Σε περιορισμό των ενεργειακών τους αναγκών κατά 25% σκοπεύουν να προχωρήσουν οι καταναλωτές, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της PULSE, την ώρα που όλες οι προβλέψεις συγκλίνουν στην άποψη ότι οι τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος και των καυσίμων θα διατηρηθούν και  τους επόμενους μήνες σε υψηλά επίπεδα.

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΛΙΝΟΙΛ κ. Γιάννη Αληγιζάκη, οι τιμές του αργού θα διατηρηθούν σταθερά στην περιοχή των 120 δολαρίων το βαρέλι ως αποτέλεσμα της αποεπένδυσης που ακολούθησαν τα Διυλιστήρια, σε συνδυασμό με τις κυρώσεις στην Ρωσία, αλλά και τα προβλήματα παραγωγής σε κάποιες χώρες του OPEC.

Στον τομέα του φυσικού αερίου, είναι ξεκάθαρο ότι  πρωτοστατεί η περιορισμένη ροή Ρωσικού αερίου σε χώρες της ΕΕ μετά την πρόσφατη απόφαση να μειώσει κατά 60% τις ποσότητες προς την Γερμανία και την Ιταλία, μεγαλώνοντας την ανησυχία ότι η Ευρώπη θα αντιμετωπίσει προβλήματα ελλείψεων τον χειμώνα.

Όπως ανέφερε χθες στην γενική συνέλευση των μετόχων της ΕΛΙΝΟΙΛ ο κ. Αληγιζάκης,  η αγορά  βρίσκεται αντιμέτωπη με τρεις μεγάλους κινδύνους που είναι πιθανό να επηρεάσουν την ελληνική αγορά.

Ο πρώτος είναι η διατήρηση του πληθωρισμού πάνω από 12% τον Ιούνιο, υψηλότερος από το αντίστοιχο ποσοστό του μέσου όρου της Ε.Ε. που ήταν 8,6%. Ακολουθούν το ασταθές γεωπολιτικό περιβάλλον που δεν επιτρέπει σκέψεις για μείωση των τιμών αλλά και η αύξηση του κόστους δανεισμού, με την αύξηση των επιτοκίων από τον Σεπτέμβριο.

Οι τρεις αυτοί παράγοντες είναι και οι κυριότεροι λόγοι που σήμερα οι καταναλωτές πληρώνουν ακριβά βενζίνη και diesel, ιδιαίτερα σε μια χώρα όπου υπάρχει τόσο υψηλή φορολογία στα καύσιμα.

Αυτό δεν αναμένεται να αλλάξει το επόμενο διάστημα και οι όποιες επιδοτήσεις, οι οποίες ανάλογα και με τον δημοσιονομικό χώρο που υπάρχει θα είναι σημαντικές, προβλέπεται ότι απλά θα περιορίσουν σε μικρό ή μεγάλο βαθμό το πρόβλημα των νοικοκυριών, που θα εξακολουθήσει να υπάρχει.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΕΛΙΝΟΙΛ, οι έντονες πληθωριστικές πιέσεις, αποτέλεσμα των τεράστιων ενεργειακών αυξήσεων, επιβράδυναν την ανάπτυξη και της ελληνικής αγοράς και σταδιακά οδήγησαν τον καταναλωτή σε ένα περιορισμό της κατανάλωσης.

Η Τράπεζα της Ελλάδος τις προηγούμενες μέρες προχώρησε σε υποβάθμιση της αρχικής της εκτίμησης, για την πορεία της ελληνικής οικονομίας το 2022.

Από το αρχικό 3,8% που εκτιμούσε τον Απρίλιο, η σημερινή εκτίμηση είναι στο αισιόδοξο σενάριο ότι η ανάπτυξη θα κινηθεί στο 3,2% και στο απαισιόδοξο στο 1,8%.

Το α΄ πεντάμηνο, η αγορά χάρις στην καλή πορεία των 4 πρώτων μηνών, παρουσίασε αύξηση στις βενζίνες 17,7% και στο πετρέλαιο κίνησης 13,5%.

Με τα ποσοστά αυτά, καλύφθηκε το 70% των απωλειών που είχε η αγορά λόγω Covid στις βενζίνες, ενώ στο πετρέλαιο κίνησης υπερκαλύφθηκε η διαφορά με ένα ποσοστό 120%.

Όμως, τον Μάιο παρατηρήθηκε μια μικρή επιβράδυνση, η οποία συνεχίσθηκε τον Ιούνιο με πολύ πιο έντονους πτωτικούς ρυθμούς, όπου η αγορά υποχώρησε 9% στις βενζίνες που δείχνουν να αντιμετωπίζουν πρόβλημα ανάπτυξης, ενώ το πετρέλαιο κίνησης κινήθηκε στο +5% με χαμηλότερους ρυθμούς αύξησης από το προηγούμενο διάστημα.

Σύμφωνα με τον κ. Αληγιζάκη, το στοίχημα της αγοράς τους επόμενους μήνες είναι κατά πόσο, η διαφαινόμενη πτώση της εσωτερικής κατανάλωσης θα υπερκαλυφθεί από μια πολύ καλή τουριστική περίοδο, όπως δείχνουν τα στοιχεία μέχρι σήμερα.

Σύμφωνα με τον ίδιο, στην αγορά ηλεκτρισμού, οι αντιφατικές ανακοινώσεις της Πολιτείας και η ανακοίνωση των νέων μέτρων, έχουν δημιουργήσει ένα πολύ «θολό τοπίο», μια μεγάλη σύγχυση στον καταναλωτή, που απαιτεί μεγάλη προσοχή από τις εταιρίες προμήθειας, προκειμένου να μην οδηγηθούν εκ νέου σε μεγάλες ζημιές.

Ο κ. Αληγιζάκης εκτίμησε ότι η κατάργηση της ρήτρας αναπροσαρμογής οδηγεί τις εταιρείες σε υψηλές τιμές για να αποφύγουν τις ζημιές και θα προκαλέσει ζητήματα ρευστότητας λόγω επισφαλειών. Όπως τόνισε, το στίγμα θα το δώσει η ΔΕΗ αλλά η λογική είναι να μην πάμε σε «χτυπημένες» τιμές.

Να σημειωθεί ότι η εταιρεία είχε πέρσι αρνητικό αποτέλεσμα 2.300.000 ευρώ στην λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας όπου δραστηριοποιείται μέσω της ELECTRICON, καθώς το αυξημένο κόστος ενέργειας ήταν αδύνατο να μετακυλισθεί στην χαμηλή τάση σε όσα τιμολόγια ήταν σταθερά.

Όμως, παρά την σημαντική ζημιά και τις μειωμένες πωλήσεις στην εσωτερική αγορά, η αυξημένη κερδοφορία του διεθνούς εμπορίου σε συνδυασμό με την μείωση του χρηματοοικονομικού κόστους, οδήγησαν τα προ φόρων κέρδη της εταιρίας στα 6.054.000 ευρώ έναντι 2.000.000 ευρώ πέρυσι, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 201%.

Σε αυτό το εξαιρετικά ρευστό περιβάλλον, η ΕΛΙΝΟΙΛ σύμφωνα με την διοίκηση, ακολουθεί μια πολύ στοχευμένη και προσεκτική ανάπτυξη, που ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της αγοράς του 2030. Στόχος είναι η επίτευξη ενός οικονομικού αποτελέσματος υψηλότερου του αντίστοιχου περσινού με μια πολύ καλή πορεία στις διεθνείς πωλήσεις.

Στον τομέα της ηλεκτροκίνησης σε συνεργασία με την ΔΕΗ, η εταιρεία αναπτύσσει ένα από τα μεγαλύτερα προγράμματα σημείων φόρτισης στο δίκτυό της, όπου με αφετηρία τα νησιά, θα δημιουργήσει σταθμούς φόρτισης σε 100 πρατήρια σε όλη την Ελλάδα. Το ξεκίνημα γίνεται με 3 μεγάλους ενεργειακούς σταθμούς LNG – CNG κοντά σε μεγάλους οδικούς άξονες αλλά και με σημεία φόρτισης στην Τήνο και στην Μύκονο που ήδη υπάρχει παρουσία.

Στον τομέα του υδρογόνου και σε συνεργασία με τον ΔΕΣΦΑ, μελετά τα επόμενα βήματα, ενώ ταυτόχρονα η ΕΛΙΝΟΙΛ έχει ξεκινήσει τις επενδύσεις για τα πρατήρια του μέλλοντος, όπου θα εξυπηρετούνται οι νέες σύγχρονες καταναλωτικές ανάγκες.

Διαβάστε ακόμη:

Νέες επενδύσεις – εξαγορές ύψους 1,5 δισ. ευρώ ετοιμάζει το CVC

Γκρεγκ Ο’ Χάρα: «Η Ελλάδα θα πιάσει από φέτος τα νούμερα του 2019 στον τουρισμό»

Μάκης Αντύπας (Viva Wallet): «Νιώθουμε startuppers – Ποια χαρακτηριστικά τους αποτελούν μέρος της κουλτούρας μας»