Η Ευρωπαϊκή Ένωση αυστηροποιεί τους κανόνες της για τις εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων από την 1η Ιανουαρίου ως μέρος των ευρύτερων στόχων για την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας στην περιοχή έως το 2050.

Ακολουθεί μια γρήγορη ανάλυση μέσω ερωτήσεων και απαντήσεων.

Ποιοι είναι οι στόχοι της ΕΕ για το CO2;

Από την 1η Ιανουαρίου 2025 το μέσο επίπεδο εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) ανά χιλιόμετρο για κάθε νέο αυτοκίνητο που πωλείται δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 93,6 γραμμάρια. Αυτό είναι 19% χαμηλότερο από τον φετινό στόχο. Οι στόχοι του 2024 θα ισοδυναμούσαν με 116 g/km σύμφωνα με το νέο σύστημα μέτρησης εκπομπών.

Σε κάθε αυτοκινητοβιομηχανία θα κατανεμηθούν συγκεκριμένοι στόχοι με βάση τους κανόνες της ΕΕ που λαμβάνουν υπόψη τον μέσο όγκο παραγωγής των νέων οχημάτων της. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες πολυτελείας,  καθώς και οι αυτοκινητοβιομηχανίες «μικρού όγκου» έχουν ξεχωριστούς στόχους.

Ποια είναι τα αναμενόμενα πρόστιμα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες που υπερβαίνουν τις εκπομπές CO2;

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα τιμωρούνται με πρόστιμο 95 ευρώ για κάθε g/km που υπερβαίνει τον συγκεκριμένο στόχο τους για κάθε νέο όχημα που ταξινομείται.

Ο Luca de Meo, διευθύνων σύμβουλος της Renault και επικεφαλής του Ένωσης Ευρωπαϊκών Αυτοκινητοβιομηχανιών ACEA, δήλωσε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία συνολικά θα μπορούσε να πληρώσει περίπου 15 δισεκατομμύρια ευρώ σε πρόστιμα το επόμενο έτος.

Ο επικεφαλής της Stellantis Europe, Jean-Philippe Imparato, δήλωσε στην ιταλική εφημερίδα Milan Finanza τον περασμένο μήνα ότι ο όμιλος αντιμετωπίζει πρόστιμα έως και τρία δισ. ευρώ, εάν δεν καταφέρει να συμμορφωθεί.

Ωστόσο οι αναλυτές της Barclays θεωρούν ότι η Stellantis, η BMW και η Renault βρίσκονται σε καλύτερη θέση από τη Ford, τη Mercedes-Benz και τον όμιλο Volkswagen, που πρέπει να καλύψουν μεγάλα κενά CO2.

Τα πιθανά πρόστιμα για μη συμμόρφωση μόνο για τη VW θα μπορούσαν να είναι 1,5 έως 4,7 δισεκατομμύρια ευρώ το 2025, ανάλογα με την εξοικονόμηση CO2, σύμφωνα με τη χρηματιστηριακή Stifel.

Τι μπορούν να κάνουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες για να αποφύγουν πιθανά πρόστιμα CO2 στην ΕΕ;

Εταιρείες με χαμηλότερες πωλήσεις EV μπορούν να «συγκεντρώσουν» τις εκπομπές τους με τους ηγέτες του κλάδου, αγοράζοντας πιστώσεις εκπομπών από άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες για να μειώσουν τους συνολικούς μέσους όρους τους.

Για παράδειγμα, εκπρόσωπος της Suzuki δήλωσε ότι η ιαπωνική εταιρεία υπέγραψε συμφωνία συγκέντρωσης με τη Volvo. Η Ford δήλωσε νωρίτερα φέτος ότι έχει αγοράσει πιστώσεις ύψους 3,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων για χρήση στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη.

Πολλοί αναμένεται επίσης να προσφέρουν εκπτώσεις στα ηλεκτρικά τους οχήματα για να ενισχύσουν τις πωλήσεις. Θα μπορούσαν επίσης να αυξήσουν τις τιμές των βενζινοκίνητων αυτοκινήτων τους για να κάνουν τα ηλεκτρικά οχήματα να φαίνονται συγκριτικά πιο ελκυστικά και να μειώσουν τις πωλήσεις των «κακών θερμικών» στο χαρτοφυλάκιό τους.

Ποιος θα επωφεληθεί από τους νέους κανόνες της ΕΕ για το CO2;

Η Volvo είναι μία από τις πιο προωθημένες στη μείωση των συνολικών εκπομπών εταιρείες, με μεγάλο μερίδιο της παραγωγής της να αποτελείται από ηλεκτρικά οχήματα και plug-in υβριδικά οχήματα.

Η Tesla και κινεζικές εταιρείες όπως η BYD, είναι επίσης πιθανό να είναι σε θέση να πουλήσουν πιστώσεις εκπομπών σε εταιρείες με χαμηλές επιδόσεις. Οι πιστώσεις θα μπορούσαν να κοστίζουν περίπου 20 ευρώ ανά επιπλέον γραμμάριο CO2, εκτίμησε η Barclays τον Σεπτέμβριο, με βάση την πιθανή προσφορά και ζήτηση.

Θα μπορούσαν οι στόχοι της ΕΕ για το CO2 να καθυστερήσουν ή να αλλάξουν;

Ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ ζήτησε μια πιο ευέλικτη προσέγγιση στους στόχους, όπως το να επιτραπεί στις αυτοκινητοβιομηχανίες να αντισταθμίσουν πιθανά πρόστιμα το 2025 εάν υπερβούν τις ποσοστώσεις τους για το 2026 και το 2027. Στα τέλη Σεπτεμβρίου πρότεινε να επισπευσθεί η αναθεώρηση των στόχων εκπομπών από το 2026 στο 2025.

Ο πρόεδρος της ACEA, Luca de Meo, δήλωσε στους δημοσιογράφους τον Νοέμβριο πως ελπίζει ότι τα πρόστιμα θα μπορούσαν να υπολογιστούν κατά την πενταετή περίοδο έως το 2030, όταν οι κανόνες για τις εκπομπές πρόκειται να αυστηροποιηθούν περαιτέρω.

Η Αυστρία, η Βουλγαρία, η Τσεχική Δημοκρατία, η Ιταλία, η Ρουμανία και η Σλοβακία ζητούν από την Επιτροπή να επισπεύσει το επόμενο έτος επανεξέταση που αναμένεται το 2026 σχετικά με τον κανονισμό της ΕΕ για την αυτόματη μετάβαση. Τα εν λόγω κράτη ζητούν επίσης από την Επιτροπή να μειώσει τα πρόστιμα για τις μη συμμορφούμενες εταιρείες.

Διαβάστε ακόμη 

ΤτΕ για τράπεζες: Θα αυξηθεί ο ανταγωνισμός για καταθέσεις – Τονώνονται τα αποταμιευτικά κίνητρα

«Greece 2025: Pick-and-Roll»: Οι κορυφαίες επιλογές της BETA ΑΧΕΠΕΥ για το 2025

Ταμείο Ανάκαμψης: 5ο αίτημα εκταμίευσης 3,1 δισ. ευρώ υπέβαλε η Ελλάδα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα