Οι παραδόσεις νέων αυτοκινήτων του ομίλου VW κινδυνεύουν να πέσουν περαιτέρω επειδή η VW δεν έχει νέο ηλεκτρικό μοντέλο μέσα στο 2025, αφού η παρουσίαση κάποιων βασικών προϊόντων αναβάλλεται κυρίως εξαιτίας της καθυστέρησης στην ανάπτυξη λογισμικού.

Τα προβλήματα είναι πιο έντονα στην Κίνα, όπου οι εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες, με επικεφαλής την BYD, κυριαρχούν με προσιτά ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά μοντέλα. Στις ΗΠΑ, όπου ο νέος πρόεδρος Ντόναλτ Τραμπ απειλεί με αυξήσεις δασμών, η VW εξακολουθεί να μην προσφέρει pick-up δημοφιλή στους Αμερικανούς καταναλωτές.

Τα κενά στη γκάμα της VW περιπλέκουν την προσπάθεια του CEO Oliver Blume να αναδιαρθρώσει το βιομηχανικό μεγαθήριο, που πλήττεται από την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα και τον εντεινόμενο ανταγωνισμό.

Ενώ o Blume έκλεισε συμφωνία στα τέλη του περασμένου έτους με τα συνδικάτα προκειμένου να μειώσει το κόστος στη Γερμανία και βασίζεται σε συνεργασίες με τη Rivian και την Xpeng για να ενισχύσει τις προσφορές της VW στις ΗΠΑ και την Κίνα, αυτά τα νέα μοντέλα θα είναι διαθέσιμα μετά το 2025.

«Για το επόμενο έτος, η VW θα είναι υποχρεωμένη να πουλήσει παλιά τεχνολογία σε νέους πελάτες. Αυτό θα είναι δύσκολο», δήλωσε ο Matthias Schmidt, αναλυτής αυτοκινήτων με έδρα το Αμβούργο.

Η VW εξακολουθεί να επωφελείται σημαντικά από τα δημοφιλή μοντέλα κινητήρων εσωτερικής καύσης, αλλά το στοίχημά της στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν εξελίσσεται όπως είχε προγραμματιστεί. Οι πωλήσεις παραμένουν στάσιμες στην Ευρώπη και υποχωρούν στις ΗΠΑ, καθώς οι πελάτες αποθαρρύνονται από τη μείωση των επιδοτήσεων και την ακόμα ελλειμματική υποδομή φόρτισης.

Η VW συνέβαλε στην κακοδαιμονία παρουσιάζοντας τα πρώτα ηλεκτρικά μοντέλα της χρόνια αργότερα από ό,τι είχε προγραμματίσει και με προβληματικό λογισμικό. Στην Κίνα, βασική αγορά κέρδους για τη VW, η αγορά πολυτελών ηλεκτρικών οχημάτων απέτυχε να απογειωθεί, πλήττοντας τις προοπτικές των μοντέλων που κατασκευάζονται από τις κορυφαίες μάρκες της, συμπεριλαμβανομένου του Audi Q8 e-tron της και της Porsche Taycan.

Στη μαζική αγορά η VW τα βρίσκει σκούρα απέναντι σε κινεζικές μάρκες όπως οι BYD, Nio και Xiaomi, των οποίων τα επιθετικά τιμολογημένα ΕV διαθέτουν μεγάλες οθόνες και εξελιγμένη τεχνολογία αναγνώρισης φωνής. Κοντολογίς η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία δεν προσφέρει ηλεκτρικά οχήματα δημοφιλή στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο.

«Το κύριο ζήτημα με τη VW είναι το προϊόν», δήλωσε ο Stephen Reitman, αναλυτής της Bernstein. «Έχουν παραγωγική ικανότητα για ηλεκτρικά οχήματα αλλά οι άνθρωποι δεν τα αγοράζουν».

Η Stellantis σχεδιάζει να παρουσιάσει νέα ηλεκτρικά μοντέλα φέτος, συμπεριλαμβανομένων των Jeep Wagoneer S και FIAT Grande Panda, καθώς επιδιώκει να ανακτήσει μερίδιο αγοράς στις ΗΠΑ και την Ευρώπη.

Η Renault στοιχηματίζει στη ζήτηση για νέα προσιτά EV, συμπεριλαμβανομένου του Renault 4. Η BMW ξεκινά τη μεγαλύτερη μετεξέλιξή της της εδώ και χρόνια με το πρώτο από τα Neue Klasse EV της, ένα μεσαίο SUV που αναμένεται να έχει αυτονομία κοντά στα 800 km.

Ο Blume λαμβάνει μέτρα για να καλύψει τα κενά του χαρτοφυλακίου της VW. Η VW ξεκίνησε τον Νοέμβριο την παραγωγή του Tayron, ενός μεγάλου SUV που πωλείται επίσης ως plug-in υβριδικό, με τις παραδόσεις να ξεκινούν φέτος. Ο όμιλος ανανεώνει δημοφιλή μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, συμπεριλαμβανομένων των VW T-Roc και Audi Q3 και ετοιμάζει τις πρώτες παραδόσεις του Škoda Elroq, ενός από τα πιο προσιτά ηλεκτρικά SUV του ομίλου.

Στην Ευρώπη, η VW κατάφερε να υπερασπιστεί το μερίδιο αγοράς της χάρη στην ισχυρή ζήτηση για τα βενζινοκίνητα μοντέλα της. Έχει επίσης βελτιώσει δραστικά το λογισμικό των αυτοκινήτων της, αν και ο Schmidt δήλωσε ότι η εικόνα της μάρκας VW εξακολουθεί να πλήττεται από τα πρώτα λάθη της.

Τα μοντέλα επόμενης γενιάς που οι αναλυτές αξιολογούν ως πιθανούς παράγοντες αλλαγής του παιχνιδιού -συμπεριλαμβανομένου του ID 2all, ενός EV με τιμή κάτω από 25.000 ευρώ- θα ξεκινήσουν τις παραδόσεις το 2026.

Στην Κίνα, η VW στοχεύει να ανακτήσει μερίδιο αγοράς από το επόμενο έτος, όταν τα μοντέλα που αναπτύχθηκαν από κοινού με την Xpeng θα κυκλοφορήσουν στους εκθεσιακούς χώρους. Ο Blume έχει υποσχεθεί ότι θα περιλαμβάνει τεχνολογία που θα ταιριάζει καλύτερα στα τοπικά γούστα. Ο όμιλος στοχεύει να πουλήσει 4 εκατομμύρια οχήματα ετησίως στην Κίνα μέχρι το 2030, από 2,93 εκατομμύρια πέρυσι.

«Η εισαγωγή νέων μοντέλων είναι μια λύση αλλά είναι εξίσου σημαντικό να διατηρήσουμε το ευρύ χαρτοφυλάκιό μας», δήλωσε ο Stefan Voswinkel, εκπρόσωπος της VW. «Έχουμε δουλέψει σκληρά τα τελευταία χρόνια και έχουμε πολύ καλά μοντέλα με λογισμικό υψηλής απόδοσης και υψηλή ποιότητα».

Στις ΗΠΑ, όπου οι επιχειρήσεις θα γίνουν πιο περίπλοκες εάν ο Λευκός Οίκος υπό την ηγεσία του Τραμπ επιβάλει ακριβότερους δασμούς, η VW ετοιμάζει pick-up και SUV μέσω της αναβίωσης της Scout. Η μάρκα σχεδιάζει να προσφέρει υβριδικές και εκτεταμένες επιλογές EV, αλλά δεν θα φτάσουν μέχρι το 2027 και η δημοτικότητά τους μπορεί τελικά να εξαρτηθεί από το εάν υπάρχουν κίνητρα για τη μείωση των τιμών.

Η αβεβαιότητα πλήττει επίσης τη VW και στη Γερμανία, η αγορά της οποίας πλήττεται μετά από δύο χρόνια ύφεσης ενώ προετοιμάζεται και για πρόωρες εκλογές τον Φεβρουάριο.

Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων έπεσαν κατακόρυφα στη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης το 2024 και ο Blume προειδοποίησε ότι οι συνθήκες στη χώρα είναι ανεπαρκείς για να αντέξουν τον οι βιομηχανικές εταιρείες σκληρότερο ανταγωνισμό. Η συνδικαλιστική συμφωνία της VWΗ για μείωση της γερμανικής παραγωγικής ικανότητας και του κόστους εργασίας είναι μόνο η αρχή.

Διαβάστε ακόμα

Επιτόκια: Πιθανές τρεις έως τέσσερις μειώσεις το 2025 – Οι κίνδυνοι λόγω Τραμπ και Κίνας (γράφημα)

Ντίμον (JPMorgan): Η δασμολογική πολιτική του Τραμπ είναι θετική για την εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ

Βγήκαν μαχαίρια: Ο Μασκ «αδειάζει» τον Τραμπ για το Stargate – Η απάντηση OpenAI και Microsoft (tweet) (upd)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα