Ναυτιλία

Aπότομη πτώση της ναυλαγoράς των φορτηγών πλοίων capesize

  • Μηνάς Τσαμόπουλος


Τις τελευταίες δύο εβδομάδες έχασε το 45% της αξίας

Αν και η ναυλαγορά ξηρού φορτίου για τα μεγάλης χωρητικότητας φορτηγά πλοία, τα capesize, έφθασε σε υψηλό 10ετίας στα μέσα Οκτωβρίου, τις τελευταίες δύο εβδομάδες διορθώνει απότομα έχοντας χάσει το 45% της αξίας.

Η χρονιά έχει δείξει μεγάλη μεταβλητότητα και αβεβαιότητα με απότομες διακυμάνσεις. Οι πρόσφατες εξελίξεις στην Κίνα έχουν αρχίσει να αποκαλύπτουν τις «ρωγμές» στην αγορά Capesize.

Η αγορά ακινήτων, η οποία είναι η κύρια σπονδυλική στήλη για τα επίπεδα εσωτερικής ζήτησης για χάλυβα, έχει κλονιστεί σημαντικά από την κατάρρευση του Evergrande, η υπόθεση της οποίας εξακολουθεί να βρίσκεται σε εξέλιξη και συνεχίζει να έχει διακυμάνσεις.

Την ίδια στιγμή, η ενεργειακή κρίση έχει ε προκαλέσει σημαντικά προβλήματα όσον αφορά στις προμήθειες άνθρακα στη χώρα.

Όλα αυτά είχαν ένα απότομο αρνητικό σοκ για τα Capesize.

Υπάρχει όμως και ένας ακόμη αρνητικός παράγοντας απέναντι στον οποίο θα βρεθεί η ναυλαγορά ξηρού φορτίου. Η απότομη άνοδος της ζήτησης στα περισσότερα εμπορεύματα ήταν ένα απροσδόκητο κέρδος για τους εξαγωγείς, αλλά άρχισε να επιβαρύνει σημαντικά τους παγκόσμια οικονομία. Όμως οι πληθωριστικές πιέσεις θα είναι ισχυρός ανασταλτικός παράγοντας για την ανάπτυξη της οικονομίας, έχοντας ήδη δείξει τέτοια σημάδια στην Κίνα.

Ωστόσο, δεδομένων του χαμηλού ιστορικού στις παραγγελίες ναυπήγησης φορτηγών πλοίων και της αργής ανάπτυξης του στόλου η εικόνα της ναυλαγοράς είναι σε ικανοποιητικό επίπεδο παρά τη διόρθωση και σε σύγκριση με τις επιδόσεις της αγοράς της τελευταίας δεκαετίας.

Την εβδομάδα 18-24 Οκτωβρίου 2021, όπου καταγράφονται τα πιο πρόσφατα στοιχεία από την Allied Shipping Research και σε σύγκριση με την αμέσως προηγούμενή της, ο δείκτης ναυλαγοράς μειώθηκε κατά 9,1% από τις 4.854 στις 4.410 μονάδες.

Το 2020 ο μέσος όρος ήταν μόλις 1.066 μονάδες.

Πιο συγκεκριμένα, στα πλοία Capesize που είναι τα μεγάλης χωρητικότητας φορτηγά ο δείκτης μειώθηκε κατά 20,1% από τις 7.767 στις 6.205 μονάδες. Οι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από τα 41.429 δολάρια την ημέρα έως τα 83.100 δολάρια. Αιτία της πτώσης είναι η μείωση της ζήτησης για σιδηρομετάλλευμά από τη Βραζιλία η οποία επιδεινώθηκε με την εμπορική γραμμή προς την Κίνα να υποχωρεί 10,1%. Εν τω μεταξύ, και η δραστηριότητα στον Ειρηνικό μειώθηκε την περασμένη εβδομάδα, προσθέτοντας κάποια πίεση στους πλοιοκτήτες.

Στα Panamax ο δείκτης της ναυλαγοράς μειώθηκε κατά 3,2% από τις 3.992 στις 3.866 μονάδες. Μία διόρθωση που οφείλεται στη μειωμένη ζήτηση φορτίων στις εμπορικές γραμμές του Ατλαντικού. Οι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από τα 24.799 δολάρια την ημέρα έως τα 52.905 δολάρια.

Στα Supramax σημειώθηκε αύξηση κατά 0,2% από τις 3.576 μονάδες στις 3.584. Οι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από 35.729 δολάρια την ημέρα έως 60.444.

Στα Handysize σημειώθηκε αύξηση του δείκτη κατά 1,8% από τις 2.021 μονάδες στις 2.057. Οι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από τις 34.788 δολάρια την ημέρα έως τις 40.193 δολάρια.

Διαβάστε ακόμη

«Ανάχωμα» ο νέος Φορέας Ακινήτων σε χιλιάδες πλειστηριασμούς α΄κατοικίας

Η περηφάνια του Β.Μ., το Pied-à-terre της Γιάννας και οι real estate επενδύσεις των εφοπλιστών

Αυτά είναι τα «πράσινα» projects της Prodea – €400 εκατ. επενδύσεις στο επόμενο 18μηνο