Η αναπτυσσόμενη αγορά των βιώσιμων επιλογών καυσίμων αεροσκαφών θα επιτύχει σύντομα έναν ιστορικό της στόχο, με τη δημιουργία μονάδας παραγωγής καυσίμων χαμηλών εκπομπών αερίου τα οποία θα έχουν την ίδια τιμή με τους παραδοσιακούς υδρογονάνθρακες. Ο μόνος λόγος για την επίτευξη του στόχου αυτού, όμως, είναι η πρόσφατη δωρεά $50 εκατομμυρίων από την εταιρεία Breakthrough Energy του Μπιλ Γκέιτς, μαζί με την προσφορά φθηνών δανείων και άλλων επενδύσεων.

Η LanzaJet, νεοφυής επιχείρηση με την υποστήριξη της Breakthrough κατασκευάζει την πρώτη της εργοστασιακή μονάδα στην αμερικανική πολιτεία της Georgia, η οποία αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία της το 2023. Η μονάδα αυτή θα διπλασιάσει την ικανότητα παραγωγής περιβαλλοντικά βιώσιμων καυσίμων αεροσκαφών (sustainable aviation fuel/SAF) των ΗΠΑ.

Η παγκόσμια βιομηχανία των πτήσεων ευθύνεται για το 3% των συνολικών εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου, με το ποσοστό αυτό να αυξάνεται ολοένα. Η σημασία και η παγκόσμια προσπάθεια της επίτευξης net-zero για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής έχουν επιταχύνει τις προσπάθειες για την εύρεση εναλλακτικών και βιώσιμων ενεργειακών λύσεων στο συγκεκριμένο τομέα.

Τα SAF αποτελούν μία εκ των εναλλακτικών αυτών. Πρόκειται για μία κατηγορία καυσίμων ιδανικά για αεροσκάφη τα οποία παράγονται από βιωσιμότερες πηγές σε σχέση με τα αντίστοιχα της κηροζίνης, αν και μέχρι τώρα η προσφορά των SAF ήταν περιορισμένη, οδηγώντας σε αύξηση της τιμής τους.

Πώς παράγεται;

Η LanzaJet χρησιμοποιεί την αιθανόλη που παράγεται από ζαχαροκάλαμα στη Βραζιλία, εκπομπές φυσικού αερίου από την Κίνα ή καλαμπόκι των ΗΠΑ και την επεξεργάζεται χημικά σε SAF και οικολογικά βιώσιμο ντίζελ. Σύμφωνα με την εταιρεία, οι εκπομπές αερίων των SAF αυτών είναι μειωμένες κατά 85% σε σχέση με τα παραδοσιακά καύσιμα.

Η χημική αντίδραση η οποία είναι αναγκαία για την μετατροπή αυτή της αλκοόλης σε καύσιμα αεροσκαφών ανακαλύφθηκε πριν από έναν αιώνα, αλλά από τότε έχει βελτιωθεί εξαιρετικά σε ό,τι αφορά την αποδοτικότητά της και το μειωμένο κόστος της. Η LanzaJet υποστηρίζει πως έχει τη δυνατότητα να μετατρέψει σχεδόν όλα τα άτομα του άνθρακα σε χρήσιμα καύσιμα κατά τη διάρκεια της χημικής επεξεργασίας.

Παρ’ όλα αυτά, η όλη αυτή μετατροπή χρειάζεται υψηλά ποσά ενέργειας, κάτι που σημαίνει πως χωρίς επιδοτήσεις ή άλλα οικονομικά κίνητρα, το κόστος των SAF της LanzaJet από την πρώτη βιομηχανική της μονάδα θα ήταν διπλάσιο των παραδοσιακών υδρογονανθράκων. Γι αυτόν ακριβώς το λόγο η εταιρεία έχει προχωρήσει στη σύναψη συμφωνιών δανειοληψίας και δωρεών με επιχειρηματίες όπως ο Μπιλ Γκέιτς.

Επενδυτές με «βαρύ» όνομα

Η LanzaJet συμφώνησε για τη λήψη δανείου με χαμηλό επιτόκιο ύψους $50 εκατ. από το Microsoft Climate Innovation Fund, αλλά και δωρεά ύψους $14 εκατ. από το αμερικανικό Υπουργείο Ενέργειας. Τα υπόλοιπα $200 εκατομμύρια που χρειάζονται για την κατασκευή της νέας της μονάδας θα προέλθουν από τις μετόχους της εταιρείας όπως LanzaTech, Mitsui & Co, Suncor Energy, British Airways και Shell Plc.

Επικεφαλής της LanzaJet είναι ο ελληνικής καταγωγής Τζίμι Σαμαρτζής (Jimmy Samartzis), ο οποίος κατέχει τη θέση του CEO. Ο Σαμαρτζής ήταν πρώην στέλεχος της United Airlines και διαθέτει πολυετή εμπειρία στον κλάδο των αερομεταφορών. Ο ίδιος τόνισε πως η δωρεά των $50 εκατ. από την Breakthrough Energy έλαβε χώρα σε εξαιρετική για την εταιρεία συγκυρία, δεδομένου του αυξημένου κόστους της κατασκευής της μονάδας λόγω του πληθωρισμού. Χωρίς τα επιπλέον χρήματα αυτά, τα SAF που θα παραχθούν από τη μονάδα στη Georgia θα κόστιζαν 25% παραπάνω από τους παραδοσιακούς υδρογονάνθρακες. Η δωρεά της Breakthrough Energy αποσβαίνει το λεγόμενο επιπλέον κόστος γνωστό και ως «green premium».

Τα απρόβλεπτα αυτά ρίσκα είναι κάτι το σύνηθες σε ό,τι αφορά την εμπορευματοποίηση μίας νέας τεχνολογίας. Γι αυτόν ακριβώς το λόγο η Breakthrough Energy λανσάρισε το πρόγραμμα με ονομασία «Catalyst» ύψους $1 δισ., το οποίο συμπεριλαμβάνει δωρεές από 15 διαφορετικές επιχειρήσεις και φιλανθρωπικές οργανώσεις όπως οι General Motors και Boston Consulting Group. Η Breakthrough επενδύει σε εμπορικά βιώσιμα πρότζεκτ νέας τεχνολογίας, ενώ η δωρεά των $50 εκατ. της εταιρείας προέρχεται από χρηματοδότηση των Microsoft Corp, Builders Vision, BlackRock Foundation και του ίδιου του Γκέιτς. 

Αγορά με μέλλον

Η πρώτη μονάδα στην πολιτεία της Georgia θα παράγει 9 εκατομμύρια γαλόνια SAF και 1 εκατομμύριο γαλόνια ανανεώσιμου ντίζελ ετησίως. Σημειωτέον πως το ετήσιο ποσοστό καυσίμων αεροσκαφών που καταναλώνεται στις ΗΠΑ κυμαίνεται στα 14 δισεκατομμύρια γαλόνια. 

Σύμφωνα, όμως, με το BloombergNEF η συγκεκριμένη αγορά, δεδομένης της νέας νομοθεσίας των ΗΠΑ αλλά και των στόχων net-zero των αμερικανικών εταιρειών, πρόκειται να αναπτυχθεί κατά 3,2 δισ. γαλόνια SAF ετησίως μέχρι το 2030. Η LanzaJet, από την πλευρά της, τόνισε πως «τα μαθήματα που θα πάρουμε από την κατασκευή και χρήση της πρώτης μονάδας θα μας βοηθήσουν στη γρήγορη επέκτασή μας και τον πολλαπλασιασμό της παραγωγής μας κατά 10 με 30 φορές μέχρι το 2026».

Η United Airlines είναι μία εκ των πολλαπλών αεροπορικών οι οποίες έχουν δείξει ενδιαφέρον για τη χρήση των καυσίμων αυτού του τύπου. Σύμφωνα με τον CEO της εταιρείας Σκοτ Κίρμπι, η εταιρεία πρόκειται να δημιουργήσει ένα επενδυτικό όχημα το οποίο θα δραστηριοποιηθεί στον τομέα των SAF.

Ο λόγος για τη χρηματοδότηση του όλου πρότζεκτ το οποίο επιδοτείται από πετρελαϊκές από την καθ’ όλα «πράσινη» Breakthrough, σύμφωνα με τον κ. Σαμαρτζή είναι πως «κανείς δεν πρόκειται να βγάλει χρήματα από το προϊόν αυτό. Οι πετρελαϊκές που έχουν επενδύσει έχουν επωμιστεί σημαντικό ρίσκο, αφού έχουν υπογράψει 10ετή συμβόλαια προμήθειας SAF από τη LanzaJet ανεξαιρέτου της πορείας της ευρύτερης αγοράς ενέργειας και των εκάστοτε σχετικών νομοθεσιών».

Διαβάστε ακόμη:

Ακίνητα: Προς παράταση οδεύουν δύο ευνοϊκά μέτρα για τους ιδιοκτήτες

Η… Κακιά Σκάλα στα κανάλια, το σφυρί της Καικίλιας, ο εφοπλιστής και ο… ψιλικατζής σε νέες ιστορίες

Blue Sea Power: «Ψάχνει» αλλά…δεν βρίσκει τα FLNG στο Δεκαετές του ΑΔΜΗΕ