business stories

Mate Rimac: Ποιος είναι ο «Έλον Μασκ των Βαλκανίων» με το ηλεκτρικό supercar των 2 εκατ.

  • Μιχάλης Γιαννακίδης


Από μία μικροσκοπική πόλη της Κροατίας, ο Mate Rimac κατασκευάζει πανέμορφα-και πανάκριβα-ηλεκτρικά οχήματα και δίνει τα φώτα του στην Porsche και την Hyundai

Σήμερα, ο Mate Rimac κατασκευάζει αυτοκίνητα που συνδυάζουν την κομψότητα και την ταχύτητα μίας Ferrari με την αποδοτικότητα ενός Tesla. Η λαμπρή καριέρα του, όμως, ξεκίνησε τυχαία, με την μεταμόρφωση ενός πολύ λιγότερο φανταχτερού μοντέλου.

Στα σχολικά του χρόνια, ο Rimac είχε κερδίσει μία πληθώρα διαγωνισμών για την εξέλιξη ηλεκτρονικών συστημάτων. Όμως πέρα από την καινοτομία, το άλλο διακαές πάθος του νεαρού Κροάτη ήταν τα αυτοκίνητα. Έτσι, αμέσως μόλις έκλεισε τα 18, αγόρασε μία κλασσική BMW της δεκαετίας του 80’. Όπως λέει ο ίδιος, το μόνο που ήθελε να κάνει ήταν «να τρέχει», αλλά ίσως και να το παράκανε, γιατί η μηχανή της «μπέμπας» κατάρρευσε μόλις στην δεύτερη κούρσα της. Έτσι, ο ακόμη έφηβος Rimac, χρησιμοποιώντας εξαρτήματα από ένα κλαρκ, έφερε την παλιά BMW στο μέλλον, κάνοντας την ηλεκτροκίνητη. Μάλιστα, για ένα διάστημα, το «πράσινο τέρας», όπως την αποκαλούσε, ήταν το πιο γρήγορο ηλεκτρικό αυτοκίνητο στον κόσμο, σπάζοντας πέντε ρεκόρ Guinness.

Μετά από αυτήν την πρωτοφανή επιτυχία, ο Rimac αποφάσισε να κάνει το ιδιαίτερο χόμπι του-την συναρμολόγηση πρωτοποριακών αυτοκινήτων-επάγγελμα. Το 2009, ίδρυσε την Rimac Automobili, με έδρα την Sveta Nedelja, μία μικρή πόλη λίγο έξω από το Zagreb και στρώθηκε στην δουλειά. Μόλις δύο χρόνια αργότερα, η νεοσύστατη εταιρεία σύστησε στον κόσμο το πρώτο μοντέλο της. Το Concept One, με τελική ταχύτητα τα 354 km/h, είναι άκρως εντυπωσιακό, αλλά και εξίσου σπάνιο. Μόλις οκτώ μοντέλα κατασκευάστηκαν, ένα από τα οποία καταστράφηκε από τον διάσημο βρετανό τηλεπαρουσιαστή Richard Hammon.

Την φετινή χρονιά, αναμένεται να κυκλοφορήσει ο διάδοχος του Concept One, το C_Two, που κάνει τα 0-97 km/h σε μόλις 1,85 δευτερόλεπτα, ενώ λέγεται πως το κοντέρ του μπορεί να φτάσει μέχρι τα 415 km/h. Με αυτές τις δυνατότητες, λοιπόν, η… τσουχτερή τιμή των 2 εκατομμυρίων ευρώ φαντάζει ελάχιστα πιο λογική. Άλλωστε, δεν πρόκειται ούτε για ένα συνηθισμένο όχημα, ούτε και για μία συνηθισμένη εταιρεία.

Όσο όμορφα και να είναι τα προϊόντα της, η Rimac δύσκολα θα μπορούσε να επιβιώσει κατασκευάζοντας και πουλώντας οκτώ οχήματα μέσα σε μία ολόκληρη δεκαετία. Ο ιδρυτής της γρήγορα κατάλαβε πως κανένας επενδυτής δεν θα υποστήριζε ένα επιχειρηματικό μοντέλο σαν αυτό. Αντίθετα, προσφέροντας τη υπηρεσίες και την τεχνογνωσία της ομάδας του σε άλλες, μεγαλύτερες εταιρείες, η Rimac Automobili απέκτησε μία σταθερή πηγή εσόδων και έναν ιστό συνεργατών. Τώρα, το μόνο που έμενε ήταν να κατασκευάσει ένα νέο μοντέλο.

Στα 33 του, σήμερα, ο Mate Rimac έχει τον αέρα της νέας γενιάς επιχειρηματιών. Γεμάτος αυτοπεποίθηση, με το προσεγμένο μούσι και ντύσιμο του, θα μπορούσε κάλλιστα να περάσει απαρατήρητος κάπου στην Σίλικον Βάλεϊ. Αλλά όταν ταξίδεψε στην άλλη μεριά του Ατλαντικού γυρεύοντας χρηματοδότες, δεν βρήκε ανταπόκριση. Ναι, οι επενδυτές του σήμερα φαίνεται να λατρεύουν οτιδήποτε ηλεκτροκίνητο, όμως πριν από οκτώ χρόνια έψαχναν ακόμη για το νέο Facebook. Ή τουλάχιστον σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξε ο Rimac, παίρνοντας, απογοητευμένος τον δρόμο της επιστροφής για την πατρίδα του.

Βέβαια, δεν είναι λες και η Κροατία είναι κάποιος βιομηχανικός παράδεισος. Όπως εκμυστηρεύτηκε στο BBC, όταν ο Rimac αποκάλυψε τα επιχειρηματικά του σχέδια στο πανεπιστήμιο του Zagreb, η απάντηση που πήρε δεν ήταν ιδιαίτερα ενθαρρυντική. «Δεν γίνεται να κατασκευάσεις αυτοκίνητα στην Κροατία», του είπαν, όποτε «Όσο πιο γρήγορα τα παρατήσεις, τόσο λιγότερους ανθρώπους θα τραβήξεις κάτω μαζί σου».

Τελικά, η χρηματοδότηση ήρθε από την Γερμανία, όπου ο Rimac είχε περάσει τα παιδικά του χρόνια, και πιο συγκεκριμένα την Porsche. Το 2018, η ιστορική αυτοκινητοβιομηχανία αγόρασε το 10% και αργότερα, το 15% της Rimac Automobili. Προφανώς, οι Γερμανοί δεν μετάνιωσαν ούτε στο ελάχιστο την απόφαση τους. Ένα χρόνο αργότερα, οι κορεατικές Hyundai και KIA επένδυσαν 80 εκατομμύρια ευρώ στην Rimac, παίρνοντας στην κατοχή τους ένα αδιευκρίνιστο κομμάτι της εταιρείας.

Φυσικά, όλες αυτές οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν επενδύσει δεκάδες εκατομμύρια στην Rimac Automobili ώστε να ρίξουν μία ματιά στις πρακτικές της ομάδας του Rimac, που πλέον απαρτίζεται από 850 υπαλλήλους.

Όταν ο Mate Rimac μεταμόρφωνε το «πράσινο τέρας» του στο γκαράζ του, το 2007, λίγοι θα μπορούσαν να προβλέψουν πόσο περιζήτητα θα ήταν τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα μόνο μερικά χρόνια αργότερα. Σήμερα, οι κυβερνήσεις των χωρών όλης της υφηλίου έχουν ξεκαθαρίσει πως το άμεσο μέλλον των αυτοκινήτων είναι ηλεκτρικό και οι κατασκευάστριες εταιρείες καλούνται να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις.

Γίγαντες σαν την Stellantis και την Toyota μπορούν να δημιουργήσουν ηλεκτρικά προγράμματα χωρίς κανένα πρόβλημα, όμως οι λιγότεροι ισχυροί «παίκτες» αναγκάζονται να αγοράσουν τις νέες τεχνολογίες από άλλες, πιο ειδικευμένες εταιρείες. Έτσι, ανοίγει και ο δρόμος για τους επόμενους πρωτοπόρους των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, σαν  τον Elon Musk και τον Mate Rimac.

Διαβάστε ακόμη:

Το (επιτέλους) deal της Εθνικής με το CVC, το καυτό ενδιαφέρον για άδειες ηλεκτρονικού τζόγου και οι πρώτες… ψιλές Βορίδη – Πέτσα!

Αυστραλία: Το υπουργείο Υγείας σταματά οποιαδήποτε διαφήμιση στο Facebook

Δεκτές και πληρωμές με μετρητά στο 30% των δαπανών με «πλαστικό χρήμα» (Vid)