Οι εισαγωγές από την Κίνα αντιπροσώπευαν μία στις πέντε ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στη Δυτική Ευρώπη τους πρώτους επτά μήνες του έτους, σύμφωνα με νέα στοιχεία, με την Tesla να βρίσκεται στην πρώτη θέση.

Η ανάπτυξη των οχημάτων που κατασκευάζονται στην Κίνα και πωλούνται στην Ευρώπη έχει τεθεί υπό εξονυχιστικό έλεγχο. Τον περασμένο μήνα η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, ανακοίνωσε έρευνα σχετικά με τον ρόλο της κινεζικής κυβέρνησης στη μείωση των τιμών των αυτοκινήτων που κατασκευάζονται εκεί και πωλούνται εδώ, ιδιαίτερα των ηλεκτρικών. «Η τιμή τους διατηρείται τεχνητά χαμηλή από τεράστιες κρατικές επιδοτήσεις», δήλωσε η φον ντερ Λάιεν. «Αυτό στρεβλώνει την αγορά μας».

Από τα 224.254 ηλεκτρικά οχήματα που εισήχθησαν από την Κίνα και ταξινομήθηκαν στη Δυτική Ευρώπη, τα 136.823 προέρχονταν από δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες, εκ των οποίων η Tesla αντιπροσώπευε το 68% (93.700 αυτοκίνητα), σύμφωνα με στοιχεία της Schmidt Automotive Research. Η Δυτική Ευρώπη αντιπροσωπεύει τη συντριπτική πλειονότητα των πωλήσεων EV στην περιοχή.

Το Model 3 της Tesla εισάγεται στην Ευρώπη από το εργοστάσιο της αμερικανικής εταιρείας στην Σανγκάη

Η Tesla αποστέλλει Model 3 από το εργοστάσιό της στη Σαγκάη στην Ευρώπη, ενώ τα Model Y για την ηπειρωτική Ευρώπη κατασκευάζονται στο εργοστάσιο της αμερικάνικης εταιρείας κοντά στο Βερολίνο.

Σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times, η Tesla αλλά και ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Renault και η BMW που εισάγουν αυτοκίνητα από την Κίνα αποτελούν μέρος της έρευνας για επιδοτήσεις.

Με επικεφαλής την MG που ανήκει στη SAIC, οι κινεζικές μάρκες, συμπεριλαμβανομένης της Polestar, πέτυχαν 87.431 πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, δίνοντάς τους μερίδιο 8,2% της συνολικής αγοράς EV στη Δυτική Ευρώπη τους πρώτους επτά μήνες.

Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ανησυχούν εδώ και καιρό ότι η αποτελεσματική αλυσίδα εφοδιασμού της Κίνας, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για υλικά μπαταριών, θα μπορούσε να δώσει στις κινεζικές μάρκες ένα τεράστιο πλεονέκτημα κόστους στην Ευρώπη, ακόμη και με την επιβολή δασμών 10%.

«Η ευρωπαϊκή αγορά είναι ορθάνοιχτη για τους Κινέζους και δεν γνωρίζουμε αν η στρατηγική τους είναι να αρπάξουν μερίδιο αγοράς με ζημία και να αυξήσουν την τιμή τους αργότερα», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Carlos Tavares, στην έκθεση αυτοκινήτου του Παρισιού το 2022.

Οι Κινέζοι αυξάνουν γρήγορα το μερίδιό τους στην Ευρώπη, φτάνοντας το 2,8% τους πρώτους επτά μήνες από 2,0% το 2020 και 0,1% το 2019. Η MG ειδικότερα κερδίζει έδαφος σε βασικούς τομείς. Το MG4 ήταν ένατο σε πωλήσεις στην compact κατηγορία τους πρώτους οκτώ μήνες, με όγκο 43.045, σύμφωνα με στοιχεία της έρευνας αγοράς Dataforce. Ήταν επίσης το δεύτερο σε πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο στην κατηγορία μετά το Volkswagen ID.3.

Εν τω μεταξύ, το MG ZS -διαθέσιμο τόσο με κινητήρα εσωτερικής καύσης όσο και με αμιγώς ηλεκτρικό σύστημα μετάδοσης κίνησης – ήταν το 13ο σε πωλήσεις μικρό SUV στην Ευρώπη, με ταξινομήσεις 49.656 αυτοκινήτων και τέταρτο στην κατηγορία μεταξύ των αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων.

Η MG μέχρι στιγμής έχει κάνει τις περισσότερες πωλήσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου ήταν η ενδέκατη σε πωλήσεις μάρκα μετά από οκτώ μήνες. Το Ηνωμένο Βασίλειο είναι η μεγαλύτερη εξαγωγική αγορά της Κίνας στην Ευρώπη, με 118.000 αποστολές τους πρώτους επτά μήνες, σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων της Κίνας (CAAM), με δεύτερη την Ισπανία (84.000 μονάδες).

Η χώρα με το μεγαλύτερο ποσοστιαίο μερίδιο των κινεζικών πωλήσεων μεταξύ Ιανουαρίου και Ιουλίου ήταν η Σουηδία, με 5,6%. Η κινεζική BYD ήταν η μάρκα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις συνολικά στη Σουηδία τον Ιούλιο, αν και ο μήνας είναι συχνά ένας από τους χειρότερους για τις πωλήσεις αυτοκινήτων κατά το ημερολογιακό έτος.

Το Ηνωμένο Βασίλειο κατέγραψε το δεύτερο μεγαλύτερο μερίδιο πωλήσεων από κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες κατά την ίδια περίοδο, με 5,0%, ακολουθούμενο από την Ολλανδία με 4,6%. Πάντως, προσώρας τουλάχιστον, εκτός από την MG, η απειλή των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών για τους παραδοσιακούς παίκτες εξακολουθεί να είναι μικρή.

Η MG αντιπροσώπευε το 62% όλων των κινεζικών πωλήσεων αυτοκινήτων τους πρώτους επτά μήνες, με την Polestar και την DR Automobiles (θυγατρική της Chery Automobile) να βρίσκονται στο 11%. Η BYD αντιπροσώπευε ακόμα μόλις το 2,6%, σύμφωνα με τα στοιχεία του Schmidt.

Tο Seal της BYD, το οποίο στην Κίνα πωλείται 28.800 ευρώ, κοστίζει (52.800 ευρώ στην Ευρώπη

Μέχρι στιγμής, το πλεονέκτημα κόστους που επιτρέπει στις κινεζικές εγχώριες μάρκες να πωλούν τα ηλεκτρικά τους αυτοκίνητα στην εσωτερική αγορά περίπου στη μισή τιμή σε σχέση με αυτή των αντίστοιχων μοντέλων στην Ευρώπη δεν έχει μεταφραστεί σε τεράστια εισροή φθηνών μοντέλων στην Γηραιά Ήπειρο.

Όλα τα κινεζικά αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρώπη επιβαρύνονται με σημαντικό επιπλέον κόστος για να τη μεταφορά. Μια πρόσφατη έκθεση της επενδυτικής τράπεζας UBS αξιολόγησε το κόστος κατασκευής του νέου μεσαίου ηλεκτρικού σεντάν της BYD, Seal, και εκτίμησε ότι η κινεζική τιμή των 26.572 ευρώ αυξήθηκε στα 35.342 ευρώ μετά την εξαγωγή του προς την Ευρώπη.

Το κόστος περιλάμβανε μεταφορικά στα 2.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο, τους εισαγωγικούς δασμούς 10% στα 3.040 ευρώ, τη διανομή πωλήσεων στα 1.500 ευρώ και τη διαφορά στον φόρο προστιθέμενης αξίας στα 2.230 ευρώ.

Η BYD στην Ευρώπη εστιάζει στο Seal με τη μεγάλη μπαταρία των 82,2 kWh, το οποίο στην Κίνα πωλείται για το ισοδύναμο των 28.800 ευρώ στην Κίνα, αλλά κοστίζει 45.695 λίρες (52.800 ευρώ) στο Ηνωμένο Βασίλειο, που είναι μία από τις πρώτες ευρωπαϊκές αγορές για τις οποίες η BYD ανακοίνωσε την τιμολόγηση του αυτοκινήτου.

Σύμφωνα με την UBS, η BYD μπορεί να κατασκευάσει το Seal στην Κίνα με 35% χαμηλότερο κόστος από ένα VW ID.3 που φτιάχνεται στη Γερμανία. Η τράπεζα ωστόσο δεν είναι πεπεισμένη ότι η κρατική βοήθεια συμβάλλει πολύ σε αυτό. «Είναι πολύ πιθανό ότι η ανταγωνιστικότητα των τιμών είναι σε μεγάλο βαθμό πραγματική ανταγωνιστικότητα και όχι το αποτέλεσμα των επιδοτήσεων», έγραψε ο Patrick Hummel, αναλυτής της UBS.

Παρά το επιπλέον κόστος εισαγωγής μοντέλων από την Κίνα, αρκετές ευρωπαϊκές και ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες στέλνουν ήδη μοντέλα από την Κίνα στην Ευρώπη. Μέχρι στιγμής, η λίστα περιλαμβάνει το μεσαίο ηλεκτρικό SUV BMW iX3, το μικρό EV Dacia Spring, το μεσαίο Citroën C5X, τα Tesla Model 3 και Model Y, το μικρό ηλεκτρικό SUV Honda e:Ny1, το μεσαίο SUV Honda CR-V, το Honda ZR-V, το Smart #1 και το DS 9.

Την επόμενη χρονιά, η CUPRA του ομίλου Volkswagen θα εισάγει το μεσαίο ηλεκτρικό SUV Tavascan από την Κίνα, ενώ η MINI θα φέρει το EV Cooper και το μικρό SUV Aceman. Η Volvo θα εισάγει το μικρό ηλεκτρικό SUV EX30, ενώ η Smart θα στείλει το #3 στην Ευρώπη.

Πολλές νέες κινεζικές μάρκες, ωστόσο, βρίσκουν την αγορά δύσκολη στην Ευρώπη. Αυτές που κατέγραψαν πτώση πωλήσεων τους πρώτους οκτώ μήνες του 2023 περιλαμβάνουν τις Hongqi, Xpeng, Aiways, τη μάρκα ταξί LEVC της Geely, την Dongfeng Sokon Automobile και τη Maxus της SAIC, σύμφωνα με την Dataforce. Η συνολική αγορά αυτοκινήτων την ίδια περίοδο αυξήθηκε κατά 18%.

Μεταξύ αυτών που δείχνουν περισσότερο υποσχόμενες είναι η Nio, με αύξηση 109%, στις 1.475 πωλήσεις, η μάρκα Ora της Great Wall, με 3.551 πωλήσεις, η BYD με αύξηση 470%, στις 7.729 μονάδες και η Lynk & CO της Geely, στις 19.664, η οποία σημείωσε αύξηση 50% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Η Polestar σημείωσε αύξηση 62%, στις 25.122, ενώ η MG παραμένει ηγέτης με 137.718 πωλήσεις και αύξηση 135%.

Πάντως, εξαιρουμένης της MG, η απειλή από τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες φαίνεται προς το παρόν ισχυρότερη στη θεωρία παρά στην πράξη.

Διαβάστε ακόμη 

Amazon: Μεγάλη επένδυση για φωτοβολταϊκό πάρκο στη δυτική Ελλάδα

Μαρινάκης: Έρχονται νέα μέτρα στήριξης για το ρεύμα

Βασίλης Ψάλτης – Αndrea Orcel: Win – win η στρατηγική συμφωνία μεταξύ Αlpha Bank και UniCredit

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ