίων αντί μέσω αγωγών -pipelines για αποστάσεις πάνω από 4.000 χιλιόμετρα. Τα πλοία που μεταφέρουν LNG είναι ειδικά σχεδιασμένα. Συνήθως είναι χωρητικότητας 125.000-165.000 κυβικών μέτρων ενώ πλοία του Κατάρ είναι μεγαλύτερα και η χωρητικότητά τους κυμαίνεται μεταξύ 209.000-265.000 κυβικών μέτρων.

Τα στοιχεία που παρουσίασε ο Richard Gilmore για την εξέλιξη του στόλου πλοίων LNG στην πορεία του χρόνου είναι εντυπωσιακά. Η σύγκριση είναι μεταξύ των ετών 1969 και 2020.

  •  Το 1969 υπήρχαν μόλις έξι πλοία και το 2020 594.
  •  Το 1969 υπήρχαν μόλις τρία ναυπηγεία που κατασκεύαζαν LNG έναντι 15 σήμερα
  •  Το 1969 τρεις χώρες είχαν την τεχνογνωσία ναυπήγησης LNG πλοίων όσες είναι και σήμερα
  •  Το 1969 μεταφέρθηκαν δύο εκατομμύρια κυβικά μέτρα και το 20202 362 εκατομμύρια
  • Οι χώρες που έκαναν εισαγωγή LNG ήταν τότε τρεις και σήμερα έχουν φθάσει τις 44
  • Όσες έκαναν εξαγωγές ήταν δύο και σήμερα 20 τον αριθμό.

Η Ιαπωνία ήταν από τα πρώτα κράτη που έκαναν εισαγωγή φυσικού αερίου και παραμένει το μεγαλύτερο στις ημέρες μας. Η μείωση των εκπομπών διοξειδίου το άνθρακα μειώθηκαν εντυπωσιακά στην Ιαπωνία.

Οι Έλληνες ήταν από τους πρώτους που στράφηκαν στη συγκεκριμένη αγορά. Την αρχή έκαναν ο Γιάννης Αγγελικούσης, ο Πήτερ Λιβανός και ο Γιώργος Προκοπίου. Τη ρότα αυτή ακολουθούν ή ετοιμάζονται να ακολουθήσουν και άλλοι Έλληνες πλοιοκτήτες.

Ο στόλος

Ο στόλος πλοίων μεταφοράς LNG αποτελείται με βάση τα στοιχεία και του Ιανουαρίου 2021 από 594 κομμάτι ενώ 118 είναι υπό ναυπήγηση.

Το 37% των υπαρχόντων πλοίων είναι χωρητικότητας 167-185.000 κ.μ. και συνολικής μεταφορικής ικανότητας 35,1 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων. Τα μεγαλύτερης χωρητικότητας, από 185.000-266.000 είναι 46 ποσοστό επί του συνόλου 11%.

Όσο αφορά τις ναυπηγήσεις από τα 118 πλοία τα 109 ποσοστό 92% είναι χωρητικότητας 167-185.000 κυβικών μέτρων.

Η τεχνολογία εξελίσσεται και τα πλοία γίνονται πιο οικολογικά ειδικά τα LNG. Το 1909 ο Τιτανικός εξέπεμπε 55,4 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά ένα τονομίλι και το 2018 ένα LNG πλοίο εκπέμπει 6,02 γραμμάρια.

Σύμφωνα με τον Richard Gilmore το LNG θα εξελιχθεί σε κυρίαρχο καύσιμο για τη ναυτιλία στο μέλλον και πιο συγκεκριμένα μέχρι το 2050.

Η Κίνα ασφαλώς διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη ζήτηση LNG και πλέον αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο εισαγωγέα μετά την Ιαπωνία.Τον μεγαλύτερο όγκο εμπορευματικών ροών LNG παρουσιάζει η διαδρομή Αυστραλία-Ιαπωνία με την αντίστοιχη Αυστραλία-Κίνα να ακολουθεί σε απόσταση αναπνοής.
Σε ότι αφορά την προσφορά LNG Carriers, ο ελληνόκτητος στόλος βρίσκεται στην κορυφή σε όρους αξίας 19,52 δισ. και προσπέρασε τον αντίστοιχο της Ιαπωνίας (14,29 δισ.)λόγω των πολύ υψηλών ελληνικών παραγγελιών ναυπήγησης. Από την άλλη, ο στόλος της Κίνας κερδίζει διαρκώς έδαφος με την αξία του πλέον να ανέρχεται σε 5,93 δισ.

Ναυπηγεία

Παραδοσιακά τα ναυπηγεία της Νότιας Κορέας προσελκύουν τον μεγάλο όγκο των παραγγελιών για LNG Carriers και μετά τη συγχώνευση των HHI και DSME, η Κίνα δέχεται όλο και μεγαλύτερη πίεση. Για τα επόμενα χρόνια, ωστόσο, η VesselsValue εκτιμά ότι τα κινεζικά ναυπηγεία θα αυξήσουν το μερίδιο τους στην αγορά των παραγγελιών LNG Carriers αυξάνοντας έτσι τον ανταγωνισμό με τα αντίστοιχα της Ιαπωνίας και Νότιας Κορέας.

Διαβάστε ακόμη

Μειώσεις ενοικίων: Προβλήματα «ερμηνείας» με τις υπεκμισθώσεις – Αλαλούμ με τα υποκαταστήματα

Οικογένεια Σαρακάκη: Με «μπουνάτσες» στη θάλασσα και «μποφόρια» στη στεριά

Τα νεύρα του Πρεμ, ο Γιώργος και ο Φωκίων, τα ξενοδοχεία στον Έλατο και στο Λουτράκι και ο νόμος που πάει για τα σκουπίδια

 

 

Απόρρητο Απόρρητο