Η ΕΕ να λαμβάνει περιφερικά μέτρα για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας πλήττοντας την ανταγωνιστικότητα του ευρωπαϊκού στόλου του οποίου το 59% ελέγχουν Έλληνες, μπορεί ο ΙΜΟ-Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός να αποφάσισε την λήψη μέτρων παγκόσμιας εμβέλειας από τον Ιούλιο του 2023, μπορεί οι ναυτιλιακές εταιρείες να διαμαρτύρονται γιατί τους ζητάνε να προχωρήσουν ταχέως στην πράσινη ναυτιλία χωρίς όμως να υπάρχουν τα εναλλακτικά καύσιμα. Παρ’ όλα αυτά  οι πλοιοκτήτες παίρνουν τα μέτρα τους και ναυπηγούν πλοία τα οποία θα μπορούν να καίνε οικολογικά καύσιμα. Αυτό που κάνουν  είναι να…μαντεύουν ποίο εναλλακτικό καύσιμο θα επικρατήσει.    Ο δρόμος μπροστά, όσον αφορά το ποιο είναι το κατάλληλο καύσιμο του μέλλοντος, δεν είναι ακόμη σαφής.

Η ναυτιλιακή βιομηχανία και οι ρυθμιστικές αρχές δεν εκπέμπουν στο ίδιο μήκος κύματος. Για παράδειγμα, δεν έχουν συμφωνήσει να χρησιμοποιούν τους ίδιους στόχους μείωσης του διοξειδίου του άνθρακα κατά το ίδιο έτος βάσης. Για τον στόχο του 2030 έχουμε τώρα τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), που επιβάλλει μείωση 40% σε σύγκριση με τις εκπομπές του 2008, ενώ το «EU’s Fit for 55» ορίζει τη μείωση κατά 55% σε σχέση με τις εκπομπές του 2019.

Τα τελευταία 15 χρόνια, η βιομηχανία κατάφερε να μειώσει τις εκπομπές CO2 κατά 8%, ενώ από την άλλη πλευρά, οι παγκόσμιες εκπομπές CO2 αυξήθηκαν κατά 18% από το 2007.

“ Με τον παγκόσμιο ναυτιλιακό στόλο να είναι μόνο το 2,4% του παγκόσμιου CO2 εκπομπών (μείωση κατά 22% από το 2007), είναι περισσότερο από σαφές ότι οι βιαστικές αποφάσεις για την πράσινη μετάβαση δεν είναι καθόλου απαραίτητες. Ό,τι πρέπει να αποφασιστεί για να γίνει η ναυτιλία «πιο πράσινη», πρέπει να είναι πάνω από όλα εφικτό και αποτελεσματικό” επισημαίνουν οι αναλυτές.

Τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου  Xclusiv Shipbrokers είναι αποκαλυπτικά.

“Πολλές ναυτιλιακές εταιρείες είναι λειτουργούν προληπτικά προληπτικές και αρχίζουν να λαμβάνουν μέτρα για το μέλλον. Το να είσαι πάντα ένα βήμα μπροστά και να προσαρμόζεσαι γρήγορα, αποτελούν τη βάση των συστατικών της επιτυχίας της ναυτιλιακής βιομηχανίας” επισημαίνουν οι αναλυτές του Xclusiv Shipbrokers και σημειώνουν:

– Με βάση το βιβλίο παραγγελιών ναυπήγησης  Gas Carrier, το 62% των παραγγελιών είναι με δυνατότητα εναλλακτικού καυσίμου και το 1% έτοιμο για εναλλακτικό καύσιμο.

-Το βιβλίο παραγγελιών εμπορευματοκιβωτίων εμφανίζει παραγγελίες 22% για εναλλακτικά καύσιμα και 10% έτοιμο (ready) και

-το βιβλίο παραγγελιών bulkers έχει τις μικρότερες δυνατότητες εναλλακτικών καυσίμων και παραγγελίες έτοιμων, 7% και 1% αντίστοιχα.

Η έκπληξη όμως έρχεται στο βιβλίο παραγγελιών δεξαμενόπλοιων. Παρά το γεγονός ότι είναι οι παραγγελίες είναι σε ιστορικό χαμηλό  σε αριθμό παραγγελιών, οι «παίκτες» της αγοράς δεξαμενόπλοιων δείχνουν ότι έχουν “κότσια” αφού   το 10% του βιβλίου παραγγελιών είναι πλοία έτοιμα για εναλλακτικά καύσιμα (37) και το 22% για εναλλακτικά καύσιμα (84).

Η διάκριση μεταξύ ικανών και έτοιμων πλοίων είναι ζωτικής σημασίας, καθώς τα πλοία έτοιμα-ready για εναλλακτικά καύσιμα τροφοδοτούνται  έχουν μηχανές για να καίνε ειδών καύσιμα , αλλά τα πλοία με δυνατότητα εναλλακτικών καυσίμων έχουν την υποδομή που πρέπει να προσαρμοστεί ώστε να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα.

Διαβάστε ακόμη

Η ομιλία Μητσοτάκη στη ΔΕΘ, η κρίση πάγωσε τις δουλειές της Cenergy και του Φουρλή, ο γιατρός, οι μπίζνες και τα ποτά 

NOVA: «Τώρα ξεκινά ο ανταγωνισμός στα telecoms» -Τι σηματοδοτούν οι επενδύσεις για ανάπτυξη δικτύου 10 Gigabit

Οικογένεια Πατρώνη: Τέσσερα νέα σφυριά για τα οικόπεδα – «φιλέτα» στη Μύκονο (pics)