Οι απατεώνες λατρεύουν το διαδίκτυο, αλλά ποιος πρέπει να πληρώνει όταν οι ανυποψίαστοι καταναλωτές εξαπατώνται;

Οι τράπεζες και οι εταιρείες τεχνολογίας δακτυλοδειχτούν ο ένας τον άλλον καθώς καμία πλευρά δεν θέλει να αναλάβει την ευθύνη ή να πληρώσει το λογαριασμό όταν ένα άτομο εξαπατάται.

Η απάτη είναι το πιο συνηθισμένο έγκλημα στο Ηνωμένο Βασίλειο και ένα εντυπωσιακό ποσοστό από αυτό προέρχεται από το διαδίκτυο.

Σύμφωνα με έρευνα του οργανισμού του κλάδου των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών UK Finance, σχεδόν το 80% της απάτης push payment όπου τα θύματα πραγματοποιούν τα ίδια την πληρωμή προέρχεται από διαδικτυακές πηγές. Οι εγκληματίες έκλεψαν μισό δισεκατομμύριο λίρες μέσω τέτοιων κινήσεων πέρυσι.

Έρευνα του Lloyds Banking Group διαπίστωσε ότι κάποιος εξαπατάται σε πλατφόρμα της Meta κάθε επτά λεπτά και αναφέρει ότι πλατφόρμες όπως το Facebook Marketplace και το Instagram ευθύνονται σχεδόν για τ0 50% εξ αυτών.

Οι τράπεζες είναι, όμως, αυτές που τελικά πληρώνουν το λογαριασμό για την επιστροφή χρημάτων στα θύματα. Το 2022, οι τράπεζες επέστρεψαν σχεδόν 300 εκατομμύρια λίρες σε θύματα απάτης μέσω push payments.

Σύντομα θα κληθούν να πληρώσουν ακόμη περισσότερα, καθώς η επιστροφή χρημάτων στα θύματα θα καταστεί υποχρεωτική σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο από τον Οκτώβριο αν και η ημερομηνία αυτή έχει ήδη καθυστερήσει έξι μήνες.

Τώρα οι δανειστές λένε ότι ήρθε η ώρα οι τεχνολογικές πλατφόρμες να επιβαρυνθούν οικονομικά για τις απάτες που προέρχονται από τις ιστοσελίδες τους.

«Θέλουμε την αποζημίωση των θυμάτων, αλλά πιστεύουμε επίσης ότι όλοι όσων τα συστήματα έχουν γίνει αντικείμενο εκμετάλλευσης από τους εγκληματίες θα πρέπει πιθανώς να είναι μέρος της αποζημίωσης», δήλωσε το στέλεχος της UK Finance, Μπεν Ντόναλντσον.

Ενώ η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου έχει λάβει κάποια μέτρα για την αντιμετώπιση του ζητήματος, οι δανειστές υποστηρίζουν ότι αυτό δεν είναι αρκετό για την εξάλειψη του προβλήματος. 

Μια παρόμοια διαμάχη έχει αρχίσει να διεξάγεται και στην Ε.Ε. όπου πολλοί ευρωβουλευτές ασκούν πιέσεις έτσι ώστε οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών και οι γίγαντες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης να θεωρηθούν οικονομικά υπεύθυνοι για απάτες που προέρχονται από τις πλατφόρμες τους ή έρχονται μέσω γραπτών μηνυμάτων ή κλήσεων.

Ενώ οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής των Βρυξελλών δεν έχουν ακόμη εκδώσει επίσημες προτάσεις ή λάβει νομοθετικά μέτρα, οποιαδήποτε κίνηση θα μπορούσε να ασκήσει πίεση στο Ηνωμένο Βασίλειο να επισπεύσει τη στάση του.

Οι τεχνολογικές πλατφόρμες πρέπει πλέον να λαμβάνουν μέτρα για την αντιμετώπιση της απάτης σύμφωνα με τον νόμο περί διαδικτυακής ασφάλειας του Ηνωμένου Βασιλείου, ενώ ο εθελοντικός κανονισμός για τη διαδικτυακή απάτη (Online Fraud Charter), που παρουσίασε η βρετανική κυβέρνηση τον περασμένο Νοέμβριο, ορίζει περαιτέρω μέτρα που πρέπει να λάβουν οι εταιρείες τεχνολογίας.

Παρ’ όλα αυτά, όπως αναφέρει το Politico, οι πρώτες ενδείξεις δεν είναι ελπιδοφόρες. Νέα έρευνα της ομάδας καταναλωτών «Which?» που δημοσιεύθηκε αυτή την εβδομάδα διαπίστωσε ότι οι ψεύτικες διαφημίσεις εξακολουθούν να γεμίζουν τους ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης και τις μηχανές αναζήτησης.

Από την πλευρά της, η κυβέρνηση ανακοίνωσε σχέδια για την εντατικοποίηση της καταπολέμησης της απάτης, η οποία αντιπροσωπεύει το 40% του συνόλου της εγκληματικότητας στην Αγγλία και την Ουαλία.

Νωρίτερα αυτό το μήνα ξεκίνησε μια πανεθνική εκστρατεία για την αύξηση της ευαισθητοποίησης σχετικά με το ηλεκτρονικό έγκλημα, ενώ τον Μάρτιο η χώρα θα φιλοξενήσει μέλη των γκρουπ Five Eyes και G7, καθώς και μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας και τράπεζες, σε μια Παγκόσμια Σύνοδο Κορυφής για την Απάτη με στόχο να τεθεί το πρόβλημα αυτό στη διεθνή ατζέντα.

Για τον ίδιο σκοπό, η βρετανική κυβέρνηση έχει επίσης αρχίσει να υπογράφει συμφωνίες με χώρες από τις οποίες προέρχονται πολλές απάτες, όπως η Νιγηρία.

Οι τράπεζες, πάντως, δεν είναι οι μόνες που χάνουν την υπομονή τους με τις τεχνολογικές πλατφόρμες.

Οι βουλευτές της Επιτροπής Οικονομικών του βρετανικού κοινοβουλίου διερωτήθηκαν γιατί επωμιίοζονται οι τράπεζες την αποζημίωση των θυμάτων και όχι οι εταιρείες τεχνολογίας, εάν η απάτη προέρχεται από τις πλατφόρμες τους.

Αυτόν τον μήνα, οι βουλευτές κατηγόρησαν τον κορυφαίο λομπίστα της Meta, Φίλιπ Μίλτον, για τις θλιβερές προσπάθειες της εταιρείας να σταματήσει την εξαπάτηση των χρηστών της.

Στελέχη της Meta, όπως ο Μίλτον, αντιδρούν στους ισχυρισμούς ότι οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης δεν πλήττονται από την όλη κατάσταση, επισημαίνοντας τη ζημιά στη φήμη που μπορεί να υποστούν από την απάτη στις πλατφόρμες τους και τα δισεκατομμύρια που επενδύει η εταιρεία για να διατηρήσει τις πλατφόρμες της ασφαλείς.

«Οι εταιρείες τεχνολογίας λαμβάνουν μια σειρά μέτρων κατά της διαδικτυακής απάτης και δεσμεύονται να υλοποιήσουν τις δεσμεύσεις των κανονισμών για τη διαδικτυακή απάτη», δήλωσε ο Άντονι Γουόκερ, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του techUK, εμπορικού οργανισμού του οποίου μέλος είναι και η Meta.

«Η φύση της διαδικτυακής απάτης εξελίσσεται συνεχώς και οι εταιρείες τεχνολογίας συνεχίζουν να προσαρμόζουν τις προσεγγίσεις τους για την αποτελεσματική αντιμετώπιση αυτής της εγκληματικής δραστηριότητας», προσέθεσε.

Από την πλευρά των τραπεζών, όμως, η ζημιά που προκαλείται στη φήμη της Meta δεν πληρώνει τους λογαριασμούς. Τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα απαιτούν, πια, την ανάληψη ευθυνών από τις εταιρείες τεχνολογίας.

Διαβάστε ακόμη 

Δ. Αλεξάνδρου -Π. Γκουβάς- (UBITECH): Οι Έλληνες «γκουρού» της τεχνητής νοημοσύνης που μεταμορφώνουν το δημόσιο (pics)  

CAIR Ρόδος: Επί έναν αιώνα κερνάει τους Ελληνες (pics)

Μεταβιβάσεις – γονικές παροχές: Τι πρέπει να προσέξετε για να μην έχετε -στο μέλλον- μπλεξίματα με την εφορία

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ