Το 2023 έχει παρέλθει, ωστόσο η οικονομική αβεβαιότητα και οι αυξανόμενοι γεωπολιτικοί κίνδυνοι από την Ουκρανία και τη Ρωσία έως το Ισραήλ και την ευρύτερη Μέση Ανατολή εξακολουθούν να κυριαρχούν στις αρχές του 2024. Οι αυξανόμενες εντάσεις στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν ωθήσει τους πλοιοκτήτες να αποφεύγουν τη διέλευση από τη διώρυγα του Σουέζ, μειώνοντας σημαντικά τον αριθμό των πλοίων που διέρχονται από τη διώρυγα, καθώς ο μέσος αριθμός των διελεύσεων έχει μειωθεί κατά 14% από τα μέσα Δεκεμβρίου 2023, σε περίπου 50 ημερήσιες διελεύσεις, δηλαδή σχεδόν 17% λιγότερες σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του περασμένου έτους.

Μετά από μια πρόσφατη επίθεση, η ναυτιλιακή εταιρεία εμπορευματοκιβωτίων Maersk, στην τελευταία ανακοίνωσή της δήλωσε, ότι θα ανακατευθύνει όλα τα πλοία της μακριά από τις διαδρομές της Ερυθράς Θάλασσας, επιλέγοντας να πλέει γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας της Αφρικής για το προσεχές μέλλον, αυξάνοντας σημαντικά τα τονομίλια.

Για παράδειγμα, ένα ταξίδι από τη Σαγκάη στον Πειραιά μέσω Σουέζ είναι 7.844 ναυτικά μίλια, ενώ μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας είναι 14.253 ναυτικά μίλια. Τα επιπλέον ναυτικά μίλια προσθέτουν πολύ σημαντικό χρόνο και κόστος σε κάθε ταξίδι, το οποίο με τη σειρά του θα αυξήσει τη χρησιμοποίηση των πλοίων, επηρεάζοντας τη διαθεσιμότητα της χωρητικότητας.

«Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει θετικό αντίκτυπο στις τιμές των εμπορευματοκιβωτίων, με τον δείκτη FBX να σκαρφαλώνει στις 2.606 μονάδες, το υψηλότερο επίπεδο από τα τέλη Νοεμβρίου 2022 και σχεδόν 105% αύξηση από τις 5 Δεκεμβρίου 2023» επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:

«Πιο συγκεκριμένα, οι βραχυπρόθεσμες τιμές για τη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ Ασίας, Ευρώπης και ΗΠΑ αυξάνονται λόγω της μειωμένης χωρητικότητας που προκαλείται από τις απειλές για τα φορτηγά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα. Η τιμή spot από τη Σαγκάη προς την Ευρώπη έχει πλέον ξεπεράσει τα 2.870 δολάρια ΗΠΑ/ TEU αντανακλώντας αύξηση 237% από τις αρχές Δεκεμβρίου 2023.

Επιπλέον, η τιμή spot από τη Σαγκάη προς τη Μεσόγειο έχει αυξηθεί στα 3.620 USD/TEU, 187% υψηλότερα σε σύγκριση με τις τιμές των αρχών Δεκεμβρίου, ενώ οι τιμές από τη Σαγκάη προς την Ανατολική Ακτή της Αμερικής παρουσίασαν αύξηση σχεδόν 61%, φτάνοντας τα 3.931 USD/ FEU».

Στη συνέχεια εστιάζουν στα δεξαμενόπλοια:

«Δεν είναι μόνο οι ναύλοι της αγοράς εμπορευματοκιβωτίων που έχουν επωφεληθεί, αλλά και οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων στις γραμμές της Ερυθράς Θάλασσας βρίσκονται σε ανοδική πορεία κατά τον τελευταίο μήνα. Η διαδρομή Suezmax TD23 (Basrah προς Lavera – 4.878 ναυτικά μίλια μέσω Σουέζ ή 10.977 ναυτικά μίλια μέσω Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας) πληρώνει 30.958 USD/ημέρα σχεδόν διπλάσια σε σύγκριση με ένα μήνα πριν, όταν πλήρωνε 17.592 USD/ημέρα.

Οι ισοδύναμες τιμές χρονοναύλωσης στις γραμμές LR2 TC15 (Med/Far East) και TC20 (Middle East to UK Cont) αυξήθηκαν από 8.129 USD/ημέρα και 20.988 USD/ημέρα στις 4 Δεκεμβρίου σε 25.996 USD/ημέρα και 57.422 USD/ημέρα αντίστοιχα. Επιπλέον, το δρομολόγιο LR1 TC8 (Μέση Ανατολή προς Ηνωμένο Βασίλειο Cont) πληρώνει σήμερα 49.143 USD/ημέρα, ενώ πριν από ένα μήνα πλήρωνε 21.055 USD/ημέρα».

Και καταλήγουν: «Εκτός από τους γεωπολιτικούς κινδύνους, οι αλλαγές στο κόστος των καυσίμων, η πράσινη μετάβαση, οι διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού θα ασκήσουν πίεση στο κόστος της ναυτιλίας το 2024.

Ωστόσο, τα μέλη του κλάδου είναι συγκρατημένα αισιόδοξα, καθώς υπάρχουν πολλά θετικά σημάδια για την αύξηση της ζήτησης για εμπορεύματα και το ενδεχόμενο ανάκαμψης των καταναλωτικών δαπανών. Συνολικά, το κλειδί θα είναι για τις ναυτιλιακές εταιρείες να διαχειριστούν αποτελεσματικά το κόστος τους και να προσαρμοστούν στο μεταβαλλόμενο παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον».

Διαβάστε ακόμη

«Δια νόμου» ελάχιστος φόρος 15% σε πολυεθνικές και μεγάλους ομίλους

ΕΦΚΑ – ΔΥΠΑ: Οι δικαιούχοι που πάνε ταμείο έως 12 Ιανουαρίου – Πότε θα γίνουν οι πληρωμές

Κορυφαία οφέλη από την ασφάλιση των πιστώσεων

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ