H προσφορά οδηγεί και πάλι τις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου. To κύριο ζήτημα είναι η αυξανόμενη παραγωγή αργού από χώρες εκτός του ΟΠΕΚ+, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ, η οποία θα μπορούσε να ξεπεράσει την παγκόσμια ζήτηση.

Η αντίδραση του πετρελαϊκού γκρουπ ήταν να υποσχεθεί βαθύτερες περικοπές στην παραγωγή, αλλά οι επενδυτές είναι επιφυλακτικοί όσον αφορά την εφαρμογή τους σε μέγεθος αρκετό για την εξάλειψη του πλεονάσματος. 

Ο συνδυασμός αυτός έχει ήδη ωθήσει το πετρέλαιο στην πρώτη ετήσια πτώση του από το 2020, με το Brent και το WTI να υποχωρούν πάνω από 10% πέρυσι, ανατρέποντας τις προσδοκίες για υψηλότερες τιμές.

Περιπλέκοντας περαιτέρω την εικόνα, οι κερδοσκόποι επενδυτές έχουν αυξήσει τον έλεγχό τους στην αγορά, προκαλώντας διακυμάνσεις των τιμών οι οποίες είναι αποκομμένες από τα θεμελιώδη μεγέθη.

Μεταβλητότητα

«Οποιεσδήποτε εκτιμήσεις σε βάθος τριμήνου και περισσότερο είναι πολύ δύσκολες», δήλωσε το στέλεχος της Northern Trace Capital LLC, Τρέβορ Γουντς, προσθέτοντας πως «το 2024 θα είναι μία πολύ δύσκολη χρονιά αφού το πετρέλαιο βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στον ΟΠΕΚ+ και μία κατάρρευση της προηγούμενης συμφωνίας για περιορισμό της προσφοράς θα μπορούσε να ωθήσει τις τιμές προς τα κάτω».

Σημειωτέον πως, όπως αναφέρει το Bloomberg, η καμπύλη των futures του Brent χαρακτηρίστηκε από δομή contango για το μεγαλύτερο μέρος του Δεκεμβρίου. Τουλάχιστον σε δύο διαφορετικές περιπτώσεις το 2023, οι επενδυτές συσσωρεύτηκαν σε short πριν από τις συνεδριάσεις του ΟΠΕΚ+ και απάντησαν στις ανακοινώσεις του γκρουπ με σημαντικό αριθμό πωλήσεων.

H απώλεια εμπιστοσύνης τους στο γκρουπ έχει επίσης επηρεαστεί από την άνοδο των αλγοριθμικών συναλλαγών οι οποίες πλέον αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 80% των ημερήσιων συναλλαγών στη συγκεκριμένη αγορά και προκαλούν περισσότερες διακυμάνσεις.

Οι κερδοσκόποι επενδυτές θα πρέπει να πειστούν πριν αποφασίσουν να στραφούν αποφασιστικά σε long τοποθετήσεις στην αγορά το 2024. Tα hedge funds τα οποία δραστηριοποιούνται στην αγορά εμπορευμάτων κατέγραψαν τις χαμηλότερες αποδόσεις από το 2020, πέρυσι, ενώ οι τιμές των πρώτων υλών κατέγραψαν την πρώτη πτώση τους εδώ και πέντε χρόνια, σύμφωνα με τους δείκτες του Bloomberg.

Ανισορροπία

Τα επιπλέον 900.000 βαρέλια/ημέρα τα οποία δεσμεύτηκε πως θα περιορίσει ο ΟΠΕΚ+ πριν από λίγες εβδομάδες, αποτελούν πρόβλημα για τους αναλυτές και τους επενδυτές οι οποίοι προσπαθούν να εκτιμήσουν την ισορροπία ζήτησης και προσφοράς. Παράλληλα, αρκετοί είναι αυτοί οι οποίοι αναρωτιούνται για το εάν το γκρουπ θα πραγματοποιήσει αρκετές περικοπές για να περιορίσει το πλεόνασμα.

Στις ΗΠΑ, η εβδομαδιαία παραγωγή αργού έφτασε το ρεκόρ των 13,3 εκατ. βαρελιών/ημέρα τον περασμένο μήνα. Η Βραζιλία και η Γουιάνα πρόκειται επίσης να αυξήσουν σημαντικά την παραγωγή τους.

Όσον αφορά τη ζήτηση, η αύξηση της παγκόσμιας κατανάλωσης αναμένεται να επιβραδυνθεί δεδομένης της εξασθένησης της οικονομικής δραστηριότητας, σύμφωνα με τις πρόσφατες εκτιμήσεις του ΙΕΑ. Ο Οργανισμός προβλέπει πως η ζήτηση θα αυξηθεί κατά 1,1 εκατ. βαρέλια/ημέρα φέτος.

Αν και αυτό είναι λιγότερο από το μισό του πρόσφατου εκτιμώμενου ρυθμού αύξησης του 2023, ο αριθμός εξακολουθεί να είναι υψηλός με βάση τα ιστορικά δεδομένα. Η κατανάλωση εξομαλύνεται μετά από την διαταραχή η οποία προκλήθηκε λόγω της πανδημίας, ενώ οι εκτιμήσεις για ομαλή προσγείωση της οικονομίας των ΗΠΑ ενισχύουν τη ζήτηση ενέργειας.

Παρ’ όλα αυτά, η παγκόσμια εικόνα είναι ανομοιογενής. Στην Κίνα, η ηλεκτροκίνηση αλλάζει την γενικότερη εικόνα της κατανάλωσης, επιβαρύνοντας την αύξηση της ζήτησης.

Γεωπολιτική

Οι πετρελαϊκές αγορές είναι υπερβολικά εφησυχασμένες όσον αφορά τους γεωπολιτικούς κινδύνους και οι τιμές ενδέχεται να αυξηθούν κατά 15%, όπως δήλωσε ο ιδρυτής της Rapidan Energy, Μπομ ΜακΝάλι, σε πρόσφατη συνέντευξή του στο Bloomberg.

Κατά την άποψή του, δεν υπάρχουν ενδείξεις για χαλάρωση των εντάσεων στη Μέση Ανατολή, καθώς η τρέχουσα σύγκρουση μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς ενδέχεται να ταράξει περαιτέρω την αγορά.

Ο κίνδυνος ενός νέου σοκ στην προσφορά πετρελαίου από ένα γεωπολιτικό γεγονός είναι πλέον τουλάχιστον 30%, σύμφωνα με τον ίδιο.

Οι επιχειρήσεις των Ισραηλινών στη Γάζα αποτελούν και τον λόγο για τον οποίο οι Χούθι έχουν ξεκινήσει τις επιδρομές σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα. Αν και αυτό προκάλεσε την αντίδραση των ΗΠΑ και των συμμάχων της οι οποίοι απέστειλαν πολεμικά πλοία στην περιοχή, το Ιράν ανταπάντησε με αποστολή δικού του πολεμικού σκάφους. Οι εντάσεις αυξήθηκαν την περασμένη εβδομάδα, όταν οι ΗΠΑ κατηγόρησαν το Ιράν για επίθεση με μη επανδρωμένο αεροσκάφος σε δεξαμενόπλοιο στον Ινδικό Ωκεανό. 

«Αυτό δεν πρόκειται για αποκλιμάκωση. Η αγορά είναι πολύ εφησυχασμένη», ανέφερε ο ΜακΝάλι. Εάν το Ιράν επιδεινώσει την κατάσταση περαιτέρω και επιτεθεί σε ναυτιλιακές οδούς στην περιοχή, αυτό θα αποτελέσει μεγαλύτερη απειλή απ’ ό,τι η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα, όπως τόνισε, ιδιαίτερα αν τα πολεμικά πλοία της χώρας στοχοποιήσουν τα εμπορικά πλοία τα οποία περνούν από τα Στενά του Ορμούζ.

«Η Ερυθρά Θάλασσα αποτελεί μία πιο γρήγορη εναλλακτική από τον περίπλου της Αφρικής. Τα Στενά του Ορμούζ, όμως, θα μπορούσαν να δημιουργήσουν πολύ μεγαλύτερο πρόβλημα», σημείωσε ο αναλυτής.

Eκτός από τη σύγκρουση με το Ιράν, ο ΜακΝάλι ανησυχεί επίσης και για την κόντρα μεταξύ του Ισραήλ, του Λιβάνου και της Χεζμπολάχ η οποία ενδέχεται να ενταθεί όσο οι στρατιωτικές επιχειρήσεις στη Γάζα περιορίζονται και «απελευθερώνουν» ισραηλινά στρατεύματα.

Διαβάστε ακόμη

Πάνος Μήτρου: Η ελληνική ναυτιλία οδηγεί την κούρσα του υγραερίου και της αμμωνίας (pic)

Έρευνα: Οι τάσεις που θα κυριαρχήσουν στον τουρισμό το 2024

Αναλυτές: To ράλι των αμερικανικών κατασκευαστικών θα συνεχιστεί και το 2024 (γράφημα)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ