BLOOMBERG

Κλιματική Αλλαγή: Χάνεται η μάχη – Πώς ο υψηλός πληθωρισμός «φρενάρει» τον μηδενισμό των εκπομπών άνθρακα

Καταρρέει η συναίνεση γύρω από τη μείωση των εκπομπών άνθρακα - Το υψηλό κόστος δυσκολεύει την υιοθέτηση «καθαρότερων» τεχνολογιών - Ο ρόλος του επίμονου πληθωρισμού και των διστακτικών κυβερνήσεων

Τo 2019, εν μέσω μιας «θερμής» κοινοβουλευτικής περιόδου για τους όρους αποχώρησης της Μεγάλης Βρετανίας από την Ε.Ε., το Ηνωμένο Βασίλειο κατέστη η πρώτη χώρα που δεσμεύτηκε νομοθετικά να μηδενίσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα έως το 2050. Ο σχετικός νόμος είχε υπερψηφιστεί παμψηφεί.

Η ενότητα δεν κράτησε για πολύ, όμως. Παρότι ο στόχος παραμένει σε ισχύ, ο συντηρητικός πρωθυπουργός Ρίσι Σούνακ βλέπει το κλίμα ως ένα προνομιακό πολιτικό πεδίο για τις επερχόμενες εκλογές.

Η κυβέρνησή του έχει αντιταχθεί στην επέκταση της ζώνης χαμηλής ρύπανσης σε συγκεκριμένες (ελεγχόμενες από τους Εργατικούς) γειτονιές του Λονδίνου, ενώ έχει εκδώσει 100 νέες άδειες έρευνες για κοιτάσματα πετρελαίου και φυσικού αερίου.

Από την πλευρά του, ο ηγέτης της αντιπολίτευσης και των Εργατικών, Κιρ Στάρμερ, έχει δεσμευτεί να σταματήσει αυτές τις έρευνες.

Επηρεασμένοι από τα πρωτοσέλιδα πολλών δεξιών εφημερίδων, ορισμένοι βουλευτές των Συντηρητικών θέλουν να προχωρήσουν ένα βήματα παρακάτω, αποσύροντας το σχέδιο για την κατάργηση των νέων οχημάτων εσωτερικής καύσης έως το 2030.

Το επιχείρημά τους είναι ότι η μείωση των εκπομπών είναι ένα ακριβό «σπορ», το οποίο δεν μπορούν να αντέξουν οι Βρετανοί.

Ο επίμονος πληθωρισμός σημαίνει υψηλούς λογιαριασμούς κοινής ωφέλειας, ενώ τα ακριβά τρόφιμα περιορίζουν τη δυνατότητα αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων ή την αντικατάσταση των λεβήτων αερίου με αντλίες θερμότητας.

Διάφοροι βουλευτές, μάλιστα, έχουν καταθέσει ακόμη και την ιδέα διεξαγωγής ενός δημοψηφίσματος για τον στόχο του μηδενισμού των εκπομπών άνθρακα.

«Βασιζόμαστε στη συναίνεση και το κόστος των μηδενικών εκπομπών θέτει σε κίνδυνο αυτή τη συναίνεση» τονίζει ο Τζέικομπ Ρις-Μογκ, βουλευτής των Συντηρητικών. «Υπήρχε συναίνεση όταν η οικονομία πήγαινε καλά. Τώρα, η συναίνεση είναι πολύ μικρότερη, καθώς η οικονομία υποφέρει».

Η καταρρέουσα συναίνεση δεν αποτελεί μόνο βρετανικό «προνόμιο».

Τον Ιούνιο, 13.000 άνθρωποι συγκεντρώθηκαν στη βόρεια Γερμανία για να διαδηλώσουν εναντίον νόμου, ο οποίος απαγόρευε τη χρήση λεβήτων αερίου.

Την ίδια στιγμή, αρκετά άρθρα της λεγόμενης Πράσινης Συμφωνίας της Ε.Ε. έχουν απορριφθεί συλλήβδην από τα κράτη – μέλη.

Για παράδειγμα, η Γαλλία αντιτάχθηκε στην υιοθέτηση αυστηρότερων κανόνων για τις εκπομπές, ενώ η Γερμανία σχεδόν ήρε την απαγόρευση για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Άλλοι ηγέτες, όπως ο Βέλγος Αλεξάντερ ντε Κρο, έχουν προειδοποιήσει για τον αντίκτυπο μιας γρήγορης εφαρμογής των μέτρων για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής στον τομέα της βιομηχανίας. Η Ολλανδία, δε, έχει αντιτεθεί στο σχέδιο μείωσης των εκπομπών στον αγροτικό κλάδο.

Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι οι περισσότεροι Ευρωπαίοι ζητούν άμεση δράση για την κλιματική αλλαγή, καθώς οι καύσωνες, οι πυρκαγιές και οι πλημμύρες καθιστούν ευκρινέστερο τον αντίκτυπο των εκπομπών. Όμως, δηλώνουν διστακτικοί, όταν έρχονται αντιμέτωποι με το κόστος υιοθέτησης «καθαρότερων» τεχνολογιών.

Για τις κυβερνήσεις αυτό σημαίνει ότι πρέπει να επιτύχουν τους μακροπρόθεσμους «πράσινους» στόχους, χωρίς να επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό των εταιρειών και των νοικοκυριών με εμπροσθοβαρή κόστη, ενόσω ο πληθωρισμός συνεχίζει να «τρώει» το εισόδημά τους.

«Το λάθος που έχει γίνει σε αρκετές χώρες, είναι ότι οι κυβερνήσεις έχουν ξεχάσει πως μια μεγάλη αλλαγή μπορεί να πετύχει, μόνο αν υλοποιηθεί με έναν κοινωνικά δίκαιο τρόπο» επισημαίνει ο Νίκλας Χόενε, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Wageningen στη Γερμανία.

Στη μεγαλύτερη χώρα της Ευρώπης, η κυβέρνηση θέλει να εξοικονομήσει 212 δισ. ευρώ, προκειμένου να χρηματοδοτήσει τον «πράσινο» μετασχηματισμό, αλλά ταυτόχρονα είναι απρόθυμη να εφαρμόσει μέτρα, τα οποία επηρεάζουν τις συνήθειες των ψηφοφόρων.

Έτσι, είναι απρόθυμη να κόψει τις περιβαλλοντικά επιζήμιες επιχορηγήσεις, ύψους 65 δισ. ευρώ, οι οποίες ενισχύουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες της χώρας.

Μόλις πρόσφατα, δε, περιόρισε τις απαγορεύσεις για τα νέα συστήματα θέρμανσης με ορυκτά καύσιμα, κάτι το οποίο θα μπορούσε να είχε παράσχει μεγάλη ώθηση στη μείωση των εκπομπών από τα νοικοκυριά.

«Έχουμε δει όλα αυτά τα χρόνια ότι όταν έρχεται μια οικονομική κρίση, η προστασία του περιβάλλοντος είναι η πρώτη που τίθεται εν αμφιβόλω» επισημαίνει η Σούζαν Ντόεγκε, στέλεχος του Ομοσπονδιακού Περιβαλλοντικού Γραφείου της Γερμανίας. 

Διαβάστε ακόμα

Νέο TAXIS με ψηφιακό προφίλ και ανάλυση συμπεριφοράς φορολογούμενων

Market Pass: Ανοίγουν οι αιτήσεις στις 15/9 – Ποιοι θα το πάρουν πρώτοι

Κατέρρευσε η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας κατά 18% μέσα σε μία εβδομάδα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

string(0) ""