Η τέλεια καταιγίδα προκλήσεων για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία δεν έχει ενδείξεις ότι θα κοπάσει, σύμφωνα με τους αναλυτές.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν προσπαθήσει να συμβιβαστούν με μια σειρά από αντίξοους ανέμους στην πορεία προς την πλήρη ηλεκτροκίνηση, συμπεριλαμβανομένης της έλλειψης προσιτών μοντέλων, της βραδύτερης από την αναμενόμενη εξάπλωσης των σημείων φόρτισης, του έντονου ανταγωνισμού από την Κίνα, των αυστηρότερων κανονισμών για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και της προοπτικής στοχευμένων δασμών των ΗΠΑ.

Σε αυτό το πλαίσιο, όπως υποστηρίζουν οι αναλυτές, ο κλάδος θα προετοιμαστεί για μια ανώμαλη πορεία το επόμενο έτος.

Η Γιούλια Πολισκάνοβα, ανώτερη διευθύντρια για τα οχήματα και τις εφοδιαστικές αλυσίδες ηλεκτροκίνησης της Transport & Environment, περιέγραψε τις προοπτικές για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ως «αρκετά δυσοίωνες».

Ορισμένοι από τους κατασκευαστές αρχικού εξοπλισμού (OEM) της Ευρώπης έχουν εκφράσει την ανησυχία τους για την επόμενη αυστηροποίηση των κανονισμών για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ιδίως καθώς η ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων παραπαίει.

Το ανώτατο όριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις μέσες εκπομπές ρύπων από τις πωλήσεις νέων οχημάτων είναι έτοιμο να μειωθεί στα 93,6 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο (g/km) από το επόμενο έτος, γεγονός που αντανακλά μείωση κατά 15% από το βασικό όριο του 2021 (110,1 g/km).

Η υπέρβαση αυτών των ορίων – τα οποία συμφωνήθηκαν το 2019 και αποτελούν μέρος της φιλοδοξίας του μπλοκ των 27 χωρών να επιτύχει net zero έως το 2050 – μπορεί να οδηγήσει σε βαριά πρόστιμα.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, ή ACEA, κάλεσε την ΕΕ να ελαφρύνει το κόστος συμμόρφωσης για το 2025 «διατηρώντας παράλληλα τον μετασχηματισμό της πράσινης μετάβασης σε καλό δρόμο».

Η ομάδα λόμπι των αυτοκινητοβιομηχανιών, η οποία εκπροσωπεί εταιρείες όπως BMW, Ferrari, Renault, Volkswagen και Volvo, δήλωσε στα τέλη Νοεμβρίου ότι είναι απαραίτητη η ανάληψη δράσης για την περαιτέρω στήριξη του κλάδου, επικαλούμενη την υποτονική ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων και την επιδείνωση του οικονομικού κλίματος.

Η Πολισκάνοβα, από την πλευρά της, δήλωσε ότι είναι «πραγματικά απογοητευτικό» να βλέπεις κάποιους να ζητούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αμβλύνει τους κανονισμούς της για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Μια απόφαση για την καθυστέρηση των προστίμων θα ήταν το ίδιο με την κατάργηση του κανονισμού συνολικά, δήλωσε η ίδια, προειδοποιώντας ότι αυτό θα καθυστερούσε μόνο το αναπόφευκτο, «που είναι η κατάρρευση της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας».

Οι μετοχές των λεγόμενων «Big Five» της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας – Volkswagen, Mercedes, BMW, Stellantis και Renault – έχουν σε γενικές γραμμές κατακρημνιστεί φέτος, αν και η γαλλική Renault αποτελεί αξιοσημείωτη εξαίρεση.

Η εισηγμένη στο Μιλάνο Stellantis έχει ηγηθεί των απωλειών, σημειώνοντας πτώση 37% από την αρχή του έτους, με τη γερμανική Volkswagen που πλήττεται από την κρίση να σημειώνει πτώση 23% και την BMW να καταρρέει κατά 21% την ίδια περίοδο.

Η Renault, εν τω μεταξύ, σημείωσε κέρδη 19% εν μέσω ελπίδων ότι η εταιρεία μπορεί να τα πάει καλύτερα από τους ανταγωνιστές της λόγω της σχετικά περιορισμένης έκθεσής της στις αγορές της Κίνας και των ΗΠΑ.

«Οι μετοχές της αυτοκινητοβιομηχανίας περνούν δύσκολη εποχή», ανέφεραν οι αναλυτές της Deutsche Bank σε ερευνητικό σημείωμα που δημοσιεύθηκε στις 9 Δεκεμβρίου.

«Δυστυχώς, πιστεύουμε ότι ο κλάδος είναι πιθανό να οδηγηθεί σε ένα ακόμη έτος μεταβλητότητας και αντίξοων ανέμων σε όλες τις περιοχές. Αναμένουμε περισσότερο θόρυβο από τις πιθανές επιπτώσεις της πολιτικής στις ΗΠΑ, περαιτέρω ανακοινώσεις αναδιάρθρωσης στην Ευρώπη, υποτονική ζήτηση από την Κίνα και χαλάρωση των τιμών», προσθέτουν.

Ο Ρίκο Λούμαν της ING, μοιράστηκε την απαισιόδοξη άποψη για τις προοπτικές των ευρωπαϊκών ΟΕΜs: «Από οικονομική άποψη, φοβάμαι ότι δεν θα πάνε καλύτερα, επειδή τα EVs είναι λιγότερο κερδοφόρα μοντέλα στο τέλος», δήλωσε ο Λούμαν στο CNBC.

«Τείνουν να επικεντρώνονται πολύ περισσότερο στα συμβατικά υβριδικά και επίσης στα plug-in υβριδικά λόγω της κερδοφορίας. Έτσι, αν αναγκαστούν να στραφούν περισσότερο προς την πλήρωση των EVs, τότε αυτό θα επηρεάσει την κερδοφορία. Έτσι, από οικονομικής άποψης δεν περιμένω μεγάλη βελτίωση σε αυτό το σημείο», προσέθεσε.

Αρκετές από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης παρουσίασαν μια πληθώρα φθηνών EVs στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού τον Οκτώβριο, επιδιώκοντας να δώσουν ώθηση στην ύφεση της ζήτησης και να ανακτήσουν μέρος του μεριδίου αγοράς που κατέχουν τώρα οι κινεζικές μάρκες.

Παρά ταύτα, ο Χορστ Σνάιντερ, επικεφαλής ερευνητής για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία στην Bank of America, δήλωσε ότι μπορεί να χρειαστεί κάποιο περιθώριο από τους ευρωπαίους νομοθέτες για να στηρίξουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες το επόμενο έτος, παρόλο που οι εταιρείες είχαν χρόνια να προετοιμαστούν για τους νέους κανονισμούς για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Διαβάστε ακόμη 

H Γερμανία περνάει κρίση τη στιγμή που η Ευρώπη την έχει ανάγκη (πίνακες)

Χατζηδάκης: Τι θα ισχύσει και πότε για τις τράπεζες – Στα 350 εκατ. ευρώ το κόστος των μέτρων χωρίς τον ΕΝΦΙΑ

Ρεύμα: Ποιοι δικαιούχοι θα λάβουν τη νέα επιδότηση

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα