Η απόφαση της Κίνας να περιορίσει την εξαγωγή βασικών ορυκτών στρατηγικής σημασίας θα επηρεάσει την προσπάθεια ενεργειακής μετάβασης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ αναδεικνύει τα όρια των προσπαθειών της Δύσης όσον αφορά την αλλαγή της εφοδιαστικής αλυσίδας πέραν του Πεκίνου.

H Κίνα είναι η μεγαλύτερη παγκόσμια παραγωγός γάλλιου και γερμάνιου. Οι νέοι περιορισμοί στις εξαγωγές τους οποίους θα επιβάλλει η κινεζική κυβέρνηση θα επηρεάσουν σημαντικά τους κλάδους των μικροτσίπ, των τηλεπικοινωνιών και των ηλεκτρικών οχημάτων. Σημειωτέον πως, σύμφωνα με το Bloomberg, η Ευρωπαϊκή Ένωση εισάγει το 71% του γάλλιου και το 45% του γερμάνιου από την Κίνα . 

Η κίνηση αυτή αποτελεί ανταπάντηση στην πρόσφατη απόφαση της Ε.Ε. η οποία αποσκοπεί στην προστασία της οικονομικής της ασφάλειας μέσω του εμπάργκο εξαγωγής κρίσιμων τεχνολογιών.

«Η απόφαση της Κίνας αποτελεί υπενθύμιση όσον αφορά το ποιός πραγματικά έχει τον έλεγχο στο γεωπολιτικό αυτό παιχνίδι», τόνισε ο αναλυτής του Bruegel think-tank, Σιμόνε Ταλιαπέτρα, προσθέτοντας πως «στην πραγματικότητα η Δύση θα χρειαστεί τουλάχιστον μία δεκαετία για να απαγκιστρωθεί από την κινεζική εφοδιαστική αλυσίδα. Πρόκειται για μία ασύμμετρη εξάρτηση μεταξύ των δύο πλευρών».

Σημειωτέον πως η Ευρωπαϊκή Ένωση αναγκάστηκε να μάθει ένα επίπονο «μάθημα» μετά την περσινή εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η οποία είχε προκαλέσει ενεργειακή κρίση και αύξησε τον πληθωρισμό στα ύψη. Τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. είχαν, αρχικά, διαφωνήσει ως προς την από κοινού τους απάντηση προς τη Ρωσία, αφού πολλά εξ αυτών εξαρτώνταν από τους ρωσικούς υδρογονάνθρακες.

Η ίδια κατάσταση φαίνεται πως λαμβάνει χώρα και αυτή τη στιγμή με την Κίνα, με ορισμένα ευρωπαϊκά κράτη να μη θέλουν να διακινδυνεύσουν τις εμπορικές τους σχέσεις με την δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου.

H καταναλωτική αγορά των $6,8 τρισεκατομμυρίων της Κίνας αποτελεί κύριο προορισμό των ευρωπαϊκών εξαγωγών οχημάτων, φαρμακευτικών και μηχανημάτων. Οι γερμανικές Volkswagen AG, Mercedes-Benz AG και BMW AG, για παράδειγμα, έχουν κατασκευάσει δεκάδες εργοστασιακές μονάδες στην ασιατική χώρα, ενώ οι τρεις εταιρείες πουλούν περισσότερα οχήματα στην Κίνα σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη αγορά του κόσμου.

Οι ΗΠΑ έχουν ασκήσει διπλωματική πίεση στην Ευρώπη για την εφαρμογή σκληρών κανονισμών εναντίον της Κίνας, ενώ η Πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, έχει πολλάκις υπογραμμίσει πως η Ε.Ε. «πρέπει να μειώσει την έκθεσή της στην κινεζική οικονομία χωρίς να απαγκιστρωθεί πλήρως».

Η Ένωση λανσάρισε το νομοσχέδιο Critical Raw Materials Act τον περασμένο Μάρτιο, σε μια προσπάθεια ενίσχυσης των ευρωπαϊκών αγορών εξόρυξης και διύλισης. Οι Δυτικοί σύμμαχοι προσπαθούν, παράλληλα, να δημιουργήσουν ένα «κλαμπ αγοραστών» το οποίο θα προσφέρει καλύτερα deals και επενδυτικές ευκαιρίες με χώρες-εξαγωγείς.

«Η στρατηγική της Κίνας στο παγκόσμιο στερέωμα έχει γίνει επιθετικότερη, ως μέσο άσκησης γεωπολιτικής πίεσης», επεσήμανε η φον ντερ Λάιεν σε πρόσφατες δηλώσεις της, προσθέτοντας πως «η χώρα έχει αυξήσει την στρατιωτική της παρουσία, ενώ έχει αυξήσει την προπαγάνδα και την παραπληροφόρηση, όπως και τον εμπορικό πόλεμο».

Τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. έχουν προσπαθήσει κι αυτά να ανταπαντήσουν στην επιθετική στάση της Κίνας. Η Ολλανδία πρόσφατα ανακοίνωσε πως θα απαγορεύσει τις εξαγωγές ορισμένων μηχανημάτων της ASML Holding NV στην Κίνα.

Η Κομισιόν έχει, επίσης, την δυνατότητα να προσφύγει στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου όσον αφορά την απόφαση του Πεκίνου, αλλά οποιαδήποτε νομική λύση ενδέχεται να πάρει πολλά χρόνια.

Παράλληλα, η κινεζική κυβέρνηση θα μπορούσε να ισχυριστεί πως έλαβε την απόφαση αυτή για λόγους εθνικής ασφαλείας, κάτι το οποίο της προσφέρει νομική διέξοδο μέσω της οποίας θα δικαιολογήσει τις αποφάσεις της.

Το κυριότερο ζήτημα, όμως, είναι η αύξηση των διπλωματικών εντάσεων μεταξύ της Ε.Ε. Και της Κίνας, οι οποίες θα μπορούσαν να καθυστερήσουν την ενεργειακή μετάβαση και την επίτευξη των στόχων του ευρωπαϊκού Green Deal.

Διαβάστε ακόμη

Οι βαλίτσες που έγιναν σύμβολα του μοντέρνου ταξιδιώτη

Πάνος Μαρτίνης: Πάνω από 200 εκατ. ευρώ η αξία που παράγει το οικοσύστημα της SOFTONE έως το 2026 (pics)

Πώς μπορείτε να κληρονομήσετε χρέη… εξ αμελείας!

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ