Οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ιαπωνίας είναι παγκόσμιοι ηγέτες σε μια σειρά τεχνολογιών κινητήρων, από φουτουριστικές κυψέλες καυσίμου και εξαιρετικά αποδοτικά υβριδικά συστήματα έως παραδοσιακούς κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Μολαταύτα εξακολουθεί να υπάρχει ένα κενό στα σχέδια προϊόντων τους: Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ένα κενό που σταδιακά οι Ιάπωνες αρχίζουν να καλύπτουν. Το σχέδιό τους προς τον εξηλεκτρισμό ξεδιπλώθηκε με σαφήνεια αυτή την εβδομάδα στην έκθεση αυτοκινήτου του Τόκιο, όπου οι εκθεσιακοί χώροι ήταν γεμάτοι με ηλεκτροκίνητα οχήματα σε όλα τα σχήματα και μεγέθη από την Toyota, τη Honda, τη Nissan, τη Subaru, τη Mazda και τη Mitsubishi.

Τα περισσότερα ήταν πρωτότυπα, δείχνοντας σε αδρές γραμμές τα μοντέλα παραγωγής που θα παρουσιαστούν αργότερα μέσα στη δεκαετία. Ωστόσο, τα στελέχη της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας δήλωσαν ότι ο αργός ρυθμός εξηλεκτρισμού τους είναι σωστός, μολονότι στο μεταξύ οι παγκόσμιοι αντίπαλοι αγωνίζονται να εμπλουτίσουν τις ήδη πλήρεις σειρές EV.

Ακολουθώντας ως παράδειγμα την αποτελεσματική φιλοσοφία κατασκευής τους να φτάνουν δηλαδή τα ανταλλακτικά στα εργοστάσια μόνο όταν χρειάζεται, οι Ιάπωνες επιμένουν ότι τα ηλεκτρικά τους οχήματα θα φτάσουν επίσης «ακριβώς στην ώρα τους».

«Όταν οι πελάτες αρχίσουν πραγματικά να επιλέγουν ηλεκτρικά οχήματα σε πλήρη κλίμακα θα είμαστε σε θέση να προμηθεύουμε ηλεκτρικά οχήματα εγκαίρως», δήλωσε ο Ichiro Hirose, επικεφαλής τεχνολογίας της Mazda.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Toyota, Koji Sato, επανέλαβε το -ιαπωνικό- πνεύμα της εποχής: «Οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν πρέπει να σπεύδουν να κατασκευάζουν ηλεκτρικά οχήματα εάν τα προϊόντα δεν είναι έτοιμα και η ζήτηση δεν είναι βιώσιμη», είπε.

«Η Ιαπωνία θα πρέπει να εντείνει την εμπλοκή της στα ηλεκτρικά οχήματα – αλλά τα ηλεκτρικά είναι μόνο ένα βέλος σε μια φαρέτρα τεχνολογιών που θα βοηθήσουν στη συγκράτηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα είναι το κομμάτι που λείπει», συνέχισε ο Sato. «Αλλά δεν πρόκειται να ξεκινήσουμε κάτι ατελές μόνο και μόνο επειδή υπάρχει μια προθεσμία. Θα διασφαλίσουμε ότι θα αναπτυχθούν στην τελειότητα».

Προς επίρρωση όλων των παραπάνω, κατά τη διάρκεια της έκθεσης κυκλοφόρησε η είδηση ότι η Honda και η General Motors αποφάσισαν να σταματήσουν ένα έργο για την από κοινού ανάπτυξη προσιτών EV για κυκλοφορία το 2027. Ο CEO της Honda, Toshihiro Mibe, δήλωσε στην τηλεόραση του Bloomberg ότι η εξίσωση κόστους με εύλογη αυτονομία δεν τελεσφόρησε.

Το κύριο εκθεσιακό της αυτοκίνητο της Honda ήταν μια πρωτότυπη έκδοση της νέας γενιά του Prelude με υβριδικό σύστημα κίνησης. Οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν δεχθεί πυρά από ορισμένους επενδυτές, λάτρεις των EV και περιβαλλοντικούς ακτιβιστές, για την αργή μετάβασή τους στην ηλεκτροκίνηση. Η Honda είναι μοναδική ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία που δεσμεύτηκε να εγκαταλείψει εντελώς την εσωτερική καύση, αλλά όχι πριν από το 2040.

Ωστόσο η επιβράδυνση της αύξησης της ζήτησης EV σε αγορές όπως οι ΗΠΑ και η επαμφοτερίζουσα στάση της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενισχύουν τα επιχειρήματα ότι ο ρυθμός της Ιαπωνίας μπορεί να είναι σωστός. «Επιτέλους, οι άνθρωποι βλέπουν την πραγματικότητα», δήλωσε ο πρόεδρος της Toyota, Akio Toyoda.

Οι πωλήσεις EV αποτελούσαν το 7,9% της αγοράς ελαφρών οχημάτων των ΗΠΑ το τρίτο τρίμηνο, από 7,2% το δεύτερο τρίμηνο. Τα ηλεκτρικά οχήματα γίνονται ευρύτερα διαθέσιμα και προσιτά, εν μέρει λόγω των περικοπών τιμών που έκανε η Tesla φέτος.

Παρόλα αυτά, σε ορισμένες περιπτώσεις, η προσφορά EV ξεπερνά τη ζήτηση. Οι αντιπρόσωποι της Mercedes-Benz στις ΗΠΑ τον Σεπτέμβριο χρειάστηκαν κατά μέσο όρο 82 ημέρες για να πουλήσουν ηλεκτρικά μοντέλα της σειράς EQ .

Ομοίως η GM καθυστέρησε την παραγωγή EV pickup σε ένα εργοστάσιο κοντά στο Ντιτρόιτ κατά ένα έτος για να διαχειριστεί καλύτερα το κεφάλαιό της και να ευθυγραμμιστεί με την εξελισσόμενη ζήτηση EV.

Η S&P Mobility προβλέπει ισχυρή αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων κατά 47% έως τον Οκτώβριο στις ΗΠΑ φέτος. Ωστόσο, το μερίδιο αγοράς των EV έχει παραμείνει στάσιμο, στο 8% τους τελευταίους μήνες.

Η Toyota έχει μόνο δύο ηλεκτρικά οχήματα προς πώληση στις ΗΠΑ, τα ακόμα όχι και τόσο δημοφιλή crossover Toyota bZ4X και Lexus RZ. Μέχρι τον Σεπτέμβριο, η εταιρεία πούλησε λιγότερα από 9.000 ηλεκτρικά οχήματα φέτος στις ΗΠΑ. Κατά την ίδια περίοδο πούλησε περίπου 448.000 υβριδικά και plug-in υβριδικά οχήματα.

Μόλις, ωστόσο, η Toyota λανσάρει την επόμενη γενιά αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων, που αναμένεται το 2026, αναμένει μεγάλη ανάπτυξη. Ο ιαπωνικός κολοσσός προσδοκά να πουλήσει περίπου 1,5 εκατομμύριο ηλεκτρικά οχήματα παγκοσμίως το 2026 και 3,5 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα το 2030. Σύμφωνα με την εταιρεία, περίπου 1,7 εκατομμύρια από αυτόν τον όγκο του 2030 θα είναι τα νέα ηλεκτρικά οχήματα επόμενης γενιάς.

Στην έκθεση του Τόκιο, τα περίπτερα της Toyota και της Lexus έκαναν προεπισκόπηση του επερχόμενου κύματος ηλεκτρικών οχημάτων, συμπεριλαμβανομένου ενός σπορ αυτοκινήτου, φουτουριστικών crossover, ενός πλήρως ηλεκτρικού pickup και πολυτελών sedan με προηγμένο λογισμικό.

Οι Sato και Toyoda δήλωσαν ότι η πραγματική αξία των ηλεκτρικών οχημάτων δεν προέρχεται από την αντικατάσταση του κινητήρα με μια μπαταρία αλλά από τις υπηρεσίες που προέρχονται από το λογισμικό και τη συνδεσιμότητα. Κάτι τέτοιο δεν θα πραγματοποιηθεί πλήρως μέχρι να ξεκινήσει το λειτουργικό σύστημα αυτοκινήτων Arene στα μέσα της δεκαετίας.

Οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες στο σύνολό τους, πρόσθεσαν τα στελέχη της Toyota, έχουν πλεονεκτήματα που θα δώσουν στα EV τους ένα προβάδισμα όταν αρχίσουν να ανταγωνίζονται πλήρως στην παγκόσμια σκηνή. Ο Sato ανέφερε το στενά δεμένο δίκτυο προμηθευτών στην Ιαπωνία ως ένα πλεονέκτημα.

Η μακρά εμπειρία τους στην κατασκευή οχημάτων -η Nissan γιορτάζει την 90ή επέτειό της φέτος- θα τους βοηθήσει επίσης να προσφέρουν ηλεκτρικά οχήματα που είναι διασκεδαστικά στην οδήγηση και κατασκευασμένα για να διαρκέσουν.

«Το ίδιο το αυτοκίνητο, η οδήγηση, η στροφή, η στάση, η εμπειρία της κατασκευής ενός αυτοκινήτου με όλες αυτές τις λειτουργίες και η εμπειρία της οικοδόμησης πάνω σε όλες τις αποτυχίες του παρελθόντος, αυτή είναι η δύναμη», δήλωσε ο Toyoda για το πλεονέκτημα των ιαπωνικών αυτοκινητοβιομηχανιών έναντι των νεοεισερχόμενων στην εποχή των EV.

Το πρωτότυπο αυτοκίνητο της Mazda, Iconic SP, που έκλεψε την παράσταση, ενσαρκώνει ίσως καλύτερα τη φιλοδοξία να συνδυάσει τη σπορ, ανθρωποκεντρική οδήγηση με φιλικές προς το περιβάλλον τεχνολογίες στα αυτοκίνητα του αύριο.

Το συγκεκριμένο κουπέ πρωτότυπο, με το SP να σημαίνει sport ή speed, δείχνει πώς η Mazda θα μπορούσε να κρατήσει ζωντανά δημοφιλή εμβληματικά μοντέλα, όπως το MX-5, ή ακόμα και ένα σπορ αυτοκίνητο RX στην εποχή της ουδετερότητας άνθρακα.

Φαντάζεται τον περιστροφικό κινητήρα, σήμα κατατεθέν της μάρκας, ως μια φιλική προς το περιβάλλον γεννήτρια για έναν ηλεκτροκινητήρα σε μια υβριδική μονάδα καθαρής καύσης που λειτουργεί με ανανεώσιμο βιοκαύσιμο ή υδρογόνο.

Η Mazda αναμένει ότι τα ηλεκτρικά οχήματα θα αποτελούν το 25-40% των παγκόσμιων πωλήσεών της το 2030. Ωστόσο, επικαλούμενος την επιβράδυνση της ζήτησης των ΗΠΑ για ηλεκτρικά οχήματα, ο Hirose δήλωσε ότι η παραπάνω εκτίμηση θα ακολουθήσει μια πορεία πιο κοντά προς το 25 παρά στο 40%.

«Υπάρχουν πολλές συζητήσεις ότι οι Ιάπωνες κατασκευαστές είναι κάπως πίσω στην εξέλιξη ηλεκτρικών οχημάτων», δήλωσε ο Hirose. «Αλλά αυτή είναι απλώς μια κοντόφθαλμη άποψη. Όταν η ζήτηση φτάσει αρκετά ψηλά, θα είμαστε έτοιμοι».

Διαβάστε ακόμη 

Ποιοι Έλληνες εφοπλιστές αυξάνουν τις παραγγελίες για νεότευκτα πλοία

Ράλι στα ομόλογα δια χειρός Fed – Σε χαμηλό 1,5 μήνα το κόστος δανεισμού στην Ελλάδα

Σκυλακάκης: Τι αλλάζει στα τιμολόγια ρεύματος από 1η Ιανουαρίου – Πώς θα δοθεί η έκτακτη ενίσχυση

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ