Τράπεζες

Στο… άρμα του TIPS η Ελλάδα – Τι αλλάζει από αρχές του 2022 στις πληρωμές

  • Αγγελική Βελεσιώτη


Η συνιστώσα του Target II που υπόσχεται πιστώσεις σε λιγότερο από 10 δευτερόλεπτα – Ο ρόλος της ΔΙΑΣ που το 2020 διακίνησε συναλλαγές όσο 1,5 φορά το ΑΕΠ της χώρας

Πληρωμές σε χρόνο… dt θα μπορούν να πραγματοποιούν από αρχές του 2022 οι Έλληνες, χρησιμοποιώντας το TIPS, την νέα υπηρεσία άμεσων πληρωμών που λανσάρει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.

«Το καλοκαίρι του 2020 η ΕΚΤ ανακοίνωσε ότι μέχρι το τέλος του 2021 και συγκεκριμένα έως τις 15 Δεκεμβρίου του τρέχοντος έτους θα πρέπει όσες τράπεζες έχουν λογαριασμό Target II να το γυρίσουν σε λογαριασμό TIPS», τόνισε η διευθύνουσα σύμβουλος και γενική διευθύντρια της ΔΙΑΣ (ΔΙΑΤΡΑΠΕΖΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ Α.Ε), κυρία Σταυρούλα Καμπουρίδου, στο πλαίσιο του Digital Banking Forum, για να προσθέσει: «Πρόκειται για τη συνιστώσα του Target II, η οποία διαχειρίζεται άμεσες χρεώσεις. Αυτό σημαίνει ότι λειτουργεί 24 ώρες το 24ώρο και οι πιστώσεις γίνονται σε λιγότερο από 10 δευτερόλεπτα. Δηλαδή, όταν εγώ πληρώνω έναν έμπορο θα μπορεί αυτός να δει τα χρήματα στον τραπεζικό λογαριασμό του σε λιγότερο από 10 δευτερόλεπτα. Αυτό είναι κάτι πάρα πολύ σημαντικό για την χώρα και η ΔΙΑΣ θα αποτελέσει – σε συνεργασία με όλες τις εμπορικές τράπεζες και την ΤτΕ – τον κόμβο για την διασύνδεση με το TIPS. Από το 2022 θα αρχίσουμε σταδιακά να βλέπουμε οι πληρωμές της χώρας να γυρνάνε σε άμεση διαχείριση πληρωμών».

Υπενθυμίζεται πως 16 ευρωπαϊκές τράπεζες έχουν ήδη προχωρήσει στη δημιουργία ενός αμιγώς ευρωπαϊκού συστήματος πληρωμών (ΕΡΙ), το οποίο φιλοδοξούν να αποτελέσει το αντίπαλον δέος των Visa και Mastercard. Πρόκειται για Ομίλους εκ Γερμανίας, Γαλλίας, Βελγίου, Ολλανδίας και Ισπανίας, με τον στόχο να προβλέπει την κάλυψη από το 2022 κάθε συναλλαγής σε ολόκληρη την Ευρώπη από καταναλωτές και εμπόρους. Μέσω του επίμαχου, συστήματος, για παράδειγμα, θα μπορεί κάποιος να προχωρήσει σε πληρωμές διαπροσωπικές, σε καταστήματα ή μέσω Διαδικτύου και να κάνει κανονικά ανάληψη μετρητών.

«Το σοκ της πανδημίας έχει επιταχύνει την τάση για ψηφιοποίηση, οδηγώντας σε αύξηση των διαδικτυακών συναλλαγών και των ανέπαφων πληρωμών στα καταστήματα. Αυτή η τάση είναι πιθανό να παραμείνει μόλις τελειώσει η υγειονομική κρίση. Επομένως, πρέπει να αναρωτηθούμε εάν τα διαθέσιμα μέσα πληρωμών ικανοποιούν επαρκώς τις ανάγκες των καταναλωτών στην ψηφιακή εποχή. Τα μετρητά προσφέρουν έναν ασφαλή και χωρίς αποκλεισμούς τρόπο πραγματοποίησης προσωπικών πληρωμών, αλλά δεν είναι κατάλληλα για πληρωμές σε ψηφιακό περιβάλλον, όπως στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Επομένως, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι χρησιμοποιούνται λιγότερο. Οι κάρτες από την άλλη πλευρά, διευκολύνουν τις ψηφιακές, ανέπαφες πληρωμές. Αλλά δεν γίνονται αποδεκτές παντού. Και η πανευρωπαϊκή αποδοχή καρτών που εκδίδονται στις χώρες βασίζεται επί του παρόντος σε συμφωνίες με διεθνή σχήματα. Η ευρωπαϊκή αγορά για πληρωμές με κάρτα κυριαρχείται από μη ευρωπαϊκούς ‘παίκτες», ανέφερε σε πρόσφατη τοποθέτησή του το μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΕΚΤ, κ. Φάμπιο Πανέτα, υπογραμμίζοντας, ουσιαστικά, την ανάγκη να υπάρξει κοινό «μέτωπο» της Ευρώπης στο κομμάτι των πληρωμών.

Ο ρόλος της ΔΙΑΣ

Περισσότερες από 286 εκατομμύρια συναλλαγές, ύψους σχεδόν 300 δισ. ευρώ, διακίνησε το 2020 η ΔΙΑΣ, ποσό που αφορά σε 1,5 φορά το ΑΕΠ της χώρας.

Σύμφωνα με την κυρία Καμπουρίδου, το 2021 παρατηρείται μία αυξανόμενη τάση, με τα στοιχεία του α’ τριμήνου να κάνουν λόγο για αύξηση της τάξεως του 27%. «Η ΔΙΑΣ, ωστόσο, διακινεί και τα Covid-19 επιδόματα, οπότε έχουν και αυτά αυξήσει το πλήθος των συναλλαγών», σχολίασε χαρακτηριστικά, υπενθυμίζοντας πως η εταιρεία εξυπηρετεί 1.112 οργανισμούς, δηλαδή, όλους τους οργανισμούς του Δημοσίου, αλλά και ιδιωτικές επιχειρήσεις (από ενέργεια, ύδρευση, ασφάλειες, αλλά και στοιχηματικές επιχειρήσεις, οι οποίες, μάλιστα, χρησιμοποιούν πάρα πολύ τις άμεσες χρεώσεις κ.ο.κ.).

Η κύρια εργασία της εταιρείας είναι η μεταφορά χρημάτων μέσω iban. Σε αντίθεση, δηλαδή, με τα καρτικά σχήματα η ΔΙΑΣ κάνει μεταφορά χρημάτων από λογαριασμό σε λογαριασμό.

Παράλληλα, ωστόσο, έχει προιόντα, τα οποία μπορούν να απευθυνθούν στο κομμάτι του e-commerce. «Έχουμε σχεδιάσει το iris, επιτρέποντας τις P2P (person to person) πληρωμές που χρησιμοποιείται από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες (εφέτος θα ενταχθούν και άλλες τράπεζες κάτω από την «ομπρέλα» του). Το επίμαχο προϊόν μπορεί να χρησιμοποιηθεί, παράλληλα και στο site του εμπόρου», εξηγεί η επικεφαλής της ΔΙΑΣ και συνεχίζει: «Την ίδια στιγμή, η ΔΙΑΣ διαθέτει το RF. Πρόκειται για τον κωδικό πληρωμής, για παράδειγμα τον 15ψήφιο αριθμό που εμφανίζεται στον λογαριασμό της ΔΕΗ. Οι 700 από τους 1.112 οργανισμούς που συμμετέχουν και εξυπηρετούνται από την εταιρεία έχουν γυρίσει σε κωδικό πληρωμής RF. Μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους ή τα μισά του 2022 το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών θα έχει επιλέξει αυτό το πρότυπο. Κι αυτό γιατί, μπορεί πολύ εύκολα να μετατραπεί σε QR code. Οι τράπεζες θα το αναδείξουν μέσα στα mobile banking τους ψηλά στη λειτουργικότητα, με αποτέλεσμα ένας λογαριασμός που έχει πάνω RF να το σκανάρει, αναγνωρίζοντας αυτόματα την εταιρεία, αλλά και το ποσό της πληρωμής».

Διαβάστε ακόμη

Ηλεκτροπαραγωγή: Επενδυτική κούρσα άνω των 2 δισ. για τις μονάδες φυσικού αερίου

Οικογένεια Μπεζαντάκου – Νavigator Shipping Consultants: 30 χρόνια στη διεθνή και ελληνική ναυτιλία

ΟΑΕΔ – Google: Λήγει η προθεσμία για τις αιτήσεις – Τι περιλαμβάνει το πρόγραμμα για 3.000 άνεργους

 

Απόρρητο Απόρρητο