Ο κόσμος χρησιμοποιεί περισσότερο πετρέλαιο από ποτέ και η ζήτηση ξεπερνά και φέτος τις προσδοκίες, εγείροντας ερωτήματα σχετικά με το πόσο σύντομα η παγκόσμια κατανάλωση θα κορυφωθεί.

Η αμείωτη «δίψα» για αργό συνέβαλε σε έναν ολοένα και πιο αισιόδοξο τόνο από τα στελέχη της πετρελαϊκής βιομηχανίας στο φετινό συνέδριο CERAWeek by S&P Global. 

Παρά την αύξηση της χρήσης των ηλεκτρικών οχημάτων και των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, πολλοί από τους συμμετέχοντες που μίλησαν σε συνεντεύξεις ή στα πάνελ της εκδήλωσης αυτή την εβδομάδα δήλωσαν ότι αναμένουν αύξηση της κατανάλωσης για πολλά χρόνια ακόμη, περιορίζοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο την ελπίδα για επίτευξη των στόχων για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.

«Θα πρέπει να εγκαταλείψουμε τη φαντασίωση της σταδιακής κατάργησης του πετρελαίου και του φυσικού αερίου», δήλωσε ο Αμίν Νάσερ, διευθύνων σύμβουλος της Saudi Aramco. Αντ’ αυτού θα πρέπει «να επενδύσουμε σε αυτά επαρκώς, αντανακλώντας ρεαλιστικές υποθέσεις ζήτησης, για όσο διάστημα κάτι τέτοιο είναι απαραίτητο», ανέφερε σε ομιλία του.

Ο Ράσελ Χάρντι, διευθύνων σύμβουλος της Vitol SA, δήλωσε ότι η εταιρεία του μεταθέτει την εκτιμώμενη κορύφωση της κατανάλωσης πετρελαίου στις αρχές της δεκαετίας του 2030, λόγω των υποβαθμισμένων προσδοκιών για την υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων.

Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας, θεματοφύλακας της ενεργειακής ασφάλειας του βιομηχανικού κόσμου, προβλέπει ότι η ζήτηση πετρελαίου θα αυξηθεί κατά 1,3 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα το 2024. 

Αν και αυτό είναι μικρότερο από το περσινό άλμα των 2,2 εκατομμυρίων βαρελιών, όταν η έξοδος της Κίνας από τα πανδημικά lockdowns απογείωσε την κατανάλωση, εξακολουθεί να είναι αρκετά υγιές με βάση τα ιστορικά πρότυπα.

Ο ΙΕΑ, ο οποίος έχει αναγκαστεί να αυξήσει τις προβλέψεις του αρκετές φορές, αναμένει τώρα ότι η ημερήσια ζήτηση θα ανέλθει κατά μέσο όρο στο ρεκόρ των 103,2 εκατομμυρίων βαρελιών φέτος.

Επισημαίνει, επίσης, την ισχύ της αμερικανικής οικονομίας και την επιπλέον απόσταση που διανύουν τα πλοία που αποφεύγουν τη διώρυγα του Σουέζ, ως κινητήριες δυνάμεις της ζήτησης.

Πολλά στελέχη του κλάδου, όμως, πιστεύουν ότι ο ΙΕΑ, ο οποίος αναμένει ότι η παγκόσμια ζήτηση θα κορυφωθεί πριν από το τέλος της δεκαετίας, είναι υπερβολικά συντηρητικός τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μεσοπρόθεσμα.

Η Gunvor Group αναμένει αύξηση κατά 1,4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα φέτος. Η Trafigura, από την πλευρά της, αναφέρει ότι η κοινή προσδοκία είναι περίπου 1,5 εκατ. βαρέλια, αλλά υποστηρίζει ότι υπάρχουν σημαντικές τάσεις οι οποίες μπορούν να οδηγήσουν σε άνοδο της πρόβλεψης αυτής.

«Η οικονομία των ΗΠΑ, συγκεκριμένα, κρύβει πολλές εκπλήξεις», δήλωσε σε συνέντευξή του ο επικεφαλής οικονομολόγος της Trafigura, Σαάντ Ραχίμ, προσθέτοντας πως «η ζήτηση πετρελαίου είναι μεγαλύτερη από τις αρχικές εκτιμήσεις».

Η ισχύς της κατανάλωσης έχει συμβάλει στο ράλι των τιμών του πετρελαίου. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για το αργό πετρέλαιο τύπου Brent έχουν αυξηθεί κατά 11% φέτος, ενώ κάποια στιγμή η τιμή τους ξεπέρασε τα 87 δολάρια το βαρέλι.

Υπάρχουν περιοχές όπου η ζήτηση είναι ιδιαίτερα ισχυρή. Μόνο και μόνο η αποφυγή της Ερυθράς Θάλασσας έχει προσθέσει 100.000 βαρέλια ημερησίως στην παγκόσμια ζήτηση, σύμφωνα με τη Vitol. Τα καύσιμα αεροσκαφών και τα πλαστικά είναι επίσης ισχυροί παράγοντες της αυξημένης ζήτησης αυτής.

Η Ινδία πρόκειται επίσης να συμβάλει σημαντικά στην πρόσθετη κατανάλωση. Η κυβέρνησή της αναμένει ότι η οικονομία θα αναπτυχθεί κατά 7% το επόμενο οικονομικό έτος, καθιστώντας την μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες μεγάλες οικονομίες.

Η Ινδία, ο τρίτος μεγαλύτερος εισαγωγέας πετρελαίου παγκοσμίως μετά την Κίνα και τις ΗΠΑ, πρόκειται να αποτελέσει τη μεγαλύτερη πηγή αύξησης της παγκόσμιας ζήτησης από τώρα έως το 2030, σύμφωνα με τον ΙΕΑ.

«Η ζήτηση πετρελαίου παρέμεινε πολύ ισχυρή, τόσο στις ΗΠΑ όσο και σε άλλες χώρες, τόσο στις ανεπτυγμένες χώρες όσο και στις αναδυόμενες αγορές», δήλωσε η επικεφαλής οικονομολόγος της αμερικανικής εταιρείας παραγωγής πετρελαίου ConocoPhillips, Χέλεν Κάρι, προσθέτοντας πως «αναμένουμε ένα ακόμη υψηλό ρεκόρ φέτος όσον αφορά την παγκόσμια ζήτηση σε όλους τους τομείς των πετρελαϊκών προϊόντων».

Η αύξηση της δημοφιλίας των ηλεκτρικών οχημάτων σε αντίθεση με τα αυτοκίνητα τα οποία χρησιμοποιούν παραδοσιακούς κινητήρες εσωτερικής καύσης θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη τροχοπέδη στη ζήτηση πετρελαίου τα επόμενα χρόνια, ιδίως στην Κίνα.

Σύμφωνα, όμως, με έρευνα του BloombergNEF, η αύξηση των πωλήσεων EV θα επιβραδυνθεί τα επόμενα χρόνια, ενώ το συνολικό απόθεμα των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων θα συνεχίσει να αυξάνεται.

«Βλέπουμε τη ζήτηση να αυξάνεται καθ’ όλη τη διάρκεια αυτής της ενεργειακής μετάβασης», δήλωσε αυτή την εβδομάδα ο διευθύνων σύμβουλος της Kuwait Petroleum Corp., Σεΐχης Ναγουάφ Αλ-Σαμπάχ, επεξηγώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο το λόγο για τον οποίο το κράτος της Μέσης Ανατολής σχεδιάζει να επεκτείνει την πετρελαϊκή παραγωγική ικανότητά του.

Διαβάστε ακόμη

Μυτιληναίος: Επενδυτικό Ελ Ντοράντο ο Καναδάς – Ισχυρό ενδιαφέρον για έργα ΑΠΕ

Εξαφανισμένοι έμποροι: Απάτες με «χίλια πρόσωπα» και κόστος… έναν ΕΝΦΙΑ

Τυχερά παιχνίδια: Εκτοξεύτηκε η αγορά την τελευταία 10ετία – Αποκαλυπτικά στοιχεία (πίνακας)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ