Τουρισμός

Τουρισμός: To ενδιαφέρον για την Ελλάδα μετατρέπεται πλέον σε κρατήσεις

  • Στεφανία Σούκη



H ΤUI βλέπει Ελλάδα και Ισπανία στις κερδισμένες της χρονιάς - Ο ανταγωνισμός πάντως στη Μεσόγειο για την προσέλκυση τουριστών είναι κάτι παραπάνω από έντονος

Είναι η πρώτη φορά μέσα στο 2021 που βλέπουμε μόλις τις τελευταίες ημέρες ότι το επιβεβαιωμένο αρχικό ενδιαφέρον για τη χώρα μας, όπως εμφανιζόταν μέχρι σήμερα κυρίως μέσα από τις αναζητήσεις στις μεγάλες διεθνείς πλατφόρμες, έχει αρχίσει έστω και πιο δειλά να μετατρέπεται σε κρατήσεις, όχι μόνο για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, αλλά και νωρίτερα, για τις επόμενες εβδομάδες, κυρίως από τις πιο παραδοσιακές αγορές εισερχόμενου τουρισμού όπως η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία και η Ιταλία».

Η διαπίστωση αυτή, όπως εκφράζεται από κορυφαίο τουριστικό παράγοντα, έστω κι αν αφορά περιορισμένο αριθμό κρατήσεων, αποτελεί το πρώτο απτό, θετικό μήνυμα στο παρά πέντε της εκκίνησης της φετινής σεζόν.

Οι εγχώριοι τουριστικοί φορείς εκτιμούν ότι η ουσιαστική κινητικότητα θα ξεκινήσει από το τέλος Ιουνίου και μετά, μέχρι τον Οκτώβριο, ωστόσο μέσα στις συνθήκες που έχει δημιουργήσει η πανδημία, όσες, ακόμη και λιγοστές, αφίξεις υπάρξουν νωρίτερα θα αποτελούν κέρδος.

Στην παρούσα φάση σημαντική προτεραιότητα για την ελληνική τουριστική βιομηχανία είναι να επανεκκινήσει ο τουρισμός με ασφάλεια, καθώς αυτός είναι ο βασικός παράγοντας που θα κρίνει το αν η φετινή πορεία θα είναι καλύτερη από την περσινή και κυρίως χωρίς πισωγυρίσματα, «καθώς αυτό θα ήταν καταστροφικό», όπως σχολιάζεται χαρακτηριστικά.

Είναι σαφές ότι οι πρόσφατες ανακοινώσεις με τις συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς τα κράτη-μέλη για τη διευκόλυνση των μετακινήσεων και τη σταδιακή χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων και κυρίως το Πράσινο Ψηφιακό Πιστοποιητικό ενισχύουν τη -συγκρατημένη- αισιοδοξία. Σε κάθε περίπτωση, αν οι συστάσεις της Ε.Ε. δεν μετουσιωθούν σύντομα σε πράξεις από τα κράτη-μέλη, η αρχική αισιοδοξία δεν θα μπορέσει να συντηρήσει επί μακρόν τη νέα σεζόν.

Το Πράσινο Πιστοποιητικό και οι ενιαίοι κανόνες στις μετακινήσεις αποτελούν παράγοντα αξιοπιστίας και ελέγχου της πανδημίας, που αναμένεται να συμβάλει τόσο στους στόχους για το καλοκαίρι όσο και σε μια πιθανή επιμήκυνση της σεζόν το φθινόπωρο – ανάλογα πάντα με τη ζήτηση.

Για την ώρα, οι ειδικοί αναλυτές του τουρισμού εκτιμούν ότι στη μάχη της φετινής τουριστικής σεζόν σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσουν οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής -αν όχι του τελευταίου λεπτού-, ωστόσο κανείς δεν κάνει πια προβλέψεις.

Συνολικά, η Ελλάδα μαζί με την Ισπανία είναι οι δύο χώρες της Μεσογείου που βρίσκονται στις κορυφαίες θέσεις των προτιμήσεων από παραδοσιακές αγορές που επιλέγουν προορισμούς του Νότου -κυρίως λόγω κλίματος-, όπως η βρετανική, η δεύτερη αγορά εισερχόμενου τουρισμού για τη χώρα.

Αντίστοιχα, όπως φάνηκε και από τις επαφές που είχε ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης στη Γερμανία, την πρώτη αγορά εισερχόμενου τουρισμού για την Ελλάδα, μεταξύ των επαφών και με την ηγεσία της ΤUI, οι άνθρωποι του μεγαλύτερου ευρωπαϊκού ταξιδιωτικού οργανισμού εκτιμούν, με βάση τις κρατήσεις στα συστήματά της, ότι η χώρα μας αναμένεται να έχει την καλύτερη καλοκαιρινή επίδοση μαζί με την Ισπανία και την Κύπρο. Σημειωτέον ότι η χαλάρωση των προϋποθέσεων επανόδου των Γερμανών τουριστών στη χώρα τους αναμένεται να διευκολύνει σημαντικά την απόφασή τους να ταξιδέψουν στην Ελλάδα.

Μάλιστα, όπως προέκυψε από τις συζητήσεις του Ελληνα υπουργού Τουρισμού με τον κ. Τόμας Μπάραις, υφυπουργό Οικονομίας και Ενέργειας της Γερμανίας, υπεύθυνο για θέματα Τουρισμού, στη γερμανική κυβέρνηση εξετάζουν σοβαρά το ζήτημα της άρσης της υποχρεωτικής καραντίνας από τον Ιούνιο.
Πέραν αυτού, σε σχέση με την εφαρμογή του Πράσινου Ψηφιακού Πιστοποιητικού, η Γερμανία θα είναι έτοιμη να το παράσχει προς το τέλος του Ιουνίου, ενώ η Ελλάδα προηγείται, καθώς θα είναι σε θέση να το χορηγήσει στους Ελληνες πολίτες από την 1η Ιουνίου.

Ελλάδα και Ισπανία απορροφούν το 70% του ιταλικού θερινού τουρισμού με προορισμό το εξωτερικό, σύμφωνα με τουριστικούς πράκτορες που επικαλείται η ιταλική εφημερίδα «Il Messaggero». Στις πρώτες θέσεις των προτιμήσεων βρίσκεται η χώρα μας και για τους Πολωνούς τουρίστες, όπως φάνηκε από το ταξίδι της περασμένης εβδομάδας του κ. Θεοχάρη στην Πολωνία, μία από τις πλέον ανερχόμενες αγορές για τη χώρα μας που βρίσκεται στις πρώτες θέσεις της λίστας των ξένων επισκεπτών με πάνω από 1 εκατομμύριο τουρίστες προ πανδημίας.

Ο ανταγωνισμός πάντως στη Μεσόγειο για την προσέλκυση τουριστών είναι κάτι παραπάνω από έντονος, με τις προωθητικές καμπάνιες κυρίως από τις χώρες του ευρωπαϊ- κού Νότου αλλά και της Αδριατικής να έχουν ήδη ξεκινήσει.

ΕΟΤ και Aegean ενώνουν δυνάμεις

Σε μια πολύ ιδιαίτερη περίοδο και με το βλέμμα πια στραμμένο στη θερινή περίοδο του 2021, φαίνεται ότι οι συνέργειες μεταξύ Δημοσίου και ιδιωτικού τομέα για την προβολή της χώρας μπαίνουν σε πρώτο πλάνο, με τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού και την Aegean να συμπράττουν για την προώθηση της Ελλάδας σε ευρωπαϊκές αγορές με νέα καμπάνια.

«Ο ελληνικός τουρισμός κάνει μεγάλη προσπάθεια να ανακάμψει με ασφάλεια», δηλώνει στο «business stories» ο κ. Δημήτρης Φραγκάκης, γενικός γραμματέας του EOT. «Οπως πέρυσι, έτσι και φέτος ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού ενώνει τις δυνάμεις του με τους σημαντικότερους παράγοντες της αγοράς μέσω κοινών προγραμμάτων προώθησης της Ελλάδας στο εξωτερικό. Η Aegean είναι διαχρονικά ισχυρή σύμμαχος στην προσπάθεια για ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος προς τη χώρα μας. Ειδικά φέτος, όμως, αποτελεί στρατηγικό εταίρο αποφασιστικής σημασίας για την επανεκκίνηση της τουριστικής βιομηχανίας και την ενίσχυση της απασχόλησης στον τουριστικό κλάδο», αναφέρει.

Πρόκειται για συνεργασία που υλοποιείται για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά και θα τρέξει έως το τέλος του 2021, στο πλαίσιο του προγράμματος συνδιαφήμισης, σε επιλεγμένες ξένες αγορές, όπου η ανάγκη επικοινωνίας των ελληνικών προορισμών παραμένει ιδιαίτερα σημαντική για να κερδηθεί το ενδιαφέρον του ξένου επισκέπτη και η προβολή της χώρας είναι ζωτικής σημασίας.

Tο πλάνο αφορά μια στοχευμένη καμπάνια που θα προβληθεί σε δέκα χώρες, αναπτύσσεται σε ψηφιακό περιβάλλον και εστιάζει σε κοινά που έχουν στόχο το ταξίδι είτε στη χώρα μας, είτε σε ανταγωνιστικούς προορισμούς. Με βάση τον σχεδιασμό, θα επικεντρωθεί στα πλεονεκτήματα της Ελλάδας σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, αναδεικνύοντας αυτό που αναζητούν οι περισσότεροι ξένοι επισκέπτες όταν επιλέγουν την Ελλάδα: το καλό κλίμα και τις υψηλές θερμοκρασίες.

Η καμπάνια θα απευθύνεται στους επισκέπτες από καίριες τουριστικές αγορές του εξωτερικού, οι οποίες διαχρονικά κατατάσσουν τη χώρα μας στις υψηλότερες θέσεις προτίμησης: Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Γαλλία, Ελβετία, Βέλγιο, Αυστρία, Πολωνία, Σουηδία, Δανία και Ολλανδία. Ακόμη, θα είναι διαθέσιμη σε τρεις γλώσσες. Επιπλέον, μέσα στη χρονιά θα προσκληθούν και θα ταξιδέψουν στην Ελλάδα ξένοι influencers, με στόχο να αναδείξουν την εμπειρία που η χώρα είναι έτοιμη να προσφέρει.

Τα οφέλη που προσδοκούν οι επιτελείς των δύο πλευρών είναι, πέραν του προφανούς -της αύξησης της επισκεψιμότητας στη χώρα και της τόνωσης της οικονομικής δραστηριότητας-, και η συντονισμένη και ενιαία επικοινωνία της χώρας ως προορισμού. «Είναι εξαιρετικά σημαντικό στην επανεκκίνηση του τουρισμού στην Ευρώπη αλλά και διεθνώς να μπορέσουμε όλοι συντονισμένα να επικοινωνήσουμε ένα δυνατό και ενιαίο μήνυμα που θα κερδίσει τον επισκέπτη», σχολιάζει στο «b.s.» η κυρία Μαρίνα Σπυριδάκη, διευθύντρια Εταιρικών Υποθέσεων της Aegean. «Ο ανταγωνισμός μεταξύ των παραδοσιακών τουριστικών προορισμών για το ενδιαφέρον και την τελική επιλογή όσων θα ταξιδέψουν τους επόμενους μήνες έχει ήδη ξεκινήσει και είναι έντονος. Η εμπειρία του περσινού καλοκαιριού μπορεί να λειτουργήσει θετικά, καθώς η χώρα μας έχει καταφέρει να αποκτήσει μια νέα ταυτότητα».

Πέρυσι, στο αντίστοιχο πρόγραμμα συνδιαφήμισης ΕΟΤ – Aegean, η διαφημιστική εκστρατεία έτρεξε σε έντεκα ευρωπαϊκές αγορές-στόχους, μεταβάλλοντας καθημερινά τη συχνότητα προβολής σε κάθε χώρα ανάλογα με τα επιδημιολογικά δεδομένα και τα διαθέσιμα στοιχεία για την πρόθεση ταξιδιού, καθορίζοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο το πιο αποτελεσματικό country-mix (μείγμα χωρών). Παράλληλα, προβλήθηκε σε όλα τα κανάλια της Aegean, τόσο στα social media όσο και στις οθόνες και την ψηφιακή πλατφόρμα ψυχαγωγίας Aegean Stream εντός των αεροσκαφών.

Συγκεκριμένα, η καμπάνια κατέγραψε 40 εκατομμύρια θεάσεις και 3,5 εκατομμύρια προβολές βίντεο, με το 34% των επισκεπτών που έκαναν κράτηση μέσω της καμπάνιας να παραμένει στη χώρα μας περισσότερες από 12 ημέρες.

Παράλληλα, από την πλευρά του ο ΕΟΤ έχει ήδη σχεδιάσει τη στρατηγική του με ορίζοντα τριετίας, η οποία θα λειτουργήσει σαν ομπρέλα όσον αφορά την προώθηση του ελληνικού τουρισμού, κάτι που γίνεται για πρώτη φορά. «Δεν πρόκειται, λοιπόν, για απλή καμπάνια αλλά για ένα ευρύτερο στρατηγικό πλάνο που θα οδηγήσει στην επόμενη μέρα σε ένα νέο αφήγημα για τον ελληνικό τουρισμό», όπως αναφέρουν οι επιτελείς του.

Μια κεντρική καμπάνια για τη χώρα συνολικά και άλλες τέσσερις θεματικές θα κατευθυνθούν κατά κύριο λόγο στις ευρωπαϊκές αγορές, αλλά και σε τρίτες χώρες που θα κριθεί ότι έχουν αξιόλογες προοπτικές. Η καμπάνια δεν θα είναι πλέον δίμηνη ή τρίμηνη, όπως στο παρελθόν, αλλά εξάμηνη έως και οκτάμηνη, ενώ η ευελιξία και η προσαρμογή τους ανάλογα με τις εκάστοτε συνθήκες θα είναι φέτος ο κανόνας.

Και η Aegean από τη μεριά της έχει ήδη σχεδιάσει και υλοποιεί ένα σημαντικό πρόγραμμα προώθησης της Ελλάδας για όλο τον χρόνο, κάτι που επαναλαμβάνει σταθερά τα τελευταία χρόνια, εστιασμένο τόσο σε παραδοσιακές αγορές όσο και σε νέα ειδικά κοινά.

Για τη θερινή σεζόν του 2021 ο μεγαλύτερος εγχώριος αερομεταφορέας ενισχύει περισσότερο, πέραν της Αθήνας, και τα περιφερειακά αεροδρόμια με απευθείας πτήσεις οι οποίες τα συνδέουν με το εξωτερικό.

Αναγνωρίζοντας την τάση των επισκεπτών για απευθείας μετάβαση στον προορισμό τους και αποφυγή των συχνών συνδυασμών δύο-τριών προορισμών, έχει για φέτος εντάξει στο πτητικό της πρόγραμμα πολύ περισσότερες απευθείας πτήσεις από και προς την περιφέρεια και τα νησιά, έχοντας δημιουργήσει μάλιστα τρεις νέες βάσεις σε Κέρκυρα, Μύκονο και Σαντορίνη, αυξάνοντας έτσι τις περιφερειακές βάσεις της. Για τα περιφερειακά δρομολόγια συνολικά θα προσφέρει για το καλοκαίρι 100 απευθείας δρομολόγια εξωτερικού από και προς τις περιφερειακές της βάσεις.

Σε ό,τι αφορά τον κόμβο της Αθήνας, το εκτεταμένο πρόγραμμά της περιλαμβάνει δρομολόγια από και προς την Αθήνα σε 37 χώρες και 92 προορισμούς, με τους 65 από αυτούς να αφορούν το δίκτυο εξωτερικού, ενώ αντίστοιχα ενισχυμένος είναι και ο σχεδιασμός της Θεσσαλονίκης με 29 νέους προορισμούς σε Ελλάδα και εξωτερικό, τόσο παραδοσιακούς όσο και νέους.

Aπό πλευράς του μεγαλύτερου εγχώριου αερομεταφορέα επισημαίνεται ότι ανάλογα με τη ζήτηση είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο να επεκταθεί η φετινή σεζόν μέσα στο φθινόπωρο, με επιπλέον συχνότητες δρομολογίων, μια και, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, ουσιαστική σταδιακή ανάκαμψη θα πρέπει να αναμένεται από το β’ εξάμηνο του έτους και έπειτα, υπό την προϋπόθεση της συνέχισης του ικανοποιητικού ρυθμού εμβολιασμών και της αποτελεσματικής εφαρμογής του Πράσινου Διαβατηρίου.

Διαβάστε ακόμα:

«Έκρηξη» δημοσίων επενδύσεων 10 δισ. ευρώ το 2022

Πόσα χρήματα πρέπει να έχεις στις ΗΠΑ για να θεωρείσαι ευκατάστατος; – Έχουμε την απάντηση