Τον… σκόπελο της Eurostat που ζητούσε την εγγραφή στο δημόσιο χρέος – και δη, προκαταβολικά – των εγγυήσεων, ύψους περίπου 20 δισ. ευρώ, οι οποίες δόθηκαν από το Δημόσιο, στο πλαίσιο του προγράμματος «Ηρακλής», κατάφερε να αποφύγει η Ελλάδα, με την επόμενη ημέρα, ωστόσο, να επιτάσσει από τις μεν, τράπεζες προσοχή στο «μείγμα» των τιτλοποιήσεων και από τους δε, servicers προσήλωση στους στόχους των business plans.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Ευρωπαϊκή Στατιστική Αρχή αποφάσισε να μην επιμείνει στην άποψη που είχε διατυπώσει ήδη από το περασμένο καλοκαίρι περί της εγγραφής των εγγυήσεων του «Ηρακλή» στο δημόσιο χρέος χωρίς αυτές να έχουν καταπέσει, συστήνοντας στην Ελλάδα να είναι περισσότερο προσεκτική στο μέλλον, αναφορικά με τον διαμοιρασμό του κινδύνου μεταξύ δημοσίου και ιδιωτών. Υπενθυμίζεται πως η Eurostat είχε αφήσει να εννοηθεί πως προτίθεται να εξετάσει μία προς μία τις τιτλοποιήσεις, προκειμένου να διαπιστώσει εάν και κατά πόσο ο κίνδυνος που ανέλαβε το δημόσιο ως αγοραστής των senior ομολογιών είναι μεγαλύτερος από αυτόν των funds, τα οποία εξαγόρασαν τμήμα από τα χαρτοφυλάκια «κόκκινων» δανείων που εντάχθηκαν στον «Ηρακλή».

Αξίζει να αναφερθεί πως από τον Δεκέμβριο του 2019, οπότε και το επίμαχο πρόγραμμα ψηφίστηκε στην Ολομέλεια της Βουλής, οι τέσσερις συστημικές τράπεζες έχουν υλοποιήσει 13 συναλλαγές τιτλοποιήσεων, συνολικής μεικτής λογιστικής αξίας 49,484 δισ. ευρώ. Από αυτά, 12,6 δισ. ευρώ αντιστοιχούν σε τέσσερις συναλλαγές που έχει κάνει η Eurobank, 14,2 δισ. ευρώ σε, επίσης, τέσσερις συναλλαγές από την Alpha Bank, 16,6 δισ. ευρώ σε έξι συναλλαγές της Τράπεζας Πειραιώς και 5,9 δισ. ευρώ σε μία συναλλαγή της Εθνικής Τράπεζας. Στην περίπτωση που ο επιμερισμός του κινδύνου ήταν προς όφελος των funds, τότε οι εγγυήσεις, ύψους περίπου 20 δισ. ευρώ, θα έπρεπε προκαταβολικά να εγγραφούν στο δημόσιο χρέος. Δεδομένου ότι αυτό έχει ήδη «σπάσει» το φράγμα των 400 δισ. ευρώ, καθίσταται σαφές πως ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα ανέβαζε περαιτέρω τον λογαριασμό, με ό, τι αυτό θα συνεπάγεται για την επίτευξη του εθνικού στόχου περί ανάκτησης της επενδυτικής βαθμίδας.

Μετά από αλλεπάλληλες συζητήσεις, ωστόσο, μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της Eurostat, οι ενστάσεις της τελευταίας κάμφθηκαν, με τη χώρα να γλυτώνει απλά και μόνο με μία… σύσταση. Δεδομένου, πάντως, ότι η ισχύς του «Ηρακλή» έχει λήξει, με το ενδεχόμενο της παράτασης να φαντάζει μάλλον απίθανο, ο όποιος «έλεγχος» από πλευράς της στατιστικής αρχής θα μπορούσε να ισχύσει στις τιτλοποιήσεις που εκκρεμούν. Πρόκειται για τα projects Frontier ΙΙ από την Εθνική Τράπεζα και Sunrise III από την Τράπεζα Πειραιώς, η δομή των οποίων, ωστόσο, έχει ήδη αλλάξει, προκειμένου να περνούν τον πήχη που έχει τεθεί. Η Τράπεζα Πειραιώς, μάλιστα, είχε προχωρήσει στις απαιτούμενες αναπροσαρμογές, με το επιπλέον κόστος να υπολογίζεται στα 30 εκατ. ευρώ. Αυτός, άλλωστε, είναι και ο λόγος που, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, είναι θέμα χρόνου το υπουργείο Οικονομικών να δώσει το «πράσινο φως» για την παροχή των εγγυήσεων.

Τα business plans

Η απόφαση της Eurostat, πάντως, δίνει μία προσωρινή «ανάσα», όσον αφορά στο δημόσιο χρέος, αφού σε περίπτωση κατάπτωσης των εγγυήσεων αυτές θα πρέπει εντέλει να εγγραφούν.

Αν και, όπως σχολιάζουν στο newmoney αρμόδιες πηγές, ο μηχανισμός του «Ηρακλή» είναι έτσι δομημένος που δεν αφήνει και πολλά περιθώρια κατάπτωσης των εγγυήσεων, εντούτοις τα business plans των τιτλοποιήσεων δεν πρέπει να εκτροχιαστούν. Σύμφωνα με πληροφορίες, συνολικά η διαχείριση των τιτλοποιήσεων από τους servicers σημειώνει ελαφρά υπεραπόδοση, με τους στόχους των business plans να υλοποιούνται κατά μέσο όρο στο 105%, όταν, για παράδειγμα, στην Ιταλία 14 από τις 25 κορυφαίες – βάσει αξίας – συναλλαγές μέσω GACS καταγράφουν υποαποδόσεις. Υπενθυμίζεται πως εκπρόσωποι των εταιρειών διαχείρισης έχουν πολλάκις επισημάνει πως η πανδημία αποτέλεσε μία νέα, απρόβλεπτη πρόκληση που δεν ήταν δυνατόν να μην επηρεάσει την υλοποίηση και των επιχειρηματικών πλάνων. «Όσα έχουν καταρτισθεί πριν από την εκδήλωσή της είναι φυσικό να παρουσιάζουν αποκλίσεις, ωστόσο, δεν υπάρχει εκτροχιασμός. Αντίθετα, τα business plans των τιτλοποιήσεων που έχουν συνεκτιμήσει τις επιπτώσεις της πανδημίας όχι απλώς εκτελούνται, αλλά τις περισσότερες των περιπτώσεων ξεπερνούν και τους στόχους», ανέφεραν χαρακτηριστικά.

Σε κάθε περίπτωση, η τρέχουσα χρονιά θα είναι κρίσιμη ως προς αυτή την κατεύθυνση, δεδομένου ότι από τη μία, το κόστος χρήματος αυξάνεται, ενώ, ταυτόχρονα, η χώρα έχει εισέλθει σε προεκλογική τροχιά, γεγονός που δυσχεραίνει τυχόν προσπάθειες πώλησης χαρτοφυλακίων που συνδέονται με τις τιτλοποιήσεις. Η τελευταία τέτοιου τύπου συναλλαγή αφορούσε στο project Souq, με την doValue να πουλά στην Intrum δύο χαρτοφυλάκια NPL, μικτής λογιστικής αξίας περίπου 630 εκατ. ευρώ, που συνδέονται με τις τιτλοποιήσεις Cairo 1 και 2.

Η πρόσφατη απόφαση του Αρείου Πάγου, πάντως, που αναγνώρισε τη νομιμοποίηση των servicers να πραγματοποιούν πλειστηριασμούς, επέστρεψε ένα σημαντικό «όπλο» στη φαρέτρα των εταιρειών διαχείρισης προκειμένου να επιτυγχάνουν ανακτήσεις, έστω κι αν οι ίδιες προωθούν τις ρυθμίσεις είτε σε διμερές επίπεδο είτε μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού.

Διαβάστε ακόμη

Ασφυκτικές πιέσεις στην Αlstom να παραδώσει γρηγορότερα το σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης

Συνεδριάζει το υπουργικό συμβούλιο με επίκεντρο την τραγωδία στα Τέμπη

Tραγωδία στα Τέμπη: Ολόκληρη η κατάθεση του επιθεωρητή Νικολάου