Από καύσιμα κινδυνεύει να ξεμείνει η γερμανική πρωτεύουσα, εκτός εαν Γερμανοί αξιωματούχοι καταφέρουν να βρουν έναν τρόπο να αποτρέψουν να πέσει θύμα της γεωπολιτικής ένα απομεινάρι του Ψυχρού Πολέμου.

Ο λόγος για ένα διυλιστήριο στα σύνορα Γερμανίας – Πολωνίας, το οποίο όπως μεταδίδει το πρακτορείο Bloomberg, αποτελεί τον όχι μόνο τον βασικό προμηθευτή καυσίμων για το αεροδρόμιο του Βερολίνου αλλά προμηθεύει βενζίνη για τα οχήματα της περιοχής. Το διυλιστήριο PCK βρίσκεται εν μέσω αντιπαράθεσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τη Μόσχα για τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Ένα σχέδιο απαγόρευσης των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου μέχρι το τέλος του έτους απειλεί να πνίξει τις προμήθειες στις εγκαταστάσεις στη μικρή πόλη Schwedt, κάτι που θα «ακρωτηριάσει» το Βερολίνο και μεγάλο μέρος της ανατολικής Γερμανίας.

Το διυλιστήριο PCK συνδέεται απευθείας με έναν αγωγό που αντλεί ρωσικό αργό από την άλλη πλευρά των Ουραλίων. Επειδή η εγκατάσταση απέχει πολύ από ένα σημαντικό λιμάνι, δεν υπάρχει εύκολη εναλλακτική λύση και το γεγονός ότι ελέγχεται από τον ενεργειακό κολοσσό Rosneft του Κρεμλίνου καθιστά το πρόβλημα ακόμα πιο περίπλοκο.

Από το Βερολίνο μέχρι τις ακτές της Βαλτικής της Γερμανίας και τμήματα της δυτικής Πολωνίας, «σχεδόν κάθε αεροπλάνο, αστυνομικό, πυροσβεστικό όχημα και ασθενοφόρο τροφοδοτείται με καύσιμα από το Schwedt», δήλωσε η Annekathrin Hoppe, δήμαρχος της πόλης των 34.000 κατοίκων στον ποταμό Oder. Το κλείσιμο του διυλιστηρίου «θα ήταν καταστροφή».

Η εγκατάσταση, η οποία καλύπτει μια έκταση διπλάσια από το Central Park της Νέας Υόρκης, χτίστηκε τη δεκαετία του 1960 για να εδραιώσει την εξάρτηση της πρώην κομμουνιστικής Ανατολικής Γερμανίας από τη Σοβιετική Ένωση. Ο αγώνας για την εξεύρεση λύσης δείχνει ότι αυτοί οι δεσμοί είναι ακόμα ισχυροί, τρεις δεκαετίες μετά την πτώση του Τείχους του Βερολίνου.

Για να συμμορφωθεί με το σχεδιαζόμενο εμπάργκο της ΕΕ, η κυβέρνηση Σολτς αξιλολογεί ορισμένες «δύσκολες» λύσεις, όπως ο έλεγχος του διυλιστηρίου κατά το πρότυπο στης γερμανικής μονάδα της Gazprom PJSC. Αλλά μια αλλαγή ιδιοκτησίας δεν θα έλυνε το κύριο ζήτημα: την αντικατάσταση των 12 εκατομμυρίων τόνων αργού που λαμβάνει το διυλιστήριο κάθε χρόνο μέσω του αγωγού Druzhba, που πήρε το όνομά του από τη ρωσική λέξη για τη «φιλία».

Οι γερμανικές αρχές προσπαθούν να βρουν εναλλακτικές λύσεις και έχουν σκέφτονται να αξιοποιήσουν έναν παλιό αγωγός που συνδέει το Schwedt με το λιμάνι του Ρόστοκ της Βαλτικής και ο οποίος θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την παράδοση αργού μέσω δεξαμενόπλοιων. Αλλά το σχετικά μικρό του μέγεθος σημαίνει ότι μπορούσε να καλύψει μόνο το 60% των κανονικών ροών.

Μια άλλη επιλογή θα ήταν να ελλιμενιστούν δεξαμενόπλοια στο Γκντανσκ της Πολωνίας και να αποσταλεί αργό πετρέλαιο μέσω ενός αγωγού που συνδέεται με το Druzhba. Αυτό θα απαιτούσε τη βοήθεια της Βαρσοβίας, η οποία έχει να αντιμετωπίσει τα δικά της ζητήματα εφοδιασμού καθώς αποδεσμεύεται σταδιακά από τη ρωσική ενέργεια.

Διαβάστε ακόμα:

«Κόκκινα» δάνεια: Έρχονται νέα μεγάλα deals – Ποια funds κρατούν τα ηνία της αγοράς

Σκρέκας για ρήτρα αναπροσαρμογής: Από 1η Ιουλίου ουσιαστικά την καταργούμε με τις επιδοτήσεις χωρίς όριο κατανάλωσης

Βασίλης Φουρλής: Νέες επενδύσεις €200 εκατ. με «αιχμή» τα εμπορικά πάρκα για την Trade Estates