Η Toyota έχασε την ηγεσία της κατηγορίας μεσαίων SUV μετά από σοβαρά προβλήματα εφοδιασμού με το RAV4. Αυτά τα προβλήματα εκμεταλλεύτηκε η Škoda καθώς το Kodiaq ολοκλήρωσε το πρώτο τρίμηνο ως το πρώτο σε πωλήσεις μεσαίο SUV της Ευρώπης.

Η κατηγορία είναι μία από τις πιο ποικίλες στην Ευρώπη όσον αφορά το μείγμα κινητήρων, με τις αμιγώς ηλεκτρικές εκδόσεις να αυξάνονται για να πάρουν το μεγαλύτερο μερίδιο στο 40%, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ανάλυσης της αγοράς Dataforce. Ωστόσο οι πωλήσεις βενζίνης και ντίζελ αυξήθηκαν επίσης το πρώτο τρίμηνο, ενώ εκείνες των υβριδικών και plug-in υβριδικών υποχώρησαν.

Οι πωλήσεις στην κατηγορία αυξήθηκαν κατά 15% τους τρεις πρώτους μήνες, στις 148.628, με το Kodiaq να αποσπά 21.408. Το συνολικό μερίδιο αγοράς του τμήματος στην Ευρώπη είναι σχετικά μικρό, στο 4,6%, σύμφωνα με την Dataforce. Ωστόσο η σημασία της κατηγορίας υπερτερεί του μεριδίου της επειδή οι μάρκες μεγάλου όγκου συχνά επιλέγουν να λανσάρουν μεγαλύτερα, πιο παγκόσμια ηλεκτρικά SUV.

Σχετικά τέτοια παραδείγματα είναι το Toyota bZ4X, το οποίο πούλησε 3.596 σε τρεις μήνες, και το Nissan Ariya με πωλήσεις 2.240. Αμφότερα ξεκίνησαν κάπως νωχελικά λόγω προβλημάτων παραγωγής, τερματίζοντας εκτός του top 10 για το τρίμηνο.

Η παγκόσμια δημοτικότητα της κατηγορίας σημαίνει ότι μη ευρωπαϊκές μάρκες κατασκευάζουν συχνά μοντέλα εκτός της περιοχής, για παράδειγμα, τα Nissan X-Trail, Hyundai Santa Fe, Ford Mustang Mach-E και Toyota RAV4.

Η Toyota ήταν στην κορυφή της κατηγορίας το 2022, αλλά οι πωλήσεις του RAV4, που διατίθεται ως υβριδικό και plug-in υβριδικό, μειώθηκαν κατά 43% εξαιτίας προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα, για να καταγράψουν 13.429 ταξινομήσεις το πρώτο τρίμηνο, που το κατέταξαν στην 3η θέση πίσω από το πρώτο Kodiaq και το αμιγώς ηλεκτρικό Volkswagen ID.4 που ανέβηκε δεύτερο.

«Η πτώση σχετίζεται μόνο με την προσφορά», δήλωσε εκπρόσωπος της Toyota στο Automotive News Europe. «Βιώνουμε παγκόσμια υψηλή ζήτηση για το αυτοκίνητο στην οποία απλά δεν μπορούμε να αντεπεξέλθουμε».

Η πτώση του RAV4 συμπαρέσυρε τις πωλήσεις υβριδικών και plug-in υβριδικών στην κατηγορία, αλλά αυτή η τάση φαίνεται ότι μπορεί να αντιστραφεί, καθώς προκύπτουν σοβαρές ανταγωνιστικές υβριδικές προτάσεις.

Για παράδειγμα, το Nissan X-TRAIL ολοκλήρωσε το πρώτο τρίμηνο στη 10η θέση με 5.740 πωλήσεις, εκ των οποίων οι 5.072 ήταν η υβριδική έκδοση e-Power. Το καλοκαίρι, η Renault θα ξεκινήσει τις πωλήσεις του υβριδικού Espace, που επί της ουσίας πρόκειται για την 7θέσια έκδοση του SUV Austral. Το Espace μοιράζεται την ίδια πλατφόρμα CMF-C / D της Συμμαχία Renault-Nissan με το X-TRAIL και έχει μήκος 4722 mm.

Σημαντικές πωλήσεις στην κατηγορία κατέγραψε η Mazda με το νέο plug-in CX-60, το οποίο ξεπέρασε το RAV4 καταγράφοντας 5.492 μονάδες, νούμερο που αντιστοιχεί  σχεδόν στο ήμισυ του συνόλου των 11.334 PHEV για τους τρεις πρώτους μήνες του 2023.

Το μερίδιο των plug-in υβριδικών αυτή τη στιγμή είναι το χαμηλότερο από οποιοδήποτε σύστημα μετάδοσης κίνησης στην κατηγορία, στο 7,6%, με τις πωλήσεις να μειώνονται κατά 8,8%. Είναι πάντως πιθανό αυτή η πτωτική τάση να αντιστραφεί, όταν η Škoda προσθέσει μια plug-in υβριδική έκδοση του Kodiaq, η οποία θα κυκλοφορήσει το φθινόπωρο.

Σε μια πρόσφατη εκδήλωση που περιγράφει το ηλεκτρικό μέλλον της Škoda, ο διευθύνων σύμβουλος της τσέχικης εταιρείας, Klaus Zellmer, υπαινίχθηκε μια αυτονομία που πλησιάζει τα 100 km για την plug-in υβριδική έκδοση.

«Μια λογική ηλεκτρική αυτονομία 100 km ή περισσότερο μας δίνει ένα πραγματικό πλεονέκτημα», είπε χωρίς να αποκαλύψει την ακριβή αυτονομία του επόμενου Kodiaq.. Η Škoda διαθέτει επίσης στην ίδια κατηγορία το αμιγώς ηλεκτρικό Enyaq iV στην κατηγορία, παρόλα αυτά φαίνεται ότι υπάρχει  υπάρχει μικρή αλληλοκάλυψη μεταξύ των δύο.

«Οι πελάτες του Kodiaq δεν αποφασίζουν μεταξύ αυτού και του Enyaq iV. Είτε θέλεις να αγοράσεις ηλεκτρικό είτε κινητήρα εσωτερικής καύσης», δήλωσε στην ίδια εκδήλωση ο επικεφαλής πωλήσεων και μάρκετινγκ της Škoda, Martin Jahn. Ο Jahn αποκάλυψε ότι περίπου το 40% των πωλήσεων για το Kodiaq είναι η έκδοση RS.

Η Škoda παρουσίασε πρόσφατα μια βασική έκδοση του Enyaq iV με μικρότερη μπαταρία 55 kWh σε επιλεγμένες αγορές όπως η Γερμανία για να ρίξει την τιμή εκκίνησης κάτω από τα 40.000 ευρώ. Η κίνηση ήταν εν μέρει μια απάντηση στις μειώσεις τιμών της Tesla τον Ιανουάριο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Tesla πούλησε 71.827 Model Y τους πρώτους τρεις μήνες, ξεπερνώντας κάθε άλλο μεσαίο SUV, είτε premium είτε πιο μαζικό, κατά τη διάρκεια της ίδιας περιόδου. Οι περικοπές τιμών της Tesla συνέπεσαν με την πτώση των πωλήσεων μεταξύ των αμιγώς ηλεκτρικών μεσαίων SUV, γεγονός που υποδηλώνει ότι η αμερικανική μάρκα «ψαρεύει» πελάτες.

Οι πωλήσεις της Ford Mustang Mach-E μειώθηκαν κατά 40% τους πρώτους τρεις μήνες γεγονός που την ώθησε έξω από το top 10, ενώ αυτές του Hyundai Ioniq 5 μειώθηκαν κατά 17% και του KIA EV6 κατά 12%. Η Volkswagen από την άλλη πλευρά αύξησε τις πωλήσεις του ID.4 κατά 55% την ίδια περίοδο και κατέλαβε τη δεύτερη θέση, με 17.027 μονάδες.

Η Škoda, εν τω μεταξύ, αύξησε τις πωλήσεις του Enyaq iV κατά 20%. Η τσέχικη εταιρεία σχεδιάζει επίσης τις πωλήσεις ενός μεγαλύτερου επταθέσιου ηλεκτρικού SUV, με την κωδική ονομασία Space, με προγραμματισμένη ημερομηνία κυκλοφορίας μέσα στο 2025. Νωρίτερα -το 2024- έρχεται το CUPRA Tavascan, επίσης βασισμένο στην πλατφόρμα MEB του VW Group.

Διαβάστε ακόμη

Έρχονται ηχηρές συμφωνίες και νέα deals στις τράπεζες

Ηλεκτρικό ρεύμα: Η πρόταση – έκπληξη από τους προμηθευτές για το νυχτερινό τιμολόγιο

Επενδυτική βαθμίδα: Πώς η κατάκτησή της θα επαναφέρει το Χρηματιστήριο Αθηνών στις «ανεπτυγμένες» αγορές και τι σημαίνει αυτό

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ