Ασύμφορους συνεχίζουν να χαρακτηρίζουν τους όρους για την ιδιωτικοποίηση της Υπόγειας Αποθήκης της Καβάλας, οι δύο διεκδικητές του διαγωνισμού, οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ  με το ΔΕΣΦΑ και η Energean.

Στα τέλη Σεπτεμβρίου ολοκληρώθηκε η διαβούλευση που διενήργησε το ΤΑΙΠΕΔ μέσα στο καλοκαίρι επί του σχεδίου της σύμβασης παραχώρησης, επιβεβαιώνοντας για άλλη μια φορά τη θέση των υποψηφίων ότι ο κανονισμός τιμολόγησης της ΡΑΕ, καθιστά μη βιώσιμη την επένδυση.

Ωστόσο τα δύο υποψήφια σχήματα έχουν δηλώσει ότι διατηρούν το δικαίωμα συμμετοχής στον διαγωνισμό, όπως τουλάχιστον διαμηνύθηκε στο ΤΑΙΠΕΔ, αλλά χωρίς προς το παρόν να είναι σαφής ο τρόπος που μπορεί να εξομαλυνθούν τα αγκάθια.

Η βασική ένσταση των διαγωνιζομένων προκύπτει από την κοινωνικοποίηση του έργου δηλαδή από το ποσό που μπορεί να ανακτήσει ο ανάδοχος από τους χρήστες καθώς ο κανονισμός της ΡΑΕ το έχει προσδιορίσει στο 50%, κρίνοντας ότι το έργο δεν πρέπει να επιβαρύνει υπέρμετρα τους καταναλωτές.

Οι υποψήφιοι ζητούν το ποσοστό αυτό να προσεγγίσει το 100%, αντιπαραβάλλοντας άλλες ενεργειακές υποδομές της χώρας που έχουν αντίστοιχα μεγάλα ποσοστά ανάκτησης.

Το ΤΑΙΠΕΔ φαίνεται ότι αντιλαμβάνεται  τις ανησυχίες των επενδυτών και αναζητά εναλλακτικά σχέδια με τα συναρμόδια υπουργεία οικονομικής ενίσχυσης  του αναδόχου προκειμένου να ξεμπλοκάρει την επένδυση.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στο πλαίσιο αυτό διερευνάται η λύση, η Υπόγεια Αποθήκη της Καβάλας να χρηματοδοτηθεί κατά ένα μέρος με εθνικά ή κοινοτικά κονδύλια ως αποθήκη στρατηγικών αποθεμάτων ασφαλείας, κάτι το οποίο θα χρειαστεί την έγκριση της DG Comp (Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού) για να υπερπηδήσει ζητήματα κρατικών ενισχύσεων. Αν και η διαδικασία αυτή θεωρείται εξίσου χρονοβόρα για να παράγει άμεσο αποτέλεσμα, εκτιμάται ότι ανοίγει παράθυρο επίλυσης του γόρδιου δεσμού.

Η Ελλάδα είναι από τις λίγες χώρες χωρίς αποθηκευτικούς χώρους φυσικού αερίου με αποτέλεσμα να κρατάει αποθέματα ασφαλείας στην Ιταλία, που κοστίζουν ακριβά. Αυτό ενισχύει την άποψη ότι το αίτημα της χώρας δεν θα βρει προσκόμματα στις Βρυξέλλες σε μια περίοδο που αντίστοιχες υποδομές είναι αναγκαίες για την ασφάλεια εφοδιασμού.

Αν σήμερα λειτουργούσε η αποθήκη της Καβάλας, το κόστος αποθήκευσης και μεταφοράς, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ, δεν θα ξεπερνούσε το 0,5 ευρώ/MWh. To αντίστοιχο κόστος αποθήκευσης στην Ιταλία και μεταφοράς του στο ελληνικό σύστημα συνεπάγεται ένα κόστος της τάξης των 3 ευρώ/MWh.

Το αμέσως επόμενο διάστημα θα φανεί αν η αναγκαιότητα του έργου θα υπερπηδήσει τα προσκόμματα, την ώρα που οι μέτοχοι των διεκδικητών πιέζουν την κυβέρνηση να δώσει λύση στο διαγωνισμό.

Το θέμα σύμφωνα με πληροφορίες, τέθηκε πρόσφατα στο τραπέζι και από τον Διευθύνων Σύμβουλο της ισπανικής Enagás, Arturo Aizpiri που είναι μέτοχος του ΔΕΣΦΑ στην συνάντηση που είχε με τον πρωθυπουργό, παρουσία και της διοίκησης του διαχειριστή. Η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ κ. Ρίτα Μαρία Γκάλι επισήμανε στον Κυριάκο Μητσοτάκη, τις μεγάλες καθυστερήσεις στον διαγωνισμό και την σημασία του έργου στην ενεργειακή θωράκιση της χώρας.

Μέχρι στιγμής η διαγωνιστική διαδικασία είναι παγωμένη καθώς η ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών για το διαγωνισμό μετατίθεται συνεχώς με τελευταία αναβολή από τον Ιούλιο για το Φθινόπωρο του 2022. Όμως από το ΤΑΙΠΕΔ επικρατεί σιγή ιχθύος όσο η ΡΑΕ επιμένει η κοινωνικοποίηση του έργου να μην ξεπεράσει το 50%, απορρίπτοντας και τα συνοδά έργα που έχει προτείνει ο ΔΕΣΦΑ για την ενίσχυση του συστήματος, τα οποία κρίνεται ότι ανεβάζουν το κόστος χωρίς να είναι απαραίτητα για την λειτουργία της Υπόγειας Αποθήκης της Καβάλας.

Διαβάστε ακόμη:

Σταθερό επιτόκιο «κλείδωσαν» την τελευταία τριετία 27.000 στεγαστικά δάνεια

Το… καπάρο επιστροφή στο Ελληνικό, το Ion Group για την Τράπεζα Πειραιώς, η Dimand για την ΕΠΟ και οι μετοχές του Ιβάν

Στο τραπέζι ανατιμήσεις έως 10% στα διόδια