Μπορεί οι ηλεκτρονικές αγορές μέσω της πλατφόρμας του TikTok να αποδείχθηκαν ιδιαίτερα δημοφιλείς στην Ασία, τα σχέδια όμως της εταιρείας η ίδια λειτουργία να επεκταθεί σε Ευρώπη και ΗΠΑ, εγκαταλείφθηκαν έπειτα από την καταστροφική εμπειρία στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Στην Κίνα, καθώς και σε άλλες ασιατικές αγορές, το ηλεκτρονικό εμπόριο με ζωντανή ροή έχει αποδειχθεί επικερδές επιχειρηματικό μοντέλο για τη μητρική εταιρεία του TikTok, την ByteDance. Η λογική είναι απλή: οι εταιρείες εμφανίζουν σύντομα βίντεο προϊόντων σε συνδυασμό με ένα καλάθι αγορών με δυνατότητα κλικ.

Μάλιστα, η ByteDance απολάμβανε ταχεία ανάπτυξη της δυνατότητας αγορών στην κινεζική εκδοχή του TikTok, το Douyin, πουλώντας σύμφωνα με πληροφορίες δισεκατομμύρια προϊόντα κάθε είδους.

Θέλοντας να επεκταθεί και εκτός Ασίας η εταιρεία λάνσαρε την υπηρεσία στο Ηνωμένο Βασίλειο, με βλέψεις να επεκταθεί και στην ηπειρωτική Ευρώπη προτού κυκλοφορήσει στις ΗΠΑ. Όπως αναφέρουν οι Financial Times, το λανσάρισμα έγινε πέρυσι μέσω ενός νέου εταιρικού σχήματος που έλαβε την ονομασία TikTok Shop.

Διάφορα brands και influencers μετέδιδαν ζωντανά και πωλούσαν προϊόντα μέσω σύντομων βίντεο, στα οποία οι χρήστες είχαν τη δυνατότητα να προχωρήσουν σε αγορά κάνοντας απλά κλικ.

Το «εμπόριο ζωντανής ροής» θεωρείται από αρκετούς αναλυτές ως το μέλλον των αγορών μέσα από τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης οι οποίες παίρνουν προμήθεια επί των πωλήσεων. Σημειώνεται ότι οι ανταγωνιστές του TikTok, YouTube και Instagram, αναπτύσσουν παρόμοιες δυνατότητες στην Ευρώπη.

Τα «αγκάθια»

Τα προβλήματα άρχισαν να παρουσιάζονται όταν αντικαταστάθηκε υψηλόβαθμο στέλεχος της ByteDance, που «έτρεχε» το TikTok Shop, καθώς η εταιρεία υποχρεώθηκε να ερευνήσει σχόλια του συγκεκριμένου ανθρώπου ότι δεν «πίστευε» στην ανάγκη να δίνεται άδεια εγκυμοσύνης.

Αργότερα, προστέθηκαν περιστατικά που έδειχναν ότι υπήρχε πρόβλημα στην εργασιακή κουλτούρα των στελεχών της εταιρείας. Τουλάχιστον 20 μέλη της ομάδας που εργαζόταν στο Λονδίνο – δηλαδή περίπου οι μισοί – αποχώρησαν από την εταιρεία, ενώ αρκετοί ακόμη δήλωναν ότι είναι «πολύ κοντά στην παραίτηση».

Οι συνθήκες εργασίας

Όπως αναφέρουν αρκετά στελέχη της ομάδας που εργαζόταν στο γραφείο του Λονδίνου, ήταν σύνηθες να εργάζονται πάνω από 12 ώρες ημερησίως, ξεκινώντας πολύ νωρίς το πρωί καθώς θα έπρεπε να έχουν τηλεδιασκέψεις με τα κεντρικά γραφεία στην Κίνα, με τις σχετικές «αναφορές» των τηλεδιασκέψεων να πρέπει να ετοιμάζονται αμέσως μετά.

Η TikTok από την πλευρά της ανακοίνωσε ότι οι ώρες εργασίας των εργαζομένων χρειάζεται μερικές φορές να «ταιριάζουν με τα πρότυπα διαχείρισης των πελατών», αλλά ισχυρίστηκε ότι προσπάθησε να διασφαλίσει ότι αυτό δεν θα συνέβαινε σε μόνιμη βάση.

Διαβάστε ακόμα:

Φράνσις Φουκουγιάμα: Η Ελλάδα δεν κινδυνεύει από νέα κρίση (pics)

Χρήστος Χαρπαντίδης (Παπαστράτος): Eπενδύσεις 170 εκατ. φέτος σε καινοτόμα καπνικά προϊόντα (pic)

Η ενεργειακή παγίδα, ο Κόκκαλης «μιλάει» τώρα για την Intracom Defence, ο εμφύλιος στον ΣΕΒ, η Peoplecert, η Ideal και η Uniper