Οι ακραίες καιρικές συνθήκες οι οποίες οφείλονται ως επί το πλείστον στην κλιματική αλλαγή έχουν ήδη αρχίσει να επηρεάζουν την παγκόσμια ναυτιλία. Το φαινόμενο Ελ Νίνιο πρόκειται, παράλληλα, να επιδεινώσει την κατάσταση.

Στον Παναμά, ο οποίος περνά κύμα σημαντικής ξηρασίας, η χαμηλή στάθμη των υδάτων έχει οδηγήσει την κυβέρνηση της χώρας στο να περιορίσει τον αριθμό των πλοίων τα οποία διανύουν την διάσημη Διώρυγα

Οι καθυστερήσεις αυτές έχουν δημιουργήσει «κίνηση» στην περιοχή η οποία αποτελεί σημείο εξαιρετικής σημασίας για το παγκόσμιο εμπόριο.

Φωτογραφία από δορυφόρο με την κίνηση στη Διώρυγα του Παναμά

Η Panama Canal Authority η οποία διαχειρίζεται τη λειτουργία της Διώρυγας, ανακοίνωσε πρόσφατα πως τα μέτρα αυτά πρέπει να ληφθούν «λόγω απροσδόκητων και νέων εμποδίων», ενώ σημείωσε πως «η φετινή ξηρασία δεν έχει ιστορικό προηγούμενο».

Τα ακινητοποιημένα πλοία στον Παναμά αποτελούν παράπλευρη απώλεια του φαινομένου Ελ Νίνιο και της κλιματικής αλλαγής, τα οποία έχουν αρχίσει να δημιουργούν αισθητά και πολλαπλά ακραία καιρικά φαινόμενα σε όλα τα μήκη και πλάτη της υφηλίου.

Σύμφωνα με τον αναλυτή της Xeneta, Πίτερ Σαντς, «καθυστερήσεις στο εμπόριο παρατηρούνται συχνά σε όλο τον κόσμο». Παρ’ όλα αυτά, όπως προσθέτει, το μέγεθος της τρέχουσας καθυστέρησης είναι παρόμοιο με αυτό το οποίο δημιουργήθηκε μετά από το ατύχημα στη Διώρυγα του Σουέζ το 2021, ενώ αναδεικνύει τα τρωτά σημεία του «just-in-time» εμπορικού μοντέλου αποστολών και παραδόσεων.

«Πιστεύω πως αυτό που συμβαίνει στη ναυτιλία πρέπει να μας ανησυχεί όλους, αφού όλοι βασιζόμαστε σε αυτή και κανείς δε σκέφτεται πως καταλήγουν τα προϊόντα στα ράφια των σούπερ μάρκετ, μέχρι να υπάρξουν ελλείψεις», τόνισε ο Σαντς σε συνέντευξή του στο CNBC.

Υπενθυμίζεται πως το Ever Given το οποίο αποτελούσε ένα από τα μεγαλύτερα εμπορικά πλοία στον κόσμο, είχε προσαράξει στις όχθες της Διώρυγας του Σουέζ για περίπου μία εβδομάδα τον Μάρτιο του 2021 λόγω δυνατών ανέμων. Η καθυστέρηση που προκάλεσε δημιούργησε τεράστια προβλήματα στην ορθή λειτουργία του εμπορίου μεταξύ της Ευρώπης, της Ασίας και της Μέσης Ανατολής.

Οι αναλυτές υποστηρίζουν πως τα ακραία καιρικά φαινόμενα θα προκαλέσουν πολλά τέτοια ατυχήματα τα οποία ενδέχεται να έχουν ακόμα μεγαλύτερες επιπτώσεις στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, την επισιτιστική ασφάλεια και τις τοπικές οικονομίες. Το φαινόμενο Ελ Νίνιο πρόκειται να κορυφωθεί  τον Δεκέμβριο, αν και οι παγκόσμιες επιπτώσεις έχουν χρονοκαθυστέρηση.

Η Maersk, από την πλευρά της, ανακοίνωσε πως έχει μείνει σχεδόν ανεπηρέαστη από τις καθυστερήσεις στον Παναμά, αν και προειδοποίησε πως η κλιματική αλλαγή έχει αυξήσει το επίπεδο επικινδυνότητας σε ό,τι αφορά τη δημιουργία προβλημάτων στο παγκόσμιο εμπόριο.

Το στέλεχος του κολοσσού, Λαρς Όστεργκαρντ Νίλσεν, ανέφερε πως η ξηρασία στη Διώρυγα του Παναμά έχει οδηγήσει τη Maersk στη μείωση του φορτίου κατά 2.000 εμπορευματοκιβώτια κατά μέσο όρο σε εμπορικά πλοία της, λόγω της πτώσης της στάθμης των υδάτων κατά δύο, περίπου, μέτρα.

Παράλληλα προβλήματα αντιμετωπίζει και η κύρια ευρωπαϊκή εμπορική «αρτηρία» του Ρήνου στη Γερμανία, όπου τα επίπεδα της στάθμης των υδάτων κοντά στον σταθμό μέτρησης του Κάουμπ στα δυτικά της Φρανκφούρτης έχουν μειωθεί σε ιστορικό χαμηλό.

Φωτογραφία από τον Ρήνο

Η ασφαλιστική Marsh, τέλος, υποστήριξε πως θα πρέπει να γίνουν περαιτέρω μελέτες όσον αφορά την επίδραση της κλιματικής αλλαγής στο παγκόσμιο εμπόριο, δεδομένων των ακραίων καιρικών συνθηκών.

Τα πέντε πιο τρωτά και σημαντικά για το παγκόσμιο εμπόριο σημεία είναι ο πορθμός της Μαλάκκας μεταξύ της Ινδονησίας και της Μαλαισίας, οι Διώρυγες του Σουέζ και του Παναμά, τα στενά του Ορμούζ μεταξύ του Ιράν και του Ομάν και το Μπαμπ ελ Μαντέμπ μεταξύ του Τζιμπουτί και της Υεμένης. 

Διαβάστε ακόμη

Τουρκία: Συνεχίζεται το «ξήλωμα των Erdoganomics» – Η Κεντρική Τράπεζα αύξησε σε 25% το βασικό επιτόκιο

Τζάκσον Xολ: Ο Πάουελ «χαρτογραφεί» το τελευταίο… μίλι της Fed (γράφημα)

Τράπεζες: Αποπλήρωσαν TLTROs ύψους 15,6 δισ. ευρώ το α’ μισό του 2023

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ