Ένα σοβαρό βραχυκύκλωμα στο σχεδιασμό της Gastrade που έχει την ευθύνη της ανάπτυξης και της λειτουργίας της πλωτής δεξαμενής υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη, προκαλεί ο εκτροχιασμός του χρονοδιαγράμματος των έργων σύνδεσης  των χρηστών στο δίκτυο με βάση το επικαιροποιημένο δεκαετές σχεδίου ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ 2022-2031.

H διαπίστωση αυτή οδήγησε στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας σε αλλαγή της απόφασης της ΡΑΕ, η οποία επικαλούμενη το διαρκώς επιδεινούμενο κλίμα στην ενεργειακή αγορά και την ανάγκη για ταχεία προσαρμογή στις νέες συνθήκες και διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού ζητά την επιτάχυνση των διαδικασιών και την επίσπευση της ολοκλήρωσης του έργου.

Σύμφωνα με το δεκαετές πλάνο ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ που εγκρίθηκε στις 4 Αυγούστου με πολλές παρατηρήσεις και αστερίσκους από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας,  προβλέπεται ημερομηνία ένταξης στο σύστημα για τον Σταθμό Συμπίεσης στην Κομοτηνή και το Ρυθμιστικό Σταθμό ο  Ιανουάριος του 2024, υπό την προϋπόθεση η προμήθεια και η τοποθέτηση του βασικού μηχανολογικού εξοπλισμού (συμπεριλαμβανομένων των μονάδων του σταθμού συμπίεσης και του αντίστοιχου εξοπλισμού παροχής ενέργειας), να έχει επιτευχθεί έως τον Αύγουστο του 2023.

Όπως αναφέρεται, ο  ΔΕΣΦΑ οφείλει να εκκινήσει τη διαδικασία ανάθεσης του έργου εντός του Σεπτεμβρίου 2022. Ωστόσο η πρόβλεψη αυτή, κρίθηκε από τη ΡΑΕ (και κατά πληροφορίες και από την κυβέρνηση) ότι παρέχει μια σχετικά μεγάλη ευελιξία, που κινδυνεύει να βγάλει εκτός ρεαλιστικού χρονοδιαγράμματος το έργο, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται ο χρόνος λειτουργίας της σημαντικής αυτής ενεργειακής υποδομής.

Η Gastrade, της οποίας ο ΔΕΣΦΑ είναι μέτοχος με ποσοστό 20% (από 20% κατέχουν επίσης η Ελμίνα Κοπελούζου ως ιδρύτρια και μέτοχος, η Gaslog, η ΔΕΠΑ Εμπορίας και η Bulgartransgaz EAD) έχει προγραμματίσει την λειτουργία του FSRU τον χειμώνα του 2023, χρονοδιάγραμμα μάλιστα που υπάρχουν και κυβερνητικές πιέσεις να επιταχυνθεί όσο γίνεται περισσότερο ώστε το FSRU να συμβάλει στην ενεργειακή ασφάλεια της χώρας αλλά και ολόκληρης της ΝΑ Ευρώπης, ενισχύοντας τον στρατηγικό ρόλο της Ελλάδας και προσφέροντας εναλλακτικές πηγές και οδούς προμήθειας φυσικού αερίου στην ευρύτερη περιοχή.

Αντιδρά ο ΔΕΣΦΑ

Σύμφωνα με πληροφορίες, η απόφαση της ΡΑΕ για επιτάχυνση του χρονοδιαγράμματος και ολοκλήρωση του έργου αρχές του 2024 δεν βρίσκει σύμφωνο το ΔΕΣΦΑ που θεωρεί αγκάθι την προμήθεια του εξοπλισμού και φαίνεται να έχει διαμηνύσει ότι δεν θα υπογράψει την σύμβαση σύνδεσης με το FSRU, η οποία θα καθορίσει και τους όρους της σύνδεσης με την νέα πλωτή δεξαμενή.

Μάλιστα για αύριο Τετάρτη 31 Αυγούστου αν δεν υπάρξει άλλη αναβολή είναι προγραμματισμένη η γενική συνέλευση της Gastrade για την υπογραφή της συμφωνίας όπου αναμένεται να συζητηθούν όλες οι τρέχουσες εξελίξεις και τα θέματα που έχουν ανακύψει σχετικά με την σύμβαση σύνδεσης του FSRU με το ΔΕΣΦΑ.

Αρμόδιες πηγές αναφέρουν μάλιστα ότι η πρόβλεψη του ΔΕΣΦΑ να τρέξει υπό προϋποθέσεις το έργο είναι χειρότερη και από τις εκτιμήσεις ότι η εγκατάσταση θα είναι έτοιμη να λειτουργήσει τον Οκτώβριο του 2024.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η ΡΑΕ στο επικαιροποιημένο δεκαετές πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ έκανε αποδεκτή την αύξηση του κόστους για τα έργα σύνδεσης με το FSRU της Dioriga Gas από τα 9,9 εκατ. ευρώ σε 15 εκατ. ευρώ, αλλά όχι τη μετατόπιση του χρονοδιαγράμματος από το 2023 στον Μάρτιο του 2025, καθώς εκτίμησε ότι δεν συνάδει με τα χρονοδιαγράμματα της Dioriga Gas. Ο ρυθμιστής μάλιστα καλεί τις εταιρείες ΔΕΣΦΑ και Dioriga GAS σε κοινή συνάντηση για την οριστικοποίηση του χρονοδιαγράμματος.

Τι περιλαμβάνει το πλάνο του ΔΕΣΦΑ

Ο ΔΕΣΦΑ στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Repower EU της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την αντιμετώπιση της ενεργειακής καταιγίδας έχει προτείνει να συμπεριληφθούν τρία σημαντικά έργα στο δεκαετές: η περαιτέρω αναβάθμιση του Σταθμού Συμπίεσης στην Κομοτηνή, η προμήθεια πλωτής μονάδας FSU για τη μόνιμη αναβάθμιση της εγκατάστασης της Ρεβυθούσας, η οποία έχει ολοκληρωθεί και η αναβάθμιση του ΕΣΦΑ με αγωγούς και άλλα απαραίτητα συστήματα ώστε να το καθιστούν ικανό να μεταφέρει H2 και να αυξηθούν έτσι οι ροές ανανεώσιμων αερίων στην Ελλάδα αλλά και προς τις γειτονικές χώρες.

Ειδικότερα, για τον σταθμό συμπίεσης στην Κομοτηνή και το ρυθμιστικό σταθμό, ο αρχικός σχεδιασμός του έργου προέβλεπε την εγκατάσταση σταθμού συμπίεσης στους Κήπους. Στις, αρχές του 2022 με νεότερη εισήγηση του ΔΕΣΦΑ, ο σταθμός κρίθηκε  σκόπιμο να μεταφερθεί στην Κομοτηνή με αύξηση της δυναμικότητας και χρονοδιάγραμμα υλοποίησης τον Ιανουάριο 2024. Για τον σχεδιασμό αυτό λήφθηκαν υπόψη το αίτημα του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB για ελάχιστη πίεση παράδοσης των 60 barg, για την πρώτη φάση λειτουργίας του και αύξηση σε 70 barg για τη 2η φάση λειτουργίας (επέκταση στα 5bcm). Επίσης η  αύξηση των ροών από το νέο σημείο εισόδου TAP, οι μειωμένες ροές και το μειωμένο εμπορικό ενδιαφέρον από το σημείο εισόδου των Κήπων. Επιπλέον μελλοντικά αιτήματα εξαγωγών στον αγωγό IGB,  το νέο σημείο εισόδου της Αλεξανδρούπολης και οι  οικονομίες κλίμακας προκειμένου να επιτευχθούν μελλοντικές ανάγκες με ένα ενιαίο Συμπιεστή αντί για δύο, στους Κήπους και Κομοτηνή.

Διαβάστε ακόμη:

Η συμφωνία Hotelbrain – Kυπριώτη και ο ρόλος της HIG

Ο Πάνος και το λευκό παντελονάκι, η Fortress στο real estate, ο Καραπιάλης και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας 

Προεκλογικό «πακέτο» ΔΕΘ για το 2023