Οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες σημείωσαν κέρδη ρεκόρ πέρυσι παρά το γεγονός ότι αντιμετώπισαν μια τριπλή απειλή: την πανδημία της COVID-19, τις ελλείψεις ημιαγωγών και τις υψηλότερες τιμές των εμπορευμάτων.

Σύμφωνα με υπολογισμούς της Automotive News Europe, τα συνολικά λειτουργικά κέρδη (προ τόκων και φόρων) στις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης, των ΗΠΑ και της Νότιας Κορέας υπερδιπλασιάστηκαν, στα 104,3 δισ. ευρώ το 2021 από 46,5 δισ. ευρώ το 2020. Τα καθαρά κέρδη αυξήθηκαν στα 90,2 δισ. ευρώ από 21,7 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 315%!

Οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες, των οποίων το οικονομικό έτος λήγει συνήθως στις 31 Μαρτίου, σημείωσαν επίσης τεράστια κέρδη μετά τα τρία πρώτα τρίμηνα.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπόρεσαν να επωφεληθούν από διάφορους παράγοντες το 2021 – κυρίως από την ικανότητά τους να επιβάλλουν υψηλότερες τιμές για τα προϊόντα τους λόγω της έλλειψης ημιαγωγών –αλλά ο πόλεμος στην Ουκρανία μπορεί να κάνει δύσκολη την επανάληψη του «άθλου».

Ανά περιοχή, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες είδαν τα συνολικά κέρδη να αυξάνονται κατά 130% στα 69,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Τα καθαρά κέρδη αυξήθηκαν κατά 285% στα 54 δισεκατομμύρια ευρώ, εν μέρει χάρη στα έκτακτα κέρδη 9,2 δισεκατομμυρίων ευρώ που κατέγραψε η Mercedes-Benz στο spinoff της Daimler Trucks. Η Mercedes-Benz είπε ότι τα έσοδά της αυξήθηκαν κατά 30% το 2021, ενισχυμένα από τις πωλήσεις μοντέλων υψηλής τεχνολογίας από τις υπο-μάρκες Maybach και AMG.

Οι μέτοχοι, όπως ήταν φυσικό, επωφελήθηκαν ανάλογα: οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες δήλωσαν ότι θα πληρώσουν συνολικά 16,5 δισεκατομμύρια ευρώ σε μερίσματα, ίσο με το 30% των καθαρών κερδών, κυρίως όμως επειδή το 2020, χρονιά που ξέσπασε η πανδημία, είχαν πληρώσει λιγότερα ή και καθόλου μερίσματα.

Στις ΗΠΑ, τα κέρδη αυξήθηκαν κατά 113% στα 28 δισεκατομμύρια ευρώ. Μεταξύ των ομίλων των ΗΠΑ, τα κέρδη της GM αυξήθηκαν κατά 47% στα 13 δισεκατομμύρια ευρώ και τα κέρδη της Ford Motor αυξήθηκαν κατά 260% στα 9,1 δισεκατομμύρια ευρώ. Τα κέρδη της Tesla αυξήθηκαν από 1,8 σε 5,9 δισεκατομμύρια ευρώ. Και ο κορεάτικος όμιλος Hyundai-ΚΙΑ ανέφερε αύξηση 114%, στα 11,75 τρισεκατομμύρια γουόν (9,5 δισεκατομμύρια ευρώ).

Ο όμιλος Volkswagen ήταν ο πιο κερδοφόρος όμιλος με έδρα την Ευρώπη, με λειτουργικά κέρδη 19,3 δισεκατομμυρίων ευρώ, μπροστά από την Stellantis (18 δισεκατομμύρια ευρώ) και τη Mercedes-Benz (16 δισεκατομμύρια ευρώ, μη συμπεριλαμβανομένης της Daimler Trucks, η οποία αποσχίστηκε το 2021).

Οι μεγάλες ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες σημείωσαν σημαντική αύξηση κερδών τους πρώτους εννέα μήνες του οικονομικού έτους 2021-2022 (από 1 Απριλίου έως 31 Δεκεμβρίου 2021). Η Toyota, η Nissan και η Honda είδαν τα συνολικά λειτουργικά τους κέρδη να αυξάνονται κατά 86%, στα 25,8 δισεκατομμύρια ευρώ).

Η Toyota θα επιβεβαιώσει τη θέση της ως η πιο κερδοφόρα παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία: τα λειτουργικά έσοδα ήταν 19,5 δισεκατομμύρια ευρώ έως τον Δεκέμβριο του 2021 — περισσότερα από τα έσοδα της VW για ολόκληρο το έτος.

Ως ποσοστό των εσόδων, το λειτουργικό περιθώριο κέρδους αυξήθηκε επίσης απότομα. Στην Ευρώπη, το μέσο περιθώριο κέρδους ήταν λίγο κάτω από το 10% (από 4,8%), παρόμοιο με αυτό των αυτοκινητοβιομηχανιών των ΗΠΑ, που ήταν 9,7%, από 5,2% το 2020. Το περιθώριο του Ομίλου Hyundai αυξήθηκε στο 6,3% από 3,4%. Οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες κατέγραψαν μέσο περιθώριο 8,5% την περίοδο Απριλίου-Δεκεμβρίου.

Τα έσοδα ήταν ο κύριος μοχλός της αυξημένης κερδοφορίας: τα έσοδα αυξήθηκαν 12% στην Ευρώπη, 13% στις ΗΠΑ και 15% στη Νότια Κορέα, παρά τις στάσιμες ή μειούμενες πωλήσεις. Αυτό συνέβη επειδή οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπόρεσαν να «πείσουν» τους καταναλωτές να πληρώσουν περισσότερα για αυτοκίνητα, μέσω υψηλότερων τιμών καταλόγου και περικοπών στα κίνητρα, κυρίως επειδή η έλλειψη ημιαγωγών μείωσε απότομα την παραγωγή.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες διοχέτευσαν την περιορισμένη προσφορά τους σε πιο ακριβά μοντέλα, βελτιώνοντας το μείγμα τιμών και αυξάνοντας τα περιθώρια κέρδους τους. Οι διψήφιες αυξήσεις τιμών σε ορισμένες αγορές αντιστάθμισαν τον αντίκτυπο στα περιθώρια κέρδους από χαμηλότερους όγκους πωλήσεων.

Η μείωση του κόστους βοήθησε επίσης. Η Stellantis, τον πρώτο χρόνο μετά τη σύστασή του ομίλου από τη συγχώνευση του ομίλου PSA και της Fiat Chrysler Automobiles, ανέφερε καθαρές συνέργειες 3,2 δισ. ευρώ, ποσό υψηλότερο από το αναμενόμενο. Ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Carlos Tavares, είπε σε αναλυτές ότι ο όμιλος έχει μειώσει το νεκρό σημείο σε λιγότερο από το 50% των πωλήσεων μονάδων του.

Η Renault, η οποία έχει ήδη περικόψει δισεκατομμύρια λειτουργικά έξοδα από το 2020 ως μέρος του δικού της σχεδίου μείωσης του κόστους, δήλωσε ότι κατάφερε να μειώσει το νεκρό σημείο κατά 40% δύο χρόνια νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα.

Δεν είναι σαφές εάν οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν να επαναλάβουν τις επιδόσεις τους για το 2021 φέτος. Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία στα τέλη Φεβρουαρίου έφερε νέες πιέσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού και προκάλεσε πολλαπλές διακοπές παραγωγής στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Ο πόλεμος θα μπορούσε να προκαλέσει ένα νέο σοκ στην παγκόσμια οικονομία, καθώς πολλές χώρες αντιμετωπίζουν επίπεδα πληθωρισμού που δεν έχουν παρατηρηθεί εδώ και δεκαετίες. Η Allianz δήλωσε ότι αναθεώρησε προς τα κάτω την πρόβλεψη για την ανάπτυξη του ΑΕΠ της ευρωζώνης για το έτος σε 2,6% από 3,8% και τον πληθωρισμό προς τα πάνω, στο 5,5% από 3,8%, προσθέτοντας ότι η αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών «θα δεχτεί αξιοσημείωτο χτύπημα».

Η BMW, για παράδειγμα, την περασμένη εβδομάδα μείωσε την πρόβλεψη του περιθωρίου κέρδους της για το 2022 σε 7 έως 9% από 8 έως 10%, επικαλούμενη την επίδραση του πολέμου στις αλυσίδες εφοδιασμού και στην καταναλωτική υποχώρηση.

Διαβάστε επίσης: 

Ράλι σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο – Οι δηλώσεις Πούτιν βάζουν «φωτιά» στην ενέργεια 

Δάνεια, αποζημιώσεις και ενισχύσεις για επιχειρήσεις που πλήττει ο πόλεμος στην Ουκρανία 

Ο φόρος που έρχεται, το deal που ζυμώνεται, το στέλεχος που φεσώνει και ο αισθηματίας της Πληροφορικής