Μπορεί η τιμή της αμόλυβδης να ξεπερνάει εκ νέου το ψυχολογικό όριο των 2 ευρώ ανά λίτρο, αλλά το πραγματικό σοκ για τους καταναλωτές φαίνεται ότι προέρχεται από το ντίζελ κίνησης, το οποίο εδώ και μερικές ημέρες είναι πιο ακριβό από την τιμή της βενζίνης. Με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις μεταφορές και τον πληθωρισμό. 

Σύμφωνα με το παρατηρητήριο τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης, την Τρίτη (11/10) η τιμή της αμόλυβδης 95 οκτανίων ανερχόταν σε 2,026 ευρώ από 2,017 ευρώ τη Δευτέρα (10/10), ενώ η τιμή του ντίζελ κίνησης έφθανε στα 2,085 ευρώ από 2,053 ευρώ προηγουμένως. 

 

 

Ακόμη πιο εντυπωσιακή είναι η μεταβολή σε σχέση με μία εβδομάδα νωρίτερα, καθώς τη Δευτέρα 3 Οκτωβρίου η τιμή της αμόλυβδης ήταν στο 1,983 ευρώ και η τιμή του ντίζελ στο 1,895 ευρώ.  

 

 

Αυτό σημαίνει ότι σε διάστημα μίας εβδομάδας, το πετρέλαιο κίνησης κατέστη ακριβότερο από τη συμβατική βενζίνη. Κι αυτό, παρά το γεγονός ότι και η αμόλυβδη κινείται σε ανοδική τροχιά, υπερβαίνοντας (ξανά) το όριο των 2 ευρώ.  

Μάλιστα, αυτές οι ανατιμήσεις επέρχονται σε μια περίοδο, κατά την οποία δεν υπάρχει επιδότηση από το κράτος, καθώς μέχρι στιγμής δεν γνωρίζουμε τι μέλλει γενέσθαι με τη συνέχιση του «Fuel Pass», μέσω ενός πιθανού τρίτου γύρου χρηματοδότησης.  

Γιατί το ντίζελ είναι ακριβότερο

Μια πρώτη εξήγηση στο γιατί ξαφνικά η τιμή του ντίζελ είναι υψηλότερη της βενζίνης, αναμφίβολα, συνίσταται στο ισοζύγιο προσφοράς – ζήτησης. Αυτήν τη στιγμή, η βιομηχανία στρέφεται ολοένα και περισσότερο στο πετρέλαιο, σε μια προσπάθεια να «απογαλακτιστεί» από το υψηλό κόστος του φυσικού αερίου.  

Στον αντίποδα, η ζήτηση για βενζίνη είναι αισθητά μειωμένη σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες, καθώς το κύμα ακρίβειας έχει αναγκάσει πολλά νοικοκυριά να περιορίσουν τις μετακινήσεις και τη χρήση Ι.Χ. οχημάτων, με αποτέλεσμα το «ψαλίδισμα» της κατανάλωσης αμόλυβδης. 

Η όλη κατάσταση, φυσικά, δεν αποτελεί μόνο ελληνικό φαινόμενο, αλλά επεκτείνεται και στις δύο όχθες του Ατλαντικού Ωκεανού. Δεν είναι τυχαίο ότι στην Ευρώπη η τιμή της βενζίνης κυμαίνεται κοντά στο ισοδύναμο των 180 δολαρίων ανά βαρέλι, ενώ στις ΗΠΑ οι τιμές στην Καλιφόρνια προσεγγίζουν τα 190 δολάρια και στη Νέα Υόρκη τα 170 δολάρια.

Οι μεγαλύτερες αυξήσεις των τελευταίων μηνών

Σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg, πρόκειται για το μεγαλύτερο κύμα αυξήσεων στο ντίζελ των τελευταίων πολλών μηνών, μια εξέλιξη που αντικατοπτρίζει τις ανησυχίες για το τι μέλλει γενέσθαι, όσον αφορά την ενεργειακή ασφάλεια / προμήθεια –κυρίως της Ευρώπης. 

«Η παγκόσμια αγορά ντίζελ είναι πολύ ισχυρή» αναγνωρίζει ο Μαρκ Γουίλιαμς, αναλυτής της WoodMackenzie, ο οποίος δεν αποκλείει ότι το ακριβό πετρέλαιο θα ασκήσει περαιτέρω πιέσεις στο πληθωριστικό φαινόμενο. Ιδίως αν οι τρέχουσες τιμές διατηρηθούν και το επόμενο διάστημα.  

Jump comes before peak demand season

Πέραν της στροφής αρκετών βιομηχανιών στο πετρέλαιο, ως μια προσπάθεια να αντεπεξέλθουν στο υψηλό κόστος εισαγωγής φυσικού αερίου, η αγορά δέχεται πλήγμα κι από την καθίζηση της παραγωγής στη Γαλλία, όπου οι μεγάλες απεργιακές κινητοποιήσεις έχουν «νεκρώσει» τα διυλιστήρια, αναγκάζοντας την κυβέρνηση να αξιοποιήσει τα στρατηγικά της αποθέματα.  

Την ίδια στιγμή, οι αναλυτές θεωρούν βέβαια την αύξηση της ζήτησης πετρελαίου κατά τη διάρκεια των χειμερινών μηνών, καθώς αρκετά νοικοκυριά χρησιμοποιούν το πετρέλαιο ως βασικό μέσο θέρμανσης. Κάτι που ισχύει κατά κόρον και στην Ελλάδα, όπου ήδη εκφράζονται ανησυχίες για την τιμή διάθεσης (θα ανακοινωθεί την Παρασκευή).  

«Πλησιάζουμε στον χειμώνα, κατά τη διάρκεια του οποίου καταγράφεται αύξηση της ζήτησης για πετρέλαιο θέρμανσης» τονίζει επικουρικά ο αναλυτής της Turner, Τζόναθαν Λέιτχ, ο οποίος δεν παραλείπει να αναφερθεί και στην αυξανόμενη χρήση πετρελαίου στην παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος. «Εάν δεν υπάρχει αρκετά φυσικό αέριο, ολοένα και περισσότερο ντίζελ θα χρησιμοποιείται για την παραγωγή ενέργεια» σημειώνει, μιλώντας στο Bloomberg.  

Η χείρα βοηθείας

Μία χείρα βοηθείας στην προσπάθεια εξισορρόπησης του ισοζυγίου προσφοράς – ζήτησης είναι πιθανό να δοθεί από την Κίνα, η οποία ετοιμάζεται να αυξήσει κατά 500.000 βαρέλια ημερησίως τις παραδόσεις προς την Ευρώπη, φθάνοντας το 1,2 εκατ. βαρέλια ημερησίως έως τα τέλη του 2022.  

«Αυτό θα μπορούσε να προσφέρει μια ανακούφιση στο έλλειμμα ντίζελ της Ευρώπης, αν και είναι απίθανο να καλύψει πλήρως το κενό» σχολιάζει το πρακτορείο Bloomberg, υπενθυμίζοντας και τις κυρώσεις της Ε.Ε. στο εισαγόμενο από τη Ρωσία πετρέλαιο (ξεκινούν από Δεκέμβριο).

Αυξητικές τάσεις καταγράφονται και στις εισαγωγές από τις ΗΠΑ, ενώ προσδοκίες καλλιεργούνται κι από την επιτάχυνση της παραγωγής σε διυλιστήρια της Αφρικής και της Μέσης Ανατολής.  

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η μεταβλητότητα στην αγορά είναι πιθανό να διατηρηθεί για αρκετό χρονικό διάστημα, με τις τιμές να παραμένουν σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα. Ας μην ξεχνάμε ότι ήδη η τιμή των συμβολαίων Brent στο Χρηματιστήριο Εμπορευμάτων του Λονδίνο αγγίζει τα 95 δολάρια ανά βαρέλι, βάζοντας πλώρη για το ορόσημο των 100 δολαρίων.  

Διαβάστε επίσης

Η προδοσία της Παγκρήτιας, οι 16 νέες Ferrari μέσα στην κρίση, το deal της Προοδευτικής και ο μυστηριώδης δάκτυλος 

Η εταιρεία ακινήτων του Μπάφετ «βλέπει» υψηλή ζήτηση για πολυτελή κατοικία στην Ελλάδα

Η μεγάλη ευκαιρία για την Ελλάδα έρχεται από τον… ήλιο – Νέες επενδύσεις και μονάδες (vid+pics)